Az ötvenes évek végén, a hatvanas évek elején Európa különböző országaiban újjáéledt a horrorfilm, ezek közül az egyik legjelentősebb az angol horrorfilmgyártás volt a hatvanas években. Az angol horrorfilmet három nagy stúdió - a Hammer, az Amicus és a Tigon - képviselte szerte a világban. Ezek közül a legjelentősebb a Hammer stúdió volt. Enrique Carreras, egy spanyol emigráns, aki letelepedett Angliában, egy kis színházláncolatot vezetett. William Hinds pedig színésze és tártulajdonosa volt Carreras egyik színházának. Ők ketten a harmincas évek derekán Exclusive néven filmeket is forgalmaztak. A Hammer Productions Ltd. 1935-ben A Mary Celeste rejtélye [Mystery of Mary Celeste,1935.] címmel Lugosi Bélával filmet készített. A lanyha fogadtatás miatt csak több, mint tíz év múlva készítenek újabb produlciót, addig csak forgalmazással foglalkoztak. A cég 1948-tól éledt újjá, Hinds színpadi nevéből - Hammer - új cégnevet is választottak. Hammer Films Ltd. néven legelőször a Négy oldalú háromszög [The Four sided triangle,1952.] című sci-fit készítették, és még ugyanebben az évben az Ellopott arcot [Stolen face,1952.], mely egy psycho-dráma volt. E film producere Robert Lippert volt, rajta keresztül indult meg az angol horrorfilm amerikai finanszírozása. Nigel Kneale, a BBC forgatókönyvírója egy tv sorozatot, a Quatermass kísérletet [The Quatermass X-perient,1955.] készítette el. A mini-sorozat sikere inspirálta a folytatásra a Hammer stúdiót, így készült el a Quatermass II. két évvel később. Kneale egy másik írásából készült a Förtelmes havasi ember [The Abominable snowman,1957.]. Itt egy tudós egy prémvadásszal közösen keresi a Himalája hegyei között a híres Yetit. Peter Cushingnak - a stúdió későbbi sztárjának - ez volt az első szerepe az angol filmvállalatnál.
Christopher Lee főszereplésével elkészült Drakula [Dracula / Horror of Dracula,1958.] (114) a stúdió legnagyobb sikerei közé tartozik. A sikert folytatások özöne követte. Az ötvenes évek végén a stúdió megerősítette pozícióját. A fenti sikereken kívül az összes klasszikus szörnyalakot feldolgozták: elkészült a Sátán kutyájának [The Hound of the Baskervilles,1959.] egy újabb adaptációja, és készült egy Múmia [The Mummy,1959.] film is. A Hammer stúdió aranyévei a hatvanas évek voltak. Míg Európa más részein - főleg Olaszországban - "önálló" történetvezetésű filmekkel kísérleteztek, az angol stúdió a bevált, sikeres receptet folytatta. A nagysikerű filmek folytatásáradatai következtek: Drakula arái [The Brides of Dracula,1960.]; Drakula, a sötétség fejedelme [Dracula, prince of darkness,1965.]; Drakula vérének íze [Taste the blood of Dracula,1969.]; Drakula 1972-ben [Dracula A.D.1972.]; Drakula sátáni rítusai [The Satanic rites of Dracula,1973.]. Hitchcock 1960-as Psycho-jának sikere szintén utánzatok tömegét indította el: a Hammer cég sem akart lemaradni, így születtek meg Jimmy Sangster forgatókönyveiből a Psycho utánzatok, a Félelem íze [Taste of fear,1961.]; a Paranoiás [Paranoiac,1963.]; a Rémálom [Nightmare,1964.]; Hisztéria [Hysteria,1964.]; és A dada [The Nanny,1965.] Az eredeti hatásával ugyan nem vetélkedhettek, de a nézőtéren így is kiváltottak egy kis idegborzolást. A stúdió nemcsak horrorfilmeket és thrillereket gyártott a hatvanas években, hanem fantasztikus filmeket is: Az aranygyapjú legendája [Jason and the Argonauts,1963.] az olasz mitológiai kalandfilmekre, az ún. "peplum" filmekre volt angol válasz, a nagyszerű Ray Harrihausen trükkjeivel. Ugyancsak az ő trükkjeire épült a negyvenes években egyszer már leforgatott történelemelőtti eposz, az Egymillió évvel időszámításunk előtt [One million years B.C.,1966.]. Az életre keltett dinoszauruszok mellett Raquel Welch lengén öltözve szaladgált ebben az olcsó sci-fiben (115). A hetvenes évek elején Amerikában már heves, nyers alkotások készültek, és az olasz giallo-k is elkezdték sikereiket aratni. A Hammer stúdió filmjei is ebbe az irányba tolódtak el. A pénzügyi gondokkal küzdő stúdió a hongkongi Shaw Brothers-el készített két filmet, a csapnivaló Shattert [Shatter,1974.] és a Hét aranyvámpír legendáját [Legend of the seven golden vampires,1974.]. Ez utóbbi keresztezte az ázsiai kung-fu filmek és a vámpírfilm hagyományait, de a Warner Brothers nem óhajtotta forgalmazni. A Hammer filmstúdió csődbe jutott. A Hammer bukásában közrejátszott, hogy a stúdió vezető egyéniségei elhagyták az előző években. Hinds eladta a családi stúdiót, egy évre rá meghalt Bernard Robinson díszletmester, Tony Hinds megvált a cégtől. A stúdió egyik vezető színész, Christopher Lee Charlemage Productions nevű vállalatával felkarolta az utolsó próbálkozást, Az Ördögnek egy lányt [To the Devil...a Daughter,1976.]. Sajnos ez sem mentette meg a Hammert. Az utolsó próbálkozás a nyolcvanas évek elején történt: a nagy angol filmogul, Lord Lew Grade segítségével Hampden Hose névvel bejegyzésre került a jogutód. Az angol Associated Television számára készítették el Hammer - a rémület háza [Hammer - house of horrors,1980.] című 13 részes horrorsorozatot. Ha a Hammer jelenti az átlagnéző számára az
angol horrort, az Amicus stúdió neve lesz a második, amit megismer. Max Rosenberg és Milton Subotsky nevei fémjelezték az Amicus munkáit. A stúdió filmjei
szelídebbek voltak a rivális, a Hammer filmjeinél. A Halott városa [City
od the dead,1960.] volt a cég első horrorfilmje. A siker ellenére öt évet kellett
várni a folytatásra. Egy "omnibusz-film", a Az Amicus 1965 és 1972 között méltó vetélytársa volt a Hammer stúdiónak. Tenser 5 évet töltött a Tigon élén, 1972-ben vált meg vállalattól, ekkor már a horror eldurvult olyannyira, hogy nem vállalta ezeket a filmeket. A Tigon első filmje a Véres szörny terrorja [The Blood beast terror,1967.] volt. A legismertebb és legsikeresebb munkájuk a Boszorkányvadász [Witchfinder general,1967.] lett.
