(Kiegészítés helyett - 2.rész - '2010-2019'.)


"Felmerülhet a kérdés, hogy merre tovább?"

  Az internet térhódításával még több helyre eljutnak a rémfilmek, az (egyszerűen kivitelezhető) rajongói feliratozásnak hála pedig sok nyelven elérhetőek a különböző országok alkotásai. Torrentek, YouTube, Videa, Hulu, NetFlix és társai teljesen átvették a filmek forrásának szerepét.

18  Az elmúlt évtizedekben felnőtt ismét egy új generáció: x, y, z, xx, zzz, hívhatjuk bárhogy, de már a 2010-es évek végét írjuk, és ezek a fiatalok már másba, máshogy nőttek/nőnek fel: a VHS-t már csak apuci régi-ősi játékának tudják be (mint a mi korosztályunknak pl. a gramofonlemez és a "csöves" rádiók), a hatalmasra nőtt ingerküszöb (egy kb. 20-30 éves horrorfilm már nem is számít annak, tisztelet pár kivételnek, de azoknak meg a lassú sodrása, ugyebár...); gyakorlatilag majd' minden letölthető/megnézhető/megismerhető. Nagyrészük beszél/ír/olvas annyit angolul vagy németül, hogy szinte mindent megért az interneten. És persze már nem is biztos, hogy fotelben hátradőlve mozizik csak: a mindenhová magával vihető - viszonylag - nagyképernyős tabletek, és "telefonok" mindenhol szolgálják a filmnézést is.

  Tovább folytatódott a filmes erőszak legalizálása - akár a tv-híradókban, akár a mozi- és tv-filmekben. Szenzációhajhász, kitűnni vágyó képek, hatások. A régi, eredeti történetek demitologizálása, mindennek előzmény / eredetfilm készítése. Minden segglyukba bekukucskálunk már. Eredeti ötleteket ritkán láthatunk. A legtöbb film biztonsági játék: régi ötletek újramelegítése, sütögetése.. Előtérbe került a 'franchise', 'remake', 'reboot'. Ami egyszer sikeres volt, újra pénzt hozhat.

yt Technikai fronton úgy néz ki, a 3-D technikák kifulladtak az évtized közepére - végére. (hasonlóan az 50'es, 70'es és 80'as évekbeli pár éves fellángolásokhoz). Hiába az új technológiák, a 3-D filmek élvezetes fogyasztása bizony csak helyhez kötötten és szemüvegben lehetséges még ma is.... A "hagyományos" 2-D technika újfent megmaradt, ahogy a gyors vágások, sokszor videoklip-szerű képi világ, az erőteljes képi hatások is

Generációváltás a műfajban: elhunyt Jesús (Jess) Franco (2013); H.R.Giger (2014); Wes Craven (2015); George A. Romero, Tobe Hooper, Umberto Lenzi (2017) .


Nem mintha ilyen gondolatok (is) kergetőztek volna bennem és íródtak le, majd' egy évtizede?
Dehogynem. Csak egy-két lapáttal még rájuk tettek az alkotók (elkövetők).
Akkor lássuk csak, mit is követtek el....

Kezdhetjük?


twd-2016
A filmes erőszak legalizálása - itt pl. egy miskolci panelsoron készült kép -
a 'The Walking Dead' 7.szériájának reklámozása (2016.szept.).


 



  A vámpírok még mindig népszerűek: A pap - Háború a vámpírok ellen [Priest, 2011.], az Egyház harcol a vámpírok ellen vagy mellettük?

Ki ne ismerné az USA 16. elnökét, Abraham Lincolnt? És azt, hogy nem csak politikus volt? - Abraham Lincoln: vámpírvadász [Abraham Lincoln: Vampire Hunter, 2012.] : nemcsak az USA elnöke volt, hanem híres vámpírvadász is egyben. Vámpíros-bosszúállós film volt a 30 nap éjszaka [30 Days of Night, 2007.] és folytatása, 30 nap éjszaka - Sötét napok[30 Days of Night: Dark Days, 2010.]. 

  Jim Jarmusch különösen szép és érzékeny filmet készített a vámpírlétről, a Halhatatlan szeretők [Only Lovers left Alive, 2013.] Adam (Tom Hiddleston) egy visszavonultan élő vámpír, aki zenészként tengeti életét detroiti lakásában. Egy nap újra találkozik élete szerelmével, a szintén vámpír Eve-vel (Tilda Swinton), aki hátrahagyja addigi életét a marokkói Tangerben, hogy ismét Adammel legyen. A szerelmespárt váratlanul meglátogatja Eve felelőtlen és bajkeverő húga... Több ponton is megújítja a rendező a vámpírműfajt: nála a vámpírok nem érzéketlen gyilkosok, inkább vérnyalókáznak és ők teremtik és adják nekünk 'zombiknak' a kultúrát.


