A UNIVERSAL PICTURES
BEMUTATJA
GUS VAN SANT FILMJÉT
ROBERT BLOCH REGÉNYE ALAPJÁN
ÍRTA JOSEPH STEFANO
OPERATÕR CHRIS DOYLE
LÁTVÁNYTERVEZÕ TOM FODEN
JELMEZTERVEZÕ BEATRIX ARUNA PASZTOR
VÁGÓ AMY DUDDLESTON
ZENE BERNARD HERRMANN
PRODUCER BRIAN GAZER ÉS GUS VAN SANT
EXECUTIVE PRODUCER DANY WOLF
RENDEZÕ GUS VAN SANT
SZEREPLÕK:
NORMAN BATES...................VINCE VAUGHN
MARION CRANE.........................ANNE HECHE
LILA CRANE.....................JULIANNE MOORE
SAM LOOMIS.............VIGGO MORTENSEN
MILTON ARBOGAST.......WILLIAM H. MACY
DR. SIMON....................ROBERT FORSTER
Norman:
Mindannyian megbolondulunk néha. Maga talán nem?
Marion:
De... És ha csak egyszer, az is több lehet a kelleténél.
- A Psycho forgatókönyvébõl -
Már csaknem négy évtizede a filmbéli feszültség
egyet jelent azzal a címmel, hogy PSYCHO.
Amikor 1960-ban Alfred Hitchcock elkészítette
a PSYCHÓt, az volt a legerõszakosabb
és szexuálisan legtúlfûtöttebb film,
amit valaha Hollywoodban csináltak. A közönséget
sokkolta a pszichopata moteltulajdonos története, és
a film után a zuhanyozás már soha nem jelenthette
azt, amit korábban. Azóta gyakran imitálták
azokat a megoldásokat, melyekkel Hitchcock felállította
a szõrt a nézõk hátán, de ezek még
csak meg sem közelítették azt az élményt,
melyet a PSYCHO jelent, ha az ember elõször látja.
A filmet nemrégiben egy tévés közvéleménykutatáson
a nézõk minden idõk második legfélelmetesebb
filmjének választották, és felkerült
az Amerikai Filmintézet által összeállított
listára is, mely a 100 legfontosabb amerikai filmet tartalmazza.
A PSYCHO mélyen befészkelte magát a bõre
alá mindenkinek, aki valaha is belépett a Bates Motel
hátborzongató, ugyanakkor tagadhatatlanul csábító
világába, melynek urai Norman Bates, és idõs,
zsarnok édesanyja. Ez a hatás teljes egészében
Joseph Stefano feszes és izgalmas forgatókönyvének
és Hitchcock mesteri rendezésének köszönhetõ.
Hitchcock leselkedõ kamerája, szaggatott vágásai
és hajlandósága, hogy teljesen elmerüljön
az emberi lélek legsötétebb bugyraiban, a filmet
addig példátlan moziélménnyé varázsolták.
A PSYCHO tehát mindenképpen remekmû volt akkor
is, és mára sem vesztett erejébõl. Akkor
miért nyúlna hozzá bárki is?
Gus Van Sant rendezõ a mai film világának
egyik legnagyobb tabujával szállt szembe, amikor újra
megcsinálta a PSYCHÓt. Bár ezt még sosem
csinálták, Van Santot az a lehetõség érdekelte,
hogy mi történik, ha egy tagadhatatlan klasszikust újra
megcsinálnak egy szinte az eredetivel megegyezõ technikai
forgatókönyv alapján, de mai filmtechnikai eszközökkel.
Ez a bátor kísérlet részben fõhajtás
Hitchcock nagysága elõtt, részben egyfajta bevezetés
a fiatalabb nézõk számára,
de távolról sem az a szándéka, hogy kitúrja
helyérõl az 1960-as mestermûvet. Sokkal inkább
egy friss megközelítés - annak kipróbálása,
mi történik, ha valaki egy új nemzedékbõl
megragadja ugyanazt a borotvaéles kést.