E három stúdió képezte az angol horrorfilmgyártás
gerincét. Mellettük még két kis stúdió, az AA (Anglo-Amalgamated) és az IA (Independent
Artist) is készített rémfilmeket. Az AA első munkája még 1952-ben készült, a Szellemhajó [The Ghost ship,1952.], legnagyobb sikerük pedig a Kamerales [Peeping Tom,1960.] volt. E filmben egy lelkileg torzult fiatalember folytatja
apja kísérleteit: megörökíteni filmen a félelmet. Ennek érdekében semmitől sem
riad vissza. Még ugyanebben az évben az IA-al közösen elkészülta Rémségek
cirkusza [Circus of horrors,1960.]. Az Independent Artist-ot Leslie Parkyn és Julian Wintle alapította 1958-ban. Mint az Anglo, az IA is különféle
filmeket gyártott, Lindsay Andersson, az angol új hullám rendezője is
náluk debütált. Mindkét stúdió igen kis költségvetéssel dolgozott, ez meglátszott
a filmjeiken is. Herman Cohen és az AIP öt filmet készített 1959-73 között Angliában. Roger Corman szintén készített filmeket angol földön, itt készült Poe ciklusának két darabja, a Vörös halál álarca [Masque of the red death,1964.] és a Ligeia sírja [Tomb of Ligeia,1964.]. Szintén AIP produkció volt a hetvenes évek elejei két Dr.Phibes film, Vincent Price-al, a Förtelmes Dr.Phibes [The Abominable Dr.Phibes,1970.] és a Dr.Phibes újra feltűnik [Dr.Phibes rises again,1972.]. A magyar származású Sásdi Péter, Peter Sasdy néven a Hammer filmnél forgatott: Drakula grófnő [Countess Dracula,1971.]; és a Hasfelmetsző keze [Hands of the Ripper,1971.] került ki rendezői kezei közül. A hetvenes évek közepén a Tyburn filmvállalat megpróbált még néhány filmet készíteni, de a stúdió nem volt hosszú életű (117) . Az angol horrorfilmgyártás aranykora a hatvanas évek voltak. A stúdiók filmjeikkel újrateremtették a klasszikus szörnyalakok mítoszait, színesben, az eddiginél vérbővebben mutatva meg őket. A hetvenes évek elejére -közepére az angol horrort is utolérte végzete. Az utolsó független (és jó) angol horrorfilm Norman J.Warren Terror-ja [The Terror, 1978.] volt. Egyrészt kimerültek a pénzügyi forrásaik, mert az amerikai stúdiók nem finanszírozták a filmjeiket; másrészt pedig a durvábbá váló amerikai és olasz horrorokkal szemben a tradícionális angol filmkészítők nem tudták felvenni a versenyt.
6.2.
Az olasz horror első nagy aranykora: a gótikus horrorfilmek Magányos kastélyok, tágas, üres szobákkal; szélfútta, rongyos függönyök, csikorduló ajtók. Dohos folyosók, tovagördülő köd. A faágak a szikrázó holdfényben, mint megannyi kéz ujjakkal. Kátyúba jutott utazók; álnok szeretők, akik gyilkosokkal szövetkeznek. Titkos átjárók; melyek ódon, megrongálódott sírokhoz vezetnek. Általában fekete-fehérben fényképezve, kihasználva a szürke minden árnyalatát; kombinálva az éles expresszív fény-árnyék hatásokkal. Íme az olasz gótikus horror látványvilága, mely az 1957-től egészen 1966-ig tartó időszak vezető horrorirányzata volt. Az olasz horror aranykora. Az olaszok kevesebb figyelmet szenteltek a klasszikus szörnyalakoknak (Drakula, Frankenstein) - meghagyták őket az ilyen filmek készítésében nagy hagyománnyal rendelkező angolszász stúdióknak - helyettük készítették ezeket a filmeket. E korszak 1957-ben kezdődött. Riccardo Freda és Mario Bava elkészítette a Vámpírokat [I Vampiri,1957.]. Ez a gyönyörűen fényképezett fekete-fehér film Báthory Erzsébet legendáját (118) dolgozza fel. Habár a korszak nagy klasszikusa a film, pár évig semmi sem követte. Köszönhető a mű mérsékelt sikerének. 1957-60 között a figyelem az angol Hammer stúdió felé fordult. A Vámpírok és
a Caltiki [Caltiki, il Mostro Immortale,1959.] operatőri - és részben
rendezői - munkája után Mario Bava, miután látta a Draculát (119);
és arra gondolt, hogy jobb vámpírfilmet is tudna készíteni. Nikolaj Gogol "Vij, a szellemek fejedelme" (120) című
novellája szolgáltatta az alapot. (1914-ben az orosz Ladislas Starevitch már megfilmesítette "The Vij" címen.) Bava mesterművet
alkotott: A Démon maszkját [La Maschera de Demonio,1960.]. A film máig
alapműnek számít az olasz gótikus rémfilmek között. A nagyszerű díszlet megigéz
egy csalóka világot, telis-tele mélyfekete árnyékokkal és kószáló kamerával,
amely szinte lehúzza az embert a romos kripták és elhanyagolt folyosók közé.
Angliában egészen az évtized végéig nem mutatták be, Amerikában is csak vágottan.
A film sztárrá avatta az addig ismeretlen angol színésznőt, Barbara Steele-t.