  Only lovers  Only Lovers



  800 évvel ezelőtt háború dúlt az emberek és boszorkányok között, akik a világra akarták szabadítani a fekete halált. Az utolsó boszorkányvadász [The Last Witch Hunter, 2015.] egy furcsa szerzet, mert a rebootok, adaptációk és remake-ek világában megpróbálkozik azzal, hogy mindenféle korábbi alapanyag nélkül épít fel egy új világot, hátha siker esetén franchise-t lehet köré építeni. Ehhez segítségükre sietett Vin Diesel, akiről közismert, hogy hatalmas Dungeons & Dragons-rajongó, ami a legismertebb papíralapú szerepjáték az Egyesült Államokban. A készítők Diesel filmbeli karakterét konkrétan Diesel szerepjátékos boszorkányvadász karakteréhez igazították, így létrejött a világ legmetább filmes megoldása: Vin Diesel játssza a Vin Diesel kitalált karakterére épülő kitalált karaktert.




Batesmotel   A mozifilmek mellet nagyon hangsúlyossá váltak a tv-sorozatok is. Tévésorozat lett Sam Raimi kultikus Gonosz halottjából [The Evil Dead, 1982.] - Ash vs. Evil Dead.

  Norman Bates
sem hagyja nyugodni a nagyérdeműt: A Bates Motel 2013 és 2017 közötti
5 évada feldolgozta Norman gyerekkorát, és végre megtudhatjuk, mi vezetett odáig, hogy igazi "pszicho"-vá vált a fiatalember élete... Erre most érett meg a közönség, a 25évvel ezelőtti ötlet akkor csak a pilot-ig jutott.




  Az évtized legütősebb, legerősebb és legismertebb horror-tv-sorozata egyértelműen a The Walking Dead lett. A zombik már a spájzban vannak, hétről-hétre. Története - részben - Robert Kirkman, Tony Moore és Charlie Adlard azonos című képregényén alapul, főszereplője az Andrew Lincoln által alakított sheriff, Rick Grimes, aki kómából ébredve egy emberevő szörnyetegekkel találja szembe magát. Az Ő - és majdani társai pokoli utazását követhetjük nyomon hétről-hétre. Amit Romero a zombikkal elkezdett és bemutatott - a társadalom széthullása és a megmaradt emberek túlélő drámái - itt, ebben a sorozatban a sok-sok részben kiteljesedik. Igazából a túlélni vágyó ember lesz a másik ember ellensége (pl. külön epizód, amikor egy "ártatlan" kislány - Lizzie - megöli élő (tehát nem zombi) kishúgát és ezért kell gyakorlatilag kivégeznie Carolnak, mert nem erre a világra való...) a zombik csak körítést játszanak, határokat húznak, amiben az emberi drámák, konfliktusok keletkeznek és mozognak.

A sorozat ledöntötte a tabukat (kannibalizmus, emberölés, meztelen zombi...) és mindennapjaink részévé tette a horrorfilmet és az eddig legkevésbé értékelt, periférián mozgó alműfaját: a zombifilmet. A 6.évad végét az alkotók már azzal a kérdéssel zárták, hogy az új főgonosz, Negan kit fog agyonütni kedvenc szögesdrótos bunkósbotjával és erről ment a találgatás 2016 nyarán az interneten. Kinek a feje fog szétszakadni? - egy ember agyonverésére lehetett licitálni... Üdvözöljük a nézőket a kiüresedett, gépies világot bemutató film, a THX-1138 (1971) vagy a Kockázat ára [Les Prix du Danger, 1982.] világában, ahol ilyesfajta szórakoztatás történik...!

Talán ez az igazi horror, amire mindig is vágytunk...

THX1138_tv
THX-1138 (1971) - a 'fikciós jövőt' bemutató film egyik TV-műsora...


twd-7
The Walking Dead (2016) - a valós TV-műsor...



