1931-ben két filmet is bemutatott a Universal stúdió: az év elején a Drakulát [Dracula,1931.], és még ugyanebben az évben a Frankensteint. A két film sikere indította el a harmincas évek elején az új horrorfilm hullámot az Egyesült Államokban. Mindkét film hangosfilm volt már, de még fekete-fehér. A Frankensteint tartja a szakirodalom az első igazi horrorfilmnek, a műfaj első önálló alkotásának. A két film sikere két színészt is elindított karrierjük felé: Lugosi Bélát és Boris Karloff-ot. Lugosi - eredeti nevén Blaskó Béla - magyar származású színész. 1883-ban született az erdélyi Lugoson. Már 1901-ben vidéken színpadi színész volt. 1912-től 1919-ig volt a Nemzeti színház művésze. Olt Arisztid néven már 1916-tól filmezett. (78) A Tanácsköztársaság idején vállalt aktív részvételéért először Bécsbe, Berlinbe, majd 1921-ben az USA-ba költözött és Hollywoodban telepedett le. A húszas évek végétől játszotta a Drakula főszerepét a New York-i Broadway-on. (79) Ha manapság megnézzük
az eredeti Drakulát, azt tapasztaljuk, hogy ma már nem hat
olyan horrorisztikusnak, mint a maga korában. A Frankenstein sikerén felbuzdulva a stúdió elhatározta, hogy folytatást készít: Whale megrendezte a Frankenstein menyasszonyát [The Bride of Frankenstein,1935.]. A szörnyeteg "feleségét" Elsa Lanchester keltette életre. A Drakulának is megszületett a párdarabja, a Drakula leánya [Dracula's daughter,1936.] (81) . A filmek producere a stúdió alapítójának fia, Carl Laemmle Jr. volt. Az Universal sikereinek köszönhetően folytatta diadalmenetét: Lugosi Béla minden felkínált szerepet elvállalt, rengeteg filmben szerepelt, de a nézők legtöbbjének csak Drakula maradt, hiába játszott el különféle szerepeket, mint például a Morgue utcai gyilkosságban [Murders in the Rue Morgue,1932.] egy őrült tudóst; vagy a pszichológust a Fekete macskában [The Black cat,1934.]. Hollywood többi
nagy stúdiója is ráharapott a horrorra. Az MGM Rouben Mamoulian
rendezőt bízta meg, hogy készítse el Stevenson Dr.Jekyll-jének
hangosfilmes adaptációját. A Dr.Jekyll és Mr.Hyde [Dr.Jekyll and
Mr.Hyde,1931.] szintén nagy sikert aratott, Fredric March pedig
megkapta következő évben a legjobb férfiszínésznek járó Oscar-díjat. Szintén az MGM-nél
dolgozott Tod Browning. Nemcsak a klasszikus Drakulát forgatta
le náluk, hanem többi filmjeit is. Még ma is hátborzongatóan hat klasszikus
cirkuszi törpék, torzszülöttek között játszódó kegyetlen végkifejletű
szerelmi története, a Torzszülöttek [Freaks,1932.]. A film nem
vált sikerfilmmé, a hatása olyan rendkívüli lett, hogy harminc évre betiltották,
és a rendezőtől is elfordul a stúdió és a közönség is. Ezután már csak
három filmet tudott készíteni (84) . A Paramount stúdióban H.G. Wells Dr.Moreau szigete c. könyve nyomán készült el az Elveszett lelkek szigete [Island of lost souls,1932.], melyben Charles Laughton játszotta a titokzatos, megbomlott elméjű orvost. A rémfilmekre kiéhezett hálás közönség újabb filmeket követelt, a stúdió folytatta sikereinek sorozatát a Gyilkosok az állatkertbennel [Murders in the zoo,1933]. Egy tízes évekbeli
megjelenését leszámítva, újból feltűnt a színen a farkasember. A London
