A
M e t r o p o l i s D é m o n a i
- a korai
német démoni filmek filmográfiája 1912-1929 -
- German expressionism & Kammerspiel films -
"Hagyjátok
meg nekünk, németeknek az őrület,
A lázálom és a kísértetvilág minden rémségét,
Németország idvezítő hazája a vén boszorkányoknak,
Halott pernahajdereknek, mindennemű gólemoknak...
Csak a Rajnán túl gyarapodhatnak az efféle
Kísértetek... "
|
Heinrich
Heine: A romantikus iskola (1833)
|
"...Az expresszionista
művészek egyszerre tiltakoztak a társadalom és annak művészi megjelenítése ellen....
A világ kaotikus, amelyet őrült zsarnokok irányítanak, az emberek náluknál
hatalmasabb vak erőknek engedelmeskednek... Az expr.filmek középpontjában mindig
a természetfölötti erő fogságában lévő, annak szorításában lévő ember áll. Ez
lehet konkrét, megjelenített szörnyeteg vagy csak a másik, felettes "én",
a doppelgänger....
Igen erőteljes a díszletek hangsúlyos szerepe, mely nem embereket és tárgyakat
ábrázol, hanem formákat és foltokat.... Az expr. díszletnek állandó lelki készenlétben
kell tartania a nézőt, hogy nem mindennapi fog történni. A film hátterét nézve
az a benyomás alakul ki a nézőben, mintha valami láthatatlan erő készülne kitörni
mögüle. Ez az állandóan kitörni vágyó erő az egyik forrása a nézőben ébredő
feszültségnek. Másrészről nagyon is jól tudjuk, hogy ki vagy mi fog kitörni
a díszletek árnyékvilágából: saját szorongásunk, félelmünk kerül felszínre,
igaz lehet-e, hogy pl. Halál itt jár-kel közöttünk (Der
Müd Tod, 1921)....
Az expresszionista rémfilm nem a kifreccsenő vér vagy a szétmálló hús
élethű látványával sokkol; hanem azzal, hogy a dolgok menetét egy normális tudattal
befolyásolhatatlan rendszertől teszi függővé. A kommersz rémfilm legerősebb
állítása: a világ folyamatosan változik, új renf jön létre: mindenki zombi lesz,
patkányok, óriási szúnyogok rendezkednek be az előzőleg kipusztított emberek
világába. Az expresszionizmus számára a rend szűnik meg. A világnak ez a nem-lét
állapota megmutathatatlan, de az expr. képi stílus azt a pillanatot ragadja
meg, amikor a világ képében a még látható dolgokon keresztül felsejlik ez a
megmutathatatlan állapot..." (részletek: A Metropolis
Démonai, 1996., kézirat)
1912
In Nacht und Eis (In Night and Ice)
(Continental
Kunstfilm GmbH (Berlin), 35perc, R.: Mime Misu; Sz.: Waldemar
Hecker, Otto Rippert, Ernst Rückert...)
Az első filmdráma a Titanic
katasztrófájáról. A film évtizedeken át elveszett filmként volt nyilvántartva,
de miután bemutatták James Cameron Titanic filmjét (1997), egy filmgyűjtőnek
eszébe jutott, hogy ezt a történetet látta már valahol... egy régi némafilmen.
IMDb
Wikipedia
1913
Der Andere (The
Other / Egy test- két lélek)
(Vitascope Film, R.: Max Mack; Sz.: Albert Bassermann (Dr.Hallers), Emmerich Hanus, Reilly
Ridon, Otto Collot...)
Dr.Hallers jót nevet
egy úri társaságban, amikor a tudathasadásról esik szó: ilyesmi vele sohasem
történhet meg... Nemsokára azonban baleset éri: leesik egy lóról. Egyre nagyobb
alváskényszere van, és ebből az álomból "másik"-ként ébred fel. Összeáll
egy betörővel és a saját (az ügyvéd) lakásába törnek be. A rendőrség elfogja
őket, a "másik" elalszik és amikor felébred, nincs tudatában, mit
is követett el....
Az első szerzői német film. Paul Lindau színdarabjából készült (mely
Stevenson "Dr Jeckyll and Mr Hyde" történetéetét meséli el). 1930-ban
Robert Wiene ismét filmre vitte a történetet.
IMDb
Der
Student von Prag (The Student of Prague - or a bargain with a Satan / A prágai diák)
(Bioscope/Apex, 57perc, R.: Stellan Rye, Paul Wegener; Sz.: Paul Wegener (Baldvin), John Gottowt
(Scapinelli), Grete Berger (Komtesse Margit), Lyda Salmonova (Lyduschka)...
A történet Baldvin-ról, a szegény diákról szól, aki szerződést köt Scapinellivel,
a varázslóval. Előnyös házasságot és kimeríthetetlen gazdagságot ígér azzal
a feltétllel, ha a diák odaadja neki a tükörképét. Baldvin találkozik egy gyönyörű
grógnővel, akibe beleszeret. A hölgy udvarlója párbajra hívja ki, ami elkerülhetetlennek
látszik. Baldvin jó bajvívó hírében áll és megígéri, hogy megkíméli ellenfele
életét, de Scapineli fondorlatai megakadályozzák, hogy időben odaérjen a párbajra.
A párbaj lezajlik, de Baldvin szerepét a tükörképe veszi át és megöli az udvarlót.
Kegyvesztetté válik. Megkísérli tisztázni magát, de a hasonmás-tükörképe (Doppelgänger)
meghiúsítja minden kísérletét. Scapinelli nem más, mint maga az Ördög...
A
történetet Henrik Galeen 1926-ban ismét filmre vitte.
IMDb
Der
Golem (The Monster of Fate / A Gólem)
(Deutsche-Bioscop, 55perc; R.: Paul Wegener, Heninrich Galeen; Sz.: Paul Wegener; Carl Ebert; Lyda Salmonova...)
A történetben
Löw Rabbi elhatározza, hogy egy agyagszoborba (a gólembe) mágikus szertartással
életet önt, hogy megvédje a prágai zsidókat II. Rudolf Habsburg császártól.
(XVI.sz. vége). Miközben a Gólem - az eredeti filmben egy régi zsinagógában
kutat ásnak, és a kiásott Gólemet egy régiségkereskedőhöz viszik - a kereskedő
rabszolgájaként dolgozik, beleszeret gazdájának lányába, és ezáltal emberi lánnyé
válik. A rémült lány menekülni próbál hátborzongató udvarlója elől, mire az
rádöbben szörnyű magányára. Ez dührohamot vált ki belőle, és őrjöngő szörnyetegként
üldözi a leányt, vakon törve-zúzva minden útjába kerülő akadályt. Végül elpusztul:
lezuhan egy toronyból, teteme szétzúzódott agyagszobor...