    Zombik: Z világháború[World War Z, 2012.] számos újítást vezetett be és eddigi sablont rúgott fel: pl. itt a vezetők a zombi apokalipszis árnyékában nem csak a túlélésről gondoskodnak, de látjuk az emberiség jelentősebb kultúrális műkincseinek a becsomagolását, átmentését Kaptár 6jobb időkre; az egész filmet egyfajta realista dokumentalizmus lengi be, itt nincsenek emberfeletti hősök, akik jó amerikaiként megoldanak mindent (Brad Pittet is megzsarolják a családjával, hogy elinduljon megoldást találni, magától talán egy pincében lapítana...). Igazából a film elmegy akciófilmbe, a zombik csak hátteret adnak a kitörő káosznak.

  Zombi Expressz
(Vonat Busanba) [Busanhaeng, 2016.] címmel a magyar mozikban is láthatunk zombifilmet Sang-ho Yeon dél-koreai moziját - A Busanba induló járaton ragályként terjed el a pusztító kór, melynek hatására a halottak életre kelnek és mindenkit megölnek, aki a szemük elé kerül. A expresszvonaton egy maroknyi túlélő próbál menedéket találni, de minden állomáson hasonló állapotok uralkodnak...

  A Kaptár -sorozatnak elkészült a befejező (?) része: Kaptár: Az utolsó fejezet [Resident Evil: The Final Chapter, 2017.].  A film a sorozat hatodik része, valamint ez a folytatása a 2012-ben bemutatott a Kaptár - Megtorlás [Resident Evil: Retribution, 2012.]. című filmnek. Megtudjuk, mi a T-vírus titka és hogy felszabadítható-e a Föld a hatása alól?




  Új King-Kong film is készült az évtizedben - Kong: Koponya-sziget [
Kong: Skull Island, 2017.], megfosztva eredeti félelmetes(ebb) voltától, inkább az egzotikus kalandfilm műfaja felé kalandozott el.

  Ha már szörnyfilmek - igaz nem kifejezetten horror kategória már 2018-ban - : a legjobb filmnek járó Oscar-díjat Guillermo del Toro A víz érintése
[The Shape of Water, 2017.] nyerte el. A film - részben- hasonló a Fekete lagúna réméhez és a történet Paul Zinder 'Let Me Hear You Whisper' darabját és 1969-es filmjét idézi... . A vadonban istenként tisztelt halemberszerű "szörnyeteg"-be szeret bele egy néma, takarítónőként dolgozó lány, aki kimenti a szupertitkos kutató laboratóriumból. Szex egy pikkelyes lénnyel, mindkettejük magányának feloldása, a másság elfogadása, ami nagy divat minden szinten ezekben az időkben. A film szépen, stílusosan fényképezett, erős érzelmi reakciókat képes kiváltani a nézőkből.

  És persze szélsőséges értékítéleteket is: "Ez egy emeletes űberbaromság, méltó módon illeszkedik az utóbbi idők agyondíjazott f*stalicska filmjeinek sorába, mint a Revenant, Csillagok között, vagy a Gravitáció. Látszik már Hollywood mélyrepülése, ahogy a romlottság és totális züllöttség megtermi rothadt gyümölcsét az agyakban is. Egyre bomlottabb és értékvesztettebb ez a filmes generáció, de próbálna azért még valami maradandót létrehozni, úgyhogy a valódi emberi és isteni értékek helyére beteszi ezt a nyálas-ragacsos, degenerált vonzalmakkal és érzelmekkel feltupírozott, misztikusba hajló álművészetet, amitől egy egészséges lelkű és értékrendű ember csak okádni szeretne." (Tevepata kritikája, a - port.hu -fórumán).

"Mindezek ellenére ledöbbentem a film szépségén, képi világán, szellemességén, apró mozzanatain és rezdülésein, a megjelent személyes sztorik és karakterek zseniálisak, még ha elnagyoltak is, szóval szinte minden tetszett benne és lenyűgözött. Tetszett a meseszerűsége, ami mégis valami kézzelfogható realizmussal párosult, például a gonosz biztonsági főnök családi jelenetei... hát ezen konkrétan ledöbbentem, olyan váratlanul ért." (teassy kritikája, a - port.hu -fórumán).  

