3.
A korai hangosfilmektől - a hatvanas évek elejéig
1932-ben forgatja és egy évvel később világbotránnyá válik a csehszlovák Gustav Machaty Extázis című filmje. A filmnek a mai napig többféle változata ismert. A valójában félig némafilm - hangosfilmi megoldásokkal (néhány párbeszéd, a cselekvések zöreje...) A film különböző változatai közül az. ún. ősváltozat, melyben az idős emberhez férjhezmenő, és nászészakáját egyedül töltő, majd testileg továbbra is kielégítetlen fiatal Eva, édesapja birtokán szemtanúja lesz a lovak hágatásának, majd kilovagol és meztelenül fürödni indul. Eközben lova elnyargal a ruhájával. A lovat egy vasúti mérnök fékezi meg, ki (a nézővel együtt) szemtanúja lesz Eva meztelen bájainak. Eva nemsokára a szeretője lesz a mérnöknek. Az eredeti ősváltozatban a rendező a szeretkező testeket is bemutatta. De ez már a korabeli cseh cenzornak sem tetszett, így néhány beállítást kivágatott. Ettől kezdev a film szinte országonként más-más vágott változatban került bemutatásra. Magyarországon, a Filmarchívumi kópia (a Magyar Televízió is bemutatta) az egyik legerősebben megnyomorított változatnak számít (csak 84 perc...).
A produkció sorsát az is nehezítette, hogy az Eva-t alakító Hedy Kiesler (aki később Hedy Lamarr) néven vált amarikai sztárrá) első férje, "családi okokból" is vágásokat követelt, sőt egy időben a film - számára elérhető - kópiáit is felvásárolta, hogy ezzel is akadályozza az Extázis vetítését. A film végül is eredeti formájában csak 1957-ben került a nagyközönség elé. Az Egyesült Állomokból Münchenbe hazatelepült Machaty rekonstruálta az eredeti változatot, majd több cikket is írt híres-hírhedt filmje sorsáról.
Ezidőtájt Németországban Marlene Dietrich főszereplésével leforgatják
a Kék angyalt [Der Blaue Engel, 1931], mely egy idős, megbecsült, konzervatív
tanár, és egy léha bártáncoshölgy kapcsolatát mutatja be. A filmben - amely
Heinrich Mann Ronda tanár úr c. regényének a megfilmesítése - a köztiszteletben
álló tanár úr, aki minden erklöcs őrzője, züllik le Lola hatására...
Amíg Európában - sokszor
az avntgarde keretében - kísérleteznek az erotikus töltésű filmek készítésével,
addig a tengerentúlon, Amerikában már más a helyzet. Amerika megtanul együttélni
a Hays-kódex szabályaival, és úgynevezett "határeset-témákat" keres,
amikben még éppen be lehet mutatni a meztelenséget. Az egyik kínálkozó lehetőséget
az ún. "felvilágosító-filmekben" vélik megtalálni a készítők. Az egyik
első ilyen film a Damaged Lives volt, mely a New York-i Daily News c.
lapban megjelent, és később Pulizter-díjjal jutalmazott Carl Warren-féle
riportsorozaton alapult, mely a nemi betegségek veszélyeivel foglalkozott. A
filmbéli orvost id.Jason Robards alakította. Még nagyobb sikert ért el,
a Roger Babb rendezte Mom and Dad (Mama és papa) című, szintén
a szexuális felvilágosítást szolgáló mű. Egy csecsemő megszületésének történetén
keresztül mutatja be, hogy az élet tényeinek nem ismerete nem kívánt terhességhez,
összerombolt életekhez vezet. A film töb, mint negyvenmilló dollár tiszta hasznot
hozott.
A második világháború kitöréséig szinte változatlan volt a helyzet. A filmesek
addig csak kétértelmű párbeszédekkel, meg-megszakított hosszú csókjelenetekkel
(pl.: Hitchcock Forgószél (1946) c. filmje), rafináltan, ráutalásosan
bemutatott helyzetekkel jelentkezhettek szabadon a nagyközönségnek bemutatott
filmekben.
