Az
erotikus filmek történetéből
2. A kezdetek
(1890 - 1930)
Mint minden, ez is kezdődjék a magyarokkal....
Az egyik első képregény, a Yellow Kid, amerikában sárga papírra nyomtatva
jelent meg. Az újság, amely lehozta, a magyar szárzamású Joseph Pulitzer
tulajdonában volt. Ettől kezdve csak "The yellows"-nak (sárgának)
nevezték őt. Ezen újítás példát szolgáltatott: az amerikai művészeti folyóiratokban
és hetilapokban egyre gyakrabban fel-feltűnő meztelen férfi- és női alakok fényképeit,
rajzait kék kerettel, kék festékkel, vagy kék alapra, papírra nyomtatták. Ezzel
megszületett a "blue world", a kék világ elnevezés. Ebbe a világba
a meztelenségek, sikamlósságok tartoztak; később a pornográfia és az ezzel foglalkozó
vállalkozások világát jelentette.
Ahogyan az
első fényképek között, ugynaúgy az első filmfelvételek között is nyomban felbukkan
a meztelen emberi test.
A történelem folyamán, ahogy az ősember ábrázolni kezde a világot maga körül,
szintén lerajzolta, lefestette önmagát és társait is. A női test ábrázolásait
(falfestmények, szobrok...stb.), gömbölyű formáival - egyben utalva a terhességre
is - kultikus, termékenységi kultuszaiban fel is használta. Kezdetben a világ
minden táján, minden kultúrában ábrázolták az emberi testet. Csak a későbbiekben
- több vallás tiltása alapján - vált tabuvá ez. Ennek ellenére nem volt olyan
korszaka - főleg az európai - az emberi kultúrának, ahol valamilyen formában
nem örökítették volna meg - a többnyire a női -szépséget, és ezzel együtt a
fedetlen formákat...
A kép, amint megmozdult, szintén kihasználta a lehetőséget: akcióban vált ábrázolhatóvá
az emberi test. Azokban a filmekben, - többnyire - amelyeket direkt olyan haszonszerzési
céllal készítettek, hogy megmutathassák egy-egy hölgy tiltott bájait, nagy anyagi
hasznot hoztak már az 1800-as évek végén is.
Ezzel megszületett a blue movie, azaz a kék mozi világa.
A csók
(1896)
Az egyik első
amerikai mozgófelvételek egyike is erotikus film volt: az 1893-as Világkiállítás
egyik szenzációja volt az a nickel-odeon (kukucskáló mozi) felvétel, amely az
akkori híres Fatima fátyoltáncát örökítette meg. E rövid filmecske nagy
siker volt. Ennélfogva egyre-másra készültek a hasonló, és még merészebb alkotások.
De ezzel együtt felhívta a figyelmet is az erotikus filmekre: az egyházak, a
különböző nő- és erkölcsvédő szervezetek ellenakcióba léptek.1908-ban az Egyesült
Államokban megalakult az első városi cenzúrabizottság (New York), amely arra
kötelezte a nickel-odeon, és a mozitulajdonosokat, hogy előzetesen mutassák
be a műsorra tűzendő filmjeiket. Emiatt a nagy nyilvánosság elől egy időre eltűntek
ezek a filmek.
A már bemutatott filmeket pedig cenzúrázták - Fatima ezetúl csak a bájait egy
korláttal letakarva táncolhatott... May Irwin és John C.Rice voltak
az elsők 1896-ban, akik a megfilmesített Broadway-darabban, a The Widow Jonesban
nyilvánosan smároltak.A cenzúrázásnak köszönhetően a pornográf filmek más irányt
választottak - legalábbis a nagyközönség számára. Eredetileg a pornográfia a
görög pornographosz szóból származik, mely azt jelenti: prostituáltakról szóló
írás, beszámoló. Ennek értelmében készült már 1913-ban az USA-ban a Traffic
in Souls című dokumentumfilm. Olyan hatalmas sikert aratott, hogy nyomában
sorozatosan készültek a hasonló tematikájú (egyébként még meztelenséget sem
mutató) filmek. E filmeket (pl.: Port of Missing Women, The Shame
of the Empire State, stb...) alkalmi, független producerek, ismeretlen alkotók
készítették, sokszor igencsak közepes színvonalon. De nem ez volt a lényeg:
a téma milliókat vonzott a mozikba, és termelte a bevételeket. Ezek a filmek
külön műfajjá váltak, és később a művészfilmesek használták fel eredményeit
(pl.: G.W.Pabst: Bánatos utca (1926)).
