(Kiegészítés
helyett - '1999/2000 - 2009')
"Felmerülhet
a kérdés, hogy merre tovább?"
Igen,
ezzel a kérdéssel zárult le a horrorfilm történetét bemutató tanulmányom (mely
eredetileg diplomamunkaként íródott 1998 őszén). És ezzel a kérdéssel kell folytatnom
több, mint 10 év elteltével.
Olyan évtized volt ez, amiben sokminden történt, egy új generáció nőtt
fel, az internet térhódításával (és ennek segítségével a filmekhez való szinte
korlátlan hozzájutással) rengeteg film elérhetővé vált - sokszor olyan alkotások
is, amelyekhez a hozzáférés úgyszolván lehetetlen volt a "vhs kazikat kaptam
külföldről" beszerzéstechnikán keresztül. Sokan meg tudnak nézni olyasmiket
is, amikről korábban még csak nem is hallottak, esetleg e
tanulmányban olvastak róla először. Másrészt új filmnézési szokások terjedtek
el (a
VHS már halott,
most a
DVD (és már
jön a nagyfelbontású (HD) Blu-ray) hódít, és természetesen kisebb méretbe kódolva
(DivX, mp4) letölthetem
szinte korlátlan mennyiségben válogatva az internetről is a filmeket), újfajta
filmek készületek és sok film átértékelődött.
A két legfontosabb esemény
- szerintem - a filmes erőszak legalizálása volt az elmúlt évtizedben.
A tv-híradókban, de a moziban is olyan kemény szinten mutatnak be véres eseményeket,
katasztrófákat, hogy a pár évtizeddel előbb készült filmeken már nevetnek csak
a mostani tizen-huszonéves filmnézők. Deep Red (1975) ?, Mondo Cane (1963) ?, Suspiria (1976) ?. Már aki hallott róluk egyáltalán: mert "régi"
filmek, nevetségesek. Ha manapság (2009-et írunk most) egy film nem éri el a Fűrész [Saw,2004.] vagy valamelyik folytatása (már a 6.-nál járunk!) brutalitását, nincs tele csinos
tinikkel, az már nem is számít horrorfilmnek - a mai fiatalok körében...
A másik fontos mozzanata az évtizednek a CGI (computer generated
graphic = számítógépes grafika) széleskörű és olcsó elterjedése. Már
nincs (illetve: alig) van szükség hagyományos, maszkos, művéres megoldásokra.
A számítógépes effektusok megoldanak mindent. A nagy kérdés, hogy mennyire öncélúan
és mennyire sekélyesen. Mondhatja a mai olvasó: miért ilyen régimódi az írója
ezeknek a mondatoknak?! Kie ez az önjelölt alak, aki ezekről az "idejétmúlt
borzalmakról" ír? Miért nem halad a korral? Részben igaza is van, de másrészt
pedig meglátjuk, mit is takar ez a "haladás"...
Ahogy a múlt
század hetvenes éveinek végén egy újfajta kamera-technika vonult be a filmkésztítők
eszköztárába (steadycam), úgy az új évezred is egy hasonlóan forradalmi kamera-technikával
indult ("bullet time”- lsd. pl. Mátrix (1999)).
Mi történt az ezredforduló óta?
A klasszikus horrorfigurákból jónéhány újra megjelent a vásznon: A Múmia [The
Mummy,1999.] és folytatásai: A Múmia 2 - A múmia visszatér [The
Mummy Returns,2001.]; A Múmia 3 - A Sárkánycsászár sírja [The Mummy:
Tomb of the Dragon Emperor,2008.] ismét a Universal stúdiónál kel életre, de
a horroreffektek ellenére nem elsősorban horrorfilmként, mint 70 évvel ezelőtt,
hanem látványos és izgalmas kalandfilmként, amely humorba csomagolt horrorjeleneteket
is tartalmaz. Ezáltal kiszélesíti e mozikra jegyet váltók táborát: szélesebb
közönségigényt is kielégít. E nagyköltségvetésű filmek sikerére játszott rá
a A múmia átka [The
Fallen Ones,2005.],
amelyben szintén a kiindulópont egy sivatag közepén talált mumifikálódott holttest...