Ő az olasz horror egyik ikonjává vált, a következő években rengeteg filmben
foglalkoztatták. Bava hírneve egyre nőtt az idővel, több műfajban is tevékenykedve. Riccardo Freda, a korszak másik híres rendezőjének viszont kevésbé kedvezett az eltelt idő. Freda, ezidáig több, negyven filmet készített. Igazi reneszánsz ember módjára szinte minden filmes műfajban kipróbálta magát. Rendezett melodrámákat, történelmi eposzokat, musicaleket, vígjátékokat, horrorrokat, fantasztikus filmet, kémtörténeteket, és még westernt is. Az 1942-es Don Cesare di Bazan-nal indult rendezői pályája. Ezután filmre vitte Victor Hugo Nyomorultakját [Les Miserables,1947.], és szép kosztümös filmet csinált D'Artagnan fia [The Son of D'Artagnan,1949.] címmel. 1956 végén készült el a Vámpírok, majd 1959-ben a Caltiki. E munkája egy igen egyenetlen és ügyetlen filmet eredményezett. A massza [The Blob,1958.] és a Quatermass kísérlet [The Quatermass experiment,1955.] kombinációjaként jellemezhető. Az ezután készített Raptus [L'Orrible Segreto del Dr.Hichcock,1962.] című filmjét a legjobb munkájaként emlegetik, ugyancsak jól sikerült a folytatásának is tartott Szellem [Lo Spettro,1962.]. Klaus Kinski szerepel Dupla arc-ra [A Doppia Faccia,1969.] keresztelt thrillerében. A korszak harmadik jelentős rendezőegyénisége Antonio Margheriti. 1960-ban, harminc éves korában rendezett először, első munkája a második olasz sci-fi is volt egyben, az Űremberek [Space men,1960.] (124). Leghíresebb filmjévé vált az olasz gótikus mozi másik alapműve, a Haláltánc [Danza Macabra,1963.]. A történet szerint Edgar A. Poe fogadást ajánl egy fiatal és a szellemek létezésében szkeptikus újságírónak: 100 fontot kap, ha eltölt a környékbeli elhagyatott kastélyban egy éjszakát. A hely tele van szellemekkel. Az éjszaka különböző kalandokkal eltelik, a hajnal eljő, de az újságíró számára nincs élve menekvés... A rendező ezt a filmjét 1970-ben a Pók hálója [Nella Stretta Morsa del Ragno,1970.] címen színesben újraforgatta. Következő munkáival, a Nürnbergi szűzzel [La Vergine di Norimberga,1964.], a Halál hosszú hajával [I Lunghi Capelli della Morte,1964.] a gótikus filmek hírnevét öregbítette, a nagyszerű Barbara Steele-lel a főszerepekben. Ezután sf filmek következtek, majd rutin thrillerek, kalandfilmek és egy kannibálfilm a nyolcvanas évek elejéről. Speciális effektusokat is készített, pl. közreműködött Sergio Leone Egy marék dinamit [A Fistful of dynamite,1971] westernjében is. Bava, Freda és Margheriti filmjeinek kontrasztjaként egy nyersebb vonulata is létezett
Olaszországban a horrorfilmeknek. Olyan butácska filmeket foglalt magába, mint
pl. Renato Polselli A vámpír és a ballerina [L'Amante del
Vampiro,1960.]; Piera Regnoli A vámpír utolsó áldozata [L'Ultima preda del Vampiro,1961]; Massimo Pupillo Cinque Tombe per un Medium (1961); Camillo Mastrocinque La Cripta e l'Incubo (1964) és az Egy angyal a Sátán számára [Un Angelo per Satana,1966.], Barbara Steele-lel. Roma contro Roma címmel Giuseppe Vari 1966-ban elkészítette az első olasz zombifilmet is. Az 1960-as évek végére az olasz gótikus irányzat kifulladt. Új vérre volt szüksége a filmeknek. A helyzetek, a szélfútta ódon kastélyok, az őrült doktorok, akik lányuk arcát operálják; mind-mind klisékké merevedtek. Eközben a rivális angol horrorfilmgyártás - és az amerikai is - már erőteljesebb hangot ütött meg: erőszakosabb, nyersebb és véresebb filmeket készítettek a lengő függönyös, ajtócsikordulós történeteknél. A ‘68-as eseményeknek is köszönhetően fordulat állt be a filmkészítésben. Kezdett az erotika, a szex, az erőszak egyre erősebben beszivárogni a filmekbe. A filmkészítők nagyobb szabadságot és kevesebb cenzúrát élvezhettek. Az eredmény: a filmek egyre inkább a vérre és erőszakra fókuszáltak az atmoszféra helyett. A gótikus mozi kezdett eltűnni, kiszorulni a horrorfilmek palettájáról. Az olasz horror jövőjét egy fiatal rendező mutattta meg, felhasználva, alkalmazva a már eddig is készített olasz thrillereket. 1969-ben elkészült első önálló filmje, a Kristálytollú madár [L'Uccello dalle Piume di Cristallo,1969.]. A rendezőt Dario Argento-nak hívják.
6.3. A spanyol, a francia, horrorfilmek kezdetei, fejlődésük 6.3.1. A spanyol horrorfilmgyártás, Amando de Ossorio, Paul Naschy A két legfontosabb európai horrorfilmkészítő ország után a spanyol és a francia horrorfilmgyártás bemutatása következik, mely mindkét országban igazából a hetvenes évek elején-közepén teljesedett ki. Nagyon fontos szerepük volt a horrorfilm nemzetközivé válásában, emiatt itt, a hatvanas éveknél tárgyalom őket. Az Ördögi Dr.Z [Miss Muerte / Diabolical Dr.Z,1965.] után 1967-ben Adrian Hoven német
producer meghívására a német Aquila Film részére forgatott három filmet Janine Reynaud-al. A három film közül - Besame Monstruo; Rote Lippen; Necronomicon - a legutolsó lett a legjobb melyben egy nightclubban táncoló
lányt különféle szürrealista víziók gyötrik. Samuel Z.Arkoff amerikai
meghívását nem fogadta el, maradt Európában. A hetvenes évek elején kezdte el
készíteni női börtönfilmjeit (w.i.p.). Ezek közül az első a 99 nő [99
women,1968.] volt. Kukkolás, szex, nők egymás közötti viaskodásai, civakodásai,
esetleg véres jelenetekkel fűszerezve; ezek jellemzik ezt az irányzatot. Sajátos,
erotikus stílusban készítette el a Drakula és a Frankenstein feldolgozását,
mintegy trilógiába Ennek eredményeképpen sok filmjét különböző verziókban forgalmazták: ugyanaz az alkotás elkészült szelíd kaland, vagy horrorfilmként, de megnézhető volt kemény hard-core pornóként is. A spanyol horrorfilm
híres rendezőjévé vált Amando de Ossorio. A rendező 1925-ben született
Galiziában, La Coruna helyiségben. Újságíróként, majd forgatókönyvíróként dolgozott
Maridban. Harmincegy éves korában a Sötét zászlóval [La Bandera Negra,
1956.] debütált, mint rendező. A sajátos filmet a Franco rezsim betiltotta.