farkasembere [The Werewolf of London,1935.] és Lugosi
is új területekre evezett a horrorfilmek területén: újfajta horrorfigura
lépett általa színre, a zombi. A történet aktualitását egy pár éve megjelent
Haitiról szóló írás, W.B. Seabrook The Magic island (1929) című
könyve adta (86) . Az RKO stúdió két évvel később szabadította rá a nézőkre a máig is az egyik leghíresebb szörnyeteg - King Kong, [King Kong,1933.]az óriásmajom kalandjait. A rendező - Ernest B.Schoedsack - Meriam C.Cooper-rel együttműködve készítette el a filmmonstrumot. Edgar Wallace (88) írta a forgatókönyvet, a kor híres női főszereplője, Fay Wray játszotta az elrabolt lányt. A kockáról-kockára történő trükkfelvételeket (stop-motion) Willis H. O'Brian készítette. A rendező eredetileg etnográfiai dokumentumfilmeket készített (89) , majd egy évvel a King Kong előtt készítette el a Legveszélyesebb játékot [The most dangerous game,1932.]. A harmincas évek eleje egyben a hangosfilm diadalútjának kezdete is volt (90) . Sok - a némafilmkorszakban sikert aratott filmet - újraforgattak, ill. hangossá tették. Ezért vágta újra a Universal Az Operaház fantomját, ill. készítette el a Dr.Jekyll hangos változatát. Roland West A denevér suttogása [The Bat whispers,1930.], vagy húszas évekbeli klasszikusok újraforgatása, mint a The Cat creeps (1930), A Gorilla (1930), vagy akár a Szentségtelen hármak [The Unholy three,1930.] készült így el.
Európában ezzel
párhuzamosan elsorvadt a horrorfilmkészítés, - a filmes szakemberek, színészek
Amerikába vándorlása miatt - majd csak az ötvenes évek második felétől
éledt fel ismét. Azért készült néhány nagyon fontos film. Bram Stoker
klasszikus vámpírregénye mellett Carl T. Dreyer dán filmrendező
német produkcióban filmre vitte a másik legfontosabb, legismertebb vámpírnovellát,
a Carmillát (92). A Vámpír [Vampyr,1931.]
a német expresszionalista stílust idézte fel, félig hangos, félig némafilmként;
a f Julian Duvivier cseh-francia kooprodukcióban támasztotta fel a Gólemet. [Golem - Legend of Prague,1936.]. Angliában Michael Balcon produceri felügyelete alatt a második feldolgozása készült el a Sátán kutyájának [The Hound of the Baskervilles,1932.] (94) újabb adaptációja. Boris Karloff is készített Angliában egy filmet, a Vérszívót-t [The Ghoul,1933.]. Az évtized közepétől a végéig Alfred Hitchcock korai kémfilmjei és thrillerje, többek közötti - A férfi, aki túl sokat tudott [The man who knew too much,1934.]; a 39 lépcsőfok [The 39 steps,1935.]; a Fiatal és ártatlan [Young and innocent,1937.]; a Londoni randevú [The Lady vanishes,1938.] - uralták az angol mozikat. Szabotázs [Sabotage,1936.] című filmjében tabut sértett, hagyott egy ártatlan gyermeket felrobbanni. Az évtized végén született egy angol remekmű, a nálunk Emberi szörnyeteg címmel bemutatott [Dark eyes of London / The Human monster,1939.] Lugosi-val a főszerepben. 1933-ban Hitler
uralomra jutott. Ettől kezdve lényegében megszűnt az európai rémfilmkészítés.
A filmbéli szörnyetegek helyét a valódiak vették ét. Egy ország akadt csak, ahol önálló horrorfilmkészítés kezdődött - Mexikó - 1933-ban Ramón Peon A Szellem [La Llorona,1933.] című filmjével.
4.2.