Zombivonalon
fontos, de nem jelentős tett volt, hogy a "főzombiológus" George
A.Romero folytatta híres élőhalott-trilógiáját, elkészült A holtak földje [Land
of the Dead, 2005.], amelyben folytatódik a megkezdett zombi-evolúció: a film
végén már értelmes - igen: idézőjelek nélkül (!) - zombikat látunk, akik fegyvert
használnak, és helyet keresnek maguknak a lepusztult világban, mintegy másik
fajként, az emberek mellett. Kvázi folytatás lett a Holtak naplója [Diary of the Dead, 2007.], mely nem hozta az előző film sikerét és színvonalát.
Zack Snyder pedig azonos címen elkészítette a Zombik hajnalának [Dawn
of the Dead, 1978. és 2004.] újrafilmesítését. Humorral telezsúfolták a Zombi
sztriptízt [Zombie
Strippers, 2008.].
Gyilkos vegyi anyag kerül a levegőbe, melynek hatására a holtak felélednek.
Elsőként egy illegális sztriptízbárra csap le és megfertőzi az egyik táncosnőt,
akiből hamarosan emberevő zombi lesz... A film főszereplője Jenna Jameson pornókirálynő, és fontos szerepet kap Robert Englund (Rémálom az Elm
utcában Freddy-je) is. Humoros zombivígjáték a Haláli hullák hajnala [Shaun of the Dead, 2004.] Mozgalmas, hipergyosr zombis-végítélet film lett az
angol 28 nappal később [28 days later, 2002.] és folytatása a 28
héttel később [28 weeks later, 2007.]. Bioterror, zombik, titkos földalatti
labor - ez a Kaptár - sorozat [Resident evil, 2002], [Resident
evil: Apocalypse, 2004.]; [Resident Evil: Extinction, 2007.], amely
eredetileg túlélő videojáték volt, majd megfilmesítették. És ha már zombik:
a spanyol [REC] (2007, Jaume Balagueró / Paco Plaza) újszerű, friss és
félelmetes filmet készített a jól ismert témából. Tarantino társa, Robert Rodriguez a Terrorbolygóban [Grindhouse: Planet Terror, 2007.] a legjobb hetvenes-nyolcvanas évekbeli trasht idézi meg: egyszerre ultravéres zombiapokalipszist és splatter-akciófilmet készített. "Az emberiség jövője egy géppuskalábú kezében van!"- ahogy a magyar poszter is írja - roppant szórakoztató!
Ha
már új évezred köszöntött ránk, stílszerűen Patrick Lussier levezényelte
a modern Drakula 2000 (2000) is, mely trilógiává bővült: Drakula
II - A mennybemenetel [Dracula
II: Ascension,2003.]; Dracula III.: Örökség [Dracula
III: Legacy,2005.], melyben Drakula holttestét egy őrzött páncélszekrényből
rabolják el, majd keltik életre. A román Adrian Popovici is életre keltette
a vérszívú grófot Marius Bodochi főszereplésével A karóbahúzó Drakula [Vlad
Nemuritorul, Dracula the Impaler,
2002.] címmel. Az olaszok egyszerűen csak Drakula címmel [Dracula,
2002.] készítették
el az "egy ősi terror, mely az új világban is él" reklámszövegű adaptációt.
Angol-német összefogással, hasonló címmel tv-adaptációban is készült egy film Marc Warren (mint Drakula gróf) főszereplésével, a film címe egyszerűen
csak Drakula [Dracula,
2006.] lett.
Ha
már a vámpíroknál tartunk, az évtized egyik legismertebb vámpírmozija a Penge sorozat lett: Penge [Blade,1999.]; Penge 2 [Blade
II.,2002.]; Penge: Szentháromság [Blade:
Trinity,2005.]. Penge (Wesley Snipes) félig ember, félig vámpír. Mikor
anyja terhes volt, megharapta egy vámpír, így genetikailag örökölte a vérszerkezet-torzulást.