Még Sergio Leone híres első "spagetti-westernje" előtt (129) készített egy eredeti westernt, a Fegyveres sírját [La Tumba del Pistolero,1963.]. Első horrorfilmjét, a Malenka [Malenka-La Sobrina del Vampiro,1967.] című vámpírfilmet Anita Ekberg-gel
forgatta. Híressé három évvel későbbi alkotása, az első spanyol zombifilm tette.
A komolyabb hangvételű munkák közül Narcisco Ibanez Serrador Megölne egy gyereket? [Quienn Puedo Matar a un Nino? / Who can kill a child?,1975.]; vagy Carlos Aured Az összetört babák kék szemei [Blue eyes of the broken doll,1973.] lehet kiemelni. A spanyol horrorfilmgyártás Franco tábornok diktatúrájával véget is ért: az állam többé nem támogatta az olcsó, rémséges szórakozást. A hetvenes évek második felétől csak elvétve, egy-egy alkotás született.
6.3.2. A francia rémfilmek, Jean Rollin A franciák sok mindenben jeleskedhetnek, de a horrorfilmek készítése terén nem. Pár némafilmet leszámítva (pl. Luis Bunuel Andalúziai kutya [Un Chien Andalou,1928.] ), a film hangossá válása után nem sok horrorfilm készült Franciaországban, pedig a horrorfilm tőlük indult, a trükkarzenál alapjait is ők teremtették meg. A francia horrorfilmnek az igazi egyénisége Jean Rollin. 1938-ban született, művész családban nőtt fel. Apja színházigazgató és színész volt. Rollin egy rajzfilmstúdióban kezte pályafutását, majd 1962-ben rendező asszisztenssé vált. Több rövidfilm után 1967-ben készítette el első erotikus vámpírfilmjét, ami híressé tette. A Vámpírok királynője [Le Viol du Vampire,1967.] két lányról szól, akiken vámpír-átok ül, és egy tudós megpróbálja megszabadítani őket. Harry Kümel a Vörös ajkakban [La Rouge aux Levres,1972.], Michael Lemoine 7 nő a Sátán részére [Seven women for Satan,1971] és Jean-Francois Davy Le Seuil du Vide (1971) filmjén kívül nem sok említésre méltó munka akad. A nyolcvanas években a kevés sikeres munkák közül Francis Leroi La Démon dans L'Ilé (1983) című Omen-szerű (136) filmje említhető. Egy fiatal doktor érkezik egy kis szigetre, ahol rejtélyes természetfölötti bűntények történnek. Nekilát kibogozni a szálakat, ki is mozgatja az eseményeket... Alain Robbe-Grillet,
francia író és filmrendező némely filmje - részben - hasonlóságot mutat Rollin képi világával. Erotikusan túlfűtött, sokszor véresen kemény jeleneteket váltakoznak
filmjeiben. [L'Éden et apres / Eden and After, 1970]; [Glissements
progressifs du plaisir / The Slow Slidings of Pleasure, 1974]. A francia horrorok a műfajon belül sajátos színfoltot képeznek, sokszor merész, erotikus jeleneteiket más országokban nemigen utánozták ilyen ötletesen.
6.4. Pillantás Európán kívülre: Ázsia, Latin- és Dél-Amerika, Ausztrália Európán és Amerikán kívül elsősorban Ázsiában, és Mexikóban készültek nagyobb számmal horrorfilmek. E filmek nagy része kevésbé ismert, hatásuk az amerikai, európai rémfilmekre csekély volt. A fontosabbak, hatásosabbak minden- képpen megérnek egy rövid ismertetést.
Ázsiában főleg Japán és Hong-Kong készített nagyobb számban, jobb minőségben rémfilmeket. Hong-Kongban igazából a nyolcvanas évektől virágzik majd ez a filmes műfaj, a hatvanas években pár próbálkozáson kívül inkább harcművészeti filmek (martial arts) készültek az évtized második felétől. Japánban a rémfilmkészítés az ötvenes évektől indult be, ugyanis a második virágkorát élő japán mozinak olcsó filmekre volt szüksége. 1958-ra a nézőszám megháromszorozódott 1940-hez képest. A filmgyártás biztos és gyors profitot hozó iparág lett. A viszonylag olcsó mozi a japánok fő szórakozása volt ekkortájt. Ennek megfelelően sok kommerszfilm is készült, hogy kielégítse az igényeket. Így sok olcsó rémfilm is született. Kenji Mizoguchi már a húszas évek közepén Egy tanárnő őrült szenvedélye [Kyoren no Onna,1926.] címmel készített filmet egy tanárnőről, akinek szelleme kísérti azt a férfit, aki elhagyta őt (137). Néhány próbálkozást követően a második világháború után készültek nagyobb számmal kísértettörténetek Japánban. A rémfilmjeik első hulláma javarészét klasszikus rémtörténetek feldolgozása, és a kabuki színházakban játszott tragikus történetek filmrevitele jellemzi (138). 1949-ben Keisuke Kinoshita két részben rendezte meg Nanboku Tsuruya híres kabuki színdarabját, az Iemont, Yotsuya szellemének új feldolgozása [New version of the ghost of Yotsuya,1949.] címmel. Iemon, egy csavargó szamuráj elveszi feleségül Oiwa-t. Majd megöli a lány apját, később a lányt is, hogy hozzájusson örökségéhez. De Oiwa szelleme visszatér, hogy őrületbe kergetve kegyetlen férjét, kiváltsa annak halálát. Nobuo Nakagawa az ötvenes évek közepétől kezdte el kísértetfilmjeit (Kaidan eiga) készíteni, az első a Kísértettörténet - a kanani mocsár [Kaidan Kasanegafuchi,1957.] volt. A japán filmek kísértetei általában megerőszakolt és erőszakos halállal meghalt nők szellemei, akik általában férfiakon állnak bosszút. Ueda Akinari klasszikus kísértet-novellagyűjteménye - Eső és Hold meséi (Ugetsu Monogatari) Kenji Mizoguchi által került vászonra [Ugetsu Monogatari, 1953]. A kísértettörténetek
mellett az ötvenes évek közepén megszületett az első japán szörnyfilm is, Honda
Ishiro Godzillája [Gojira,1954.]. A Hiroshima és Nagaszaki elleni
atomtámadás tragédiáját a Godzilla filmekben vezették le a japánok. Az elkövetkező
években - egészen napjainkig több tucat ilyen film készült. Godzillát, az ősszörnyet
a Bikini szigeteken végrehajtott kísérleti atomrobbantások ébresztették fel
álmából, és féktelen tombolásba kezd, melyet csak japán tudósok képesek megállítani.
