A   M e t r o p o l i s   D é m o n a i

- a korai német démoni filmek filmográfiája 1912-1929 -
- German expressionism & Kammerspiel films -

metr_dem

"Hagyjátok meg nekünk, németeknek az őrület,
A lázálom és a kísértetvilág minden rémségét,
Németország idvezítő hazája a vén boszorkányoknak,
Halott pernahajdereknek, mindennemű gólemoknak...
Csak a Rajnán túl gyarapodhatnak az efféle Kísértetek... "
Heinrich Heine: A romantikus iskola (1833)




 "...Az expresszionista művészek egyszerre tiltakoztak a társadalom és annak művészi megjelenítése ellen....

  A világ kaotikus, amelyet őrült zsarnokok irányítanak, az emberek náluknál hatalmasabb vak erőknek engedelmeskednek... Az expr.filmek középpontjában mindig a természetfölötti erő fogságában lévő, annak szorításában lévő ember áll. Ez lehet konkrét, megjelenített szörnyeteg vagy csak a másik, felettes "én", a doppelgänger.... Igen erőteljes a díszletek hangsúlyos szerepe, mely nem embereket és tárgyakat ábrázol, hanem formákat és foltokat.... Az expr. díszletnek állandó lelki készenlétben kell tartania a nézőt, hogy nem mindennapi fog történni. A film hátterét nézve az a benyomás alakul ki a nézőben, mintha valami láthatatlan erő készülne kitörni mögüle. Ez az állandóan kitörni vágyó erő az egyik forrása a nézőben ébredő feszültségnek. Másrészről nagyon is jól tudjuk, hogy ki vagy mi fog kitörni a díszletek árnyékvilágából: saját szorongásunk, félelmünk kerül felszínre, igaz lehet-e, hogy pl. Halál itt jár-kel közöttünk (Der Müd Tod, 1921)....

  Az expresszionista rémfilm nem a kifreccsenő vér vagy a szétmálló hús élethű látványával sokkol; hanem azzal, hogy a dolgok menetét egy normális tudattal befolyásolhatatlan rendszertől teszi függővé. A kommersz rémfilm legerősebb állítása: a világ folyamatosan változik, új renf jön létre: mindenki zombi lesz, patkányok, óriási szúnyogok rendezkednek be az előzőleg kipusztított emberek világába. Az expresszionizmus számára a rend szűnik meg. A világnak ez a nem-lét állapota megmutathatatlan, de az expr. képi stílus azt a pillanatot ragadja meg, amikor a világ képében a még látható dolgokon keresztül felsejlik ez a megmutathatatlan állapot..." (részletek: A Metropolis Démonai, 1996., kézirat)



 



1912
In Nacht und Eis
(In Night and Ice)
(Continental Kunstfilm GmbH (Berlin), 35perc, R.: Mime Misu; Sz.: Waldemar Hecker, Otto Rippert, Ernst Rückert...)
  Az első filmdráma a Titanic katasztrófájáról. A film évtizedeken át elveszett filmként volt nyilvántartva, de miután bemutatták James Cameron Titanic filmjét (1997), egy filmgyűjtőnek eszébe jutott, hogy ezt a történetet látta már valahol... egy régi némafilmen.
IMDb
Wikipedia

   



1913

Der
Andere (The Other / Egy test- két lélek)
(Vitascope Film, R.: Max Mack; Sz.: Albert Bassermann (Dr.Hallers), Emmerich Hanus, Reilly Ridon, Otto Collot...)

  Dr.Hallers jót nevet egy úri társaságban, amikor a tudathasadásról esik szó: ilyesmi vele sohasem történhet meg... Nemsokára azonban baleset éri: leesik egy lóról. Egyre nagyobb alváskényszere van, és ebből az álomból "másik"-ként ébred fel. Összeáll egy betörővel és a saját (az ügyvéd) lakásába törnek be. A rendőrség elfogja őket, a "másik" elalszik és amikor felébred, nincs tudatában, mit is követett el....
  Az első szerzői német film. Paul Lindau színdarabjából készült (mely Stevenson "Dr Jeckyll and Mr Hyde" történetéetét meséli el). 1930-ban Robert Wiene ismét filmre vitte a történetet.
IMDb

   





Der Student von Prag (The Student of Prague - or a bargain with a Satan / A prágai diák)
(Bioscope/Apex, 57perc, R.: Stellan Rye, Paul Wegener; Sz.: Paul Wegener (Baldvin), John Gottowt (Scapinelli), Grete Berger (Komtesse Margit), Lyda Salmonova (Lyduschka)...