Erős és gyorsan gyógyul a sebe, tud a fényben is járni. Ő a kulcs és a kiválasztott
a két faj között. Barátjával (Kris Kristofferson) a vámpírok ellen harcol
gyerekkora óta, s egy nap melléjük szegődik Karen doktornő (N'Bushe Wright),
akinek megmentette az életét. A vérszomjas, átalakult Frost (Stephen Dorff)
a vámpírok uralmát akarja megteremteni a Földön. A film már egy új kor vámpírmítosza:
a film főhőse csak félig-vámpír, ezáltal szalonképes, jó ember. Az effektek
nagyrésze digitális trükk, és a gyors, videoklipp-szerű vágástechnikával hatásos,
pergő - és sikeres film lett. A másik nagysikerű vámpírfilm pedig a Van Helsing [Van Helsing, 2004] volt.
Az évtized legvégén pedig tini-vámpír őrület vette kezdetét: az Alkonyat (Twilight) Stephenie Meyer első regénye, a Twilight sorozat első
tagja, amellyel az írónő azonnal tinédzserek és fiatal nők millióit hódította
meg. Az első részt további három rész követte: New Moon (Újhold), Eclipse (Napfogyatkozás)
és Breaking Dawn (Hajnalhasadás). A könyvekben és a belőle készült filmekben
- Alkonyat [Twilight, 2008.], Alkonyat - Újhold [The Twilight
Saga: New Moon, 2009.], Alkonyat - Napfogyatkozás [Twilight Saga:
Eclipse, 2010.]Isabella Swan történetét ismerhetjük meg.
Miután édesanyja újra házasodik, a tizenhét éves Bella Swan [Kristen
Stewart] önszántából úgy dönt, hogy édesapjához, az esős Forks kisváros
rendőrfőnökéhez költözik. Az iskolában kíváncsisággal vegyes szeretettel fogadják,
egy valaki azonban kifejezetten ellenséges vele: Edward Cullen [Robert
Pattinson] . Ő az, akit kerülnek a diákok, ő az, aki kerüli a diákokat,
és ő az, akibe reménytelenül beleszeret Bella. A város környékén élő indián
rezervátum tagjai félelmetes meséket suttognak Edwardról és a családjáról. Bella
viszont minél jobban megismeri a fiút, minél több titok merül fel vele kapcsolatban,
annál jobban beleszeret. Végül már a fiú sem tud távol maradni tőle, megosztja
vele legféltettebb titkát, és közel engedi őt saját családjához, ezzel viszont
hatalmas veszélybe kerül a lány élete.
Ezek a filmek - részben - a jól ismert "vámpírrrecept" alapján működtek,
de az évtized végére egy igazi (svéd) gyöngyszem született: Engedj be! [Lat
den rätte komma in, 2008.].
Vámpírmozi, de nem a szokásos módon: az ember ősi kínzó magányát mutatja be,
a véres vérszívás csak kényszer az egyik főszereplő részéről. Melyik világ a
kegyetlenebb? A "normális, elidegenedett" emberi társadalom vagypedig
a vámpír túlélésért folytatott véres küzdelme? Egyrészt ismét megmutatta a műfajban
jelenlévő szépséget, egy művészi mestermű, nemcsak horrorfilmkedvelőknek!
A
klasszikus horrorfigurák filmes ötvözete volt a Van Helsing [Van
Helsing,
2004.]. Van Helsing ádáz elszántsággal küzd a Gonosz és az általa létrehozott
teremtmények ellen. (Frankenstein szörnyetege itt jófiú, Drakula gróf, vámpírok,
Dr.Jekyll és a többiek...). A szörnyvadász a vatikáni székhelyű titkos szervezet
szolgálatában áll. Legújabb megbízatása a sötét legendák földjére, Erdélybe
szólítja, hogy leszámoljon a sötétség urával, Drakula gróffal. Izig-vérig modern,
gyors film. A hajdanvolt filmes battyogásoknak nyoma sincs: elejétől a végéig
pergő, élvezetes szórakoztatást nyújtó alkotás. Részben rokon film a Constantine
- A démonvadász [Constantine,
2005.].A
természetfeletti ügyekre specializált nyomozó (Keanu Reeves) segít ügyfelének
megtalálni az igazságot egy gyilkosság ügyében, amiben túlvilági szálak vannak...
.
