
Az előző évtizedekben a horrorfilm státusza ismét megerősödött. Ennek
részben technikai okokkal is magyarázható. Világszerte elterjedt az új képsugárzó
médium, a televízió. Szélesre tágultak a lehetőségek, hogy - nemcsak ezek a
filmek - a horror szélesebb közönséghez is eljuthasson. A nyolcvanas évekre
ez a globalizációs folyamat folytatódott. A technikai fejlődés lehetővé tette
a képsugárzást, erre az évtizedre pedig a saját mozgóképrögzítést is. Még a
hetvenes években jelent meg, de igazából csak a következő évtizedben terjedt
el a "mozgóképkonzerv" készítésére alkalmas házi videokészülék (170).
Elsősorban nem a televízió lett ezeknek a készülékeknek a fő műsorforrása, hanem
erre külön iparág fejlődött ki. A nagy mozisikerek mellett sok kis kiadó is
elkezdett filmkiadással foglalkozni, és sok kommersz, egyszerű film is nézőkre
talált ilyenformán. A moziban bemutatott filmek mellett elkezdték gyártani a
direkt csak videoforgalmazásra készült, máshol be sem mutatott alkotásokat.
Ezek általában olcsó akció, thriller, horror vagy pornófilmek voltak, sokszor
egy-egy nagy hollywoodi sikerfilm gyenge, egyszerűsített utánzatai. Az évtized
végére pedig általánossá vált a háziforgatású, amatőr (ún. homemade) filmek
készítése is.
Az amerikai horrorfilmek terén egyfajta megfiatalodás
ment végbe: túlsúlyba kerültek a teenagerek a filmekben. Minthogy jó részük
számukra készült, érthető hogy magukat akarták hős szerepben látni, amint maguk
küzdenek meg a rémmel. Mindjárt az évtized elején hatalmas filmdömpinget eredményezett
két film sikere. Az egyik John Carpenter-től a Rémület éjszakája [Halloween,1978.],
a másik pedig Sean S.Cunningham Péntek 13-ja [Friday the
13th,1980.]. Az első a "kisvárosi" horror mintapéldája lett, azé a
horroré, melyben az amerikai zöldövezeti külvárosokban, kisvárosokban tomboló
arcnélküli gyilkosok szedik áldozataikat. Lám, ott sem minden jó, lám ott sem
teljesen biztonságos, a rémület beszivároghat oda is. A másik film egy hasonló
övezetet vett célba, ez pedig az Amerikában népszerű nyári táborok (Camp-America)
biztonságos(nak) (hitt) világa volt. Igazából nem voltak újak ezek a slasher-filmek
sem. A slasher-ek tulajdonképpen a Psycho-val születtek meg, majd William
Castle filmjein keresztül, az olasz giallo-kon át érték el tizenéves szereplőket
felvonultató formájukat a nyolcvanas évek elején. Amiben újítottak, az jól látszódott
az alapfilmek után készült utánzatok tucatjaiban: futószalagon készült, olcsó
produkciók voltak, sikoltozó tizenévesekkel és az őket hajszoló maszkos-arctalan
gyilkos(ok)al. Mégpedig a fejlődő kábeltévéhálózatnak és a sok kis videókiadóknak
filmek kellettek (171) . Olcsó filmek, amiket el
tudnak adni a tizenéves közönség részére. Mind a Rémület éjszakája, mind
a Péntek 13 sorozattá nőtte ki magát a nyolcvanas években. Más olcsó
kisköltségvetésű filmekre is jellemző volt, hogyha sikert értek el, folytatásuk
született.
