| Az erotikus 
filmek történetéből 
 
  3. 
  A korai hangosfilmektől - a hatvanas évek elejéig 
  1932-ben 
  forgatja és egy évvel később világbotránnyá válik a csehszlovák Gustav Machaty Extázis című filmje. A filmnek a mai napig többféle változata ismert. 
  A valójában félig némafilm - hangosfilmi megoldásokkal (néhány párbeszéd, a 
  cselekvések zöreje...) A film különböző változatai közül az. ún. ősváltozat, 
  melyben az idős emberhez férjhezmenő, és nászészakáját egyedül töltő, majd testileg 
  továbbra is kielégítetlen fiatal Eva, édesapja birtokán szemtanúja lesz a lovak 
  hágatásának, majd kilovagol és meztelenül fürödni indul. Eközben lova elnyargal 
  a ruhájával. A lovat egy vasúti mérnök fékezi meg, ki (a nézővel együtt) szemtanúja 
  lesz Eva meztelen bájainak. Eva nemsokára a szeretője lesz a mérnöknek. Az eredeti 
  ősváltozatban a rendező a szeretkező testeket is bemutatta. De ez már a korabeli 
  cseh cenzornak sem tetszett, így néhány beállítást kivágatott. Ettől kezdev 
  a film szinte országonként más-más vágott változatban került bemutatásra. Magyarországon, 
  a Filmarchívumi kópia (a Magyar Televízió is bemutatta) az egyik legerősebben 
  megnyomorított változatnak számít (csak 84 perc...).
 A produkció sorsát az is 
  nehezítette, hogy az Eva-t alakító Hedy Kiesler (aki később Hedy Lamarr) 
  néven vált amarikai sztárrá) első férje, "családi okokból" is vágásokat 
  követelt, sőt egy időben a film - számára elérhető - kópiáit is felvásárolta, 
  hogy ezzel is akadályozza az Extázis vetítését. A film végül is eredeti 
  formájában csak 1957-ben került a nagyközönség elé. Az Egyesült Állomokból Münchenbe 
  hazatelepült Machaty rekonstruálta az eredeti változatot, majd több cikket 
  is írt híres-hírhedt filmje sorsáról.  Ezidőtájt Németországban Marlene Dietrich főszereplésével leforgatják 
  a Kék angyalt [Der Blaue Engel, 1931], mely egy idős, megbecsült, konzervatív 
  tanár, és egy léha bártáncoshölgy kapcsolatát mutatja be. A filmben - amely Heinrich Mann Ronda tanár úr c. regényének a megfilmesítése - a köztiszteletben 
  álló tanár úr, aki minden erklöcs őrzője, züllik le Lola hatására...
 
 Amíg Európában - sokszor 
  az avntgarde keretében - kísérleteznek az erotikus töltésű filmek készítésével, 
  addig a tengerentúlon, Amerikában már más a helyzet. Amerika megtanul együttélni 
  a Hays-kódex szabályaival, és úgynevezett "határeset-témákat" keres, 
  amikben még éppen be lehet mutatni a meztelenséget. Az egyik kínálkozó lehetőséget 
  az ún. "felvilágosító-filmekben" vélik megtalálni a készítők. Az egyik 
  első ilyen film a Damaged Lives volt, mely a New York-i Daily News c. 
  lapban megjelent, és később Pulizter-díjjal jutalmazott Carl Warren-féle 
  riportsorozaton alapult, mely a nemi betegségek veszélyeivel foglalkozott. A 
  filmbéli orvost id.Jason Robards alakította. Még nagyobb sikert ért el, 
  a Roger Babb rendezte Mom and Dad (Mama és papa) című, szintén 
  a szexuális felvilágosítást szolgáló mű. Egy csecsemő megszületésének történetén 
  keresztül mutatja be, hogy az élet tényeinek nem ismerete nem kívánt terhességhez, 
  összerombolt életekhez vezet. A film töb, mint negyvenmilló dollár tiszta hasznot 
  hozott.
 A második világháború kitöréséig szinte változatlan volt a helyzet. A filmesek 
  addig csak kétértelmű párbeszédekkel, meg-megszakított hosszú csókjelenetekkel 
  (pl.: Hitchcock Forgószél (1946) c. filmje), rafináltan, ráutalásosan 
  bemutatott helyzetekkel jelentkezhettek szabadon a nagyközönségnek bemutatott 
  filmekben.
 
