| Az 
      erotikus filmek történetéből 
 
 2. A kezdetek 
        (1890 - 1930)
 
 
 Mint minden, ez is kezdődjék a magyarokkal....
 Az egyik első képregény, a Yellow Kid, amerikában sárga papírra nyomtatva 
      jelent meg. Az újság, amely lehozta, a magyar szárzamású Joseph Pulitzer tulajdonában volt. Ettől kezdve csak "The yellows"-nak (sárgának) 
      nevezték őt. Ezen újítás példát szolgáltatott: az amerikai művészeti folyóiratokban 
      és hetilapokban egyre gyakrabban fel-feltűnő meztelen férfi- és női alakok fényképeit, 
      rajzait kék kerettel, kék festékkel, vagy kék alapra, papírra nyomtatták. Ezzel 
      megszületett a "blue world", a kék világ elnevezés. Ebbe a világba 
      a meztelenségek, sikamlósságok tartoztak; később a pornográfia és az ezzel foglalkozó 
      vállalkozások világát jelentette.
 
 Ahogyan az 
        első fényképek között, ugynaúgy az első filmfelvételek között is nyomban felbukkan 
        a meztelen emberi test.
 A történelem folyamán, ahogy az ősember ábrázolni kezde a világot maga körül, 
        szintén lerajzolta, lefestette önmagát és társait is. A női test ábrázolásait 
        (falfestmények, szobrok...stb.), gömbölyű formáival - egyben utalva a terhességre 
        is - kultikus, termékenységi kultuszaiban fel is használta. Kezdetben a világ 
        minden táján, minden kultúrában ábrázolták az emberi testet. Csak a későbbiekben 
        - több vallás tiltása alapján - vált tabuvá ez. Ennek ellenére nem volt olyan 
        korszaka - főleg az európai - az emberi kultúrának, ahol valamilyen formában 
        nem örökítették volna meg - a többnyire a női -szépséget, és ezzel együtt a 
        fedetlen formákat...
 
 A kép, amint megmozdult, szintén kihasználta a lehetőséget: akcióban vált ábrázolhatóvá 
        az emberi test. Azokban a filmekben, - többnyire - amelyeket direkt olyan haszonszerzési 
        céllal készítettek, hogy megmutathassák egy-egy hölgy tiltott bájait, nagy anyagi 
        hasznot hoztak már az 1800-as évek végén is.
 
 Ezzel megszületett a blue movie, azaz a kék mozi világa.
 
     
  A csók (1896)
 
 
 Az egyik első 
        amerikai mozgófelvételek egyike is erotikus film volt: az 1893-as Világkiállítás 
        egyik szenzációja volt az a nickel-odeon (kukucskáló mozi) felvétel, amely az 
        akkori híres Fatima fátyoltáncát örökítette meg. E rövid filmecske nagy 
        siker volt. Ennélfogva egyre-másra készültek a hasonló, és még merészebb alkotások. 
        De ezzel együtt felhívta a figyelmet is az erotikus filmekre: az egyházak, a 
        különböző nő- és erkölcsvédő szervezetek ellenakcióba léptek.1908-ban az Egyesült 
        Államokban megalakult az első városi cenzúrabizottság (New York), amely arra 
        kötelezte a nickel-odeon, és a mozitulajdonosokat, hogy előzetesen mutassák 
        be a műsorra tűzendő filmjeiket. Emiatt a nagy nyilvánosság elől egy időre eltűntek 
        ezek a filmek.
 A már bemutatott filmeket pedig cenzúrázták - Fatima ezetúl csak a bájait egy 
        korláttal letakarva táncolhatott... May Irwin és John C.Rice voltak 
        az elsők 1896-ban, akik a megfilmesített Broadway-darabban, a The Widow Jonesban 
        nyilvánosan smároltak.A cenzúrázásnak köszönhetően a pornográf filmek más irányt 
        választottak - legalábbis a nagyközönség számára. Eredetileg a pornográfia a 
        görög pornographosz szóból származik, mely azt jelenti: prostituáltakról szóló 
        írás, beszámoló. Ennek értelmében készült már 1913-ban az USA-ban a Traffic 
          in Souls című dokumentumfilm. Olyan hatalmas sikert aratott, hogy nyomában 
        sorozatosan készültek a hasonló tematikájú (egyébként még meztelenséget sem 
        mutató) filmek. E filmeket (pl.: Port of Missing Women, The Shame 
          of the Empire State, stb...) alkalmi, független producerek, ismeretlen alkotók 
        készítették, sokszor igencsak közepes színvonalon. De nem ez volt a lényeg: 
        a téma milliókat vonzott a mozikba, és termelte a bevételeket. Ezek a filmek 
        külön műfajjá váltak, és később a művészfilmesek használták fel eredményeit 
        (pl.: G.W.Pabst: Bánatos utca (1926)).
 