Azonban a háború
kitörésével minden megváltozik. A háború rendkívüli igényeket támaszt. A katonaként
egymás között élő férfiak természetes vágyait, ha nem is lehet mindig kielégíteni
- valamivel pótolni kell őket. Európában fokozzák a kis pénzen készülő zugfilmek
gyártását. A tengerentúl pedig, a hivatalos hadvezetés, a sztárvilág egyes vampjai,
néhány fiatal sztárjelölt, kezdő és ismert fotómodellek segítségével megteremti
a "katonákat mindenhová elkísérő" pin-up girlök típusát és képsorait,
akik és amelyek a gránátládáktól az atombombáig, még a fegyvereken is megjelennek.
Mindez együtt jár a 30-as években és a 40-es évek legelején még csak igen szűkkörű
amerikai zugfilmgyártás növekedésével is. Forgalmazási nehézségek miatt a zugfilmeket
sokáig egy kis üzletembercsoport készítette (magukat a "negyven rabló"
névvel jelölték). Amikor az Egyesült Államok Pearl Harbour (1941) után maga
is hadviselő lesz, a zugfilmgyártók egyszerre törvényen belülre kerülnek. Szükség
van rájuk: hivatalos megbízások alapján "enyhén meztelenkedő" filmeket
forgatnak a tiszti és legénységi klubok, valamint az ún. frontbárok számára.
1943-tól elsősorban a nagyvárosok munkásnegyedeiben is (hivatalos ösztönzésre)
szaporítják a már korábban is működő burlesque-house-okat. Ezek az "intézmények"
a klubok és a nyilvános házak keverékét jelentik, ahol szabadosnak mondható,
olykor a meztelenségig elmenő filmecskéket is játszanaka slap-stick komédiák
mellett. Ezek általában 20-30 percet meg nem haladó hosszúságú, rövid, egy díszletben
játszódó, egyszerű történetű filmek voltak, melyek merészségükben a Fatima táncát
alig haladták meg.
Amikor a második
világháború véget ér - a tengeren túlon is, Európában is sok minden másképpen
kezdenek látni az emberek. Társadalmi rendszerek omlottak össze, alakultak át,
rövid káosz után új rendszerek, új társadalmak alakulnak ki, épülnek fel. E
változások mindenféle szempontból alapvetően befolyásolják az emberek gondolkodását,
s ezen keresztül a művészeteket is.
Az élet a háború utáni társadalmakban a korábbiakhoz képest szabadosabbá válik.
Technikai változások is zajlanak: míg korábban csak a rádió - a közvetített
hang - jutott el a legtöbb lakásba, lassacskán a közvetített kép is, a televízió
is kezd elterjedni. Minél hoszabb és több lesz a televízióprogram, annál több
műsor kell, és minél több műsor van, annál több aktuális problémát kell felvetni,
feldolgozni. Az eddig homogén filmművészet is válságba kerül. Egyre kevésbé
sikerül az egész világon mindenütt egyformán sikeres filmeket készíteni. Csökken
a produkciószám, ez viszont feleslegessé teszi a sztárok egy részét. Másrészt
viszont az 50-es évekre sok háború előtti, esetleg némafilmes sztár kiöregszik.
Igy az újra induló filmgyártásnak új arcokra, fiatalokra van szüksége minden
területen. A hölgyek között általában a pin-up
típusok aratják a legkönyebben, a legnagyobb sikert. Ők lesznek a leghíresebbek:
Hildegard Knef, Barbara Valentin, Maria Schell... Amrikában
az ideál Marilyn Monroe lesz, de mellette még több szán "futnak",
mint pl. Betty Page. Az amerikai filmválságból sok film a fehér telefonos,
álomvilágot hirdető musicaleket választja, de nem mindenki lesz sikeres. Ezért
azok, akiktől ilyenformán elpártol a siker, a könyebb utat választják: a meztelenséget
ábrázoló filmekkel próbálnak meg kitörni. Ekkor támad az a gondolat, hogy filmre
kell vinni a háború után divatba jövő, gombamós szaporodó nudistatáborok, telepek
életét. E filmekben majdnem semmi sem történik. Cselekményük alig, vagy egyáltalán
nincs. Meztelen férfiak és nők, esetleg gyerekek járnak-kelnek, úsznak, sportolnak,
labdáznak, napozáshoz készülődnek a parton. Feszültség nélküli életképek. Nem
csókolóznak a filmben - a cenzúra rögtön lecsapna rá - nem ösztönöznek szerelmi
életre. Csak éppen meztelen embereket mutatnak. És ez minden. Mai szemmel nézve
csodálkozhatunk azon, hogy valaha, valahol, valakik egyáltalán hajlandók voltak
sorozatban gyártani és levetíteni ezeket a mozgóképeket.