 
  Azonban a háború 
  kitörésével minden megváltozik. A háború rendkívüli igényeket támaszt. A katonaként 
  egymás között élő férfiak természetes vágyait, ha nem is lehet mindig kielégíteni 
  - valamivel pótolni kell őket. Európában fokozzák a kis pénzen készülő zugfilmek 
  gyártását. A tengerentúl pedig, a hivatalos hadvezetés, a sztárvilág egyes vampjai, 
  néhány fiatal sztárjelölt, kezdő és ismert fotómodellek segítségével megteremti 
  a "katonákat mindenhová elkísérő" pin-up girlök típusát és képsorait, 
  akik és amelyek a gránátládáktól az atombombáig, még a fegyvereken is megjelennek. 
  Mindez együtt jár a 30-as években és a 40-es évek legelején még csak igen szűkkörű 
  amerikai zugfilmgyártás növekedésével is. Forgalmazási nehézségek miatt a zugfilmeket 
  sokáig egy kis üzletembercsoport készítette (magukat a "negyven rabló" 
  névvel jelölték). Amikor az Egyesült Államok Pearl Harbour (1941) után maga 
  is hadviselő lesz, a zugfilmgyártók egyszerre törvényen belülre kerülnek. Szükség 
  van rájuk: hivatalos megbízások alapján "enyhén meztelenkedő" filmeket 
  forgatnak a tiszti és legénységi klubok, valamint az ún. frontbárok számára. 
  1943-tól elsősorban a nagyvárosok munkásnegyedeiben is (hivatalos ösztönzésre) 
  szaporítják a már korábban is működő burlesque-house-okat. Ezek az "intézmények" 
  a klubok és a nyilvános házak keverékét jelentik, ahol szabadosnak mondható, 
  olykor a meztelenségig elmenő filmecskéket is játszanaka slap-stick komédiák 
  mellett. Ezek általában 20-30 percet meg nem haladó hosszúságú, rövid, egy díszletben 
  játszódó, egyszerű történetű filmek voltak, melyek merészségükben a Fatima táncát 
  alig haladták meg. 
 Amikor a második 
  világháború véget ér - a tengeren túlon is, Európában is sok minden másképpen 
  kezdenek látni az emberek. Társadalmi rendszerek omlottak össze, alakultak át, 
  rövid káosz után új rendszerek, új társadalmak alakulnak ki, épülnek fel. E 
  változások mindenféle szempontból alapvetően befolyásolják az emberek gondolkodását, 
  s ezen keresztül a művészeteket is. Az élet a háború utáni társadalmakban a korábbiakhoz képest szabadosabbá válik. 
  Technikai változások is zajlanak: míg korábban csak a rádió - a közvetített 
  hang - jutott el a legtöbb lakásba, lassacskán a közvetített kép is, a televízió 
  is kezd elterjedni. Minél hoszabb és több lesz a televízióprogram, annál több 
  műsor kell, és minél több műsor van, annál több aktuális problémát kell felvetni, 
  feldolgozni. Az eddig homogén filmművészet is válságba kerül. Egyre kevésbé 
  sikerül az egész világon mindenütt egyformán sikeres filmeket készíteni. Csökken 
  a produkciószám, ez viszont feleslegessé teszi a sztárok egy részét. Másrészt 
  viszont az 50-es évekre sok háború előtti, esetleg némafilmes sztár kiöregszik. 
  Igy az újra induló filmgyártásnak új arcokra, fiatalokra van szüksége minden 
  területen. A hölgyek között általában a
  pin-up 
  típusok aratják a legkönyebben, a legnagyobb sikert. Ők lesznek a leghíresebbek: Hildegard Knef, Barbara Valentin, Maria Schell... Amrikában 
  az ideál Marilyn Monroe lesz, de mellette még több szán "futnak", 
  mint pl. Betty Page. Az amerikai filmválságból sok film a fehér telefonos, 
  álomvilágot hirdető musicaleket választja, de nem mindenki lesz sikeres. Ezért 
  azok, akiktől ilyenformán elpártol a siker, a könyebb utat választják: a meztelenséget 
  ábrázoló filmekkel próbálnak meg kitörni. Ekkor támad az a gondolat, hogy filmre 
  kell vinni a háború után divatba jövő, gombamós szaporodó nudistatáborok, telepek 
  életét. E filmekben majdnem semmi sem történik. Cselekményük alig, vagy egyáltalán 
  nincs. Meztelen férfiak és nők, esetleg gyerekek járnak-kelnek, úsznak, sportolnak, 
  labdáznak, napozáshoz készülődnek a parton. Feszültség nélküli életképek. Nem 
  csókolóznak a filmben - a cenzúra rögtön lecsapna rá - nem ösztönöznek szerelmi 
  életre. Csak éppen meztelen embereket mutatnak. És ez minden. Mai szemmel nézve 
  csodálkozhatunk azon, hogy valaha, valahol, valakik egyáltalán hajlandók voltak 
  sorozatban gyártani és levetíteni ezeket a mozgóképeket. 
 Mégis, hogyan lehet, hogy mégsem tiltották be ezeket az alkotásokat?
 