Gus
Van Sant már régóta megszállottja a PSYCHÓnak.
Felvállalta, hogy hozzányúl egy mérföldkõnek
számító filmhez, ugyanúgy, ahogy különbözõ
rendezõk újra és újra elõveszik a
Hamletet, mert a mû oly gazdag és sokrétû.
Az elsõ reakciója szinte mindenkinek ugyanaz volt:
„Mi az ördögnek tennél ilyet?" Volt, aki szerint ez
felháborító, mások szerint egyenesen szentségtörés.
De Van Sant készen áll a válasszal.
„Igaz ugyan, hogy a filmfõiskolások, filmõrültek
és a szakmabeliek jól ismerik a PSYCHOt,
de felnõtt egy egész nézõnemzedék,
akik valószínûleg még nem látták"
- mondja.
„Úgy gondoltam, ily módon népszerûsíteni
tudok egy klasszikust, ahogy még sosem tették. Mintha
ma állítanánk színpadra egy klasszikus darabot
úgy, hogy hûek maradunk az eredetihez. Van egy olyan felfogás,
mely szerint a mozi viszonylag fiatal mûvészet, és
ezért nincs értelme újra rendezni egy filmet. De
ahogy a film öregszik, létrejön egy új közönségréteg,
akik már nagyon járatlanok a régi filmekben, a
némafilmekben, a fekete-fehér filmekben. A PSYCHO tökéletes
arra, hogy felfrissítsük modern mûként. A tükrözõdés
fontos motívum az eredetiben, sok benne a tükör, és
a szereplõk is reflektálnak egymásra. Ez a változat
tükröt tart az eredeti filmnek, amolyan skizofrén ikertestvérként."
Az igazi próbát az jelentette Van Sant számára,
amikor megkereste azokat, akik 1960-ban Hitchcocknak dolgoztak. Vajon
árulást kiáltanak és tiltakoznak? Patricia
Hitchcock O’Connell, a rendezõ lánya, aki játszott
is az eredeti filmben,
az új változat technikai konzultánsa így
nyilatkozott: „Szerintem ez nagyon hízelgõ. Tudom, hogy
apámnak is hízelegne, hogy a PSYCHÓt annyira nagy
filmnek tartják, hogy megérdemli azt, hogy újra
megcsinálják. Apám mindig is a közönségnek
csinálta filmjeit, nem pedig a kritikusoknak. És nem is
saját magának. A legfõbb ok a közönség
volt, és a közönség nem változik."
Alfred Hitchcock számára Joseph Stefano forgatókönyve
tökéletes anyag volt arra, hogy a nézõk „belemárthassák
lábujjukat a félelem jeges vizébe." A forgatókönyv
lemerült az emberi lélek legborzalmasabb mélységeibe,
a szexualitástól az Ödipusz-komplexuson át
a gyilkos hajlamokig. „Gus elmagyarázta, hogy rekonstruálni
akarja az eredeti PSYCHÓt, úgy, hogy annyira hű maradjon
Hitchcock verziójához, amennyire lehetséges" -
meséli Stefano. „Ezzel nagyon elégedett voltam. Szerintem
õ az egyik legjobb rendezõ, akit erre a feladatra el lehet
képzelni."
Bár Van Sant nagyobb változtatások nélkül
akarta leforgatni a filmet, Stefanóval megegyeztek abban, hogy
a hitelesség kedvéért némileg frissítenek
a forgatókönyvön. „Ezek aprócska, de fontos
dolgok voltak" - mondja Stefano. „Például az eredeti film
azt sugallta, hogy ebédidõben egy motelszobában
tölteni egy pásztorórát teljességgel
erkölcstelen. Ez ma kissé fura lenne. Meg kellett változtatni
a pénz összegét is, amit Marion ellop, meg ilyen
apróságok."
A párbeszédek nagy része érintetlen
maradt, eltekintve egy-két apróságtól, melyeket
megváltoztattak, hogy ne zavarja a mai kulturális érzékenységet.