A rendező a témát még
kétszer feldolgozta, ill. kibontotta. 1917-ben Der Golem und der Tänzerin címmel, és 1920-ban Der Golem címmel készítette el újra. A legendát Gustav
Meyrik dolgozta fel Gólem c. könyvében. (A film elveszettnek tekintett, csak
egy pár perces töredéke maradt fenn.)
IMDb
1914
Ein Seltsamer Fall
(Vitascope, 50perc (31perc
restaurálás után); R.: Max Mack; Sz.: Alwin Neuss, Hanni Weisse,
Lotte Neumann...)
A film Stevenson Dr.Jekyll és Mr.Hyde c. regényének egyik feldolgozása volt.
IMDb
1916
Homunculus
(Deutsch-Bioscop, 6 részes
sorozat, kb.401perc; R.: Otto Rippert; Sz.: Olaf Fons (Homunculus);
Aud E.Nissen; Theodor Loos; Lupu Pick, Fern Andra... )
1. rész: - Homunculus
2. rész: - Das geheimnisvolle Buch
3. rész: - Die Liebestragödie des Homunculus
4. rész: - Die Rache des Homunculus
5. rész: - Die Vernichtung der Menschheit
6. rész: - Das Ende des Homunculus
A Frankenstein filmek egyik korai előfutára, címszerepét a népszerű dán színész,
Olaf Fons játszotta, de szerepelt benne a későbbi német rendező Lupu Pick (Scherben,1921)
is.
A Gólemhez hasonlóan Homunculus
is mesterséges teremtmény. Hansen professzor, a híres tudós és asszisztense,
Rodin egy szikrázó értelmű és hajthatatlan akaraterejű lénnyé fejlődő teremtményt
alkot. De mihelyt megtudja születése titkát, a Gólemhez hasonlóan kezd el viselkedni:
öntudatra ébred.
Kiközösítettnek érzi magát
és szeretetért sóvárog. Ezért messzi országokba megy, ahol reméli, titka nem
fog kiderülni; de az igazság mindig napfényre kerül. Bármit is tesz, hogy elfogadtassa
magát, az emberek elborzadnak tőle: "De hisz ez Homunculus, a lélek nélküli
ember, az Ördög segítőtársa- egy szörnyeteg!" Amikor véletlenül megölik
a kutyáját; már Rodin, a barátja sem tudja visszatartani, hogy megvesse az egész
emberiséget. Ekkor - mintegy Hitlert megjövendölve - gyűlölettől megszállottan
Homunculus egy nagy ország diktátorává válik, és nekifog bosszút állni szenvedéseiért.
Munkásnak öltözve, álruhában zendülésre bujtogat, végül világháborúba sodorja
az emberiséget. Egy villámcsapás vet véget életének...
Homunculusban kisebbrendűségi
komplexust okoz, hogy képtelen szeretetet adni-kapni. Ezáltal deformált lélek
lesz, rombolásszomja szadomazochisztikus hajlamokkal társul. Mindketten (Homunculus,
a Gólem) olyan halállal halnak meg, ami távolesik a normálistól, akárcsak eredetük.
A film töredékesen maradt
fenn. Eredetileg a hat rész 401 percig tartott, majd 1920-ban a Decla-Bioscop
egy 275 perces, rövidített, 3 részes sorozattá zsugorítva forgalmazta.
IMDb
Nächte
des Grauens (A Night of Horror)
(55perc, R.: Richard
Oswald, Arthur Robison; Sz.: Emil Jannings, Laurence Köhler, Werner Krauss,
Lupu Pick...)
Az első német vámpírfilm.
A főhősnek egy éjszakát kell eltöltenie a - "Grey People" - vámpírok
között. Az egyik első expresszionista hátterű német film.
IMDb
Rübezahls
Hochzeit (Old Nip's Wedding)
(Projektions-AG -Union- (PAGU) / Wegener-Film; 50perc; R.: Paul Wegener; Sz.: Arthur Ehrens, Rochus Gliese, Marianne Niemeyer (Grossmutter),
Lyda Salmonova (Elfe), Paul Wegener (Ruebezahl)...)
Egy óriási fantom (Rübezahl)
terrorizál egy családot egy hegyi kiránduláson. A német folklórban a Rübezahl
egy hegyi démon, akivel a szülők a gyerekeiket ijesztgetik: a jókat megvédi,
ám a rosszakat megeszi... Paul Wegener harmadik rendezése.
IMDb
Der Yoghi (Das Haus des Yoghi)
(Wegener-Film; R.: Paul Wegener; Sz.: Lyda Salmonova (Myra), Paul Wegener (A feltaláló /
Jógi), Hedwig Gutzeit...)
A film főszereplője Paul
Wegener, kettős szerepben: egy fiatal feltaláló és egy jógi, aki láthatatlanná
válik. A film töredékesen fennmaradt.
IMDb
1917
Der Golem
und die Tänzerin (Golem
and the Dancing Girl)
(Deutsche
Bioscop GmbH; R.: Paul Wegener; Sz.: Lyda Salmonova (Helga), Paul
Wegener (A Gólem), Rochus Gliese, Fritz Feld...)
Paul Wegener
második Gólem-filmje. Miután
egy mozibn (Wegener) látja a Gólemet (1914), beöltözik ebbe a jelmebe és egy
táncoslányt terrorizál. Inkább könnyed komédia, mint komoly film volt, egyben
az első fiilm (- és horror) folytatás. Elveszett az idők folyamán.
IMDb
Furcht (Fear / Rettegés)
(72perc, R.: Robert
Wiene; Sz.: Bruno Decarli (Graf Greven), Bernhard Goetzke (Mechthildis
Thein), Conrad Veidt (Indian Priest)...
Egy fiatal műgyűjtő gróf Buddha-sobrot lop egy indiai templomból, s ezért a
templom papja kiátkozza. Kimondhatatlanul retteg a papok bosszújától, így a
világtól teljesen elzárt helyre húzódik vissza. De az átok utoléri... "A
lelki folyamatok nagy freskója" - ahogy a korabeli kritika nevezte a filmet.
IMDb
Hilde
Warren und der Tod (Hilde Warren és a Halál)
(May-Film; 67perc; R.: Joe May; Sz.: Mia May (Hilde Warren); Bruno Kastner (Hector Roger); Georg
John (Halál)...
