A nyolcvanas években a másod-harmadrangú teenager horrorok mellett kisebb
számban készültek csak magasabb színvonalú horrorfilmek. A kilencvenes
évekre ez az arány megváltozott: mind a pszichothrillerek, mind a klasszikusok
feldolgozása terén.
1991-ben a Bárányok
hallgatnak [Silence of the lambs,1991.] kapta a legjobb filmnek járó
Oscar-díjat. Ezáltal a thriller újra "szalonképessé" vált: a
nagy stúdiók sztárok közreműködésével kezdték el készíteni rémísztő filmjeiket.
Julia Roberts az Egy ágyban az ellenséggel-ben [Sleeping
with th enemy,1991.], Bridget Fonda az Egyedülálló nő megosztaná-ban
[Single white female,1992.] szerepelt. A legnagyobb sikert, és merész
jelenetei miatti botrányt az Elemi ösztön [Basic instinct,1992.]
aratta Sharon Stone és Michael Douglas főszereplésével.
Martin Scorsese Robert De Niro-val a főszerepben újraforgatta az
egykori nagy sikerű klasszikust, a Rettegés fokát [Cape fear,1991.]
(181) .
A
Bárányok hallgatnak sikere elindította a sorozatgyilkosokat bemutató
filmeket is. Oliver Stone már Tarantino (182)
forgatókönyvéből készítette el a Született gyilkosokat [Natural
born killers,1994.]. Sigourney Weaver a Tökéletes másolatban
[Copycat,1996.] nyomozott egy fiatal sorozatgyilkos után, Morgan Freeman
és Brad Pitt pedig a Hetedik-ben [Seven,1996.] tette ugyanezt.
A pszichothriller
mellett a klasszikus szörnyalakok is visszatértek a vászonra: F.F.
Coppola nagyszabású Drakula filmje [Bram Stoker's Dracula,1992.]
indította el a sort. Kenneth Branagh a Frankensteint [Mary
Shelley's Frankenstein,1994.] Robert De Niro-val filmesítette meg
újra, Mike Nichols Farkas [Wolf,1994.] című opuszában pedig
Jack Nicholsont láthattuk. Az évtized végén pedig újra köztünk
sétálgat a Múmia [The Mummy,1999.].
A szörnyetegek
is ellepték a kilencvenes években a mozikat. Steven Spielberg Jurassic
Park-jában [Jurassic Park,1993.] látott dinoszauroszok óta számtalan
formában tértek vissza. A Lény-ben [Species,1995.] ismét az űrből
jött a szörnyeteg, az Anakondában [Anaconda,1996.] egy óriáskígyó
szedte áldozatait az őserdőben, a Csillagközi invázióban [Starship
troopers,1997.] hatalmas, vérszomjas és kegyetlen óriásrovarok akarták
elözönleni a Földet.
E
filmekben újfajta effektusok vették át a látványvilágban a szerepet: a
kilencvenes években váltak általánossá a digitális, számítógéppel készült
speciális effektusok. Nemcsak a nagy filmekben, hanem kisebb alkotásokban
is. Ezáltal élethűen, erőteljesen mutathatók meg olyan lények, olyan hatások,
amelyekről tíz-tizenöt éve még csak álmodhattak a rendezők. A hagyományos
készítésű effektusok kiszorulóban vannak, az egyre olcsóbbá váló számítástechnikai
berendezések teljesen átveszik a vezető szerepet e téren is.
Ezzel egyetemben az európai horrorfilm készítés egy-két alkotást leszámítva
megszűnt (183) . Az olcsó, egyszerű alkotások
nem tudták felvenni a versenyt az amerikai dömpinggel. Néhány jelentősebb
alkotás azért készült: Argento csinált néhány giallo-t. A Trauma
[Trauma,1992.], vagy a Stendhal szindróma [La Sindrome di Stendhal,1996.]
azonban már csak egyes formai megoldásaiban emlékeztet a régi, nagy sikerű
filmjeire. Az utóbbiban a rendező megpróbálkozott a digitális és a hagyományos
effektusok keverésére is. Lucio Fulci halála előtt - 1996 - még
két filmet készített, Lamberto Bava pedig az olasz televízió számára
készít mesefilmeket, fantasykat. Egyedül csak Michele Soavi folytatja
a trendet. Soavi Argento mellett tanulta ki a szakmát; színészként,
segédrendezőként a nyolcvanas évektől jelen volt az olasz horroriparban.
Első önálló alkotása a mesteréről szóló dokumentumfilm volt [Dario
Argento's world of horror,1986.]. Egy giallo-val folytatta,
Aristide Massaccesi Filmirage nevű vállalatánál a Lámpalázat
[Stagefright,1987.] készítette el. Következő két munkája - A templom
[La Chiesa,1990.]; A szekta [La Setta,1991.] erőteljesen Argento
befolyását mutatta. Ezt követte egyéni stílusú zombifilmje, a Dellamorte
Dellamore (1993)., amely az évzized legfontosabb olasz horrorfilmje
lett. A kilencvenes években őt tartják az olasz horrorfilm ígéretének.