A PSYCHO szereposztását összeállítani
is veszélyes feladat volt. A filmesek nem akarták, hogy
a nézõk állandóan az eredeti film szereplõihez
hasonlítsák az új film színészeit,
ugyanakkor olyan színészekre volt szükség,
akik ugyanolyan frissek és kiválóak a szerepekben.
Anne Heche, amikor elvállalta Marion Crane szerepét,
tudta, hogy új irányból kell közelítenie.
„Marion olyan nõ, aki nagyon közel van ahhoz, hogy
álmai valóra váljanak, de a helyzet foglyul ejti"
- mondja Heche. „Olyan nõ, aki ki akar törni abból
az életbõl, amit saját magának alkotott,
még ha nincs is ennek tudatában. De a PSYCHO olyan sok
különféle szinten mûködik, hogy a tudatos
és a tudatalatti, a képzelet és a valóság
egyaránt fontosak."
Az új Norman Bates megtalálása sem volt könnyû.
„Elõször nehéz volt a szerepet elképzelni
anélkül, hogy az ember ne Anthony Perkinsre gondoljon" -
mondja a rendezõ. „Az segített, hogy újból
elõvettem a regényt, és megnéztem, milyen
az eredeti figura - egyáltalán nem olyan, mint a Perkins-féle
Bates. Ez segített abban, hogy olyasvalakit találjak,
aki új és meggyõzõ, de aki mégsem
úgy játssza a szerepet, mint Perkins."
Vince Vaughn megfelelt Van Sant elképzelésének.
„Bár nagy rajongója voltam a PSYCHÓnak," - mondja
Vaughn - „rájöttem, hogy attól még, hogy ilyesféle
újraforgatást még nem kísérelt meg
senki, az nem jelenti, hogy ne lehetne megpróbálni. Nyitott
voltam a dologra."
Van Sant korán eldöntötte, hogy ugyanazokat a
beállításokat akarja használni, mint Hitchcock,
sõt, követni akarja az õ 37 napos forgatási
menetrendjét is.
Ez természetesen komoly elõkészítést
igényelt, ami szintén jellemzõ volt Hitchcock munkastílusára.
A mester egyszer azt mondta, hogy szerinte a munka 95 százalékának
meg kell lennie, mire a színészek a díszletek közé
lépnek. Aprólékosan megtervezett minden beállítást,
és a fejében, improvizációk nélkül
megvolt az egész film, mielõtt forgatni kezdték
volna.
Van Sant tehát ugyanezzel a feladattal nézett szembe.
Gondosan újranézett és lemért minden jelenetet
az eredeti PSYCHÓban egy DVD lejátszó segítségével.
„Hosszadalmas munka volt, de megvolt a maga jutalma és varázsa"
- mondja Van Sant. „Néhány jelenetben teljesen eltértünk
az eredetitõl, és a saját interpretációnkat
vittük filmre. De a film 95 százalékát az
eredeti szerint forgattuk."
Furcsamód Hitchcock leleményes filmtechnikai fogásai,
mint például a háttérvetítés,
vagy a makettezés annyira megelõzték korukat, hogy
Van Sant számára komoly kihívás volt a PSYCHO
egyes jeleneteit tökéletesen reprodukálni. Bár
a hagyományos háttérvetítéses technikát
mára már felváltották a számítógépes
trükkök, Van Sant azt a megoldást használta
a film elején lévõ vezetési jelenetekhez,
mint amit Hitchcock, csak a legmodernebb eszközökkel.
Az egyetlen eszköz, amit Hitchcock nem használt, a
színes film volt - mivel a mester attól tartott, hogy
a valósághû vér annyira hatásos lesz,
hogy a korabeli cenzorok ki fogják vágni. Hitchcock ugyanakkor
híres volt arról, hogy színes filmjeiben, például
a klasszikus Szédülésben aprólékos
gonddal tervezte meg a színeket, a világítást,
az árnyékokat. Van Sant és stábja ugyanilyen
gonddal tervezték meg a Bates Motel színvilágát.