Az évtizedre volt jellemző az ún. "újrafilm",
a remake. Ötvenes-hatvanas évekbeli olcsó inváziós sci-fi-ket újítottak fel,
általában jobb színészi játékkal és tökéletesebb, modernebb trükktechnikával
és félelmetesebb, horrorisztikusabb atmoszférával. A nagy stúdiók már a hetvenes
évek közepén elkezdték ezt a trendet. A Paramount és Dino De Laurentiis producer még az előző évtized közepén elkészítette a King Kong újráját
[King Kong,1976.], a kisebb filmek közül pedig a Testrablók támadása [Invasion of the bodysnatchers,1956.] került azonos címen feldolgozásra egy
évvel később. John Carpenter az egyik legismertebb hidegháborús fantasztikus
mozit, - a Dolog [The Thing,1951.] - varázsolta újjá, ismét félelmetessé
téve a történetet [The Thing,1982.]. Ugyanebben az évben a klasszikus Macskaember [Cat people,1942.] is újra elkészült, szintén azonos címen. Tobe Hooper újabb támadást intézett hozzánk, egyenest a Marsról küldve az idegeneket Invázió
a Marsról [Invaders from Mars,1985.] című, kissé meseszerű átdolgozásában.
A különc, egyedi filmjeiről ismert David Cronenberg pedig Kurt Neumann régi klasszikusát írta át modernebb formába, az eredetivel azonos A légy [The Fly,1958 és 1986.] címen. Chuck Russell pedig A Massza [The
Blob,1988.] új, effektekkel feldúsított változatát készítette el.
A filmek külön csoportját alkották azok az
utánzatok, melyeknek a Nyolcadik utas a halál [Alien,1979.] sikerét
lovagolták meg. A nagysikerű film, mely a sci-fi és a horror ügyes kombinációjára
épült, hatalmas sikert aratott. Hatása a ravaszul felhasznált késleltetési mechanizmuson
alapult. Sohasem tudhattuk, mikor csap le újból a szörny és kit kap el; emellett
azt sem tudtuk biztosan, hogy hogyan is néz ki? Az utánzatok közül a Roger
Corman pénzelte Félelem galaxisa [Galaxy of terror,1981.] érte el
a legnagyobb sikert.
Az okkult filmek közül Frank La Loggia [Fear no evil,1981.] című munkája igényel említés, a hetvenes években
elkészített Amityville-i rettenettel [Amityville-horror,1979.] együtt,
melynek számos folytatása készült. E stílust a Halloween féle teenager
gyilkolászó slasher (teenager-jeopardy horror) filmekkel kombinálta Sam Raimi több helyen botrányt kavaró filmjével, a Gonosz halott-al [The evil dead,1982.] (172) , mely az évtized egyik legfontosabb horrorja
is egyben. Itt is egy csoport fiatal megy el kirándulni az erdőbe, ahol egy
magányos kis házikóban töltik az éjszakát és pokoli erőket szabadítanak el:
a közelben tanyázó szellemeket odavonzzák, melyek egyenként elkapják a gyanútlan
fiatalokat. Steven Spielberg megbízásából Tobe Hooper csinálta
a Poltergeist-et [Poltergeist,1982.], melyben "családiasabb"
formában tértek vissza a szellemek.
A
filmesek a nyolcvanas évek elején rövid időre újra felfedezik a farkasembert. Joe Dante kanadai filmje, Az üvöltés [The howling,1980.]
nyitotta meg a sort, melyet az angol Egy amerikai emberfarkas Londonban [An american werewolf in London,1981.] követett. Ebben Rick Baker trükkmester
eddig még sohasem látott részletességgel és élethűséggel mutatta meg az átalakulás
- az eddigi filmekben sokszor leegyszerűsített vagy mellőzött - jeleneteit. Michael Wadleigh Farkas [Wolfen,1981.] című filmjében - mely nem
volt igazi farkasemberes film - a farkasokról, mint a természet egyik legfejlettebb
élőlényéről beszél, az embert téve meg bűnösnek, hogy kiszorítja őket eredeti
életterükről. Larry Cohen Teliholdja [Full Moon high,1982.] már
nem volt ilyen komoly, inkább az olcsó effektekre épített.