A Godzillával elkezdődött szörnyfilmek (kaiju-eiga) áradatát a már említett Hondán kívül főleg Jan Fukuda vezette. Godzilla mellett
megszületett Mothra, az óriáslepke Mothra (1962) és Rodan is. Az esetlen
effekteket Tsuburaya Eiji készítette (139) . Az első, széles körben világszerte megismert rémmese Kaneto Shindo Onibaba című, 1964-ben készített filmje volt. A filmet Masaki Kobayashi Kísértet történetekjével [Kwaidan,1964.] együtt mutatták be a
cannes-i film fesztiválon 1965-ben. A Kwaidan volt az egyik utolsó kísértetfilm (kaidan),
utána ezeknek a filmeknek leáldozott a csillaguk, csak kisebb számban készültek. Helyüket a szörnyfilmek (kaiju-eiga),
és az olcsó szex- és horrorfilmek (pinku violence / torture porn) vették át. A Shintoho stúdió filmjeiben az
ötvenes évek közepén bukkant fel a halmozott erőszak és a nyílt nemiség ábrázolása,
de az igazi áttörést a Nikkatsu stúdió filmjei hozták meg a havanas-hetvenes
években. A televízió rohamos elterjedése miatt a megcsappant mozilátogatók számát
az olcsón, szinte futószalagon előállított, szexet és erőszakot vaskosan tartalmazó
erotikus filmekkel (pink-eiga) megpróbálták visszacsalogatni. Koji Wakamatsu Megfélemlített nők [Violated women,1967.], vagy Teruo Ishii Tokugawa,
a kínzás örömei [Tokugawa - the joys of torture,1968.], a szadisztikus ábrázolástól,
különféle csonkolásoktól, nemi erőszaktól, stb... sem riadtak vissza. A nyílt,
nyugati szemmel felesleges és túlzott erőszak kultusza a japán - és minden keleti
- filmben benne él. Nemcsak a kommerszfilmekben, hanem a művészfilmekben is: Akira Kuroszawa a Vihar kapujában [Rashomon,1950.], mely egyik
leghíresebb filmje is egyben, egy meggyalázott nő és férje meggyilkolásán keresztül
meséli el az igazság lehetséges oldalait. Shindo Kaneto filmje, a Fojtogatás [Kosatsu,1979.] azzal kezdődik, hogy egy apa megfojtja fiát, anyjával teljes
egyetértésben. Emellett központi motívummá emelkedik itt is a nemi erőszak.
"A szamurájok és yakuzák világában egyaránt jellemző katartikus tetőpontot
jelentő, hosszan kijátszott véres kardviadal (chambara) szintén színházi eredetű,
akárcsak az erőszak és a halál kultusza."- írják a szerzők a japán film
történetéről írott munkájukban (140). A hetvenes évek sok szamurájos kalandfilmje, vagy akár modern akciófilmje sokszortabban véresebb, erőszakosabb volt, mint bármely amerikai társa. Repkedtek a kezek, fejek, spriccelt a vér. Igen sikeres volt Kenji Mishumi Magányos farkas [Baby Cart / Lone wolf and cub,1972.] sorozata a magányos szamurájról, aki egy babakocsiban tolja át kisfiát Japánon keresztül, és mindenféle véres kalandokba keveredik közben (141) . A durva japán filmekből sokat bemutattak nyugaton - főleg Amerikában. A japán, és a keleti filmek általában, egyfajta hűvös tartózkodást mindig is kiváltottak-kiváltanak, a nyugati nézők mindig is kuriózumként kezelték-kezelik ezeket a lassú, általában nagyon szépen fényképezett, de durva filmeket. Kínában
nem készültek rémfilmek, az angol koronagyarmatként a nyugati világhoz tartozó
Hong-Kong-ban viszont igen. A hatvanas évek elejétől főleg vámpírfilmek készültek,
mint Li Tie Vámpírnője [Xi Xuefu / Vampire woman,1962.]. Yuan
Quifeng az Operaház fantomját filmesítette meg Ye Bang Ge Sheng (1961)
címen. A nem túl modern technikai lehetőségek miatt kevés horrorfilm - és kommerszfilm
- készült. A hetvenes években főleg a harcművészeti (martial arts) filmek terén
tapasztalható fellendülés, a fantasztikus hatásokat felhasználó filmek majd
a nyolcvanas évek elejétől kezdik meg hódító útjukat.