„A látványtervezõ, a jelmeztervezõ
és én nagyon szorosan együttmûködtünk
minden szín megválasztásánál. A képek
színvilága rendkívül fontos volt" - mondja
az operatõr, Chris Doyle.
A helyszíneket illetõen a filmesek ismét
Hitchcock nyomdokaiba léptek. A mester az eredeti helyszíneknél
sokkal jobban kedvelte a stúdiókat, ahol minden részletet
az irányítása alatt tarthatott. Az eredeti film
mintegy 98 százalékát a Universal stúdióiban
forgatták. Ennek megfelelõen az új film díszleteit
is itt építették fel, mert noha az eredeti film
háza még áll, azonban olyan helyszínre költöztették
a turisták kedvéért, ami a forgatásnak nem
felelt meg.
Az eredeti film egyik legmeghatározóbb eleme Bernard
Herrmann hátborzongató muzsikája. Ezt a filmesek
épen akarták hagyni, amennyire lehetett, de az új
film számos jelenetének idõtartama nem egyezik
az eredetiével, így Danny Elfman, aki maga is kiváló
filmzeneszerzõ, segített a kísérõzene
kibõvítésében és átdolgozásában
egy 72 tagú zenekar segítségével.
A film készítése alatt, miközben a sajtó
egyfolytában - pro és kontra - foglalkozott a dologgal,
és a filmesek nagyon igyekeztek mindent úgy csinálni,
megvolt a veszélye annak, hogy a stáb túl komolyan
veszi a rekonstruálást, amit Van Sant az elejétõl
szeretett volna elkerülni. Mindenkit emlékeztetett arra,
hogyan határozta meg Hitchcock, hogy mi a filmkészítés
célja: „Egyszerûen hogy halálra rémítsem
az embereket."
A
SZEREPLÕKRÕL
VINCE
VAUGHN (Norman Bates) a Bárbarátok címû
komédiában tûnt fel, és az itt nyújtott
alakításával hívta fel magára Steven
Spielberg figyelmét, aki szerepet adott neki Az elveszett világban.
Filmjei még a The Locusts, Return to Paradise, Clay Pigeons,
és hamarosan a Cool Dry Place címû filmben lesz
látható.
ANNE
HECHE (Marion Crane) legutóbb a Hat nap, hét éjszakában
volt látható. Filmjei még a Return To Paradise,
Amikor a farok csóválja, Tûzhányó,
Donnie Brasco, Az esküdt, Walking and Talking, Ha a falak beszélni
tudnának, The Wild Side, Pie in the Sky, Twist of Fate, Dugi
pénz, The Investigator, I’ll Do Anything, The Adventures of Huck
Finn, Ambush of Ghosts. Az Another World címû tévésorozatért
Emmy-díjat kapott.
JULIANNE
MOORE (Lila Crane) a legkülönbözõbb mûfajú
filmekben jeleskedett, Robert Altman Rövidre vágva címû
remekétõl Louis Malle Vanya on 42nd Streetjén át
olyan sikerfilmekig, mint A szökevény vagy Az elveszett
világ. Legutóbb A nagy Lebowskiban, a Boogie Nightsban
és a The Myths of Fingerprintsben láthattuk. Emellett
szerepelt Todd Haynes [biztonságban] címû filmjében,
melyet sok nagynevû kritikus beválasztott 1995 legjobb
filmjei közé. Filmjei még Túlélni Picassót,
Áldatlan állapotban, Benny & Joon, Bérgyilkosok,
A kéz, amely a bölcsõt ringatja. Bemutatás
elõtt áll a Cookie’s Fortune és az An Ideal Husband
címû filmje. Jelenleg a Map of the World, majd az End of
the Affair címû filmet forgatja. Moore, miután elvégezte
a Bostoni Egyetem elõadómûvészeti szakát,
színházi produkciókban dolgozott, és teszi
ezt a mai napig is.