Az évtized két legfontosabb vámpírfilmje átértelmeti
a "klasszikus-gótikus" vámpírmítoszokat: westernmítoszt ötvöz vámpírtematikával
és látvánnyal az Alkonytájt [Near Dark, 1987.] és egyfajta "disco-stílust"
lebegtet meg a jórészt fiatal galeriközegben játszódó Elveszett fiúk [Lost boys, 1988.]. Mindkét film érdekesen épít az eredeti vámpír-tematikára,
ügyesen fűszerezve azt más műfaji elemekke a 80-as évek stílusában.
A nyolcvanas évek közepétől Michael Herz, Samuel Weil és Lloyd Kaufman producerek és rendezők megalapították a Troma filmvállalatot. E cég - régebbi
filmek forgalmazása mellett - újakat is készített, melyek egy része Tromaville-ben
játszódott, "Amerika toxikus hulladék fővárosában" (173).
A Toxikus bosszúálló [The toxic avenger,1985.] kigúnyolta a mindig mosolygós
és fitnesscenterekbe járó amerikai popcorn kultúrát. A történet mafla főszereplője
éppen a radioaktív hulladéktól válik szörny kinézetű szuperhőssé, barátnője
pedig egy vak lány lesz. Következő filmjük, a Nukleáris mérgezettek osztálya [Class of Nuke'em high,1986.] már soszorta gyagyább színvonalon készült.
Az évtized közepén született meg a korszak
egyik leghíresebb horrorfilmje, a Wes Craven rendezte Rémálom
az Elm utcában [Nightmare on Elm street,1985.]. Ezzel a filmmel
ért csúcsára a teenager / slasher horror a nyolcvanas években. Új, ikonikus horrofigura született, amely eredeti és a közönség is nagyon megszerette. A folytatásai is jók és sikeresek. A nyolcvanas évek egyik ikonikus horrorfigurája. Az év másik jelentősebb
munkája volt Stuart Gordon Újjáélesztője [Re-Animator,1985.].
A film producere Brian Yuzna, aki ettől kezdve kezdte el készíteni
bő fekete humorral fűszerezett horrorjait (174) .
Az évtized legszínvonalasabb, legegyedibb horrorjait
a kanadai David Cronenberg készítette. Folytatta a hetvenes években megkezdett
felkavaró filmjeinek sorozatát. Mindjárt az évtized elején rendezte a különös,
bizarr Agyfürkészőket [Scanners,1980.], mely egy gyógyszer megdöbbentő
mellékhatását meséli el. A Videodrome-ban [Videodrome,1982.] figyelmeztetett
a túlzott televíziófüggőségtől, ahol a főhős szinte egybeforrt a készülék indukálta
erőszakkal. Ezután követte a többi rendező példáját, és ő is Stephen King egyik regényhez nyúlt forrásként. A Holtsáv [The dead zone,1983.] kevésbé
sikerült Cronenberg alkotás lett. Intenzívvé ismét az évtized második
felétől vált: a Két test-egy lélek [Dead ringers,1988.] újabb mérföldkövévé
vált munkásságának.
A sok kisköltségvetésű teenager horror mellett
a nagy stúdiók merészebb techikával és kidolgozott speciális effektusokkal szálltak
ringbe: James Cameron a Bolygó neve: halál-al [Aliens,1986.] a
nagysikerű Nyolcadik utas...-t folytatta, a Universal stúdió pedig merészen
folytatta a Psycho-t [Psycho II,1983.] (175) . John McTiernan rendező pedig Ragadozó [Predator,1985.] címen
készített egy idegen lényes akció-horrort.
Ám ez az évtized mégiscsak az olcsó horror évtizede volt.
Rengeteg film készült, a felvevőpiac hatalmassá vált. Miközben Amerikában horrordömping
volt, Európa nemigen tudott versenyezni ezzel az áradattal. Az olasz horrorfilm
az évtized végére gyakorlatilag elsorvadt. Igaz, a híres mesterek közül többen
is készítették tovább a filmjeiket. Argento a következő munkáival jelentkezett: Tenebrae (1982.); Phenomena (1984.); Opera (1988.); Two evil eyes (1989.). Mario Bava az évtized első évében meghalt;
fia, Lamberto Bava vette át a helyét. Első filmje kivételével - Hátborzongató [Macabro,1980.] - munkái nem érték el apja filmjeinek színvonalát. Ebben része
volt annak is, hogy legtöbb munkáját már az olasz televízió számára készítette (176). Mozifilmjei változó színvonalat mutattak.