A vámpírfilmet gyakran vígjátékelemekkel és kung-fu filmekkel ötvözték, ezek a filmek igen nagy sikert arattak. A legsikeresebb, a Vámpír úr [Mr.Vampire,1985.] sorozattá nőtt ki magát. A farkasemberek helyett inkább "macskaszörnyetegek" vannak jelen a filmvásznon. De nem a szörnyeteg harapása, karmolása révén válik valaki is ilyen rémséggé, hanem általában egy gonosz varázsló tevékenységének köszönheti az átkot. A
világon az egyik legtöbb filmet gyártó ország India. Itt a hetvenes években
a Ramsay család készített horrorfilmeket. Hazai rémtémákat vegyítettek
melodramatikus kísértettörténetekkel, vagypedig mitológiai emlékekkel. A hagyományos
indiai filmes formáknak megfelelően ezeket az alkotásokat - általában a nyugati
nézők hosszúnak (átlagban 2-2,5 órásak), idegennek tartják őket - ellátták a
kötelező zenés-táncos betétekkel is. A produceri teendőket F.V.Ramsay látta
el, a történetet Kumar Ramsay szállította, az operatőri teendőket Ganga
Ramsay és Keshu Ramsay vállalta. A rendezői székben R.Tulsi Ramsay és Shyam Ramsay ült. Első filmjük az Ek Nanhi Munni Ladki Thi volt 1970-ben, mely csúfosan megbukott. Indonéziában a filmkészítés 1949 után indult el, miután az ország független lett. Az első rémfilmekig azonban jónéhány esztendőnek kellett eltelnie. Az egyik mérföldkő az 1972-ben készült Születés a sírban [Beranak Dalam Kubur / Birth in the Tomb,1972.] volt. A történet egy ültetvényen játszódik, két nővér története, az egyikük gonosz, míg a másikuk jóravaló teremtés. A gonosz lány megöli szüleit; és húgát is kígyóméreggel elteszi láb alól. Miután a lányt eltemetik, kiderül, hogy terhes volt, és a megszülető kicsi már ássa is ki magát a sírból... A főszerepet Indonézia egyik legnagyobb sztárja Suzzanna játszotta. A történetet eredetileg a korszak leghíresebb képregényírója alkotta - Ganes Th. - akinek további munkáit is felhasználták akkortájt rémfilmek készítésére. A sok film közül viszonylag kevés jut el széles nézőközönséghez, az országon kívüli forgalmazás nem megoldott. Emiatt kevés hatást gyakorolhatnak az amerikai és az angolszász filmkészítésre. A tízes évek elején az amerikaiak kezdték meg a filmgyártást a Fülöp-szigeteken. Az első önálló filmstúdiót 1917-ben José Nepomuceno alapította. Már a húszas évek közepén készített két egyszerű trükköket tartalmazó filmet, A Troll [Tianak,1926.] nagy siker lett, így a következő évben elkészülhetett A boszorkányok [Ang Manananggal, 1927.]. Az első hangosfilmjük szintén egy horrorfilm volt - A vámpír [Ang Aswang,1931.]. Az "aswang" egy a helyi folklórból filmre került figura: általában nőnemű vérszívó lény, aki hosszó nyelvével vért szív, és az újszülöttek húsát eszi. A harmincas és a negyvenes években több film is készült, köztük sok sci-fi és fantasy film is. A széleskörű terjesztést és a filmgyártást Eddie Romero képviselte. Sok híres filmet készített, Terror is a Man (1959) című munkája volt az első horrorja. Ügyes rendezéssel teremtett feszületséget, az egyszerűen megcsinált szörnyetegből hol a fülét, hol a kezét, vagy félelmetes szemeit mutatva. A filmet mesterével, Gerry de Leonnal közösen készítette. Gerardo (Gerry) de Leon munkái is híressé váltak. A legismertebbek A vérivók [The Blood Drinkers,1966.] és párdarabja a Gonosz teremtményei [Creatures of Evil,1970.] sikeresen ötvözték az európai vámpírfilmet a helyi mítoszokkal. E filmek szintén a helyi népszerű képregényeken (comics) alapultak, megfilmesítéseikkor bátran használták a színes, a némafilmkorszakot idéző színezett fekete-fehér fogásokat is. Szürreális elemek keveredtek valós jelenetekkel. A szerelem, a hit és a vallás menti meg általában a nehéz helyzetben lévőket. Vámpírfilmek, szörnyfilmek, női börtönfilmek (w.i.p.) éppúgy készültek, mint okkultista rémfilmek. A Mágikus átokban [Magic Curse,1977.] egy lezuhant repülőgépet keresnek a dzsungelban és közben segítenek a kígyó királynőnek legyőzni a gonosz Abdullah varázslót, miközben kígyókat, repülő csonvázakat, zöld arcú vámpír nőt láthatunk. Elwood Perez Kukkolásában [Silip / Peeping,1985.] leszbikus inszcestust, élve elégetést, banda általi nemi erőszakot láthatunk. A filmek viszonylag
széleskörű forgalmazásának köszönhetően - a sok (főleg hong-kongi) kooprodukciónak
köszönhetően - ismertté váltak az egész világon. Egyenletes számban, napjainkban
is készülnek horrorok a Fülöp-szigeteken. Az ázsiai filmek után Latin-Amerika horrorfilmjeiről kell néhány szót ejtenünk. A latin-amerikai rémfilmkészítő országok közül Mexikó és Brazília emelkedett ki. Miután az harmincas évek elején az európai horrorfilm készítés elsorvadt, az amerikai megerősödött, Mexikóban is elkezdtek rémtörténeteket készíteni. Az első mexikói horrorfilmet Ramón Peon rendezte, a címe A Szellem [La Llorona,1933.] volt. A "Llorona" spanyol jajgató női kísértetet jelent. A figurát számos mexikói filmben felhasználták (142). A harmincas évek elején mexikóban is megkezdődött a hangosfilmkorszak, de kevés film készült, mert Hollywood spanyol nyelvű hangosfilmekkel árasztotta el egész Latin-Amerikát. Emiatt nehezen bontakozhatott ki Mexikóban az önálló filmkészítés. A harmincas évek legismertebb mexikói horrorja a Zárda fantomja [El Fantasma del Convento,1934.] volt. A filmet Fernando de Fuentes, a korai mexikói hangosfilm forgatókönyvírója és rendezője készítette. Pár hónappal később került a mozikba a Két szerzetes [Dos Monjes,1934.], Juan Bustillo Oro rendezésében. Két évvel később egy kissé ügyetlen film született Hátborzongató test [El Baúl Macabro,1936.] címen, melyben egy őrült tudós fiatal lányokat ölt meg, hogy életben tartsa a feleségét. A negyvenes években főleg fantasy komédiák készültek. A Szellemek forradalmában [La Rebelión de los Fantasmas,1946.] híres emberek szellemei garázdálkodtak. Az ötvenes években "öreg-sötét-házas", rejtélyes elemekkel teli filmek készültek főleg, a legjobb a Vörös ház fantomja [El Fantasma de la Casa Roja,1954.] volt. 1957-ben három múmiafilmet is késztett Rafael Portillo: Az Azték múmiát [La Momia Azteca,1957.]; az Azték múmia átkát [La Maldición de la Momia Azteca,1957.] és a Robot az Azték múmia ellen [La Momia Azteca vs el Robot Humano,1957.]. E múmiatörténetekben nem az egyiptomi fáraók maradványait keltették életre, hanem a mexikóiak saját legendáikat elevenítették meg. Mindhárom filmet ugyanazzal a stábbal forgatta a rendező, két hónap alatt a három filmet. A hatvanas évekre a mexikói "birkózós" (wrestling) horrorok a jellemzőek. A mexikóban csak "Santo"-nak emlegetett birkózó hős, az Ezüstmaszkos Huerta; és az igazságért harcoló magányos, rejtélyes Kék Démon uralta a vásznat. Első sikerük a Santo a vámpírnők ellen [Santo Contra las Mujeres Vampiras,1963.] volt. Mindkét hős együtt harcolt a vámpírok, farkasemberek, őrült tudósok, zombik, idegenek ellen. A mexikói horrorfilm
sohasem érte el európai, amerikai társai színvonalát. A filmek jó része érthetetlen
és unalmas volt a külföldi közönség részére, másik részük pedig megmaradt egyfajta
kalandos gyermekfilmnek, erőszakos jelenetekkel megtűzdelve. Phil Hardy monográfiájában sok mexikói film adatait is közli, egyéb kiadványokban csak
elszórtan találkozhatunk velük. A harmincas évek közepétől viszonylag egyenletes
iramban készültek filmjeik. Később pedig felhasználták az ötvenes években induló
modern horrorfilm eredményeit ugyanúgy, mint saját legendáikat.