 A válasz egyszerű: 1955-ben a legkevesebb tőkével Éden kertje címmel 
  egy nudista filmet készít az Excelsior Pictures Co. New York állam oktatási 
  hivatala (gyakorlatilag a kultuszminisztérium) megtagadja a film forgalmazásának 
  jóvhagyását. A készítők polgári pert indítanak a döntés ellen. A pert Charles 
    Desmond bíró vezeti, aki a film megtekintése után arra a következtetésre 
  jut, hogy "a nudizmus önmagában nem illetlen vagy szeméremsértő". Desmond bíró azzal érvel, hogy a nagyra értékel, elismert National Geographic 
  magazine több milliós olvasótábora körében rendszeresen közöl meztelen testeket 
  ábrázoló képeket, mégsem jutott senkinek sem eszébe, hogy obszcenitással vádolja 
  a lapot. Igy azután 1957.július 3-án, a per záró tárgyalásán a Desmond vezette bíróság engedélyezi a film bemutatását New York állam területén, miután 
  kimondják:
 "bármilyen bőrszínű, fajú ember teljes testének megmutatása színpadon, 
      újságokban vagy filmvásznon nem meríti ki az illetlenség és obszcenitás fogalmát". (személyes megjegyzésem: mindez a XX.században történt, ennyire primitívek lennénk, 
  hogy ez az evidencia eddig problémát okozott???!)
 
 A per eredmény sorsdöntő volt: jogilag eredményes támadást mért a Hays-kódex 
  ellen. Ezután kis cégek tömegével gyárthatták, és mutathatták be ilyen témájú 
  filmjeiket. E filmek azonban nem valódi nudistákat mutattak be, hanem válogatott, 
  fizetett modellekkel készültek. Általában 10-70 ezer dollár körül mozgott ezeknek 
  a filmeknek a költségvetése, ám ennek többszörösét termelték meg gyártóiknak.
 
 A csak meztelen testeket bemutató - a derék alatti részeket, ill. a női kebleket 
  sohasem hangsúlyozó - filmeknek egy idő után tovább kellett lépniük, mert külünben 
  elvesztették volna varázsukat. A megoldás: merészebb filmek forgalmazásának 
  kiharcolása a cenzúrától.
 
 
 
  Európában sohasem 
  érvényesült olyan erős cenzúra, mint az Egyesült Államokban. Emiatt sok olyan 
  film készült, amelybenmeztelen, vagy akár erotikusnak minősülő jelenetek voltak 
  láthatóak. Ezek az alkotások elsősorban ún. művészfilmek voltak. Amerikában 
  viszont először szexfilmként forgalmazták őket. David F. Friedman - a 
  modern splatter-horror egyik megteremtője is egyben - hozatott be először ezeből 
  az alkotásokból az Egyesült Államokba. Ingmar Bergman Monika (Egy 
  nyár Mónikával, 1952) címjét felirat és szinkron nélkül forgalmazza, de új alcímmel: Monika - egy rossz lány története. A kék-filmszínházak közönsége körében 
  hatalmas sikert arat a fiatal Harriet Andersson meztelen tengerparti 
  rohangálása, csakúgy mint Ulla Jacobsson szintén meztelen fürdőzése, 
  és szerelmeskedése az Egy nyáron át táncolt (1951) című, szintén svéd 
  moziban. De ugyancsak "kék-filmként" kerül bemutatásra Fellini Édes élete (1960), vagy Godard Kifulladásigja (1959). 
 A külföldi filmek közül az egyik legnagyobb sikert Roger Vadim aratja: ...És Isten megteremté a nőt (1957). Brigitte Bardot a 
  tengerentúlon is sztárrá válik. A film négymilló dolláros bevételével - nem 
  angolul beszélő film! - rekordot dönt.
 
 
 
 
 
 
 <--- 
  előzmény    folytatás---> [Alfred Hitchcock] - [Drakula halála 1921] - [Silent Horror][Horror Story] - [Hungarian Horror ]
 [Home]
 
 |