A hetvenes évekre a horrorfilm eldurvult, a filmesek ebben az évtizedben minden tabut ledöntöttek. Az amerikai horrorfilmesek új generációja ki is használta a splatterfilm nyújtotta lehetőségeket: durva, kemény, nehéz "földszagú" produkciókkal léptek fel. Ezek közül több filmben nem is az elfolyt vér mennyisége dominált; hanem az eddiginél erősebb, torokfojtogató atmoszféra, mely odaszegezte a nézőt a székekhez. Wes Craven eredetileg egyetemi tanár volt, de producer barátjával Sean S.Cunningham-mal együtt elkészítették az Utolsó ház balra-t [Last house on the left,1972.]. Ez volt az egyik első durva folytatása ezen irányzatnak. (149) Craven a film alapját Ingmar Bergman Szűzforrás [Jungfrukällan / The virgin spring,1959.] című filmjéből vette át. Craven nem klasszikus szörnyetegekkel akart sokkolni (150) , hanem egyszerű, bármelyikünkkel megtörténhető eseménnyel. Tabukat is döntött
a csonkolás, a kasztráció bemutatásával. Következő filmjében, a Domboknak
szeme van [Hills have eyes,1977.]; a kannibalizmust, mint tabut célozta
meg. A hideg és nyers filmben nem esznek embert, de a sivatagos táj, az ördögszekereket
kergető a széllel igen erőteljes hatású volt. Cronenberg meg nem alkuvó művész. Provokatív, egyéni filmjeit a cenzúra többször megvágta, a kritika értetlenül fogadta őket. A rendező hitvallása szerint "a művész nem polgára a társadalomnak, a művész dolga az, hogy feltárja az emberi tapasztalat legmélyebb bugyrait is. Nem bíbelődhet azzal, hogyan illik viselkedni és hogyan nem, mit illik feltárni és mit nem... ...A művészt arra kötelezi a felelősség, hogy tökéletes szabadságot engedélyezzen magának." (152) Ennek szellemében készíti napjainkig sokkoló filmjeit. Az
évtized második felétől válik jelentőssé John Carpenter. Első munkája
egy beszélő bombákkal teli olcsó sci-fi paródia volt, a Sötét csillag [Dark star,1974.]. A 13.rendőrörs ostromában [Assault on precinct
13.,1976.] külvárosi csavargók támadnak meg egy magányos, városszéli rendőrállomást.
Első horrorfilmje iskolapéldája lett a "kisvárosi" horrornak, a Rémület
éjszakája [Halloween,1978.] máig élő klasszikusa a műfajnak. Szintén egy
kisvárosban játszódott A köd [The fog,1979.] című kísértettörténete.
Kevés szereplőkkel, zárt helyen készített filmjei nagyszerű atmoszférát sugároznak.
Steven Spielberg Cápa [Jaws,1975.] című rettenete még az Ördögűzőnél is nagyobb bevételt aratott. Mindkét film a folytatások mellett olcsó, általában olasz utánzatok tömegét indította el. Brian de Palma a hitchcocki hatásokat építgette tovább filmjeiben, a Nővérekben [Sisters,1973.]; a Carrie-ben [Carrie,1976.]; és az Őrjöngésben [The fury,1978.]. A nyolcvanas évek elején folytatta a sort: Gyilkossághoz öltözve [Dressed to kill,1980.]; Alibi-test [Body double,1984.]. A Carrie-ben, mely Stephen King regényeinek végeérhetetlen feldolgozását kezdte meg, szintén egy kislányt szálltak meg a gonosz erői, különleges képességekkel ruházva fel. Filmjeinek aprólékos kidolgozása tisztelgés volt Hitchcock előtt. 