Mégis, hogyan lehet, hogy mégsem tiltották be ezeket az alkotásokat?
A válasz egyszerű: 1955-ben a legkevesebb tőkével Éden kertje címmel
egy nudista filmet készít az Excelsior Pictures Co. New York állam oktatási
hivatala (gyakorlatilag a kultuszminisztérium) megtagadja a film forgalmazásának
jóvhagyását. A készítők polgári pert indítanak a döntés ellen. A pert Charles
Desmond bíró vezeti, aki a film megtekintése után arra a következtetésre
jut, hogy "a nudizmus önmagában nem illetlen vagy szeméremsértő".
Desmond bíró azzal érvel, hogy a nagyra értékel, elismert National Geographic
magazine több milliós olvasótábora körében rendszeresen közöl meztelen testeket
ábrázoló képeket, mégsem jutott senkinek sem eszébe, hogy obszcenitással vádolja
a lapot. Igy azután 1957.július 3-án, a per záró tárgyalásán a Desmond
vezette bíróság engedélyezi a film bemutatását New York állam területén, miután
kimondják:
"bármilyen bőrszínű, fajú ember teljes testének megmutatása színpadon,
újságokban vagy filmvásznon nem meríti ki az illetlenség és obszcenitás fogalmát".
(személyes megjegyzésem: mindez a XX.században történt, ennyire primitívek lennénk,
hogy ez az evidencia eddig problémát okozott???!)
A per eredmény sorsdöntő volt: jogilag eredményes támadást mért a Hays-kódex
ellen. Ezután kis cégek tömegével gyárthatták, és mutathatták be ilyen témájú
filmjeiket. E filmek azonban nem valódi nudistákat mutattak be, hanem válogatott,
fizetett modellekkel készültek. Általában 10-70 ezer dollár körül mozgott ezeknek
a filmeknek a költségvetése, ám ennek többszörösét termelték meg gyártóiknak.
A csak meztelen testeket bemutató - a derék alatti részeket, ill. a női kebleket
sohasem hangsúlyozó - filmeknek egy idő után tovább kellett lépniük, mert külünben
elvesztették volna varázsukat. A megoldás: merészebb filmek forgalmazásának
kiharcolása a cenzúrától.
Európában sohasem
érvényesült olyan erős cenzúra, mint az Egyesült Államokban. Emiatt sok olyan
film készült, amelybenmeztelen, vagy akár erotikusnak minősülő jelenetek voltak
láthatóak. Ezek az alkotások elsősorban ún. művészfilmek voltak. Amerikában
viszont először szexfilmként forgalmazták őket. David F. Friedman - a
modern splatter-horror egyik megteremtője is egyben - hozatott be először ezeből
az alkotásokból az Egyesült Államokba. Ingmar Bergman Monika (Egy
nyár Mónikával, 1952) címjét felirat és szinkron nélkül forgalmazza, de új alcímmel:
Monika - egy rossz lány története. A kék-filmszínházak közönsége körében
hatalmas sikert arat a fiatal Harriet Andersson meztelen tengerparti
rohangálása, csakúgy mint Ulla Jacobsson szintén meztelen fürdőzése,
és szerelmeskedése az Egy nyáron át táncolt (1951) című, szintén svéd
moziban. De ugyancsak "kék-filmként" kerül bemutatásra Fellini
Édes élete (1960), vagy Godard Kifulladásigja (1959).
A külföldi filmek közül az egyik legnagyobb sikert Roger Vadim
aratja: ...És Isten megteremté a nőt (1957). Brigitte Bardot a
tengerentúlon is sztárrá válik. A film négymilló dolláros bevételével - nem
angolul beszélő film! - rekordot dönt.
[Alfred Hitchcock] - [Drakula halála 1921] - [Silent Horror]
[Horror Story] - [Hungarian Horror ]
[Home]