Készített giallo-t: Penge a sötétben [La Casa con la Scala nel Buio,1983.], Delirium [La Foto di Gioia,1987.]; igen rossz tengeriszörny filmet, a Szörnycápát [Monster shark,1984.]; és két zombifilmet is. E két utóbbit
- Démonok 1. és 2. [Demons,1985; Demons 2,1987.] Argento produceri felügyelete alatt.
Mindkét film a speciális effektek valóságos
orgiája volt: Sergio Stivaletti, Rosario Prestopino és a Corridori testvérek rémes maszkjaikkal, vérbő effektusaikkal töltötték ki az egyszerű
cselekményt.
Fulci vérbő zombifilmjeivel indította az évtizedet, majd fokozatosan áttért a szelídebb
thrillerekre: Fekete macska [Gatto Nero,1982.]; Gyilkos rock [Murder
Rock,1986.]. A későbbiekben egy-egy durva film mellett ő is az olasz televíziónak
dolgozott. Fulci mellett még Deodato-t lehet megemlíteni, aki
több kisebb filmje mellett az Üsd és vágd!-al [Inferno in Diretta / Cut
and run,1985.] lezárta kannibál trilógiáját. Rajtuk kívül Umberto Lenzi készített még néhány horrort: Szellemház [Ghosthouse / La Casa 3,1987.]; Stoppos a sötétben [Hitcher in the dark,1989.]. Margheriti, Massaccesi egy-egy filmen kívül már nem készített rémtörténeteket. Az előző évtizedek oly
gazdag és sokszínű olasz horroripara visszafeljődött, - a rengeteg, nyers alkotás
ugyanis sokszor egysíkúvá tette a történeteket, így egy idő múlva unalmassá
vált - bár az elmúlt évtized irányzatai közül több továbbélt, ha kevesebb film
készült is.
Európában egy új horrorműhely született: "a
német gore-hullám" (German underground horror) (177) . Három "jelentősebb" amatőr rendező kezdte meg munkáját, - egyikük
kivételével - nem túl magas színvonallal. A legszínvonalasabb munkákat Manfred O.Jelinski és Jörg Buttgereit alkotópáros készítette. Filmjeik témája általában az emberi degeneráltság végső
határainak feszegetése volt. A nekrofíliával foglalkozott Nekromantik (1987), és Nekromantik 2 (1991) című filmjük (178) . Egy teljesen magába fordult sorozatgyilkos kiüresedett életét mutatja
be a Schramm (1993). Az alkotópáros mellett Olaf Ittenbach és Andreas Schnaas tevékenykedik. A videóra forgatott filmjeik - főleg Schnaas munkái - rendkívül primitív színvonalú filmek, a legextrémebb erőszakjelenetekkel (179). Igaz, Németországban nagyon erős a cenzúra:
az FSK és a BPS (180) miatt ezeket az "alkotásokat"
nem lehet bemutatni, csak csomagküldő szolgálatok, vagy a rendezők saját vállalkozásaik
osztják szét az érdeklődők között.
Angliában
a hetvenes években bekövetkezett megtorpanás után csak kis számmal készültek
horrorok. Roger Christian A Küldött [Sender,1982.] című filmjében
az okkultizmus a parapszichológiával keveredett. H.B. Davenport XTRO-ja
[XTRO,1982.] figyelmeztetett, hogy - Spielberg filmjeivel ellentétben
- nem minden földönkívüli lény barátságos. Pete Walker jutalomjátékában
- House of the long shadow (1983) - a régi horrorsztárok - Vincent
Price, John Carradine, Christopher Lee, Peter Cushing - búcsúztak, átadva helyüket a fiatalabb korosztálynak. Neil Jordan Farkasok
társasága [Company of the wolves,1984.] címmel a Piroska és a farkas meséjét
dolgozta fel.