Creature1954 vs Water2017
A Fekete lagúna réme (1953) és a A víz érintése (2017)




  Folytatás vagy inkább előzményfilm? Ridley Scott felvezetésében két Alien-film is készült. A Prometheus (2012)-al megkezdett új trilógia (?) a Xenomorfok eredet történetét hivatott elmesélni, közben az emberiség kialakulásához is kapcsolódunk... Az első film visszafogott, de erőteljes látványa és stílusa merész útra vitte el a Nyolcadik utast. A folytatása - Alien: Covenant (2017) inkább kiszolgálta a nézői Alien-hiányt és vérengzést, mintsem komolyabban tovább vitte volna az előző filmmel megkezdett vonalat. Zavaros, mixelt filmet kaptunk: Alien; Aliens; és a Prometheus elemeiből építkezik, ebből gyúr össze egy sajátos képletet, de nem áll teljesen össze. (Azért a film első Alien-támadása és az egyik 'főhős' tapintható félelme, amikor is rádöbben, mit is szedtek össze az ismeretlen bolygón elhamarkova sétálva, kifejezetten jól sikerült: az ismeretlentől való legmélyebb félelem ősi, mély felszíne kerülése: az Alien ismét lecsap!)



  Kellenek az új filmek - meg a régiek.

  Újra felmelegítve, újra elkészítve és a "kornak megfelelően" tálalva: Megszületnek a reboot-ok. Újraindítás, újragondolása egy régi klasszikusnak, koncepciónak. Folytatódnak az elmúlt évtizedben elkezdett trendek: pl. Texasi láncfűrészes mészárlás (2013); Bőrpofa (2016); Suspiria (2018)... Ötlettelenség vagy csak szimplán pénzéhség?!

  Természetesen így sok régi ötlet is folytatódott:

Annabelle
(2014) / Annabelle: Creation (2017) - John (Ward Horton) különleges ajándékot annabelletalál feleségének, Miának (Annabelle Wallis). Egy hófehér menyasszonyi ruhába öltöztetett, ritka, régi porcelánbabát. Ám Mia nem örülhet sokáig az ajándéknak, mert a babának szörnyű titka van. S egy borzalmas éjszakán a titokra fény derül...  
 A fiú [The Boy, 2013.] - Egy amerikai lány pénzkereset gyanánt egy angliai családnál helyezkedik el mint bébiszitter, ám a gyermek, akire vigyáznia kell nem más, mint egy 8 éves gyermek mására készített porcelánbaba. A háziak elutaznak, és általuk szabott szabályokat nem szabad megszegni, mivel azok be nem tartása súlyos következményeket von maga után, hősnőnk pedig lassan arra kénytelen következtetni, hogy a baba talán nem is olyan élettelen... (- gyilkosbabás horrorok).

Démonok, démonok, Démonok... között! [The Conjuring, 2013.] - Perronék öt gyerekükkel költöznek be új, magányosan álló vidéki házukba, és nem tudják, hogy valaki már él a falak között. Valaki, aki minden percben jelen van, gonosz, és képtelenség megszabadulni tőle. A megmagyarázhatatlan földöntúli jelenlét pokollá teszi a napjaikat... A Démonok között egyfajta horror-univerzumot is teremtett a folytatásaival - Démonok között 2. (2016) és a filmekben felbukkanó szereplők közül is saját filmet (és történetet) kaptak páran: a már említett Annabelle és Az Apáca [The Nun, 2018.].
  A téma egyik klasszikusa, az Amityville-sorozat pedig az Amityville - Az ébredés-el [Amityville: The Awakening, 2017.] folytatódott. Ha pedig nem kívülről jön a kísértetises fenyegetés, akkor belülről... The Babadook (2014) (- megszállt házak/démonok tematika).


  Sci-fi és horror összefonódása a Skyline (2010) és folytatása a Beyond Skyline (2017) - eljönnek az idegenek és learatják az embert, illetve az Skyline2010agyukat, hogy ezzel vezéreljék az inváziós hadseregüket.. Kisköltségvetésű, ügyesen szórakoztató scifi-horror.

A Föld inváziója - Csata: Los Angeles [Battle: Los Angeles, 2011.] - egy tengerészgyalogos-egységet Nantz őrmester (Aaron Eckhart) vezetésével Los Angeles-be vezényelnek ismeretlen küldetéssel. A katonáknak váratlanul szembe kell nézniük a különös, nem földi ellenséggel. Az űrből jött lények a tenger felől érkeznek, és a partraszállás során válogatás nélkül mindenkit azonnal megölnek...

A holnap határa [Edge of Tomorrow, 2014.] - Tom Cruise és Emily Blunt főszereplésével már a videojáték tematikát követi: Bill Cage (Tom Cruise) híradós katona, de eddig elkerülte a veszélyt - pedig az emberiség egy űrből érkezett, könyörtelen fajjal vív hosszú, elkeseredett háborút. Amikor váratlanul mégis bevetik, ő rossz felszereléssel, kevés tapasztalattal indul csatába, és nem is bírja sokáig: gyors és kegyetlen hősi halált hal. Azután feltámad, és újra harcba indul. És újra, és újra, és újra. A földönkívülivel való közvetlen érintkezés időhurokba sodorta, és ő kénytelen számtalanszor végigélni ugyanazt a pokoli küzdelmet, hogy azután újra alul maradjon. Ám az esélyei egyre jobbak...