7.2. Az olaszok (az olasz horrorfilmkészítés a hetvenes években) A hetvesnes években az olasz horrofilm az előző évtizedhez, az "aranykor"-hoz képest veszített színvonalából. Köszönhető ez annak, hogy a gótikus idők elmúltak, és a nyersebb, felszínesebb hatások vették át a vezető szerepet. Többszínűségében viszont, mint második aranykort köszönthetjük a hetvenes éveket. Többféle irányzat alakult ki: a rendezők egy része a külföldi - főleg amerikai - sikereket igyekezett meglovagolni, honosítani. A Rosemary gyermeke [Rosemary's baby,1968.] és főleg az Ördögűző [The Exorcist,1973.] sikerén felbuzdulva készítették okkult horrorjaikat. A másik jelentős irányzattá a giallo-k váltak. Fekete esőkabátos, bőrkesztyűs arctalan gyilkosok szedték (jó véresen) áldozataikat, a civil szemtanú(k) a rendőrséggel együttműködve nyomoztak a tettes után. Dario Argento első filmje után több, mint 100 ilyen film készült, főleg a hetvenes évek első felében. Az évtized közepére, 1976-77 körül mélypontjára zuhant az olasz horroripar. Megjelentek a brutális, öncélú kínzásokat felvonultató - semmilyen tabut nem ismerő - általában fasiszta koncentrációs táborokban játszódó szex-horrorok (nazi-exploitation). Az évtized végére a zombi és a kannibál témájú filmek felfutása volt jellemző. Szerencsére nem az összes olasz horrorfilm volt a hetvenes években felcserélhető fogaskerék a szelíd mozigépezetben. Mario Bava és Dario Argento a legenergikusabb, és feltűnnek az új talentumok is: Lucio Fulci, Ruggero Deodato, Umberto Lenzi, Pupi Avati, Aristide Massaccesi. Filmjeik egyben tanuló órákat is jelentettek a következő nemzedék számára: Michele Soavi, és Mario Bava fia, Lamberto részére is.
7.2.1. A giallo, Dario Argento filmjei A giallo az olasz thriller elnevezése. Az elnevezés azokra a sárga fedelű könyvekre utal - Edgar Wallace, Cornell Woolrich, Frederic Brown és más krimi, ill. thriller írók műveire - amelyeket ilyen formában adtak ki Olaszországban. A szakirodalom az első giallo-nak Mario Bava 1962-es "Gonosz szem" [La Ragazza che Sappeva Troppo / The Evil eye,1962.] című filmjét tekinti. Igazából azonban két évvel későbbi munkája, a 6 nő a gyilkos számára [Sei Donne per l'Assassino,1964.] adja meg a stílus jegyeit. A giallo brutális és stílusos. Főszereplőik általában váratlan helyzetbe került kisemberek, újságírók - akiknek létérdekük, hogy kinyomozzák a sorozatgyilkos kilétét. Sokszor Hitchcock-szerű suspense előzi meg a gyilkosságokat. A gyilkos általában sötét esőkabátban, széleskarimájú fekete kalapban, nagy zippzárú fekete bőrkesztyűben ténykedik. A gyilkos szerszám általában fetisizált, a mozivásznon hatalmas, egész képmezőt betöltő eszközként mutatva. A gyilkosságok sok esetben nem is szükségszerűek: általában a rendőrségi nyomozástól való félelem hajtja a tetteseket, nehogy kitudódjon egy szörnyű múltbéli cselekedetük. "The Killer must strike again" - ahogy az egyik Luigi Cozzi film angol címe sugallja. És valóban, a gyilkosnak újra le kell csapnia... Sergio Martino filmjei, a Borotvás gyilkos [Lo Strano Vizio della Signora Wardh,1970.]; a Torso [I Corpi Presentano Tracce di Violenza Carnale,1973.]; és Lucio Fulci korai munkái, a Perverz történet [Una Sull'Altra,1969.]; az Egy gyík a nő bőrében [A Lizard in a woman's skin,1971.] és a Ne bántsd a kiskacsát! [Don't torture a