Hilde Warren, egy színésznő, megöli újszülött gyermekét, amikor rájön, hogy
az apja egy elítélt gyilkos. Ekkor megszállja egy kísérteties vízió a Halálról.
Végül felajánlja magát önként, míg a saját halálára vár egy börtöncellában...
IMDb
1918
Der Rattenfänger von Hameln (The Pied Piper of Hamelin / A hamelini patkányfogó)
(Projektions-AG Union (PAGU),
64perc, R.: Paul Wegener; Sz.: Paul Wegener (Freemder Spielmann),
Lyda Salmonova (Ursula), Clemens Kaufung, Jakob Tiedtke...)
IMDb
1919
Das Kabinett
des Dr.Caligari (The
Cabinet of Dr.Caligari / Dr.Caligari)
(Decla-Bioscop
AG, Berlin, 71perc; R.: Robert Wiene; Sz.: Werner Krauss (Dr.Caligari);
Conrad Veidt (Cézár); Friedrich Fehér (Francis); Lil Dagover (Jana); Hans Heinrich
von Twardowski (Alan); Rudolph Klein-Rogge (a bűnöző)...
Hollstenwallba,
egy északnémet kisvárosba vásár zajlik éppen. Ide érkezik Dr.Caligari (Werner
Krauss), a mutatványos is saját attrakciójával: az alvajáró Cézárral (Conrad
Veidt). A doktor éjszakakánként az alvajárójával hajtatja végre rémtetteit,
míg a város alszik. A film dupla csavarral ér véget, mert nem egyértelmű, ki
is volt igazából ez a rejtélyes figura? Az elmegyógyintézet igazgatója, vagy
egy őrült? Vagy egyszerre mind a kettő?
A film a német expresszionizmus
egyik legismertebb alapfilmje, manapság is nagy sikerrel játsszák a némafilmeket
bemutató filmklubok, kábeltévés csatornák. Siegfried Kracauer - a híres német
filmtörténész - ebből a filmből kiindulva egész könyvet szentelt a német expresszionista
filmeknek, Caligari alakjában pedig Hitlert vélte felfedezni... (A magyar kópián
1921 van megjelölve készítési dátumnak, pedig ez csak a hazai forgalmazást jelöli.)
IMDb
Tötentanz (Dance
of Death / Haláltánc)
(Helios Film,
84perc; R.: Otto Rippert; Sz.: Sascha Gura; Werner Krauss; Karl
Bernhard, Joseph Römer; Richard Kirsch..)
Sascha
Gura egy szépséges táncosnőt alakít, akit egy nyomorék zsarnok irányít. A nyomorék
felhasználja a lány szépségét, hogy elcsábítsa és tőrbe csalja áldozatait, akiket
odacsal elpusztítani...
IMDb
Halbblut (The
Half-Caste / Félvér)
(Decla-Bioscop
AG, Berlin, 1608méter / kb.59perc; R.: Fritz Lang; Sz.: Ressel
Orla (Juanita, the Half-Caste), Carl de Vogt (Axel van der Straaten), Paul Morgan
(Mestize), Carl Gerhard Schröde)...
Fritz Lang első rendezése.
Lilith
und Ly (Lilith és Ly)
(Fiat Films,
65perc; R.: Erich Kober; Forgk.: Fritz Lang; Sz.: Elga
Beck (Lilith / Ly), Hans Marschall (Frank Landow), Ernst Escherich, Fritz Kammauf)...
A film hőse
- Frank Landow - felfedezi, hogyan lehet életet adni egy különös vörös rubin
misztikus erejével. Eközben szerelmes lesz egy szoborba, Lilith-be. Szerencsétlenségére
régi szerelme - Ly - elkezd eltűnni, az életereje egyre gyengébb és gyengébb
lesz. Felfedezi, hogy Lilith egy vámpír, aki gyengíti Ly életerejét egy futurisztikus
tv-készüléken keresztül. Landow elpusztítja a rubint és vele együtt Lilith-et,
ezzel megmentve régi szerelmét.
Az I.világháború
utáni német filmgyártás első filmje. Lilith legendás mitológiai alak: "Merthogy
Éva előtt élt Lilith" - ahogy egy héber szövegben áll. Eredetileg Lilith
volt Ádám első felesége, Isten csak később teremtette Évát. Lilith úgy állt
bosszút Ádám ember formájú asszonyán, hogy megízleltette vele a tiltott gümölcsöt,
s megfogantatta Káint, Ábel testvérét és gyilkosát. Az egykori gonosz kígyóból
éjszakai szellem lett.Démon, mely megtámadja sz egyedül alvókat vagy az utakon
bolyongókat. A népi képzeletben legtöbbször lobogó, fekete hajú, hallgatag,
sudár nő képében jelenik meg." id. Jorge Luis Borges:
Képzelt lények könyve (Helikon kiadó, Curiositas sorozat-II, 1988.
IMDb
Wahnsinn (Madness
/ Őrület)
(Veidt Film,
70perc; R.: Conrad Veidt; Sz.: Conrad Veidt (bankár), Reinhold
Schünzel (Jörges); Grit Hegesa (Marion)...
Veidt egy bankárt játszik,
akit megront egy baljóslatú cigány jós, megfojtja majd egy fatörzsbe zárja.
A történet Kurt Muenzer regényén alapul.
IMDb
Die
Pest in Florenz (The
Plague in Florence / A firenzei pestis)
(Decla-Bioscop
AG, 92perc, R.: Otto Rippert; Sz.: Theodor Becker; Karl Bernhard;
Julietta Brandt(Halál); Erner Huebsch; Franz Knaak)...
E.A.Poe A vörös halál álarcának
egy ik feldolgozása. A forgatókönyvet Fritz Lang írta.
IMDb
Satanas (Satan)
(Viktoria-Film
GmbH; 60perc; R.: F.W. Murnau; Sz.: Fritz Kortner (Pharao Amenhotep);
Sadjah Gezza; Ernst Hofmann; Margit Barnay; Conrad Veidt (Lucifer / Hermit /
Gubetta / Grodski)...
3 részes történelmi film.
Nerven
(Monumental-Film-Werke
Berlin; 110perc, R.: Robert Reinert; Sz.: Eduard von Winterstein;
Lia Borré; Erna Morena; Paul Bender)...
IMDb
Opium
(Monumental-Film-Werke
Berlin; 112perc, R.: Robert Reinert; Sz.: Eduard von Winterstein;
Sybill Morel; Werner Krauss; Conrad Veidt)...