A horror reneszánszát éli: durva, véres, mozgalmas, sok effektet tartalmazó
filmek készülnek. A megcélzott közönségcsoport főleg a tizen-huszonéves fiatalok.
Igy a szereplők is a legtöbbször e korosztályból kerülnek ki. (Eddig) három
részes sorozattá nőtte ki magát a Végső állomás [Final destination 1; 2; 3,
2000.,2003,2006.]. A fiatalok között arat a halál: felrobban egy vakációzó fiatalokkal
felszállni készülő repülőgép, páran - különböző okok miatt - lemaradnak róla,
ők megússzák. De vajon meddig? Mikor talál rájuk a halál? Mindhárom filmben
szép, igen kreatív halálnemekkel találkozhatunk, sok suspense-zel megelőlegezve
a bekövetkeztüket. Az ébredező tinédzser szexualitás örök horrortéma. Több film
is megfogalmazta ebben az évtizedben is az erről szóló félelmeket. A Ragadozó
csajok ,
2004.] valóban ragadoznak: talán nem is ember lányok tesznek el láb alól sok
korukbéli fiút, akik szintén a szüzességüket akarták elveszíteni. A Mély
harapásban
2007.] a fiúk egyik rémálma válik valóra: a puha-forró-nedves női punci harapós
is (vagina dentata)! Ehhez hasonló film a japán Szexparazita - avagy a gyilkos
punci [Kiseichuu: kiraa pusshii, 2004.]. Mágikus erők bukkannak fel a Sarah
beavatásában [The
Initiation of Sarah, 2006.].
Komolyabb filmeket készít M. Night Shyamalan. Különös halottlátó-thriller
a Hatodik érzék [Sixth sense, 1999.]., majd idegen lények támadása adja
a keretet a Jelekhez [Signs, 2002.]; egy régi, biztonságos, elszigetelt
élet megmaradásának lehetősége pedig a A faluban [The Village, 2004].
Szintén igényes, varázslatokkal játszó film volt, merész (és nagyszerű!) véggel
a Titkok kulcsa [The Skeleton Key, 2005.].
Ideglelés [The Blair Witch Project,1999.] címmel pár fiatal egy
áldokumentumfilmet készített, melyben egy környékbeli legendának erednek utána.
Végig kézikamerával rögzítik az eseményeket és egyre beljebb
hatolnaka sötét erdőbe, megfejteni a boszorkány titkát. A pár tízezer dollárból
készült film milliókat hozott készítőinek, furfangos - akkor még újdonságnak
ható - internetes kampányával.
A
filmes durva erőszak legalizálásában sokat sgített a Fűrész -széria [Saw,
2004.]., melyben egy megháborodott szadista sorozatgyilkos áldozatait megszállottan
az élet értékére akarja megtanítani úgy, hogy erkölcsileg szilárd embereket
rabol el, és hátborzongató játékra kényszeríti őket, melynek tétje a saját életük.
Az áldozatok mindegyikének képtelen döntési helyzetekkel szembesülve kell megküzdenie
azért, hogy visszanyerje életét, vagy ellenkező esetben belehaljon a próbálkozásokba...
A film sorozattá nőtte ki magát, az első rész újdonságát elveszítve önálló vér-trancsírpartiba
fordult. Hasonló durvulás volt a Hotel [Hostel, 2005.] is, ebből is készült
folytatás. A Pozsonyban játszódó filmet a szlovák kormány - túristariasztó országimázs
keltésére hivatkozva - betiltotta. Ezeket a filmeket "torture porn"
néven is nevezik, mert az öncélú erőszak a szexxel keveredve sajátos "pornó
atmoszférát" alkot.
A keményebb horrorvilág a mesékbe, a fantasy-kbe is beszivárgott: a kedélyes
gyerekmesének induló Harry Potter sorozat (193) a
harmadik részével - Harry Potter és az Azkabani fogoly [Harry Potter
and the Prisoner of Azkaban, 2003.] Alfonso Cuarón rendezésében kemény,
sötét és rémísztő világot idézett meg, amely a mai napig tart a szériában. Ugyancsak
- részben - az ő közreműködésével készült el az évtized legfontosabb horrorisztikus
fantasy filmje, A Faun labirintusa [El laberinto del fauno / Pan's Labyrinth,
2006.]. A legszebb Grimm-meséket idéző zord és kegyetlen valóság áll szemben
a kislány által kitalált (?) szebb világgal, ahová utazása tart. A film rendezője
sem ismeretlen: Guillermo del Toro, aki sok-sok évvel ezelőtt a Cronos-t
(1993) rendezte, majd a Mimic - A Júdás faj [Mimic, 1997.] és a már említett Penge-sorozat második részét [Blade 2, 2002.] készítette el.