Az USA "második horrorciklusa", a horrorfilm hanyatlásának kezdete A harmincas évek első felében elkészültek az amerikai horrorfilm első igazi klasszikusai, az évtized végére már számtalan variációban és folytatásban tértek vissza. Drakula a Drakula lányában, Frankenstein a Frankenstein menyasszonyában és a Frankenstein fiában [Son of Frankenstein,1939.]. Victor Halperin is folytatta zombifilmjét, a Fehér zombit a Zombik lázadásával [Revolt of the zombies,1936.] 95 . A Múmia fiaiban [Mummy's boys,1936.] az RKO cég is próbálkozott a múmia témával. Pár kivételtől eltekintve a negyvenes években a horrorfilmek csillaga hanyatlásnak indult. Az évtized második felétől egészen az ötvenes évek közepéig az amerikai horrorfilm mélypontját élte meg. A cenzúra is engedékenyebb lett, a harmincas évek végétől ismét elkezdett a rémfilm csillaga felfelé ívelni, de már sohasem ívelt olyan magasra, mint az évtized első felében volt. Az amerikai horrorfilmek történetében jelentős szerepett játszott egy 1904 májusában Jaltán született producer. Vladimir Leventon néven látta meg a napvilágot. 1909-ben anyjával kivándoroltak az Egyesült Államokba. Ekkor "amerikanizálták" a nevét Val Lewtonra. Fiatalemberként írással foglalkozott - versek, újságírás, sci-fi - minden, amit el tudott adni. Később David O. Selznick - a híres producer - körül forgolódott, dolgozott a filmjeiben. 1942-ben az RKO filmstúdió horrorszekciójának az élére nevezték ki. A pénzügyi bonyodalmakkal küzdő stúdió elhatározta, hogy folytatja a Universal stúdió által elkezdett utat: olcsó, B-kategóriás (96) horrorfilmeket fognak készíteni, hogy megmentsék a stúdiót. Először címet
választottak, azt rekrámozták, majd elkészítették hozzá a filmet is: a
filmeknek rövidnek (75 perc alattinak) kellett lennie, nagyon kis Az első a Macskaember
[Cat people,1942.] volt. A film főszereplőnője (Simone Simon),
a szép, szerb születésű divatmodell azt hiszi magáról, hogy egy ősi átoktól
szenved: valahányszor felidegesítik, egy párduccá változik és öl. Amikor
egymásba szeretnek egy férfival (Kent Smith), a férfi a nő problémáját
csak képzeltnek gondolja; így Dr.Judd (Tom Conway) pszichiáter
segítségét kéri, hogy gyógyítsa meg a szerelmét. Könnyebb mondani, mint
megtenni... 130.000 dollárból készült el a produkció. Az első film volt,
amelyikben a szörnyeteg nem jelenik meg, csak fenyegetésként alkalmazzák..
Két évvel később folytatása is született a filmnek, a Macskaember átka
[Curse of the Cat people,1944.]. 1982-ben újabb feldolgozása készült a
filmnek Nastassia Kinski és Malcolm McDowell főszereplésével.
A híres úszómedence jelenetet az X-akták című televíziós sorozatban
is felhasználták (98) . A filmet, akárcsak a
következő Lewton produkciót, Jacques Tourneur rendezte.
Apja - Maurice Tourneur - a húszas években a fiatal Jacques-kal
vándorolt ki Franciaországból az USA-ba, mint rendező és színész. Apja
mellett tanulta ki a filmkészítés rejtelmeit. Egy mára már szintén klasszissá vált filmet készített a Macskaember után: a Zombival sétáltam-ot [I Walked with a Zombie,1943.]. Itt vudu szertartással és a zombizmussal találkozhatott a néző. Jacques Tourneur mellett Mark Robson, és Robert Wise is rendezett. Wise a Macskaember átka, és a Hullarabló [The body snatcher,1945.] mellett később is készített néhány erőteljes alkotást: a mozivászon egyik legjobb kísértettörténetét, The Haunting (1963), az Az Androméda-törzs-et [The Andromeda-strain,1970.], és a lélekvándorlási témájú Audrey Rose-t [Audrey Rose,1977.] A természetfölötti, az elmegyógyintézet, mint filmtéma mellett újdonságként hatott filmjeiben a "klasszikus" témák mellett a sírrablás is. Eddig ezek a területek a horrorfilm elhanyagolt témái közé tartoztak. A negyvenes évek elején amerikai thrillerjei az ún. "fekete filmek" (film noir) voltak. Egy eddig ismeretlen, újfajta, sötét krimivilág elevenedett meg. E filmekben kisstílű csalók, reményvesztett bűnözők, veszélyes asszonyok (femme fatales) garázdálkodtak, nyomukban a cinikus nyomozók próbálták meg felgöngyölíteni ténykedéseiket. A film noir-okban sokszor becsületes embereket térített rossz útra a pénz, vagy a szerelem; mint például a Vörös utcában [Scarlet street,1945.], Fritz Lang remekében. Lang több film noir-t is rendezett. Másik legjobb amerikai filmje a Nő az ablakban [Woman in the window,1944.] volt. Ugyancsak noir-ok voltak Hitchcock korai amerikai thrillerjei is: az öregasszonyokat pénzükért gyilkolászó sorozatgyilkos a Gyanú árnyékában [Shadow of a doubt,1943.]; vagy akár pszichológiai thrillerje, a Bűvölet [Spellbound,1945.] is.