IMDb
Unheimliche
Geschichten (Tales
of Horror / Tales of the Uncanny)
(97perc; R.: Richard Oswald; Sz.: Anita Berber, Conrad Veidt, Reinhold
Schünzel; Paul Morgan)...
E.A.Poe
és R.L.Stevenson 5 története omnibusz feldolgozásban:
1. Anselma Heine :“Die Erscheinung”
2. Robert Liebmann: “Die Hand”
3. Edgar Allan Poe: “The Black Cat” (Die schwarze Katze)
4.Robert Louis Stevenson: “The Suicide Club” (Der Selbstmörderklub)
5. Richard Oswald: “Der Spuk”
IMDb
Die
Spinnen (The
Spiders / A Pókok)
(Decla-Bioscop
AG; 2 részben - 130perc; R.: Fritz Lang; Sz.: Carl de Vogt (Kay
Hoog); Ressel Orla (Lio Sha); Georg John; Lil Dagover (Naela);
Egzotikus
környezetben játszódó kalandfilmsorozat. Eredetileg 4 részesre tervezték, de
csak az első 2 készült el...
Die Spinnen, 1. Teil - Der Goldene See
Die Spinnen, 2. Teil - Das Brillantenschiff
Die Spinnen, 3. Teil - Um Asiens Kaiserkrone
Die Spinnen, 4. Teil - Im Spinnennetz
IMDb
Harakiri (Madame Butterfly)
(Decla-Bioscop AG, 80perc; R.: Fritz Lang; Sz.: Lil Dagover (O-Take-San); aul Biensfeldt (Daimyo Tokuyawal); PGeorg John (Buddhista pap)...
A Pillangókisasszony (Puccini) feldolgozása...
IMDb
1920
Algol
- Tragödie der Macht
(Deutsche
Lichtbild-Gesellschaft e.V. (DLG), 105perc; R.: Hans Werckmeister; Sz.: Emil Jannings (Robert Herne); John Gottowt (Algol); Hans Adalbert Schlettow;
Hanna Ralph (Maria)) ...
Egy gonosz lény utazik a
Földre az Algol csillagról, emberré változik. Ember formában egy mindenható
gép segítségével meghódítja a Földet...
IMDb
Genuine (Genuine: A Tale
of a Vampire)
(Decla-Bioscop
AG; 55perc ?; R.: Robert Wiene; Sz.: Fern Andra (Genuine); Albert
Bennefeld (Curzon); John Gottowt; Hans Heinrich von Twardowski)...
Genuinát, a vérszomjas papnőt
eladásra kínálják egy keleti rabszolgapiacon. Egy külöös öregember veszi meg,
aki üvegkalitkában tartja fogva. Genuinának sikerül rávennie egy fiatal borbélyt,
hogy vágja el az öreg torkát és kiszabadulva szupervampként tönkretesz minden
elérhető férfit... A film díszletvilágát a Dr.Caligari díszlettervezői készítették
- Carl Mayer és Cesare Klein. A film bemutatásakor nem volt sikeres.
IMDb
Der Golem,
wie er in die Welt kam (A
Gólem)
(Projektions-AG
Union (PAGU), 65perc; R.: Paul Wegener és Carl Boese; Sz.: Paul
Wegener (Gólem); Albert Steinrück (Löw Rabbi); Lyda Salmonova (Miriam, a Rabbi
lánya); Ernst Deutsch)...
Wegener Gólem-trilógiájának
záródarabja, gyakorlatilag az 1913-as film újrája. Az egyik legismertebb korabeli
német expresszionista horror.
IMDb
Der
Januskopf (Janus-fej)
(Lipow-Film,
107perc; R.: F.W. Murnau; Sz.: Conrad Veidt (Dr.Warren / Mr.O'Connor);
Magnus Stifter; Margarete Schlegel; Lugosi Béla (főkomornyik); Margarete Kupfer)
...
R.L.Stevenson Dr.Jekyll és Mr.Hyde-nak egyik feldolgozása. Ugyanúgy engedély nélkül készült
a filmadaptáció, mint a Nosferatu (1922) esetében. A film elveszett az idők
folyamán...
IMDb
Der
Bucklige und die Tänzerin (Hunchback and the Dancer / A púpos és a táncosnő)
(Helios-Film, Berlin, 1540méter
[kb. 57perc]); R.: F.W. Murnau; Sz.: Sascha
Gura (Gina); John Gottowt (James Wilton); Paul Biensfeldt (Smith); Anna von
Palen (Smith's Mutter); Henri Peters-Arnolds (Percy); Bella Polini (egy táncosnő)...
A film James Wiltonról szól, aki Java szigetéről hazatérve beleszeret
Ginába, a táncosnőbe. Java szigetén meggezdagodott, mert gyémántbányája van.
Elhalmozza szerelmét drágaságokkal és parfümökkel. A lány eredeti udvarlója
féltékeny Wiltonra, aki mérget kever az egyik parfümbe és aki megcsókolja rajta
kívül a lányt, az meghal... Carl Mayer írta a forgatókönyvet, a film elveszett...
IMDb
1921
Schloß
Vogelöd (The
Haunted Castle)
(Uco-Film
GmbH, 75perc; R.: F.W. Murnau; Sz.: Arnold Korff; Lulu Kyser-Korff;
Olga Tschechowa; Paul Hartmann; Paul Bildt)...
IMDb
Das
Indische Grabmal (The Indian Tomb / A hindu síremlék)
(Central
Cinema Company Film (CCC; 2 rész - 212perc; R.: Fritz Lang;
Sz.: Olaf Fonss, Debra Paget, Mia May, Conrad Veidt, Bernhard Goetzke,
Lya De Putti (Mirrjha)...
1.rész: Sendung des Yoghi (A jógi küldetése)
2.rész: Das indische Grabmal (A hindu síremlék)
IMDb
Der Verlorene Schätten (The
lost shadow)
Projektions-AG
Union (PAGU); R.: Rochus Gliese; Sz.: Paul Wegener
(Sebaldus); Wilhelm Bendow (Vetter Theobald); Adele Sandrock; Lyda Salmonova
(Dorotheas); Greta Schröder...
IMDb
Der Müde Tod (Destiny / A
fáradt halál – Az éjféli vándor)
(Decla-Bioscop
AG; 105perc; R.: Fritz Lang; Sz.: Lil Dagover; Walter Janssen;
Bernhard Goetzke (Halál); Georg John; Karl Platen)...
A Halál három lehetőséget
ad egy lánynak, hogy visszahozza az életbe kedvesét...