A
gyerekkép is változott az új évezredre: a valóságban is többször megtörténik,
hogy a középiskolákban elszabadul a terror: egy-egy emberke ámokfutásba kezd,
pisztollyal, késsel lemészárolja a fél osztályt, majd a legtöbbször magukkal
is végeznek. Az elkövetőket már nem kötik gúzsba Ördögűző-szerű démonok, nem
vezérli őket a természetfeletti. Csak saját sérelmeik, frusztrációik, kielégületlenségük.
Gátlástalanok, erőszakosak, unatkoznak. Larry Clark (Kölykök,
[Kids, 1995.]), Gregg Araki (Elátkozott generáció, Út a pokolba,
[Doom generation; Nowhere, 1995; 1997.]) filmjeiben láthattuk már ezt a "elátkozott
generációt". A vidéki nyaralás, távol a "biztonságos ?" városoktól,
a nyugodt, idilli környezet már régebben is rejtett veszélyeket, de ezek az
újfajta fiatal galerik erőteljes, kiszolgáltatott, nyers terrorhelyzetet generálnak: Eden Lake (2008); Öten
voltak [Elles
étaient cinq, 2004.]; Hívatlanok [The Strangers, 2008]. Ha már gyerekek
és egy felnőtt, akik "csak" játszanak egy gondjukra bízott tini lánnyal
és húgával: először csak vetkőztetés, majd verés, nemi erőszak, a test égetése
és végül a teljes nőiesség kiirtása... Megtörtént eseményen alapuló rendkívül
provokatív és kompromisszummentes pszichodráma, és nem az "idilli"
természetben, hanem egy amerikai kisvárosban... A szomszéd lány [The
Girl Next Door, 2007.].
A feldolgozások
(remake) nagy divatja is dúl: felpolíroztak
sok klasszikus horrort. A cselekményt jelen időbe helyezik (2000-es évek), kilúgozva
az eredetire jellemző társadalomkritikát, a nem megfelelő, (politikailag is)
inkorrekt elemeket. A szereplőgárda tinédzserekből kell, hogy álljon, ma ez
a menő, ők a célközönség, és a fiatalság kultusza is dúl. Feldúsítják erőszakkal,
vérrel. Sokszor még akár jó is lehet az elkészült alkotás. Az eredetit úgyis
alig ismerik már, hiszen több évtizedes is lehet és a cél- és nagyközönség úgysem
néz "régi filmeket", mert azok úgyis "gagyik" - azaz idősebb
szereplők, lassabb cselekménymenet és kevesebb vér jellemzi. Tehát már nem is
horror, pedig ők azt szeretnének nézni... Utolsó ház balra
[Last house on the Left, 2009.]; Sziklák szeme [Hills
have eyes, 2006.]Texas
Chainsaw MassacreHoltak
hajnala [Dawn of the Dead, 2004.]., Halloween (2007), Péntek 13 [Friday
13th, 2008.]; Köpök a sírodra [I spit on your grave,
2010.]...
Angliában és Franciaországban
horror-újhullám indult. (Már épp ideje volt...) Angliában a hatvanas-hetvenes
évek klasszikus horrorfilmjei (főleg a Hammer filmekre gondolok) után a
nyolcvanas években készültek jó filmek (Company of wolves, 1984; Hellraiser,
1985; Re-Animator, 1985, From Beyond, 1986).