Az évtized végén elhunyt Joe D’Amato (1999) is.
Belgiumban három
rendező munkája volt a Veled is megtörténhet [Man bites dog,1992.].
Egy forgatócsoport egy bérgyilkost követett, bemutatta hétköznapjait,
munkamódszereit és jelen volt az akcióinál is. A film a Cannibal Holocaust-hoz
hasonlóan hatásos áldokumentumfilm.
A hátborzongató fekete-fehér filmet nálunk is bemutatták.
Magyarországon
a dunaújvárosi Cruel World Team elnevezésű csapat két rövidfilm után Legyen
világosság címen forgatott rémfilmet 1995-ben. Bernáth Zsolt
és Juhász Pál videotechnikával készítette el az első magyar "amatőr"
horrorfilmet, melyet a 28. Budapesti Független Film és Video Szemlén is
bemutatták, ahol a zsűri különdíját kapta (184).
A csapat második filmje (Kárhozat,1997) - igaz, versenyen kívül
- pedig jelen volt a 30. Magyar Filmszemlén (1999) is. E filmben látható
egy rövid "betétfilm", az első magyar zombifilm, a Zombie
Terror (1997). Harmadik nagyfilmjükre, a Hasfalmetszőkre (1999)
már több, mint száz fizető vendég volt kíváncsi a dunaújvárosi premierkor.
A hagyományos effektusokra épített filmek csak Ázsiában, a durva akció
és rémfilmekben őrizték meg vezető szerepüket. Hong-Kongban Emberek
a Nap mögött [Men behind the Sun,1990.] címmel készült egy japán koncentrációs
táborban játszódó film. A táborban uralkodó kegyetlenkedések és tortúrák
uralták e filmet, mindkét folytatásával együtt. - Laboratory of the
Devil (1991); Narrow escape (1993) (185)
.
Az
Elmondhatatlan történet [Untold story,1993.] egy vendéglő tulajdonosának
történetét mesélte el. A főszereplő sorozatgyilkos, és a megölt emberek
húsából készíti a szendvicseit. E motívumot alkalmazza az Ebola szindróma
[Ebola Syndrome,1996.] is, megtoldva bocolási jelenetekkel és egy "kis"
nemi erőszakkal. Természetesen a főszereplő szórja az ebola-vírust is...
A Dr.Lamb [Dr.Lamb,1992.] egy nekrofíliás sorozatgyilkos történetét
filmesítette meg. A túlzottan sok erőszakot és szexet tartalmazó filmeket
a helyi cenzúra a 3-as kategória (Category III.) jelzéssel látja el.
Nemcsak Hong-Kongban,
hanem Japánban is mind a mai napig készülnek hasonló durva, erőszakos
és perverz filmek. A nyolcvanas évek végén kezdődött a Guinea Pig sorozat,
melyet az Egyesült Államokban az FBI is megvizsgált. A különböző tortúrák
jelenetei annyira valóságszerűek voltak, hogy felmerült a gyanú, hogy
valódi kínzásokat és emberöléseket mutatnak be (snuff-movie), és nem trükkök.
Japánban az erőszakos képregények és megfilmesítéseik - rajzfilmen - az
ún. manga-k. Ezeket a nagy adag erőszakot és szexet tartalmazó rajzfilmeket
csak felnőttek részére készítik. A legnagyobb sikereket valós filmként
is leforgatják. A Gonosz város [Wicked city,1992.] élénk fantáziavilágával,
a Ricky története [Story of Ricky,1991.] eltúlzott brutalitásával
tűnt ki.
E keleti filmekben
él(t) tovább a hetvenes évekbeli olasz horrorfilmek által bemutatott erőszak.
Mind a kannibalizmus, mind a különböző koncentrációs tábor filmekben bemutatott
tortúrák. Az európai és az amerikai nézők ezekből a filmekből csak keveset
láthattak. Az a néhány bemutatott alkotás, ami átkerült ezekből az alkotásokból,
csak elenyésző mennyiségű ahhoz képest, amennyi belőlük készült. Széles
körben nem fognak elterjedni, televízióban sem fogják e kemény munkákat
bemutatni.
Az elmúlt években
a különböző televíziós sorozatokba is beszivárgott a durvaság. Igaz, nem
éri el a moziban és videón látható borzalmakat, de az elmúlt évtizedekhez
képest megnövekedett a bemutatott effektek mennyisége. A nyolcvanas-kilencvenes
években Mesék a kriptából [Tales from the crypt,1989.] címmel indult
horrorsorozat az amerikai televíziókban. 1993-ban Chris Carter
producer X-akták [X-files,1993.] névvel alkotott egy fantasztikus
sorozatot, melyben több epizód tartalmazott erőteljesebb hatásokat.
Felmerülhet a kérdés, hogy merre tovább?