VIGGO
MORTENSEN (Sam Loomis) legutóbb a Tökéletes
gyilkosságban volt látható. Korábban
olyan filmekben nyújtott kiemelkedõ alakítást,
mint a Daylight, Egy hölgy arcképe, GI Jane, Az utolsó
esély, Carlito útja, Gimlet, Albínó Aligátor,
God`s Army, Öt lövés a testbe, egy a fejbe, Forráspont,
Indián vér, A kis szemtanú, Fresh Horses, valamint
Philip Ridley két filmje, A bõr tükre és a
Darkly Noon passiója. Következõ filmje a The Blouse
Man lesz Diane Lane-nel és Anna Paquinnnal. Ami színházi
alakításait illeti, a Bent címû darabért
elnyerte a kritikusok Dramalogue díját.
WILLIAM
H. MACY (Milton Arbogast) Oscar-jelölést kapott a legjobb
férfi mellékszereplõ kategóriájában
a Fargóért, és Emmy díjra jelölték
vendégszerepéért a Vészhelyzetben. Filmjei
közt van például a Boogie Nights, Amikor a farok
csóválja, Az elnök különgépe, Csendszimfónia,
Ghosts of the Mississippi, Oleanna, Homicide, Things Change, House of
Games és a Pleasantville. Bemutatás elõtt áll
a Civil Action és a Mystery Men címû filmje. Sokat
dolgozott együtt David Mamettel, több darabjában is
szerepelt, emellett rendezett is színházi elõadásokat.
Macy Steven Schaterrel együtt négy filmet is írt,
ezek között volt a Pasifaló csaló, melyben szerepelt
is Rebecca DeMornayval, és az Above Suspicion.
A FILM KÉSZÍTÕIRÕL
GUS
VAN SANT (rendezõ / producer) Oscar-jelölést
kapott a legjobb rendezés kategóriájában
a Good Will Huntingért. A film két Oscar-díjat
kapott, a legjobb férfi mellékszereplõ (Robin Williams)
és a legjobb forgatókönyv (Matt Damon és Ben
Affleck) kategóriájában. Emellett még hat
kategóriában jelölték Oscarra, köztük
a legjobb film kategóriában is. Van Sant a kritikusokat
és a közönséget is meghódítótta,
mióta elkészítette elsõ filmjét,
a Mala Nochét, mely 1987-ben megkapta a Los Angeles-i Filmkritikusok
legjobb független vagy kísérleti filmnek járó
díját. Második filmje, a Drugstore Cowboy számos
díjat nyert 1989-ben, köztük a Filmkritikusok Országos
Szövetségének díját a legjobb film,
forgatókönyv és rendezés kategóriájában;
a Pen Irodalmi Díjat a forgatókönyvért és
az Independent Spirit Díjat szintén a forgatókönyvért.
Következõ filmje, az Otthonom, Idaho River Phoenixszel és
Keanu Reevesszel a fõszerepben Independent Spirit díjat
kapott a legjobb forgatókönyv, színész és
zene kategóriájában, valamint a Velencei Filmfesztiválon
megkapta a legjobb színésznek járó Kritikusok
Különdíját. Ezt követte a Néha a
csajok is úgy vannak vele, mely Tom Robbins kultuszregényébõl
készült road-movie. Az ezt követõ Majd’ megdöglik
érte Joyce Maynard könyvébõl készült,
Nicole Kidmannel és Matt Dillonnal a fõszerepben. Van
Sant 1952-ben születtett Louisville-ben, Kentuckyban, és
családjával körbeutazta az államokat. A Rhode
Island-i Rajziskolában végzett, majd Hollywoodba költözött,
ahol Ken Saphiróval dolgozott, majd készített egy
rövidfilmet Alice in Hollywood címmel, melyet késõbb
nagyfilm hosszúságúra vágott. A 80-as évek
elejétõl kezdve Van Sant rövidfilmjei sorozatban
nyerték a díjakat a világ filmfesztiváljain.