duckling,1972.] jól jellemzik a műfajt. A műfajt Dario Argento teljesítette ki. Az ő filmjeinek köszönhető, hogy a giallo-k elérték csúcsformájukat, ügyesen ötvözve a vizualitást, a szereplők karakterét, és a zenét. "...Dario Argento, aki gyerekkori rémálmait és saját idegbajos félelmeit gyömöszöli be hatalmas filmgépeibe, s elhanyagolva a valóságelemek kidolgozását, inkább a formanyelv cizellálásán jeleskedik" - írja Carlo Lizzani, az olasz film történetét feldolgozó munkájában (155). A leírt stílusjegyek a mai néző számára is ismerősek. Ugyanis tovább éltek az amerikai "hasogatós" az ún. slasher filmekben. John Carpenter Halloween-ja, vagy Sean Cunningham Péntek 13-ja [Friday the 13th,1980.] akármilyen nagyszerű is lett, gyakorlatilag csak vékony utánzatai pl. Mario Bava Reazione a catena című 1971-es munkájának. Freddy Krueger (157) rajongóinak pedig ismerős lehet a 6 nő... gyilkosa. A hatásos amerikai filmeknek a készítése biztosítja a giallo továbbélését, és nem probléma, hogy elhanyagolják az eredetik jelentőségét és hatását ugyanis az eredeti giallo sem halott; ha kevesebb mennyiségben is, Olaszországban készülnek még ilyen filmek: Michele Soavi Lámpaláz-a [Stagefright,1987.], Lamberto Bava Delirium-ja [La Foto di Gioia,1987], vagy akár Argento legutóbbi munkái.
Az embereket mindig is izgatta az ismeretlen, illetve az ezzel összefüggő rituálék, szokások. A főleg (a keresztény) vallási elemekből táplálkozó horrorfilmek alkotják az okkultista horrorok világát. Alberto DeMartino 1974-ben készítette el az Antikrisztust [L'Anticristo,1974.]. Egyike lett a legjobb Ördögűző klónoknak, amik Itáliában készültek. A műfaj ékkövévé vált Dario Argento Sóhajokja [Suspiria,1976.]. Egy több évszázados múltra visszatekintő német balettintézetet boszorkányok igazgatnak. Ide érkezik egy új növendék (Jessica Harper), és felfedezi a titkot... Ez a boszorkánytörténet az egyik legszebb álomszerű horrorfilm, és sokan Argento legjobb munkájának tartják. Az alaptörténet Thomas DeQuincey Suspiria de Profundiis című novelláján alapul. Argento filmje a "Három Anya" - ősrégi és erőteljes boszorkányok, akik különböző helyeken élnek a világban - egyikét mutatta be. Mater Suspiriorum (a Sóhajok Anyja) Freiburgban él, rá fókuszált a film. Argento következő rendezése párdarabja a tervezett trilógiának. A Pokol [Inferno,1980.] Mater Tenebrarum (az Árnyak Anyját) kutatja fel és mutatja be, aki New Yorkban él. Egy kitérő erejéig megismerkedhetünk Mater Lachrymarum (a Könnyek anyjával) is, Rómában. Argento a Sóhajokban szinte mindent élénk vörös, kék és sárga színben mutat meg, a geometrikus formák, a fújó szél, a durva effektek és a nagyszerű Goblin zenével összemosódó "witch" kiáltások emlékezetessé teszik a filmet. E két film csepp volt a tengerben, mert a többi filmje ennek az irányzatnak a legolcsóbb technikával és minimális rendezői tudással készültek, mint pl.: Luigi Batzella Nuda per Satana (1974); vagy Mario Gariazzo Megszállott [L'Ossessa,1974] című filmje. A legsikeresebb "Ördög-mozi" a Sátán anyja [Che Sei?,1974.] volt Ovidio Assonitis rendezésében. Még horror-vígjáték is készült: az Ördögűző - olasz stílusban [L'Esorciccio,1975.].