IMDb
1922
Dr. Mabuse, der Spieler (Dr.
Mabuse: The Gambler / Dr.Mabuse, a játékos)
(Uco-Film
GmbH, 2 részben - 297perc [restaurált]; R.: Fritz Lang; Sz.: Rudolf Klein-Rogge (Dr.Mabuse), Aud Egede Nissen (Cara Carozza), Alfred Abel
(Graf Told / Richard Fleury), Charles Puffy (Hawasch (mint: Karl Huszar), Lil
Dagover...
Dr.Mabuse, az alvilág ura, egy nem mindennapi bűnöző... Lang még egy Mabuse
filmet készített, mielőtt elhagyta volna Németországot (Doctor Mabuse végrendelete
/ Testament des Dr.Mabuse,1933); illetve a későbbiekben is készült még Mabuse
film.
1.rész - Ein Bild der Zeit
2.rész - Dr. Mabuse, Inferno des Verbrechens
IMDb
Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (Nosferatu, a Symphony of Horror / Nosferatu)
(Jofa-Atelier
Berlin-Johannisthal / Prana Film; 95perc [restaurált]; R.: F.W.
Murnau; Sz.: Max Schreck (Graf Orlok); Gustav von Wangenheim (Hutter);
Greta Schröder (Ellen Hutter); Alexander Granach (Knock, ingatlanalkusz); Ruth
Landshoff (Lucy); John Gottowt (Bulwer professzor)...
A leghíresebb vámpír-némafilm. A Drakula-téma nemhivatalos német adaptációja,
sokan azt tartják róla, hogy az első is... Murnau filmjében egy brémai ingatlanügynök
elküldi nemrég nősült könyvelőjét Orlok
grófhoz (Max Schreck) - aki igen távol, a Kárpátok erdőségeiben él - egy ingatlanügy
rendezésére. Ugyanis a gróf házat akar venni Brémában. A könyvelő útja ezeken
az erdőségeken át - mely már önmagában is átborzongató: ködtakaró alatt megbokrosodó
lovakkal, farkasokkal, és kísérteties madarakkal - csupán ártalmatlan előjáték
azokhoz a kalandokhoz, melyek Nosferatu kastélyában várnak rá. A megérkezése
utáni napon házigazdáját keresve elhagyott termeken és pincéken át vándorolva
fedezi fel a vár gazdáját egy szarkofágban fekve, hullaként, tágra meredt szemmel.
Nosferatu ugyanis vámpír, és a vámpírok nappal alszanak. Éjszaka viszont a szörnyeteg
odalopódzik Jonathan Hutter-hez, a könyvelőhöz, és kiszívja a vérét. Ugyanebben
a pillanatban viszont Hutter kedvese, Ellen felriad álmából. (A forgatókönyvíró
Galeen ötlete volt ez, hogy e telepatikus jelenség révén kifejezésre juttassa
a szerelem földöntúli erejét.) Az üzlet megkötése után a gróf elhagyja a kastélyt,
és Brémába utazik. Ahol csak megjelenik patkányok rajzanak ki, és az emberek
holtan esnek össze - Nosferatu nyomában mindenütt dögvész. Nosferatu egy vitorláshajóra
száll, azzal utazik tovább. Közben az ingatlanközvetítő is megszökik, és hazafelé
tart. Nosferatu beleszeret Ellenbe, és ez okozza a vesztét is: a hajnali kakasszó
a lány szobájában éri, és a felkelő Nap első sugarai elporlasztják ősi testét.
Mint a történet
leírásából is feltűnhetett, hogy nem Drakula gróf, hanem Orlok gróf; nem Jonathan
Harker, hanem Jonathan Hutter; és nem Lucy, hanem Ellen szerepel. Így sem kerülhette
el a film a pert: nem sokkal a film bemutatása (1922) után Florence Stoker -
Bram Stoker özvegye - indított eljárást a film ellen, annak megsemmisítését
követelve. Az indok a nagy hasonlóság volt a férje regénye és a film cselekménye
között. A film bemutatásakor hatalmas siker volt. Budapest is Drakula lázban
égett. Balázs Béla, a magyar filmszakíró írta 1924-ben, hogy mintha "a
végítélet jeges lehellete" csapott volna át a Nosferatu jelenetein. E hatások
elérésére a rendező, és operatőre mindenféle trükköt alkalmazott. Negatív filmet
vágtak be a kész kópiába, így a Kárpátok erdőségeit a fekete égbolt felé meredő
kísérteties fehér fák útvesztőjeként mutatták be; az "egy fordulat- egy
kép" módszerével készült felvételek a könyvelő kocsiját rándulásokkal előrehaladó
fantom-járművé változtatták. A többi német expresszív filmhez képest újdonság,
hogy a rendező sok külső felvételt alkalmazott - főleg skandináv filmesek hatására.
Ugyanis a legtöbb film szinte 100%-ban stúdióban készült.
1928 végén a londoni
Filmtársaság azzal a megjegyzéssel újította fel a filmet, hogy az "összekapcsolja
a nevetségest és az iszonyatost". Ha megnézzük a filmet mostanában, és
összehasonlítjuk a korabeli amerikai filmekkel, meglepődve tapasztalhatjuk,
hogy Murnau filmje mennyivel öregebbnek néz ki.
1978-ban, a német
film nagy rendezője előtt tisztelegve Werner Herzog forgatta újra a történetet,
Klaus Kinskivel a főszerepben.
- Nosferatu-mánia (cikk
válogatás)
- IMDb
Vanina Vanini (Vanina oder Die Galgenhochzeit)
(Projektions-AG
Union (PAGU); R.: Arthur von Gerlach; Sz.: Asta Nielsen
(Vanina); Paul Wegener (Gouverneur von Turin); Paul Hartmann (Octavio); Bernhard
Goetzke (Priester)...
Carl Mayer írta a forgatókönyvet Stendhal regénye nyomán.
IMDb
Der Steinerne Reiter (The
Stone Rider)
(Decla-Bioscop
AG; R.: Fritz Wendhausen; Sz.: Rudolf Klein-Rogge
(Der Herr vom Berge); Lucie Mannheim (Hirtin); Gustav von Wangenheim (Jäger);
Georg John (Pförtner); Erika von Thellmann)...
IMDb
1923
Schatten
- Eine nächtliche Halluzination (Warning Shadows / A rémület árnyéka)
(PAN Film, 63perc; R.: Arthur Robison; Sz.: Alexander Granach (árnyjátékos), Max Gülstorff,
Lilli Herder, Rudolf Klein-Rogge, Fritz Rasp...)