A nagy stúdiók mellett sok kis filmgyár is készített rémfilmeket Az RKO mellett a legjelentősebb a Monogram stúdió volt. Filmjeik színvonala változó volt. Boris Karloff játszott A Majom-ban [The Ape,1940.]; Lugosi Béla a Bowery éjfélkorban [Bowery at midnight,1941.], a Hulla eltűnikben [The Corpse vanishes,1941.], a Majomemberben [The Ape man,1943.]. John Carradine is ekkor kezdi kétes horrorsztárságát, így szerepelt a Zombik bosszújában [Revenge of the Zombies,1943.] is A Zombik bosszúját [Revenge of the zombies,1943.] Steve Sekely rendezte. Steve Sekely - Székely István nevét takarta, aki a magyar hangosfilmkorszak elején sok nagysikerű komédiát rendezett (99) . A Monogram filmjeinek általában William Beaudine és Wallace Fox voltak a rendezőik és Sam Katzman és Jack Dietz a producerei. A Monogram az évtized közepéig gyártotta filmjeit. A Monogram-tól is kisebb cég volt a PRC (100) . Első munkájuk a Gonosz denevér [The Devil bat,1941.] volt. A tudós szerepét, aki megbosszulja üzletpartnerének csalását, Lugosi játszotta. Legjobb munkájuk A Ködös sziget [Fog island,1945.] címmel készült. Az RKO stúdió - miután Lewton a Paramount-hoz, és az MGM-hez szerződött - további sikeres filmeket készített, mint a Zombik a Broadway-en [Zombies on Broadway,1945.], Zsenik munkában [Genius at work,1946.] E két filmben Stan és Pan (101) riválisai - Wally Brown és Alan Carney - próbálkozott meg a horrorkomédiával. Mindkét filmben szerepelt Lugosi Béla is. Az időszak többi filmje kétes értékű, az évtized második felében pedig csak hanyatlásról beszélhetünk. Frankenstein találkozik a farkasemberrel [Frankenstein meets the Wolfman,1943.]; John Carradine filmjei, a Frankenstein háza [House of Frankenstein,1944.] és a Drakula háza [House of Dracula,1945.] mind-mind ügyetlen vergődés volt, hogy a Universal újra jó horrorokat gyártson. A legdicstelenebb és legidétlenebb alkotás ifj. Lon Chaney próbálkozása volt az Abbott és Costello találkozik Frankensteinnel [Abbott and Costello meet Frankenstein,1948.]. A kétes siker eredményeként a népszerű komikuspár sorra látogatta a filmtörténet klasszikus szörnyetegeit (is) (103) . A végeláthatalan feldolgozásokat sokszor bugyuta humorral vegyítették és ezzel mélypontjára ért az amerikai horrorfilm. A horrorfilm elvesztette igazi funkcióját és erejét: nem volt félelmetes. Ez a stagnálás folytatódott az ötvenes évek első felében is. Európában eközben nem sok figyelemre való esemény történt. Gyakorlatilag egy kivételtől eltekintve nem készült horrorfilm. Angliában négy rendező munkáját dícsérte a Rémségek éje [Dead of night,1945.], (104) mely több kis történetet bemutató szerkezetével megelőlegezte a későbbi hasonló formájú filmeket.
[Alfred Hitchcock] - [Drakula halála 1921] - [Silent
Horror] |