A földi élet szétesése, a DNS újra szekventálódása és keveredése más létformával és az ebből létrejövő új, jobb (?) ember formájú élőlények? - az Annihilation (2018). Ahogy a fehér fény szétesik szivárványszíneire, úgy esik szét a földi élőlények DNS-e alkotóelemeire és áll össze különféle "torz" formákká abban a buborékszerűen terjeszkedő valamiben, ami elkezdi bekebelezni masszaszerűen az USA egyik régióját. Természetesen ebbe az 'X-zónába' besétálnak főhőseink, akik szép lassan elvesznek és átalakulnak. Eddig csak egy embernek sikerült innen kijutni és a csapattal tart a felesége, hogy utána járjon a rejtélynek...

Ahogy egy kritika megfogalmazta: 'Hetedik utas az Élet'. Adva van egy űrállomás és az ott dolgozó hat fős legénység. A film első pár percében ezen állomás dolgozói sikeresen elkapnak egy űrszondát, ami Marsról vett mintákat hoz magával. Mint kiderül, ezekben a mintákban egy élő organizmus is található. A történet során pedig természetesen el is szabadul... A lény csak élni akar, de minden áron. - Élet [Life, 2016.]. (-idegen inváziós tematika)


Martfűi rém  Magyarországon elkészült a Martfűi rém [Strangled, 2016.] , amely az 1950-es évek végi martfűi sorozatgyilkosról emlékezik meg. Akkoriban ilyesmiről szó sem lehetett: a sorozatgyilkosok csak a "romlott-bűnös kapitalista" világban léteztek, aztán persze kiderül, mégsem... Kovács Péter a sajtóban gyakran martfűi rém néven emlegetett magyar bűnöző, sorozatgyilkos. Kovács a sorozatgyilkosok azon típusához tartozott, akik kéjvágytól vezetve gyilkoltak. Szolnok megye déli településein az esti órákban magányosan az utcán tartózkodó védtelen nőket támadott meg.
  Az általa elkövetett gyilkosságsorozathoz kötődik a korabeli magyar bűnüldözés egyik legnagyobb szakmai hibája, egy ártatlan személy elítélése is. A film a nyomozás története.

Martfűi rém 2016


  Emellett több magyar horrorfilmterv / film is elkészült. Mindjárt támadnak a balatoni küsz-halak és zombivá teszik a nyaralókat: itt a Küsz II - A Legenda ébredése (2011), amely - egyelőre - támogatás híjján elbukott, a Magyar Filmalap is elutasította a megvalósítását. Kránicz Richárd és csapata (Adrenalin film) több filmmmel is jelentkezett: Hajtóvadászat (The Hunt, 2011) - baltás gyilkosos kergetőzés; Kegyetlen túra (Cruel Tour, 2007), ahol egy baráti társaság sátorozni indul, ugye..; Gyilkos bosszú (Killer Revenge, 2006) - az egyetemista diákok tanulmányukhoz egy régi legendát választottak, Bornába érkeznek ahol nyomozni kezdenek de amit találtak arra egyikük se számított...

  2017-re elkészült egy régi project: Csepella Olivér megrajzolta hangulatos és humoros képregényét a Nyugat+Zombik-at. Ady, Babits, Kosztolányi, Móricz... találkozása a '30-as évek zombi járványával - természetesen Budapesten!

Küsz 2   Hajtóvadászat (2011)
Mátyássy Bence és Szabó Kimmel Tamás a Küsz II -höz készült hangulatfotón és a Hajtóvadászat (2011) promója



Nyugat+Zombik

Nyugat+Zombik
A Nyugat+Zombik - egy jelenete



Amityville2017  Babadook2014


- folyt.köv.. ?
--- (frissítve: 2018.09.)



felhasznált források:
- www.geekz.444.hu, www.imdb.com, www.filmvilag.hu, Wikipedia, Port.hu, dr-graveyard.blog.hu...

<--- előzmény   Kezdőlapra

(c) 1999, 2018. Szentes Gerzson Péter

[Alfred Hitchcock] - [Drakula halála 1921] - [Silent Horror]
[Horror Story] - [Hungarian Horror]
[Home]