Ken Russell Az Ördögökben [The Devils,1971.] már erőteljesebb hangot ütött meg. Az olasz apáca-filmek ennél sokkalta rosszabb színvonalon elkészített alkotások. Bruno Mattei A másik pokol [L'Altro Inferno,1980.] című filmjében a színészi játék jóval gyengébb, mint egy komolyabb filmben. Egyedül a film sötét képi világa, és a Goblin zenekar zenéje menti meg a filmet úgy-ahogy. Még ugyanebben az évben készítette el másik apácás filmjét A monzai apáca igaz történetét [La Vera Storia della Monaca di Monza,1980.], Lucio Fulci pedig a Demoniában [Demonia,1990.] Szicília szigetén az 1400-as évek második felében a gonosztól megszállt és bűneikért keresztre feszített apácákat láthatunk. Egy szeánszon megjelenő apáca szelleme indítja el a jelenlévő fiatal hölgyet, hogy kinyomozza a múltat. Gianfranco Mingozzi Flavia-jában [Flavia la Monaca Musulmana,1974.], egy lázadó, szökött apácát mutat be. Anita Ekberg A gyilkos apácában [Suor Omicidi,1978.] a többi apácatársára féltékeny nőt alakít, akiket sorra eltesz láb alól, és közben feloldozást kér bűneire a helyi paptól. Mariano Baino Sötét hullámok [Dark waters,1993.] című filmjében egy fiatal lány egy öreg zárdát vizsgálgat, ahol az Ördögnek áldoznak. E filmek nem keltettek különösebb visszhangot, köszönhetően a témák provokatív, nyers kidolgozásának és az ezzel összefüggő nem túl széleskörű forgalmazásnak.
7.2.3. A fasiszta szex-horrorok (nazi-exploitation) A horrorfilmek harsány, erőszakot és vért követelő forgatókönyvírói egy eddig parlagon heverő téma felé fordultak. A filmipar a maga "kihasználós" módján feldolgozta már az inkvizíció, a boszorkányüldözés történetét; most újabb "véres korszakot", illetve ennek megfelelő helyszínt kellett találnia, hogy "újdonságot" nyújtson nézőinek. A korszak a német fasziszta rezsim Harmadik Birodalma, a második világháború alatt. A helyszínek alapjait pedig a koncentrációs táborok halálgyárai adták. Liliana Cavani Az Éjszakai portásban [The Night porter,1974.] egy nő történetét meséli el, aki felfigyel egy ex-náci férfira, aki szexuálisan kínozta őt egy koncentrációs táborban. A film sikere indította el a fasiszta szex-horrorok áradatát. Az első ilyen film, amiben a koncentrációs táborok kísérleteit és túlkapásait öncélúan megjelenítették, még Amerikában készült a hatvanas évek végén, R.L. Frost Love Camp 7-je [Love Camp 7,1968.] volt. Egy kanadai rendező, Don Edmonds elkészítette a komolynak látszó, ám gyerekes Ilsa, az SS farkasnőjét [Ilsa, she wolf of the SS,1974.]. A "Medical Camp 9"-ben Ilsa (Dyanne Thorne) teljhatalmú úr, a jelmondata: "a gondosan betanított nő jobban ellenáll a fájdalomnak, mint bármely férfi..". Ennek szellemében pereg le a film másfél órája. A kísérletek, amiket a deportáltaknak el kell viselniük, szörnyűségesek (kasztrálás-,és egyéb nemi kínzások, égetések,...stb.). A filmből még kettő folytatás készült, a nagymellű, szőke Dyanne főszereplésével (159) .
Az irányzat ezzel ki is fulladt, egyik film sem ért el anyagi sikert. A későbbiekben sem akadt rendező, aki e témát felmelegítette volna. Igaz, ázsiában T.F.MouS. álnév alatt elkészült egy fogolytáborban játszódó, két folytatást is megért film, az Emberek a Nap mögött [Men behind the Sun,1990.]. Azonban ez nem a német táborokban játszódik, hanem Kína Japán megszállása alatt (1937-45). Manapság ezek a filmek jószerivel még videón is alig lelhetők fel; a televízióban pedig - érthető okokból - sohasem fogják bemutatni őket.