Van Sant maga is zenész, olyan elõadók dalaihoz
készített klipeket, mint David Bowie, Elton John, Tracy
Chapman, a Red Hot Chili Peppers és a Hanson. Pályája
kezdetén Van Sant két évig reklámfilmeket
talált ki Manhattanban egy cégnek, majd Portlandban telepedett
le, azóta is ott él és dolgozik, filmeket, reklámfilmeket
és videoklipeket rendez, emellett fest, fotózik és
ír. Elsõ fotóalbuma, a 108 Portraits 1995-ben,
elsõ regénye, a Pink 1997-ben jelent meg.
JOSEPH
STEFANO (forgatókönyvíró) Dél-Philadelphiában
született, és leginkább úgy ismerik, mint
azt az embert, aki a PSYCHO forgatókönyvét írta.
Õ írta 1959-ben a Fekete orchideát Sophia Loren
és Anthony Quinn fõszereplésével. Más
forgatókönyvek után Stefano figyelmét a televízió
felé fordította, és õ lett a The Outer Limits
címû kultuszsorozat szerzõje és társproducere.
Azóta írt tévés és filmforgatókönyveket
is. Legutóbbi munkája az 1994-es Two Bits volt Al Pacinóval
a fõszerepben. Számos díja közt van az Edgar
Allen Poe Díj a PSYCHOért, és a Sci-fi-, Fantasy-
és Horrorfilmek Akadémiájának Saturn Díja.
CHRIS
DOYLE (operatõr) Sydneyben született, volt tengerész
a norvég kereskedelmi flottánál, hallgatott kínai
mûvészetet a Marylandi Egyetemen, volt kínai természet-gyógyász,
tehénpásztor egy izraeli kibucban, sõt, még
kútásó is Indiában. Edward Yang That Day
On The Beach (1981) címû filmjétõl kezdve
Doyle számos híres ázsiai rendezõvel dolgozott,
köztük Chen Kai Gével a Temptress Moonon, Stanley Kwannal
a Red Rose/White Rose-on, valamint Wong Kar-waijal olyan filmeken, mint
a Chungking Expressz, Bukott angyalkák, A vadság napjai,
Idõk hamvai és a Boldog együttlét. Doyle-nak
volt fotókiállítása Hong Kongban, Tajpejben,
Rotterdamban, Tokióban, Kobében és Kiotóban.
Öt filmekkel kapcsolatos írásokat és fotókat
tartalmazó könyve jelent meg különbözõ
nyelveken. Jelenleg a Liberty Heightsot forgatja Barry Levinsonnal.
Év végén fogja befejezni elsõ rendezését,
az Away with Wordsöt, melynek írója és operatõre
is.
TOM
FODEN (látványtervezõ) elsõ mozifilmje
a PSYCHO. Az angliai születésû Foden 15 éve
költözött Los Angelesbe. Tapasztalatát videoklipekkel
szerezte, olyan klipeknél mûködött közre,
mint a Nine Inch Nails Closerje, Michael és Janet Jackson Screamje
és Madonna Bedtime Stories címû dala. Foden Van
Santtal is egy klip készítésésnél
dolgozott elôször együtt, ez pedig a Hanson Weirdje
volt.
BERNARD
HERRMAN (zeneszerzõ) több mint 50 filmhez komponált
kísérõzenét olyan rendezõk számára,
mint Orson Welles, Francois Truffaut, Martins Scorsese, és természetesen
Alfred Hitchcock. Elsõ filmjétõl, az Aranypolgártól
az utolsóig, a Taxisofõrig Herrmann mesterien érzett
rá a lelki rezdülésekre és a drámai
feszültségre mûveiben. Zenéinek különlegessége,
hogy mindig olyan hangszerekre írta õket, melyek az adott
film számára dramaturgiailag a legmegfelelõbbek
voltak. Filmjei közt van például a Fahrenheit 451,
The Day The Earth Stood Still, The Ghost and Mrs. Muir és az
Obsession. Hitchcocknak a PSYCHO
mellett olyan filmekhez írt még zenét, mint a Szédülés,
Az ember, aki túl sokat tudott,
Észak-északnyugat,
Szakadt függöny,
Marnie és a The
Trouble With Harry.
internetes forrás - 1999.tavasza |