A hetvenes évek végén Rosangela Maldonado készített egy horror és pornochanchada keveréket A Deusa de Marmore - Escrava do Diabo címmel (1978). Marins különös filmjei közül egynéhány eljutott az amerikai és az európai nézőkhöz is, annak ellenére, hogy rendezőjük gyakorlatilag ismeretlen. Furcsa, sokszor vízionális filmjei nem sok hatást gyakoroltak más nemzetek filmkészítési gyakorlatára.
Argentínában az ötvenes évektől fellendült a filmkészítés, Fernando Ayala és Leopoldo Torre-Nilsson megteremtik az erőteljes művészfilmek készítésének lehetőségét. Új rendezők kezdik meg működésüket, új témák, új színek jelennek meg a hagyományos melodrámák mellett. Kivirágzik a kommerszfilmkészítés is. Fritz Lang híres "M"-jét Román Vinoly Barreto Fekete vámpír [El vampiro negro] címen újból elkészíti, a címszerepben Nathán Pinzón. Pinzón, hasonlóan Peter Lorréhoz, szintén beskatulyázódik ebbe a pszichopata szerepbe, és az argentin televízió rémfilmjeiben sokszor szerepel. Az argentin rémfilmekben - az angolszász filmekhez hasonlóan - megtalálhatók a klasszikus pszichopata és szörnyetegtémák. A filmek finanszírozása mind állami, mint televíziós társaságok forrásaiból történt. A latin-amerikai horrorfilmek egyediségük ellenére kevés hatást gyakoroltak az európai és az amerikai rémfilmekre. Egyrészt túlságosan is sajátos, helyi témákat ábrázoltak, másrészt a filmek technikai színvonala sem mindig érte el a megfelelő szintet. Miközben máshol már az ötvenes évekre általánossá vált a színes film használata, ezekben az országokban még a hatvanas évek végén is jórészt fekete-fehérben készültek a filmek. Külön probléma (volt) a filmek forgalmazása, általában nehezen jutnak ki az adott országból, nincsnek benne a nemzetközi filmcsomagokban sem.
A legkorábbi ausztrál filmet 1906-ból ismerjük. A filmgyártás felfutása már
a tízes években megkezdődött. A húszas években már készült egy misztikus film A kék hegyek rejtélye [The Blue Mountains Mystery, 1921.]. Peter Finch volt az egyik főszereplője A hatalom és a dicsőség című thrillernek.
[The Power and the Glory, 1941.]. 1948 és 1968 közötti cenzúra tiltotta a horrorfilmeket. 1972-ben a Félelem éjszakája [Night of Fear, 1972.], Terry Bourke alkotása tekinthető az első igazi ausztrál (ozploitation) horrornak. 6.5.
Az amerikai horrorfilm a hatvanas években, Utoljára maradt az amerikai horrorfilm bemutatása, pedig hatásában a műfaj megújhodásában is jelentős szerepe volt. Azért maradt utolsónak, mert a modern horrorfilm születésében és főleg nemzetközivé válásában az európai és ázsiai filmeknek nagyobb szerepük volt. A második világháború után egy új nemzedék nőtt fel Amerikában. Apáikkal ellentétben ők már a zöldövezeti, biztonságos háttérrel rendelkező családokban nőttek fel. E fiatalok a moziba mentek szórakozni, ott alkottak közösséget. A hatvanas évek elejére e srácok kinőttek a gyermekkorból, önálló életet akartak élni. Lázadtak szüleik életformája ellen, e korosztály már saját autóval rendelkezett, szabadon randevúzott, és vevő volt minden újfajta szórakozásra, amit számukra kínáltak fel. Az ötvenes évek közepén két vállalkozó szellemű üzletember - James H. Nicholson és Samuel Z.Arkoff - megalapította az American-Releasing Corporationt azzal a szándékkal, hogy kihasználják az egyre növekvő keresletett, amit a kommersz filmek forgalmazása ígér, elsősorban tizenévesek részére. Ez a korosztály már nem volt kíváncsi a régimódinak tartott családi mozikra, amit Hollywood kínált, valami újra vágyott, amit csak a kisebb stúdiók értettek meg. Megszületett a "kihasználós" (exploitation) film (146) . Tengerparti bulifilmek, tiltott országúti autóversenyeket dicsőítő alkotásokat ugyanúgy gyártott és forgalmazott, mint atomtámadásról szóló sci-fiket és horrorokat.