Az emberiség egyik legnagyobb tabuja a saját fajtájának az elfogyasztása, a kannibalizmus. Filmekben is ritkán beszélnek róla, még ritkábban mutatják be. Az Életben maradtak-ban [Alive,1993.] megpróbálták ábrázolni a kényszerűségből adódó emberevést, de az "igazi", embert felboncoló és embert fogyasztó kannibálok az olasz horrorfilmekben tűntek fel legelőször. Az előzmények közé sorolhatjuk Fellini Satyriconját [Fellini-Satyricon,1969.], és Pasolini Disznóól [Il Porcile,1969.] című alkotását, melyekben erőteljes képi utalásokat találunk az emberevésről (162). Az első film, melyben vérbő kannibalizmus volt látható, Umberto Lenzi rendezése, az Ember a mély folyótól [Il Paese del Sesso Selvaggio,1972]. Itt még csak pár jelenetben volt látható emberevés, a film témája a civilizációtól elzárt kőkorszaki szinten élő emberközösség bemutatása volt, romantikus idillbe helyezve.
Deodato kannibál-trilógiájának záró darabja a kevésbé harsány Üsd és vágd! (Inferno in Diretta / Cut and Run,1985.]. Itt a véres jelenetek közben a dzsungelben drogcsempészeket üldöznek. Az irányzat többi filmje, mint pl. Aristide Massaccesi - angolosan Joe D'Amato - Emanuel és az utolsó kannibálok [Emanuelle e gli Ultimi Cannibali,1977.]; Sergio Martino A Kannibál isten hegye [La Montagna del Dio Cannibale,1978]; Antonio Margheriti Aszfaltkannibálok [Apocalypse Domani,1980.] című filmjei már korántsem olyan "magas" színvonalúak, mint Deodato munkái. A kannibál irányzat is csak néhány évig volt jelen a horrorfilmek palettáján, és később is csak néhány film jelentkezett ebből az irányzatból, mint pl. John McBride Cannibal campout-ja [Cannibal campout,1988.], vagy Siswaro Gautamo Promitif-je (1978). A gyomorforgató, zsigereket, beleket, belsőségeket mutogató, az ún. "visceral-gore" effektek miatt ezeknek a filmeknek nem lehetett túl nagy közönségük, korlátozott volt a forgalmazásuk, és így a gyártásuk is. Nem véletlenül készültek szinte csak Olaszországban, ugyanis itt nem volt olyan cenzúrális hálózat, mint pl. Amerikában, Angliában vagy az NSZK-ban. Manapság csak egy-két filmben tűnik fel kannibalisztikus elem, pl. a Tűz háborújában [La Guerre de Feu, 1981.], Peter Grennaway munkájában, a Szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretőjében [The cook, the thief, the wife and his lover, 1989.] vagy pedig a hong-kongi Elmondhatatlan történetben [Untold Story/ Bun Man,1993.].
1968-ban George A. Romero feltámasztotta sírjaikból a holtakat, és elkészítette az első modern zombifilmet. Kiszakította a zombikat a vudu szertartások hálója alól. Romero filmjét számtalan - főleg európai - utánzat követte. Először Spanyolországban tűntek fel az élőhalottak a vásznon, a Vak halottak sírjaiban [La Noche del terror Ciego,1970.] (164) . Olaszországban Jorge Grau készített négy évvel később zombifilmet, Az élőhalottak a manchesteri hulláházban [No profanar el Sueno de los Muertos / Living dead at the Manchester morgue,1974.] címmel spanyol kooprodukcióban. Az angol kormány az idillikus manchester környéki mezőkön próbál ki egy újfajta kártevőirtó gépet. A baj csak az, hogy a szerkezetnek van egy mellékhatása: feltámasztja a frissen eltemetett holtakat.