Neil Marshall fiatal rendező a Démoni
harcosok [Dog Soldiers, 2004.]. filmjével debütált a horror színpadán Skócia
hegyvidékes tájai kiválóak kiránduláshoz, alkalmi légyottokhoz vagy akár a hadsereg
terepgyakorlataihoz. Ezúttal azonban kiderül, hogy valami nagyon nincs rendben
az erdőben. Amikor ugyanis kis létszámú katonai alakulat érkezik a helyszínre,
hamarosan szembesülniük kell azzal, hogy leginkább nem a kiképzőjüktől, az általa
adott feladatoktól vagy a természeti viszonyoktól kell tartaniuk, hanem a teliholdkor
felbukkanó szörnyektől, amelyek éhesek. Nagyon éhesek... Következő munkája a A barlang [The
Descent, 2005.], mely az évtized egyik legjobb horrorja is egyben.
Harmadik filmje a poszt-apokaliptikus Doomsday (2008).
Michael J. Basset a másik reménysége az újból feltámadó új angol horrormozinak. Kezdésnek egy
első világháborús filmet készített - Halálposzton [Deathwatch, 2002.],
ahol a lövészárokban a katonákat különös lény tizedeli meg. Hátborzongató, erős
atmoszféra jellemzi a filmet. Folytatásként a Vadon [Wilderness,
2006.] készült el, ahol fiatal,
büntetésre ítélt huligánokat vadász le egy ismeretlen gyilkos. Az új angol horrorfilmekben
nagy hangsúly jut a túlélésre (survival horrror). Maga a műfaj is túlélni és
növekedni akar.
Franciaországban az eddigi elszórt horrorfilmgyártás (főleg Jean
Rollin) mellett kivirágzott egy kis költségvetésű technikát alkalmazó,
de hatásában maximálisat nyújtó filmkészítés. Mélyen az erdőben - öt
fiatal színész felkérést kap, hogy adják elő a mesebeli Piroska történetét egy
különc, gazdag arisztokrata és árva unokája előtt. A fiatalok készségesen ráállnak
a dologra, mivel úgy vélik, a tetemes fizetség és a kényelmes ágyak kellemes
változatosságot jelentenek majd a hétköznapi turnékhoz képest... De a valóság
persze egész más lesz... [Promenons-nous dans les bois / Deep in the woods,
2000.]. Alexandre Aja Magasfeszültség [Haute tension, 2003]. címen
izgalmas sorozatgyilkosos filmet készített nagyon jó végkifejlettel. Julien
Maury és Alexandre Bustillo szerzőpáros A betolakodó [Á l'intérieur / Inside 2007.] címmel készített egy rettenetet, amiben egy várandós
nő nem mindennapi magzatot hordoz, akire más is pályázik egy nagy ollóval...
(Egy hasonló témájú film már majd 20 éve készült franciahonban: Baby Blood (Alain Robak, 1989.). Az alapvetés a Psycho és Texasi láncfűrészes... keveréke, de egyedi módon: Frontier [Frontie`re(s) / Frontier, 2007.].
A Mártírok [Martyrs, 2005.] szintén durva film lett: szörnyű bűntényre
derül fény a hetvenes évek elején: egy kiskamasz lányt ismeretlen tettesek hosszú
időn keresztül egy pincében tartottak fogva lebilincselve. A börtönéből szerencsésen
kiszabaduló Lucie-t folyamatosan bántalmazták és kínozták, de semmi más részletről
nem tud beszámolni. A gyermekklinikán, ahová viszik, barátságot köt egy másik
ápolttal, Annával. Tizenöt évvel később a két lányt még mindig egymás oldalán
találjuk - és Lucie továbbra is nagyon súlyos állapotban van... Azt, hogy a
franciák is tudnak durvulni, már a Magasfeszültség és A betolakodó című horrorfilmekben tapasztalhattuk. A Mártírok című brutália, Pascal
Laugier második nagyjátékfilmje az utóbbival mutat hasonlóságot. Pascal
Laugier író-rendező munkáját a fent említett A betolakodóval nemcsak a naturalistán
bemutatott leplezetlen brutalitás rokonítja, hanem az is, hogy szinte végig
egyetlen helyszínen, egy házon belül történnek benne a borzalmas események.