IMDb
Raskolnikow (Crime and Punishment / Bűn és bűnhődés)
(Leonardo-Film, Neumann-Filmproduktion, 87perc; R.: Robert Wiene; Sz.: Gregori Chmara (Rodion Raskolnikow), Elisabeta Skulskaja (Anya), Alla Tarasova, Andrej Zhilinsky...
IMDb
Dosztojevszkij híres regényének német adaptációja, amelyben megfigyelhetjük a gyilkosságot elkövető Raskolnikov lelki vívódásait...
Sylvester
- Tragödie einer Nacht (New Year'sEve / Szilveszter)
(Rex
Film, 67perc, R.: Lupu Pick; Sz.: Eugen Klöpfer, Edith Posca,
Frida Richard, Karl Harbacher, a tenger...)
IMDb
1924
Orlac's
Hände (Hands of Orlac / Orlac keze)
(Berolina
Film GmbH, 110perc [restaurált]; R.: Robert Wiene; Sz.: Conrad
Veidt (Orlac), Alexandra Sorina (Yvonne Orlac), Fritz Kortner (Nera), Paul Askonas
(Diener)...
Maurice Renard legnépszerűbb
regényének első adaptációjában a kézátültetési műtéten átesett zongoristát hatalmába
keríti a kezek előző gazdája...
IMDb
Die Nibelungen (Siegfried)
(Decla-Bioscop
AG, 292perc (a két rész összesen); R.: Fritz Lang; Sz.: Gertrud
Arnold (Koenigin Ute), Margarete Schön (Kriemhild), Hanna Ralph (Brunhild),
Paul Richter (Siegfried), Theodor Loos (Koenig Gunther), Hans Carl Mueller,
Hans Adalbert Schlettow, Hardy von Francois, Iris Roberts)...
- 1.rész: Die Nibelungen: Siegfrieds Tod (A Nibelungok:
Siegfried, Kriemhild bosszúja)
- 2.rész: Die Nibelungen: Kriemhilds Rache (A Nibelungok: Kriemhild bosszúja)
Siegfried a burgundiai királyok udvarába érkezik és beleszeret az uralkodók
húgába, Kriemhildába. Segít az egyik királynak, Gunthernek, aki egy láthatatlanná
tevő fejfedő segítségével meg tudja szabadítani az izlandi Brünhilde királynőt,
s nem sokkal ezután kettős esküvőt ünnepelhetnek. A két nő viszonyát azonban
megmérgezi a vetélkedés, és Kriemhildát annyira elragadja az indulat, hogy leleplezi,
milyen szerepe volt Siegfriednek az eljegyzésben. Brünhilde szövetkezik a tronjei
Hagennal, aki megöli Siegfriedet. Brünhilde Siegfried sírjánál megöli magát,
Kriemhilda bátyjai pedig Hagen mellé állnak. Kriemhilda feleségül megy a hun
királyhoz, Etzelhez, követi birodalmába, és fiút szül neki. A burgundiai királyokat
lakomára hívják. Míg fent a díszcsarnokban a lakoma folyik, odalent Kriemhilda
felbújtására véres harc kezdődik a hunok és a burgundok között. Amikor Attila
fiát Hagen megöli, a hun király lemészároltatja a burgund királyokat. Kriemhilda
saját kezével öli meg Hagent, de Attila egy bizalmas végez vele, mivel ő hozott
annyi bajt a hun népre.
IMDb
Das Wachsfigurenkabinett (Waxworks
/ Panoptikum)
(Neptune-Film
A.G., 84perc, R.: Paul Leni; Sz.: Conrad Weidt (Rettenetes Iván),
Werner Krauss (Hasfelmetsző Jack), Wilhelm Dieterle, John Gottow)...
Egy viaszmúzeum tulajdonosa megbíz egy költőt, hogy találjon ki olyan történeteket,
amelyeket gyűjteményei alakjai jeleníthetnek meg. Az első epizódban Harun al-Rasid
kalifa beleszeret egy pék feleségébe. A szerelmi kalandnak szerencsés vége lesz,
mert a féltékeny pék a kalifa helyett az őt ábrázoló viaszfigurát döfi le. A
második epizódban azt látjuk, Rettegett Iván cáron miként hatalmasodik el az
őrültség. Először épphogy megmenekül egy gyilkossági kísérlet elől, valaki másnak
kell helyette meghalnia. Ezt követően viszont tanácsadói keverik bele egy intrika
kibogozhatatlan szövevényébe. A harmadik epizód fő alakja a nőket gyilkoló Hasfelmetsző
Jack. A bűnöző követi a költőt és a múzeumtulajdonos lányát.
Eredetileg készült volna egy negyedik epizód is ("Rinaldo Rinaldini"),
de pénzhiány miatt nem forgatták le. A "Harun al Rasid" eipzód inspirálta
Douglas Fairbanks-t, hogy elkészítse a bagdadi tolvajt (The Thief of Bagdad,
1924).
IMDb
Lebende
Buddhas (Götter von Tibet / Living Buddhas)
(Wegener-Film,
R.: Paul Wegener; Sz.: Paul Wegener (Főláma), Asta Nielsen, Käthe Haack, Gregori
Chmara, Carl Ebert, Friedrich Kühne, Max Pohl...)
Egy európai tudósokból álló
expedíció Tibetbe tart...
IMDb
1925
Die Freudlose
Gasse (Joyless
Street / Bánatos utca)
(Sofar Film,
150perc [restaurált]; R.: Georg Wilhelm Pabst; Sz.: Greta Garbo
(Greta), Asta Nielsen (Maria), Einar Hanson (tiszt), Henry Stuart (Egon), Eszterházy
Ágnes (Regina), Werner Krauss...
Pabst korai filmje Bécsben
játszódik az első világháborút követő infláció idején. A szociális problémák
feltárásának igényével állítja szembe az erőszakos profithajhászókat és a nyomorgó
hivatalnokokat, fényárban úszó drága éttermeket és éhezéstől sújtott, rosszul
világított otthonokat, zajos, vidám pezsgést és hallgatag visszahúzódást a szomorúságba.
A főszereplő polgári család elnyomorodását olyan realizmussal ábrázolta a rendező,
hogy Angliában betiltották a filmet, több országban pedig jelentősen megcsonkították.
A két híres skandináv filmcsillagot: az üstökösként feltűnő Greta Garbót és
a lassan kihunyó félben lévő Asta Nielsent egyetlen közös filmjükben láthatjuk.