Enzo G. Castellari,
aki már jónéhány westernt és kalandfilmet rendezett, felkérést kapott a Zombie folytatásának elkészítésére, de nem vállalta. Ekkor a giallo-iról, és kalandfilmjeiről
ismert Lucio Fulcira szállt át a megbízatás. Megszületett a Zombie
2. Fulci a film sikere után kezdte el gyártani Meglepő hibrid filmek is születtek: a szexfilmmel keverte a zombi témát Aristide Massaccesi Az élőholtak erotikus éjszakájában [La Notti Erotiche dei Morti Viventi,1977.]; vagy a Porno Holocaust-ban [Porno Holocaust,1979.], ahol a hard-core pornó és a zombifilmek keverékét alakította ki. Massaccesi pályája kezdetén Carlo Lizzani, Jean-Luc Godard filmjeiben asszisztenskedett, de dolgozott Franco Zeffirelli-vel is. 1973-ban, egy giallo-val kezdte meg rendezői pályafutását (165). Majd Laura Gemser-rel meglovagolta az Emmanuelle sikere utáni erotikus filmáradatot (166) . Majd három igen brutális horrort készített, a Túl a sötétségen-t [Buio Omega,1979.], az Emberevőt [Antropophagus,1980.], és a folyatásának tartott Absurd-ot [Rosso Sangue,1981.]. 1980-ban alapította meg saját filmkészítő cégét, a Filmirage-t. Ettől kezdve másodvonalbeli kalandfilmeket, erotikus filmeket, és pornófilmeket készít. A hetvenes években sok filmnek volt operatőre is. Zombifilmek készültek még Olaszországban ezután is, - a világ többi táján pedig rengeteg - de már csak kisebb számban. Lucio Fulci Zombi 3-ja, Romero epizódja a Két gonosz szemben (167), vagypedig Michele Soavi stílusos rendezése, a Dellamorte Dellamore. [Dellamorte Dellamorte,1993.] érdemel említést.
Végezetül szükséges megemlíteni egy sajátságos irányzatot az olasz filmkészítésen belül, amelyet gyakran hoznak összefüggésbe a horrorfilmmel. Ez pedig a sokkoló áldokumentumfilmek csoportja, a mondo-film. Igazából a hatvanas évek horrorfilmjeinél kellett volna tárgyalni, de a többi olasz filmirányzattal együtt itt mutatom be, ugyanis a világ többi - főleg amerikai - filmkészítőjére a hetvenes évektől gyakorolt hatást. A hatvanas évek elején
egy újságíró a stábjával körbeutazta a világot, és megdöbbentő filmet készített
a világ furcsaságairól. A film címe Kutyavilág [Mondo Cane,1962.] lett.
Részben valós felvételekben, részben megrendezett, beállított; de valódinak
feltűntetett jelenetekben tárul fel a civilizált embernek vad világ. A furcsa
szertartási rítusok, az intim testrészek tetoválása, politikai foglyok kivégzése,
a hidegvérrel agyonütött védtelen állatok haláltusája, a kíváncsiskodó túristák
balesetei. A film készítői, Gualtiero Jacopetti és Franco E. Prosperi ellen vizsgálat indult, miszerint "snuff- Nemcsak ők, hanem mások is tucatszám készítették, a sokszor rengeteg szexet is tartalmazó áldokumentumfilmeket, így - többek között -ilyen alkotások - a címek beszédesek - születtek: Luigi Scattini A vademberek szerelmi élete [L'Amore Primitivo,1963]; Roberto Bianchi Montero Afrika szex [Africa Sexy,1963.], Mario Gervasi Meztelen Afrika, Vad Afrika [Africa Nuda, Africa Violenta,1974.]; Antonio Climati és Mario Morra Vad szavanna [Savana Violenta,1976.]; Alfredo Castiglioni Az utolsó vad világ [Addio Ultimo Uomo,1978.]; Gabriele Crisanti A hihetetlen kutyavilág 2000 [Mondo Cane 2000: L'Incredibile,1988.] - csak a legfőbbeket említve. Deodato, Lenzi naturalisztikus kannibálfilmjei is félig-meddig mondo-filmeknek tekinthetők, de az igazi mondo-film rábeszéli a nézőt, hogy amit lát, az a kendőzetlen valóság. Erre a fajta (ál)valóságra szüksége van a szenzációra éhes közönségnek: nemhiába készítettek több száz mondo-filmet az elmúlt harminc év alatt. A műfaj másodvirágzása 1979-ben kezdődött Ekkor mutatták be "Conan Le Cilaire" filmjét, a Halál ezer arcát [Faces of death,1979.], ami szintén sorozattá nőtte ki magát a nyolcvanas években. Ugyancsak az Egyesült Államokban készült az Ez Amerika! [This is America,1981.]. Nemcsak Amerikában, hanem a világ többi táján is készítettek-készítenek mondo-stílusú munkákat. Például Ázsia területén - Hong-Kongban - készült a Shocking Asia című sorozat.