A Mártíroknak ezenkívül az elsőfilmes Alexandre Bustillo és Julien
Maury alkotásához hasonlóan az a titka, hogy a kegyetlenség és a kegyetlenkedés
a szabályos horrorfilmekétől eltérő, más kontextusban, egy filmdráma közegébe
helyezve még durvábban hat. Laugier műve elejétől a végéig egészen rapszodikusan
változtatja műfaját ( és alműfaját ): thrillerbe csavarodó, súlyos drámaként
nyit, majd horrorként ( rémfilmként ) folytatja. Később egy Dugj meg! [Baise-moi, 2000.]-féle csajos ámokfutás lesz belőle (csak szigorúan szex nélkül);
ezután ismét horrorba, ám ezúttal testhorrorba, majd tortúrafilmbe fordul, hogy
végül tudományos-fantasztikus disztópiaként záruljon.
A legendás olasz horrorfilmgyártás meghalt, igaz pár film még készül. Dario Argento az Álmatlansággal [Non ho sonno /Sleepless, 2001.]
a giallók világába megy vissza, korrekt, de nem elégséges módon. Az évtized
végére pedig befejezte a Három anya trilógiáját (Suspiria,
1976 - Inferno, 1980 - Mother of Tears, 2007.). A trilógia harmadik
filmje Rómában játszódik és a főszereplője saját lánya, Asia Argento. A zenét ezúttal
is Claudio Simonetti (Goblin) szolgáltatja.
Az évtized végén Pupi Avati is rendezett egy említésre méltó filmet: A rejtekhely [Il Nascondiglio, 2007.] Miután férje öngyilkos lett, Lei-t
(Laura Morante) különös hangok kínozták, ezért tizenöt évet töltött egy
rehabilitációs központban. Mikor végre felépül, ismét vendéglőt akar nyitni,
hogy új életet kezdjen, és a régit feledje. Az érzékeny asszony azonban kénytelen
rádöbbenni, hogy a kiszemelt háznak vannak már lakói - 1957 telén három nő lelte
itt halálát rejtélyes körülmények között. Lei a végére akar járni az ötven évvel
ezelőtti tragédiának...
És
nálunk?
Magyarországon továbbra sincs igazi horrorfilmgyártás, de pár alkotásról illik
megemlékezni. A Cruel World Team 2004-ben feloszlott (igaz 2008-ban készítettek
egy filmet, de nem CWT-ként). Utolsó horrorfilmjük a Hasfalmetszők (1999)
volt, melyben bérgyilkosok, zombik és véres efffektek szórakoztattak. Lóránt
Demeter forgat ilyen tárgyú filmeket: Piknik (2000); A játék (2001); a szürrealista Urine (2003); Royal Flush (2004), melyben
egy fiatal srác egy panellakásban él, monoton életét egy képzeletbeli játékosokkal
lejátszott kártyaparti szakítja meg. Minden körnek tétje van, méghozzá kegyetlen,
fájdalmas tétje. Egy ökölcsapással kezdenek, de pár kör után előkerül a kalapács,
szög, kés és a végén egy fúrógép. A gyönyörű fekete-fehér film operatőre Bernáth
Zsolt (ex-CWT) volt. Schilling Árpád a NeXXt - Frau Plastic Chicken
Show-ban a világ egyik legnépszerűbb tévés személyisége és formabontó műsorának
soros adása az erőszak természetéről lebbenti le a fátylat. Frau Plastic Chicken
(Udvaros Dorottya) élő műsorban kívánja kigyomlálni az emberben rejlő
gonoszt, ezért vendégként a hatvanas évek regényes lázadóját, az azóta jó útra
tért Kicsi Alex-et kéri fel, hogy segítsen feltérképezni az egyenes adásban
letartóztatott, modern kori sorozatgyilkos (Rex Madison- Bodó Viktor)
lélekrajzát... Pálfi György Taxidermia (2006) néven elkövetett
munkája jó adag nyomasztó, groteszk és horrorisztikus jelenetet tartalmaz, mely
a mai magyar filmgyártás nemzetközi szintű, merész filmalkotása. Antal Nimród első nagyfilmje a Kontroll (2004) pedig egyfajta magyar-metró-pszichothriller
volt. Második filmje pedig már igazi horrrofilm - Az elhagyott szoba [Vacancy, 2006.], - de ezt már Amerikában forgatta.
Ázsiában rengeteg jó film készül. Hong-Kong 1997-ben visszakerült kínához, de
a filmgyártásuk ma is él.