IMDb
1926
Faust - Eine deutsche
Volkssage
(Universum
Film (UFA), 116perc [restaurált]; R.: F.W.Murnau; Sz.: Gösta Ekman (Faust), Emil Jannings
(Mephisto), Camilla Horn (Gretchen / Marguerite)...
"Murnau,
mielőtt Hollywoodba ment, egy UFA-szuperprodukciót, a Faustot vitte filmre.
Hans Kyser forgatókönyve kiaknázta Marlowe-t, Goethét és a német népmondákat,
s Gerhart Hauptmann, Németország legelső költője írta a film feliratait. Bőkezűen
pazarolták a technikai leleményességet az angyali jelenésekre és az ördögi varázstrükkökre.
Karl Freund kamerája, saját találmányú kamerakocsiján siklott át egy hatalmas
stúdióban épített, városokkal, erdőkkel és falvakkal teli tájon és az így nyert
látvány lehetővé tette, hogy a nézők résztvegyenek Mefisztó és a megfiatalított
Faust légi útján." (Siegfried Kracauer)
IMDb
Metropolis
(Universum
Film (UFA), 153perc [restaurált] / 83perc (Giorgio Moroder változata); R.: Fritz Lang; Sz.: Alfred Abel (Joh Fredersen), Gustav Fröhlich (Freder, Joh Fredersen fia, 'Eric'),
Rudolf Klein-Rogge (C.A. Rotwang, a feltaláló); Brigitte Helm (Maria / Robot),
Theodor Loos (Josaphat, 'Joseph'), Erwin Biswanger (11811), Heinrich George
(Grot, a Főgenerátor őrzője, '7-es szám')...
2026-ban, Joh Fredersen
gigantikus Metropolisában csak a kiváltságos réteg élvezi a technikai fejlődés
nyújtotta előnyöket. Ők a tervezők, a gondolkodók. Számukra csodálatos kertek
és ligetek kapui állnak nyitva, fényben és ragyogásban élnek. De a város alsó
szintjén, a föld alatt élnek a szegények, a munkások, akik napfényt sose látnak
és mesterségesen megvilágított körülmények között robotolnak naphosszat.
A két szintet liftek kötik össze, egyébként lakóik között nincs semmi kapcsolat.
Mígnem egy napon "lentről" érkezett gyerekcsapat zavarja meg a fentiek
szórakozását, élükön a fiatal tanítónővel, Mariával. Fredert, Joh fiát megszédíti
a lány szépsége, és utána ered az alsó városba, ahol egy robbanás során megtapasztalja
a munkások nyomorát. Visszasiet a Bábel toronyba, apja központjába, ahol elmondja
neki, hogy mik történtek lent és milyenek a körülmények. Joh kirúgja egyik beosztottját,
Josaphat-ot, mert nem tőle tudta meg a baleset körülményeit, hiába mondja neki
a Freder, hogy a kirúgás egyenlő a nyomorral, mert lekerül az alsóbb szintekre.
Freder megmenti Josaphatot, és elmegy az alsó szintre.
Eközben
Joh felfogad egy kémet, Thin Mant, hogy figyeltesse a fiát. Frder beáll dolgozni
a munkások közé, és Georgi-val (11811) helyet cserél, akit elküld Josaphathoz. De Georgi
átveri és a nála talált pénzből elmegy mulatni Yoshiwara-ba, Metropolis szórakoztató
negyedébe. Ezalatt egy romos házba, ahol a tudós Rotwang, Fredersen riválisa
él, elmegy Joh, és megtudja, hogy a néha munkásoknál lévő papírok valójában
a város alatti 2000 éves katakombák térképei, valamint, hogy Rotwang egy robotot
készít, akinek arcképe a volt szerelme, Hel-é lett, bár az asszony elhagyta
őt Fredersen-ért, és a fia, Freder születésekor meghalt. Rotwang és Fredersen
titokban, míg Freder a munkásokkal együtt lemennek a katakombákba, ahol meglátja
a tanárnőt, aki amellett, hogy Mediátorról prédikál a munkásoknak, hogy ha,
majd eljön, akkor ő lesz az
átmenet a kezek és a fejek, a munkások és a vezetők közt, ő lesz a szív, még
próbálja visszatartani a lázadásra készülő rabokat. John látja, amint Freder
Mariával beszélget hogy találkoznak a katedrálisban később, és ezért megkéri
Rotwangot, hogy a robotot a Maria formájára fejezze be, így szakítva őket szét,
valamint a munkásságot így csillapítva. Ám Rotwang a tervet megmásítja a saját
céljaira, hogy megbosszulja Hel-t Frederson-on, így elfogja Mariát, és elkészíti
a robotot.
Freder elmegy a templomba, de mivel Maria nincs ott, továbbmegy Josaphathoz,
akiről azt hiszi ott van, de őt elfogta Thin Man és visszaküldte a gépéhez.
Thin Man Josaphatot is el akarja intézni, megpróbálja lefizetni, nem sikerül,
így puszta erővel legyőzi Josaphatot, aki menekülni kényszerül. Közben Freder
eljut Rotwanghoz, aki elmodja, hogy Mmaria az apjánál van. Amikor Freder eljut
és látja őket, elveszti az eszméletét. Frederson beállítja a robot Mariát táncosnak,
majd leküldi a munkásszintre, miközben a valódi Rotwang házában raboskodik.
A robot Rotwang érdekének megfelelően azt mondja a dolgozóknak, hogy a Mediátor
nem jött el, és fellázítja őket, hogy pusztítsák el a gépeket. Freder Josaphattal
látják az eseményeket és bekiabál, hogy "Ő nem Maria!", de nem hisznek
neki, áttaposnak rajta, mert látják, hogy ő Joh fia. Fredersen kiszabadítja
Mariat Rotwangtól. A tömeg elkezdi pusztítani a gépeket és haladnak a Heart
Machine (Szív gép - Főgenerátor), a város áramközponthja fele. Grot bezárja
a kapukat, és megpróbálja értesíteni róla Fredersont. Frederosn azt parancsolja,
hogy a kapukat mégis nyissa ki.
Grot hiába próbálja őket meggyőzni, hogyha a fő gépet szétrombolják,
az egész alsóvárost elönti a víz, de nem tud hatni rájuk. A gépet tönkreteszik,
a víz pedig elönti a várost alsó szintjeit, miközben a robot felmenekül a felső
szintre. Thin Man szól Fredersonnak, hogy a fia is lent van a munkások közt.