1964-ben folytatta Poe sorozatát, Angliában készült a Vörös halál álarca [Masque of the red death,1964.] és a Ligeia sírja [Tomb of Ligeia,1964.]. A stúdió filmjeiben állandó munkatársa volt Vincent Price és Peter Lorre. Mindkét színész jellegzetes karaktere is hozzájárult e filmek sikeréhez. Az AIP több filmet is készített az angol szigeten. A hetvenes évektől egyre inkább produceri teendőket látott el. Ha a horrorfilmet nem is emelte régi rangjára Corman, sikeres munkái nyomán újjáéledt az amerikai horrorfilmgyártás. Az AIP konkurrenciája volt az Allied Artists (AA), egy szintén olcsó "B-filmekre" specializálódott stúdió. Eredetileg a Monogram stúdió bújt meg az Allied Artists név mögött, mely nevet változtatva így élt tovább. A 60-as évekre horrorfilmeket készített maga Alfred Hitchcock is. Gyakran, mint a horror keresztapját tisztelik. Remekbe szabott thrillereket készített - még Angliában - a húszas évek közepétől, 1940-től az Egyesült Államokban dolgozott. Itt teljesedett ki igazán rendezői stílusa, és mesterévé vált a bűnügyi filmeknek. Sok filmjében központi movívummá vált az ártatlanul üldözött kisember figurája. Ez a mindennapi kisember, ha rendkívüli helyzetbe jut, akkor rémálommá válik körülötte minden.Ezeket a rémálmikat dolgozgatta fel filmjeiben. 1960-ban olcsó, fekete fehér filmet készített. Az elkészült remekmű, a Psycho világszerte hatalmas sikert és rémületet aratott. Megszületett a pszichothriller és utánzatok tucatjait is szülte, új erőt öntött a sorozatgyilkosfilmekbe (147). Anthony Perkins alakítása szinte védjegyévé vált a filmnek, Bernard Hermann sikítozó hegedűszólamával együtt. A hatást három évvel későbbi Madarak [The Birds,1963.] című filmjében fokozni tudta: az immár színes, durva, nyers jeleneteket felvonultató film elérte a Psycho sikerét. Ezt követő thrillerjei már nem olyan hatásosak, de utolsó előtti filmje, a Téboly [Frenzy,1972.] ismét ragyogó formában mutatta meg a 73 éves mestert. Ha Hitchcock volt a hatvanas években a horrorfilm - színvonalában (kritikusi körökben elismert)
- fő egyénisége, akkor pedig William Castle a legérdekesebb. Castle meglepő, furfangos és érdekes módszerekkel csalogatta be a gyanútlan közönséget
a moziba, kitalálta az ún. gimmick-eket. A negyvenes évek közepétől rendező
showman első horrorja, a Hátborzongató [Macabre,1958.] volt. Majd a Kísértet
dombi ház [House on haunted hill,1959.] és a Bizsergető [Tingler,1959.]
következett. A Hátborzongató című filmben minden egyes nézőjét 1000 dollárra
biztosította, hogyha belehalna a félelembe, a Kísértet dombi házban pedig
az előadás alatt egy nagy műanyag csontvázat húztak el a nézők feje felett.
A Bizsergetőben sikítani kellett, hogy a szörnyeteg ne kapja el a nézőket.
Néhány székbe gyenge áramot is vezettetett a rendező, hogy a filmbéli bizsergetést
a nézők is érhessék. Emberölő [Homicidal,1961.] című filmje a Psycho sikere után készült, kihasználva a Hitchcock-film sikerét. A Kényszerzubbonyban
[Strait-jacket,1964.] az időszak másik nagy klasszikusát, Robert Aldrich Mi történt Baby Jane-nel? [What ever happened to Baby Jane?,1962.] című
thrillerjének sikerét hasznosította újra. Aldrich további két hasonló
thrillert készített, a Csitt! Csitt!, édes Charlotte-t [Hush, hush sweet
Charlotte,1965.] és a Mi történt Alice nénivel? [What ever happened to
aunt Alice?,1968.].
A magyar Kovács László, mielőtt Dennis Hopper Szelíd motorosokját [Easy Rider,1969.] fényképezte volna, Al Adamson trash rendező operatőre volt a Drakula kastélyának vérében [Blood of Dracula's castle,1969.]. Al Adamson mellett Andy Milligan készített rendszeresen mini költségvetésű horrorokat. Első filmjét, a Meztelen boszorkányt [The Naked witch,1961.] egy hét alatt forgatta 16mm-es filmre, csupán 7500 dollárból. Az eredetileg egyórás filmhez pár évvel később még 20 percet forgatott. Barátjával és állandó producerével, William Mishkinnel dolgozott együtt. A Szörnyű valakikben [The Ghastly ones,1969.], vagy a Vérszomjas hentesekben [Bloodthirsty butchers,1970.] alkalmazott erős, durva effektjei miatt több helyen betiltották filmjeit. Utolsó horrorfilmjét, a Vért [Blood,1974.] követően a pornóiparba ment filmezni. A hatvanas évek végén indult a kanadai David Cronenberg pályafutása is. Első munkái - a Stereo (1969), a Jövő bűnei [Crimes of the future,1970.] - megelőlegezik azt a fajta erőteljes, felkavaró filmkészítési stílusát, melyet a kilencvenes évekig megőrzött. A hatvanas években a
horrorfilm amerikában is megújult. A korábbi filmek jórészt a "klasszikus rémalakokra" - pl. vámpír, zombi - építettek, a filmeket körüllengi a régi gótikus hangulat; viszont innentől kezdve már sok esetben a jelenben járunk. Ettől kezdve
nincs megállás a horrorfilm brutálissá és véressé válása útjában. Amíg a régi klasszikus alkotásokban
a rendezők a színészi játékra és az atmoszférára bízták a filmek hatását, addig
a hatvanas évek végétől egyre intenzívebbé váltak a véres hatásokban; másrészt a filmkészítés olcsóbbá vált: sok rendező készített rémfilmeket, akár amatőr rendezők is, akiket nem kötött a hollywoodi stúdiórendszer.
Elérhetővé váltak - a főleg 16mm-es - kamerák, olcsón, kis költségvetéssel is
lehetett filmeket készíteni. |
(c) 1999, 2009. Szentes
Gerzson Péter
[Alfred Hitchcock] - [Drakula halála 1921] - [Silent
Horror]
[Horror Story] - [Hungarian Horror]
[Home]