  A történet Baldvin-ról, a szegény diákról szól, aki szerződést köt Scapinellivel, a varázslóval. Előnyös házasságot és kimeríthetetlen gazdagságot ígér azzal a feltétllel, ha a diák odaadja neki a tükörképét. Baldvin találkozik egy gyönyörű grógnővel, akibe beleszeret. A hölgy udvarlója párbajra hívja ki, ami elkerülhetetlennek látszik. Baldvin jó bajvívó hírében áll és megígéri, hogy megkíméli ellenfele életét, de Scapineli fondorlatai megakadályozzák, hogy időben odaérjen a párbajra. A párbaj lezajlik, de Baldvin szerepét a tükörképe veszi át és megöli az udvarlót. Kegyvesztetté válik. Megkísérli tisztázni magát, de a hasonmás-tükörképe (Doppelgänger) meghiúsítja minden kísérletét. Scapinelli nem más, mint maga az Ördög...

A történetet Henrik Galeen 1926-ban ismét filmre vitte.
IMDb

   

 

 

Der Golem (The Monster of Fate / A Gólem)
(Deutsche-Bioscop, 55perc; R.: Paul Wegener, Heninrich Galeen; Sz.: Paul Wegener; Carl Ebert; Lyda Salmonova...)

 A történetben Löw Rabbi elhatározza, hogy egy agyagszoborba (a gólembe) mágikus szertartással életet önt, hogy megvédje a prágai zsidókat II. Rudolf Habsburg császártól. (XVI.sz. vége). Miközben a Gólem - az eredeti filmben egy régi zsinagógában kutat ásnak, és a kiásott Gólemet egy régiségkereskedőhöz viszik - a kereskedő rabszolgájaként dolgozik, beleszeret gazdájának lányába, és ezáltal emberi lánnyé válik. A rémült lány menekülni próbál hátborzongató udvarlója elől, mire az rádöbben szörnyű magányára. Ez dührohamot vált ki belőle, és őrjöngő szörnyetegként üldözi a leányt, vakon törve-zúzva minden útjába kerülő akadályt. Végül elpusztul: lezuhan egy toronyból, teteme szétzúzódott agyagszobor...

A rendező a témát még kétszer feldolgozta, ill. kibontotta. 1917-ben Der Golem und der Tänzerin címmel, és 1920-ban Der Golem címmel készítette el újra. A legendát Gustav Meyrik dolgozta fel Gólem c. könyvében. (A film elveszettnek tekintett, csak egy pár perces töredéke maradt fenn.)
IMDb

   




1914
Ein Seltsamer Fall
(Vitascope, 50perc (31perc restaurálás után); R.: Max Mack; Sz.: Alwin Neuss, Hanni Weisse, Lotte Neumann...)
A film Stevenson Dr.Jekyll és Mr.Hyde c. regényének egyik feldolgozása volt.
IMDb







1916
Homunculus
(Deutsch-Bioscop, 6 részes sorozat, kb.401perc; R.: Otto Rippert; Sz.: Olaf Fons (Homunculus); Aud E.Nissen; Theodor Loos; Lupu Pick, Fern Andra... )
1. rész: - Homunculus
2. rész: - Das geheimnisvolle Buch
3. rész: - Die Liebestragödie des Homunculus
4. rész: - Die Rache des Homunculus
5. rész: - Die Vernichtung der Menschheit
6. rész: - Das Ende des Homunculus


A Frankenstein filmek egyik korai előfutára, címszerepét a népszerű dán színész, Olaf Fons játszotta, de szerepelt benne a későbbi német rendező Lupu Pick (Scherben,1921) is.

A Gólemhez hasonlóan Homunculus is mesterséges teremtmény. Hansen professzor, a híres tudós és asszisztense, Rodin egy szikrázó értelmű és hajthatatlan akaraterejű lénnyé fejlődő teremtményt alkot. De mihelyt megtudja születése titkát, a Gólemhez hasonlóan kezd el viselkedni: öntudatra ébred.