A horrorfilm elérte
volna lehetőségeinek határait? A legtöbb klasszikus történetet számtalanszor
feldolgozták már, a számítógépes digitális trükkök és élethű maszkmesteri
teljesítmények gyakorlatilag mindent meg tudnak mutatni. Minden mozgóképen
ábrázolható tabut ledöntöttek a filmesek az elmúlt száz év alatt. Felmerülhet
a kérdés, akkor merre tovább? Megoldás lehet-e a műfaj szempontjából a
mind több vér, erőszak bemutatása? Vagy vissza kell térni a hagyományos
színészi játékhoz és az atmoszférához? Mit hozhat a jövő?
Lehet,
hogy a megoldás az interaktív filmekben van. Új filmek, de akár a több
évtizedes klasszikusok is feldolgozhatók, elkészíthetők ebben a formában.
A néző ízlése szerint maga választhatja ki, hogyan végződjön a történet,
a sorozatgyilkosok kit és hogyan tegyenek el láb alól. Ezáltal a néző
szabadsága lesz, mit nézzen meg, vérmérsékletének megfelelően mit cenzúrázzon
magának.
Peter Jackson
új-zélandi rendező durva filmeket készített: a Rossz ízlést [Bad
Taste, 1987.] és a legvéresebb film címére is pályázó Hullajót
[Braindead, 1991.]. Mindkét vérbő filmben nagy szerepet játszik a groteszk
humor is.
A horrorfilm válságban van. Európában gyakorlatilag - pár kivétellel -
kihalt, Hollywood pedig a sikeres, bevált recepteket, fordulatokat használja
fel ismét, sokszor humoros formában. Akárcsak a korábban tabudöntő, újításokat
hozó rendezők, mint például Wes Craven. Eredeti ötlettel csak ritkán
áll elő egy-egy alkotó. Ilyen film volt a Hetedik, [Se7en,1996.]
vagy Cronenberg Karambol-ja [Crash,1996.].
A kilencvenes
évek elején Quentin Tarantino megújította az amerikai (és a világ)
kommerszfilmkészítést. A rendező részt vett egy vámpír-akciófilm munkálataiban
is. Az Alkonyattól pirkadatig [From dusk till dawn,1995.] akciófilmként
indul, majd a sötétedés után vámpírfilmként folytatódik. Képregényszerű,
"műanyag" vámpírokkal harcolnak a film hősei. E hatás folytatódni
látszik John Carpenter legújabb filmjében, a Vámpírokban
[John Carpenter's Vampires,1998.] is. Kedves,
humoros blaxploitation-vámpírmozi volt Wes Craven rendezésében
és Wesley Snipes (meg rengeteg fekete színész) közreműködésével
készült Vámpír Brooklynban [Vampire
in Brooklyn,
1995.].
A
tinédzserhorrorok is reneszánszukat élik meg. Kevin Williamson forgatókönyvíró
gondoskodik róla, hogy újra sikítani tudjunk a moziban. Wes Craven
Sikolya [Scream,1997.], és a Tudom mit tettél tavaly nyáron
[I know what you did last summer,1998.] című filmje egy új trend elindulását
jelzi az amerikai olcsó horrorfilmek terén. A régi, tinédzsereket hajkurászó
gyilkosok most vicces formában terrorizálják közönségüket, e filmekben
nem lényeg az eredetiség, hanem csak az ifjú szereplők véres meggyilkolása
egy kiadós kergetőzés után. Mindkét filmnek természetesen
folytatása is készült.. A filmek folyamatos önreflexióját adják a horrorfilmek műfaji kliséinek, hiába kiszámíthatóak sokszor, mégis tele vannak meglepetéssel. Wes Craven egy kis Freddy-kikacsintást is engedélyez, és itt végre biztosra mennek a végén, hogy a rossz meghaljon... "Késfrissítése" a slasher műfajának?
A műfaj válságát
jól jelzik ezek a nem túl eredeti filmek. A klisék önmagukban forognak,
sokszor olyannyira, hogy klasszikus filmet is újraforgatnak, mégpedig
kockáról-kockára (!). Gus Van Sant "érdeme" volt elkészíteni
a régi Hitchcock klasszikus új, a reklám által idézve "a század
végéhez igazított" (!) formában a Psycho-t [Psycho,1998.].
De ugyanígy kellett színesben feldolgozni - és persze mai sztárokkal -
H.G.Clouzot Ördöngösökjét is Az Ördög háromszöge
[Diabolique,1996.] címmel.
A műfaj, ha kis
számban is, de termel jó, eredeti alkotásokat. Ez biztosítja a horrorfilm
túlélését. Éppolyan elpusztíthatalan, mint rémálmaink, szorongásaink.
[<--- előzmény]
[eredeti folytatás--->]
[kiegészített folytatás ---> (új
fejezet!) ]
[kezdőlapra]
(c) 1999, 2009. Szentes
Gerzson Péter
[Alfred Hitchcock] - [Drakula halála 1921] - [Silent
Horror]
[Horror Story] - [Hungarian Horror]
[Home]
|