Minthogy széleskörű nyilvánosságot nem kap, ettől függetlenül virágzik a zugfilmipar,
itt készülnek a legnyersebb, legerőteljesebb alkotások. Gyakorlatilag a mai
pornófilmeknek megfelelő filmek voltak, ugyanúgy megmutatták a különféle helyzetű
nemi aktusokat, kis történettel (piknik, horgászat, vásárlás, stb...) körítve
őket. A gyártott mennyiségről csak körülbelüli adatok alapján lehet következtetni:
az egyik legnagyobbnak tartott ilyen témájú filmeket őrző magángyűjteményben
kb. 27.000 (!) különböző alkotást tartanak nyilván. Ezekben a régi filmekben
előfordulnak olyan későbbi sztárok is - mint pl. Marilyn Monroe, Kim Novak,
Ava Gardner, Jayne Mansfield - akik itt még mindent megmutattak bájaikból.
A zugfilm -
zugfilm maradt. Igaz, biztosította alkotói, szereplői megélhetését; de a terjesztési
nehézségek miatt nagyiparrá sohasem alakulhatott. A pornófilm, mint filmes műfaj,
a nagyközönség számára a hetvenes évekig nem létezett. Addig csak a gazdag arisztokrácia
élvezhette a kis sikamlós történeteket. Ugyanis csak nekik volt meg az anyagi
bázisuk az új filmekre és az azidőtájt drága vetítőberendezésekre. A másik közönség
pedig a katonaság volt. Náluk, mint "nőpótlék" volt az ilyenfajta
szórakozás. Az első világháború után a filmipar mindenhol fellendült: németországban
az expresszionista avantgarde, franciaországban a realizmus és az avantgarde;
virágkorát érte az "északi (elsősorban svéd és dán) dráma"; meghódította
a világot az amerikai slapstick komédia (pl: Chaplin). Ebben a fellendülésben
részt vett az erotikus film is.Ezért látták célszerűnek az Egyesült Államokban,
hogy szabályozzák, mit is lehet bemutatni. A városi cenzúrabizottságok működésének
tapasztalatai alapján szervezték meg az ún. Hays Organisationt.
Will H.Hays (1874-1954) amerikai jogász, ügyvéd neve így került be a
filmtörténetbe. 1922-ben alapítja meg (a kormány megbízásából) a Hays Organisationt,
melynek egyetlen feladata az amerikai érdekek és erkölcsök védelme a filmiparban.
Ezzel egyidejűleg Hayset az MPPDA (Az amerikai filmkészítők és filmforgalmazók
szövetsége) elnökévé is megválasztják, s ezt a tisztséget huszonhárom évig (1922-1945)
közmegelégedésre látja el. Hays 1922-ben fogalmazta meg első ízben: mit
lehet s mit nem lehet a filmvásznon meg- vagy bemutatni, kimondani.Szigorúan
megkötötte az emberi test és szerelmi élet bemutatásának lehetőségeit, bizonyos
trágárnak minősülő szófordulatokat. Ezeket az elveket a Hays-kódexben tette
elérhetővé, amelyet 1939. októberében újrafogalmaztak. E kódex - egyes részleteit
tekintve - még a mai napig is érvényesül, noha az 50-es, 60-as években több
bírósági döntés hatályon kívül helyezte...
Természetesen több rendező azonnal próbára tette ezeket a
cenzúrakötelmeket: 1929-ban F.W.Murnau - egyébként utolsó - legújabb
filmjét, a Tabut a dél-tengeri benszülöttek között forgatja, amelyben
sok-sok jelenet meztelen emberek között játszódik. A Tabu bemutatását
követően (1931) szinte minden országban óriási vihar robban ki. Egyes helyeken
bizonyos jeleneteket kivágatnak, másutt egészében betiltják, ismét máshol teljes
egészében engedélyezik a bemutatását. Ennél is nagyobb vihart kavarnak a Tabut
utanázó "néprajzi" filmek, melyek közül sok már direkt a szexualitásra
megy rá... Azonban a cenzúra sem marad tétlen.