 Minthogy széleskörű nyilvánosságot nem kap, ettől függetlenül virágzik a zugfilmipar, 
        itt készülnek a legnyersebb, legerőteljesebb alkotások. Gyakorlatilag a mai 
        pornófilmeknek megfelelő filmek voltak, ugyanúgy megmutatták a különféle helyzetű 
        nemi aktusokat, kis történettel (piknik, horgászat, vásárlás, stb...) körítve 
        őket. A gyártott mennyiségről csak körülbelüli adatok alapján lehet következtetni: 
        az egyik legnagyobbnak tartott ilyen témájú filmeket őrző magángyűjteményben 
        kb. 27.000 (!) különböző alkotást tartanak nyilván. Ezekben a régi filmekben 
        előfordulnak olyan későbbi sztárok is - mint pl. Marilyn Monroe, Kim Novak, 
        Ava Gardner, Jayne Mansfield - akik itt még mindent megmutattak bájaikból.
 
 
  A zugfilm - 
        zugfilm maradt. Igaz, biztosította alkotói, szereplői megélhetését; de a terjesztési 
        nehézségek miatt nagyiparrá sohasem alakulhatott. A pornófilm, mint filmes műfaj, 
        a nagyközönség számára a hetvenes évekig nem létezett. Addig csak a gazdag arisztokrácia 
        élvezhette a kis sikamlós történeteket. Ugyanis csak nekik volt meg az anyagi 
        bázisuk az új filmekre és az azidőtájt drága vetítőberendezésekre. A másik közönség 
        pedig a katonaság volt. Náluk, mint "nőpótlék" volt az ilyenfajta 
        szórakozás. Az első világháború után a filmipar mindenhol fellendült: németországban 
        az expresszionista avantgarde, franciaországban a realizmus és az avantgarde; 
        virágkorát érte az "északi (elsősorban svéd és dán) dráma"; meghódította 
        a világot az amerikai slapstick komédia (pl: Chaplin). Ebben a fellendülésben 
        részt vett az erotikus film is.Ezért látták célszerűnek az Egyesült Államokban, 
        hogy szabályozzák, mit is lehet bemutatni. A városi cenzúrabizottságok működésének 
        tapasztalatai alapján szervezték meg az ún. Hays Organisationt. Will H.Hays (1874-1954) amerikai jogász, ügyvéd neve így került be a 
        filmtörténetbe. 1922-ben alapítja meg (a kormány megbízásából) a Hays Organisationt, 
        melynek egyetlen feladata az amerikai érdekek és erkölcsök védelme a filmiparban. 
        Ezzel egyidejűleg Hayset az MPPDA (Az amerikai filmkészítők és filmforgalmazók 
        szövetsége) elnökévé is megválasztják, s ezt a tisztséget huszonhárom évig (1922-1945) 
        közmegelégedésre látja el. Hays 1922-ben fogalmazta meg első ízben: mit 
        lehet s mit nem lehet a filmvásznon meg- vagy bemutatni, kimondani.Szigorúan 
        megkötötte az emberi test és szerelmi élet bemutatásának lehetőségeit, bizonyos 
        trágárnak minősülő szófordulatokat. Ezeket az elveket a Hays-kódexben tette 
        elérhetővé, amelyet 1939. októberében újrafogalmaztak. E kódex - egyes részleteit 
        tekintve - még a mai napig is érvényesül, noha az 50-es, 60-as években több 
        bírósági döntés hatályon kívül helyezte... 
 Természetesen több rendező azonnal próbára tette ezeket a 
        cenzúrakötelmeket: 1929-ban F.W.Murnau - egyébként utolsó - legújabb 
        filmjét, a Tabut a dél-tengeri benszülöttek között forgatja, amelyben 
        sok-sok jelenet meztelen emberek között játszódik. A Tabu bemutatását 
        követően (1931) szinte minden országban óriási vihar robban ki. Egyes helyeken 
        bizonyos jeleneteket kivágatnak, másutt egészében betiltják, ismét máshol teljes 
        egészében engedélyezik a bemutatását. Ennél is nagyobb vihart kavarnak a Tabut 
        utanázó "néprajzi" filmek, melyek közül sok már direkt a szexualitásra 
        megy rá... Azonban a cenzúra sem marad tétlen.
 
 
 
 
 |