A második világháború után a hidegháborús politika újabb filmes szörnyetegeket termelt ki. Az USA, és a későbbiekben Franciaország a csendes-óceáni Bikini-szigeteken végzett atombomba kísérleteket. A világ egy esetleges atomháború kitörésének lehetőségétől tartott. A fantasztikus filmek gyorsan ráharaptak a témára, ontani kezdték a radioaktivitás hatását bemutató alkotásaikat. Az ötvenes évek első felében Amerikában a fantasztikus film összefonódott a horrorfilmmel. E filmek között két
fő irányzatot különíthetünk el. Az első csoportot azok a filmek alkotják, melyek
idegen, földönkívüli lények invázióját mutatják be. A filmek második csoportjában
az atomkísérletek következményeit láthatjuk: hatalmasra nőtt, mutálódott óriáshangyák Them!(1954), óriáspókok Tarantula(1955), hatalmasra nőtt ember Amazing colossal man(1957), évezredes álmukat alvó prehistorikus szörnyetegek
ébrednek fel Beast from 20.000 fathoms(1953); a japán Godzilla(1954). E filmekben még győzött az ember, a későbbiekben készült atomcsapás-filmekben azonban már nem mindig. (106) E későbbi alkotásokban az ember az értelmetlen pusztítás áldozatakánt volt ábrázolva. A korszak egyik legrosszabb rendezője Edward D. Wood Jr. volt. Amatőr szereplőkkel, és az idős, végnapjait élő alkoholistává vált Lugosi Bélával készített századrangú, de pont ezért máig kultivált filmeket. A Szörny arája [Bride of the monster,1955.]; vagy a Vérszívók éje [Night of the ghouls,1960.] nevetséges papír-masé díszletek között játszódott. Fő munkája a Kilences terv az űrből [Plan 9 from outer space,1959.] volt. Itt a műanyag temetőben a leterített szőnyegen megcsúsztak a szereplők, a repülő csészealjakat (kifúrt, felfüggesztett tányérok voltak) pedig horgászbottal lógatták be a képbe. Mindehhez szörnyű zene és blőd párbeszédek társultak. A világ legrosszabb filmjének is tartják eme alkotást (108) . Így a negyvenes évek második felében elkezdődött hanyatlás folytatódott. A klasszikus szörnyalakokat egymással párosították, komédiákban szerepeltek, a műfaj önmagát gúnyolta ki. Ami a harmincas években elit filmnek számított, az tucatáruvá vált. A mozi az ötvenes években mélypontját élte meg, ugyanis egy új mozgóképforrás, a televízió kezdett elterjedni. Ez a televízió még nem ismerte fel, hogy olcsó filmekre lenne szüksége. A horrorfilmnek újjá kellett születnie. 1957-ben három olyan film is megszületett, amelyik utat mutatott a jövő felé. 5.2 Az ötvenes évek második fele: a modern horrorfilm születése
A horrorfilm sem kerülhette el a változást, jóllehet a "klasszikus" horrorfilmeket már mind elkészítették. A külföldi szakirodalmak különböző időpontra teszik a modern horrorfilm (110) születését. 1957 háromszorosan is fontos évvé válik: egyrészt elkészült az első igazi Hammer-horror (111) , a Frankenstein átka [The Curse of Frankenstein,1957.], bemutatták az első modern olasz horrorfilmet, a Vámpírokat [I Vampiri,1956.], és Jacques Tourneur elkészítette a Démon átkát [Curse of the demon,1957.]. Franciaországban 1959-től, Spanyolországban 1961-től számíthatjuk a modern horrorfilm születését. Amerikában Alfred Hitchcock elkészítette a Psychót [Psycho,1960.] és a Madarakat [The Birds,1963.]. Még ugyanebben az évben Herschell Gordon Lewis megrendezte az első igazi splatterfilmet (112) , a Vér ünnepét [Blood Feast,1963.]., és szintén a hatvanas évek elején kezdte meg a Poe feldolgozásokkal a sikerszériáját Roger Corman. Elkészül az egyik legjobb kísértettörténet, az Ártatlanok [The Innocents,1961.], folyamatos bizonytalanságban tartva a nézőt. |
(c) 1999, 2009. Szentes
Gerzson Péter
[Alfred Hitchcock] - [Drakula halála 1921] - [Silent
Horror]
[Horror Story] - [Hungarian Horror]
[Home]