Kiközösítettnek érzi magát és szeretetért sóvárog. Ezért messzi országokba megy, ahol reméli, titka nem fog kiderülni; de az igazság mindig napfényre kerül. Bármit is tesz, hogy elfogadtassa magát, az emberek elborzadnak tőle: "De hisz ez Homunculus, a lélek nélküli ember, az Ördög segítőtársa- egy szörnyeteg!" Amikor véletlenül megölik a kutyáját; már Rodin, a barátja sem tudja visszatartani, hogy megvesse az egész emberiséget. Ekkor - mintegy Hitlert megjövendölve - gyűlölettől megszállottan Homunculus egy nagy ország diktátorává válik, és nekifog bosszút állni szenvedéseiért. Munkásnak öltözve, álruhában zendülésre bujtogat, végül világháborúba sodorja az emberiséget. Egy villámcsapás vet véget életének...

Homunculusban kisebbrendűségi komplexust okoz, hogy képtelen szeretetet adni-kapni. Ezáltal deformált lélek lesz, rombolásszomja szadomazochisztikus hajlamokkal társul. Mindketten (Homunculus, a Gólem) olyan halállal halnak meg, ami távolesik a normálistól, akárcsak eredetük.

A film töredékesen maradt fenn. Eredetileg a hat rész 401 percig tartott, majd 1920-ban a Decla-Bioscop egy 275 perces, rövidített, 3 részes sorozattá zsugorítva forgalmazta.
IMDb

   

 




Nächte des Grauens (A Night of Horror)
(55perc, R.: Richard Oswald, Arthur Robison; Sz.: Emil Jannings, Laurence Köhler, Werner Krauss, Lupu Pick...)

Az első német vámpírfilm. A főhősnek egy éjszakát kell eltöltenie a - "Grey People" - vámpírok között. Az egyik első expresszionista hátterű német film.
IMDb




Rübezahls Hochzeit (Old Nip's Wedding)
(Wegener-Film; R.: Paul Wegener; Sz.: Arthur Ehrens, Rochus Gliese, Marianne Niemeyer (Grossmutter), Lyda Salmonova (Elfe), Paul Wegener (Ruebezahl)...)

Egy óriási fantom (Rübezahl) terrorizál egy családot egy hegyi kiránduláson. A német folklórban a Rübezahl egy hegyi démon, akivel a szülők a gyerekeiket ijesztgetik: a jókat megvédi, ám a rosszakat megeszi... Paul Wegener harmadik rendezése.
IMDb

 




Der Yoghi (Das Haus des Yoghi)
(Wegener-Film; R.: Paul Wegener; Sz.: Lyda Salmonova (Myra), Paul Wegener (A feltaláló / Jógi), Hedwig Gutzeit...)

A film főszereplője Paul Wegener, kettős szerepben: egy fiatal feltaláló és egy jógi, aki láthatatlanná válik. A film töredékesen fennmaradt.
IMDb





1917
Der Golem und die Tänzerin (Golem and the Dancing Girl)
(Deutsche Bioscop GmbH; R.: Paul Wegener; Sz.: Lyda Salmonova (Helga), Paul Wegener (A Gólem), Rochus Gliese, Fritz Feld...)

Paul Wegener második Gólem-filmje. Miután egy mozibn (Wegener) látja a Gólemet (1914), beöltözik ebbe a jelmebe és egy táncoslányt terrorizál. Inkább könnyed komédia, mint komoly film volt, egyben az első fiilm (- és horror) folytatás. Elveszett az idők folyamán.
IMDb




Furcht (Fear / Rettegés)
(72perc, R.: Robert Wiene; Sz.: Bruno Decarli (Graf Greven), Bernhard Goetzke (Mechthildis Thein), Conrad Veidt (Indian Priest)...

Egy fiatal műgyűjtő gróf Buddha-sobrot lop egy indiai templomból, s ezért a templom papja kiátkozza. Kimondhatatlanul retteg a papok bosszújától, így a világtól teljesen elzárt helyre húzódik vissza. De az átok utoléri... "A lelki folyamatok nagy freskója" - ahogy a korabeli kritika nevezte a filmet.
IMDb

   


 

Hilde Warren und der Tod (Hilde Warren és a Halál)
(May-Film; 67perc; R.: Joe May; Sz.: Mia May (Hilde Warren); Bruno Kastner (Hector Roger); Georg John (Halál)...