Erős, érdekes filmes ipar bontakozott ki (dél) Koreában. Je-woon Kim A két nővérben [Janghwa, Hongryeon, 2003.] párszereplős,
elhagyott házas véres kamarahorrort készített, Park Chan-wook a
A
bosszú urával [Sympathy
for Mr.Vengeance, 2002.] indult
el a thrillerek világában, maely trilógiává érett kezei között (Oldboy (2003); A bosszú asszonya [Sympathy for Lady Vengeance, 2005.]) majd
a Szomjúságban [Bakjwi / Thirst, 2009.] egy vámpírrá változó pap történetét
meséli el. Bong Joon-ho A
halál jelében [Memories
of Murder, 2003.] az ország első ismert sorozatgyilkosának történetét dolgozta fel, a rendező
következő filmje pedig a A
Gazdatest [Gwoemul
/ The Host, 2006.] volt. Woo-cheolLee Csellójában [Chello hongmijoo
ilga salinsagan, 2005.] a természetfelettivel kell megküzdenie egy balesetet
átélt zenetanárnőnek. Az üldöző [Chugyeogja
/ The Chaser, 2008.] egy perverz sorozatgyilkos történetét meséli el, aki fiatal lányokat "tesz tönkre" egy vésővel és egy kalapáccsal. Görbe tükör ez a film a társadalom részére: mindenki valójában más, mint, aminek mutatja magát - a strici valójában a legtökösebb (ex)zsaru, a főszereplőnőről - Mi-jin Kim (Yeong-hie Seo alakításában)- kiderül, saját futtatója sem ismeri... Feszült, erős film!
Japánban Takashi Miike filmjei, mint a Kihallgatás [Audition,
1999.] vagy az Ichi, a gyilkos [Ichi the Killer, 2003.] brutális jakuzahorrorja
sokkolták a
nagyérdeműt. Noboru Iguchi filmeji brutálisan sokkolóak: A macskaszemű
fiú [Nekome kozô/ Cat-eyes boy, 2006.] rosszfiúkat levadászó címszereplője, vagy a The Machine Girl (2008) rettenete is vérfürdő... következő
filmjében - Robo-Geisha (2009)- ismét határtalan kreativitásról tesz
tanúbizonyságot. Hideo Nakata filmjében egy rejtélyes videokazetta megnézése
után elhaláloznak aszereplők...A kör [Ringu, 1998.] nagy siker lett,
folytatása is készült. Nakata további filmjeiben is hű marad a műfajhoz. Dark Water - Sötét víz [Honogurai mizu no soko kara, 2002.]; Ringu
2 (2005); Kísértetjárás [Kaidan, 2007.]. Joji Iida Spiráljában
[Rasen, 1998.] egy boncoláskor talált rejtélyes üzenet után nyomoznak. Koji
Shiraishi Groteszk [Grotesque, 2009.]-jében a Fűrész-szériát megszégyenítő
torture-porn-t hozott létre, teljesen kendőzetlenül.
Az évtized végén újra hódít a térhatású mozi (3-D). Mesefilmek, kalandfilmek
készülnek így (194), de Hollywood rákapott a horrorra
is. A nyolcvanas években volt utoljára ilyen felfutása, akkor több horrorfilm
is készült ilyen technikával (Péntek 13 - 3.része (1982), Amityville
3-D (1983), Cápa 3-D (1983)). A Véres Valentin (My Bloody
Valentine - 3D, 2009). egy eredetileg 1981-ben készült amerikai slasher film
újrája. A Végső állomás újabb (4.) része [Final Destination, 2009.]
is térhatású lesz. Alexandre Aja pedig amerikában a Piranhát [Piranha
3-D, 2010.] készíti el, szintén három dimenzióban. E filmek kiaknázzák a térhatású
látványban rejlő ijesztgetős lehetőségeket.

- folyt.köv. - majd talán jó tíz év múlva!
(frissítve: 2010.09.)
felhasznált források: - www.geekz.blog.hu, www.imdb.com, www.filmvilag.hu, Wikipedia,
...
[<---
előzmény] [kezdőlapra] [folytatás--->]
|