Olaszországban a filmesek körében népszerű téma volt Poe Fekete macska (The Black cat) című novellája. Sok rendezőt megihletett az alapötlet, több feldolgozás is született: Sergio Martino a Fekete macska szeme [The eye of the black cat,1972.], Lucio Fulci Fekete macska [Gatto Nero,1982.], Dario Argento a Két gonosz szem második epizódja (168). A rendezők mellett jelentősek a filmírók, forgyatókönyvírók is. Dardano Sacchetti, Bernardino Zapponi, Gianfranco Clerici írták a korszak legtöbb rémséges forgatókönyvét, az olasz horrorok nekik is köszönhetik témáikat. Sergio Salvati, Luigi Kuveiller, Romano Albani, Luciano Tovoli a vezető operatőrök; Franco Fraticelli, Vincenzo Tomassi a filmek többségének a vágói. A zenét - egyebek mellett - a Goblin zenekar, - és később külön is dolgozó tagjai: Claudio Simonetti, Massimo Morante, Fabio Pignatelli - valamint Ennio Morricone, Bruno Nicolai, Giorgio Gaslini, Pino Donaggio, Riz Ortolani, Carlo Maria Cordio szolgáltatták. A horrorfilmeknél oly fontos maszkokat Rosario Prestopino, Gianetto de Rossi készítette. Carlo Rambaldi, Sergio Stivaletti, Tom Savini pedig a "hasogatós" effekteket. A filmek szereplői is sokszor visszatértek: a hölgyek között Caroline Munro, Daria Nicolodi, Edwige Fenech, Suzy Kendall, Zora Kerowa; a férfiaktól pedig George Hilton, David Warbeck, Ivan Rassimov, Howard Vernon, Luigi Montefiori (George Eastman), Ray Lovelock volt a legtöbb filmben foglalkoztatott "sztár". A filmek egy része spanyol, német kooprodukciókban készült. A hetvenes évek olasz horrordömpingje a nyolcvanas évekre csillapodott, a kilencvenes évekre pedig - néhány kivételtől eltekintve - jelentéktelenné vált. Ezek a filmek - a hatvanas-hetvenes évek spanyol, francia rémfilmjeivel egyetemben - újítottak a modern horrort megelőző korszakhoz képest, az erőszek nyersebb ábrázolása, a szex nyílt bemutatása mindennapossá vált. A filmkészítők sokszorta szabadabban készíthették filmjeiket, mint akár - manapság - Amerikában. Nemhiába készült Olaszországban a mindmáig legvéresebb Drakula és Frankenstein adaptáció - Andy Warhol's Dracula (1974) és Andy Warhol's Frankenstein (1973) (169), ez utóbbi ráadásul 3D-ben!. A hetvenes években az olasz filmekben ledőltek az utolsó filmes tabuk is, a kilencvenes évek német amatőr horrorfilmjeig nem lesz még egyszer a film történetének egy ilyen véres és kegyetlen időszaka.
|
(c) 1999, 2009. Szentes
Gerzson Péter
[Alfred Hitchcock] - [Drakula halála 1921] - [Silent
Horror]
[Horror Story] - [Hungarian Horror]
[Home]