Az évtized legnagyobb angol sikerévé vált Clive Barker Pokolkeltője -'Kísértetház' - [Hellraiser,1986.], mely új vizualitással szerzett érvényt
a rettenetnek, meghatározó figurája a nyolcvanas éveknek. Eredeti, nagyon jó és félelmetes karakter. Folytatásai még brutálisabbak.
Európa más országaiban csak egy-egy film készült.
Franciaországban Jean Rollin tevékenykedett (La Morte Vivante, 1982.); , Andrzej Zulawski Birtoklása [Possession,1981.] mellette számos kis produkció született.
Spanyolországban Bigas Luna Szorongása [Angustia,1986.] érdemel
említést. Amerika és Európa mellett a figyelem az évtized második felében Ázsia
felé fordult.
A hong-kongi mozi 1979-től szinte pillanatok alatt
megújult, a hong-kongi film magára talált. A színre lépő újhullámos rendezők
- többük folytatott nyugati filmfőiskolán tanulmányokat - vették kezükbe a filmkészítést.
Az erőszak kiaknázásától a szenzációhajhászásig minden belefért e filmekbe,
melyek nagy többsége kommerszfilm volt. Tsui Hark volt az egyik legtipikusabb
újhullámos rendező a nyolcvanas évek elején, filmjei - Butterfly murders (1979), Zu: Warriors from magic mountain (1983) - már a megemelt technikai,
forgatási, forgalmazási követelményeknek is eleget tettek. A kung-fu vámpírfilmek
mellett Ho Meng Hua (Ho Menga) készített néhány durva munkát.
Első munkái harcművészeti (martial arts) filmek voltak, majd a műfajt eldurvította
a Repülő guillotinnal [Flying guillotine,1976.]. Az Összetört házban
[Broken house,1976.] bemutatott erőszakkal pedig megelőlegezte a nyolcvanas
évekbeli retteneteit.
A
hetvenes évek végi zombifilmhullámot előlegezték meg a Fekete mágia 1 és 2.-vel [Black magic / Jiang tou,1975.; Black magic 2. / Revenge of
the Zombies / Gou hun jiang tou,1976.]. A legjobb hong-kongi horrornak tartott
filmet Lau Moon Tong készítette, melynek rémísztő címe - Megerőszakolás
után [Rape after / Yin zhong,1985.]. Rajta kívül Ching Siu Tung készített
számos, magas színvonalú - horrorelemekkel is - dúsított fantáziafilmet. Legkiemelkedőbb
alkotásává vált az Egy kínai kísértethistória [A Chinese ghost story,1987.],
melyből a nagy siker miatt két folytatást is készített.
Japánban egyre több készült az erőszakos szex-horrorfilmekből.
A Nikkatsu filmvállalat már a hatvanas évektől készítet ilyen műveket; most,
a videotechnika jóvoltából tömegesen állította elő őket. A német amatőr horrorfilmekhez
hasonlóan itt sem kímélik a nézőket, ami perverzió keverhető a véres történetekkel,
az mind megvalósul. A leghírhedettebbek közül való például (Gaira) Kazuo
Komizu Egy szűz belsőségei [Entrails of a virgin,1988.] című nehezen
emészthető rettenete, mely Sam Raimi első filmjét idézi - egy magányos
házban, fotómodellek között játszódik.
E vad és perverz filmek tendenciája a kilencvenes
években is folytatódott. Újjáéledt emellett a japán ősszörny, a Godzilla;
a nyolcvanas és kilencvenes években készített változataiban már modern, élvezetes
trükkökket alkalmaztak az alkotók.
Ebben az évtizedben már feltűnt az az új filmkészítési
eszköz, mely a hagyományos trükkészítést igen erőteljesen háttérbe szorította
a következő években: a digitális, számítógéppel generált trükktechnika.
[<---
előzmény] [kezdőlapra] [folytatás--->]
|