Frederson gyötrődve kérdezi Thin mant, hogy hol a fia, mire a kém csak annyit
mond, hogy Holnap ezrek fogják azt kérdezni: Joh Fredersen, hol van a fiam?
Grot üvölt az üneplő munkásokkal, hogy felfogták-e a tettük következményeit,
hogy a fiaik valószínűleg meghaltak az áradások miatt. Közben Freder Josaphattal
és Mariaval megmentik a lentrekedt gyerekeket, de a szüleik ezt nem tudják,
és megtámadják a felső szintet, hogy elkapják Mariát, aki felbujtotta őket.
Meglátják, de az utolsó pillanatban elmenekül, így elkezdik hajszolni. Végül
elkapják a robotot, és máglyára küldik. Freder, miután feljut azt hiszi megölték
Mariát, de őt valójában Rotwang üldözi a katedrálisban. A tömeg rájön, hogy
akit megégettek az valójában egy robot utánzat volt. Freder elkezdi üldözni
Rotwangot a katedrálisban és harcolnak egymással, miközben Joh oadér és a tömeg
őt akarja meglincselni a fiaik haláláért. De Josaphat szól, hogy a fiaik megmenekültek,
megmentették őket. Rotwang a párbaj közben lezuhan a tetőről, és a történet
végére kiderül, hogy a Mediátor valójában Freder, aki majd lesz a szív a kéz
(Grot) és a fej (Frederson) közt.
Az eredetileg
1927.január 10-én bemutatott változatot pár hónapig láthatta csak a közönség,
amikor is bevonták az összes kópiát és újravágták őket. Az amerikai forgalmazásra
is a Paramount képviselői drasztikusan lerövidítették a filmet, több lényeges
eseményt és szereplőt vágtak ki belőle, illetve rövidítették meg a jelenlétüket.
Az elmúlt évtizedekben többször
restaurálták és egészítették ki, legutóbb 2008 nyarán Buenos Airles-ben találtak
egy eddig ismeretlen, az eddigi legteljesebb kópiát, aminek a felhasználásával
sikerült majdnem a teljes, az eredeti 1927-es bemutató hoszzát elérni. E változatot
2010.februárjában Berlinben élő zenekaros bemutatóval láthatta a közönság és
ezzel egyidejűleg a francia-német Arte tv-csatorna vetítette.
A magyar Filmintézeti kópia az amerikában forgalmazott (Paramount) változat,
erősen vágott. Megváltoztatták néhány szereplő nevét (pl.: Freder - ' Eric';
Grot - ' 7-es szám '). Teljesen hiányzik belőle Rotwang-Hel-Fredersen konfliktusa,
e változat szerint maga Rotwang azért hozta létre a Robotot, hogy "géppé
alázza az embert". Ugyancsak hiányzik a film végső (a katedrális előtti
kézfogás) befejezése is!
- Gulliver Metropolisban (Patrick
McGilligan: The Nature of the Beast (1997))
- Luis Bunuel: Metropolis (1927)
- IMDb
Der Student von Prague (A
prágai diák)
(Sokal-Film
GmbH , 91perc; R.: Henrik Galeen; Sz.: Conrad Veidt (Baldwin,
a diák), Werner Krauss (Scapinelli), Fritz Alberti (Graf Schwarzenberg), Eszterházy
Ágnes (Comtesse Margit, a lánya)...
Az 1913-as, azonos című
film ismételt feldolgozása.
IMDb
1928
Spione (Spies / Kémek)
(Fritz Lang-Film,
143perc; R.: Fritz Lang; Sz.: Rudolf Klein-Rogge (Haghi), Gerda
Maurus (Sonya Baranilkowa), Willy Fritsch (No.326), Fritz Rasp, Lupu Pick)...
IMDb
Alraune (Unholy love)
(Ama-Film
GmbH, 108perc; R.: Henrik Galeen; Sz.: Brigitte Helm (Alraune),
Paul Wegener (Prof. Jakob), Petrovich Iván, Hans Trautner)...
Egy tudós a mesterséges megtermékenyítéssel kísérletezve létrehoz egy emberi
lényt, Alraune-t, egy felakasztott bűnöző és egy prostituált leányát...
Hanns Heins Ewers regényének 3.feldolgozása.
IMDb
1929
Cagliostro - Liebe und Leben eines großen Abenteurers
(Films Albatros - Richard Oswald-Film GmbH - Wengeroff, 75 (?) perc; R.: Richard Oswald; Sz.: Hans Stüwe (Cagliostro), Renée Héribel (Lorenza), Alfred Abel, Suzanne Bianchetti...
A híres mágus, gyógyító és titkok tudójának története...
Die Frau im Mond (Woman in
the Moon / Girl in the Moon / A Hold asszonya)
(Fritz Lang-Film,
169perc [restaurált]; R.: Fritz Lang; Sz.: Klaus Pohl (Professor
Georg Manfeldt), Willy Fritsch (Wolf Helius), Gustav von Wangenheim ( Ingenieur
Hans Windegger), Gerda Maurus (Stud. astr. Friede Velten)...
Fritz Lang zenésített némafilmje igazi csemege lesz a sci-fi és a technika-történet
kedvelőinek, hisz legfontosabb benne a rakéta, amely egyszerre valóságos és
szimbolikus, s mivel emberek csoportját zárja magába, sokféle gondolatot, érzelmet,
sőt szenvedélyt hordoz. Manfeld professzor elmélete szerint gazdag aranylelőhely
található a Holdon. Tervei alapján Helius megépít egy űrhajót. Az expedícióra
velük tart Windegger mérnök és menyasszonya, Friede is, aki csillagászati tanulmányokat
folytat. A start után veszik csak észre, hogy potyautasuk is van, egy kalandokra
szomjas gyerek személyében. Viszontagságos landolásuk után még viszontagságosabb
kalandok várnak rájuk a távoli planétán...
A filmet egyébként 1933-tól,
amikor Németországban elkezdődtek a rakétakísérletek, kivonták a forgalomból,
mert túlságosan realisztikusnak s ezáltal árulkodónak találták (a visszaszámlálás
ötlete is ebből a filmből származik!).
IMDb
felhasznált
és ajánlott források:
- A Metropolis Démonai (1996, saját kézirat),
- Kovács A.Bálint: Metropolis, Párizs
(1992),
- Lotte H.Eisner: A Démoni filmvászon (1994),
- Siegfried Kracauer: Caligaritól
Hitlerig (1993),
- Wikipedia, Tutifilmek.hu, Port.hu, IMDb...
|