Hilde Warren, egy színésznő, megöli újszülött gyermekét, amikor rájön, hogy az apja egy elítélt gyilkos. Ekkor megszállja egy kísérteties vízió a Halálról. Végül felajánlja magát önként, míg a saját halálára vár egy börtöncellában...
IMDb

   


 


1918
Der Rattenfänger von Hameln (The Pied Piper of Hamelin / A hamelini patkányfogó)
(Projektions-AG Union (PAGU), 64perc, R.: Paul Wegener; Sz.: Paul Wegener (Freemder Spielmann), Lyda Salmonova (Ursula), Clemens Kaufung, Jakob Tiedtke...)
IMDb

 


1919

Das Kabinett des Dr.Caligari (The Cabinet of Dr.Caligari / Dr.Caligari)
(Decla-Bioscop AG, Berlin, 71perc; R.: Robert Wiene; Sz.: Werner Krauss (Dr.Caligari); Conrad Veidt (Cézár); Friedrich Fehér (Francis); Lil Dagover (Jana); Hans Heinrich von Twardowski (Alan); Rudolph Klein-Rogge (a bűnöző)...

Hollstenwallba, egy északnémet kisvárosba vásár zajlik éppen. Ide érkezik Dr.Caligari (Werner Krauss), a mutatványos is saját attrakciójával: az alvajáró Cézárral (Conrad Veidt). A doktor éjszakakánként az alvajárójával hajtatja végre rémtetteit, míg a város alszik. A film dupla csavarral ér véget, mert nem egyértelmű, ki is volt igazából ez a rejtélyes figura? Az elmegyógyintézet igazgatója, vagy egy őrült? Vagy egyszerre mind a kettő?

A film a német expresszionizmus egyik legismertebb alapfilmje, manapság is nagy sikerrel játsszák a némafilmeket bemutató filmklubok, kábeltévés csatornák. Siegfried Kracauer - a híres német filmtörténész - ebből a filmből kiindulva egész könyvet szentelt a német expresszionista filmeknek, Caligari alakjában pedig Hitlert vélte felfedezni... (A magyar kópián 1921 van megjelölve készítési dátumnak, pedig ez csak a hazai forgalmazást jelöli.)
IMDb

   

 

 



Tötentanz (Dance of Death / Haláltánc)
(Helios Film, 84perc; R.: Otto Rippert; Sz.: Sascha Gura; Werner Krauss; Karl Bernhard, Joseph Römer; Richard Kirsch..)

Sascha Gura egy szépséges táncosnőt alakít, akit egy nyomorék zsarnok irányít. A nyomorék felhasználja a lány szépségét, hogy elcsábítsa és tőrbe csalja áldozatait, akiket odacsal elpusztítani...
IMDb





Halbblut
(The Half-Caste / Félvér)
(Decla-Bioscop AG, Berlin, 1608méter / kb.59perc; R.: Fritz Lang; Sz.: Ressel Orla (Juanita, the Half-Caste), Carl de Vogt (Axel van der Straaten), Paul Morgan (Mestize), Carl Gerhard Schröde)...

Fritz Lang első rendezése.






Lilith und Ly (Lilith és Ly)
(Fiat Films, 65perc; R.: Erich Kober; Forgk.: Fritz Lang; Sz.: Elga Beck (Lilith / Ly), Hans Marschall (Frank Landow), Ernst Escherich, Fritz Kammauf)...

A film hőse - Frank Landow - felfedezi, hogyan lehet életet adni egy különös vörös rubin misztikus erejével. Eközben szerelmes lesz egy szoborba, Lilith-be. Szerencsétlenségére régi szerelme - Ly - elkezd eltűnni, az életereje egyre gyengébb és gyengébb lesz. Felfedezi, hogy Lilith egy vámpír, aki gyengíti Ly életerejét egy futurisztikus tv-készüléken keresztül. Landow elpusztítja a rubint és vele együtt Lilith-et, ezzel megmentve régi szerelmét.

Az I.világháború utáni német filmgyártás első filmje. Lilith legendás mitológiai alak: "Merthogy Éva előtt élt Lilith" - ahogy egy héber szövegben áll. Eredetileg Lilith volt Ádám első felesége, Isten csak később teremtette Évát. Lilith úgy állt bosszút Ádám ember formájú asszonyán, hogy megízleltette vele a tiltott gümölcsöt, s megfogantatta Káint, Ábel testvérét és gyilkosát. Az egykori gonosz kígyóból éjszakai szellem lett.Démon, mely megtámadja sz egyedül alvókat vagy az utakon bolyongókat. A népi képzeletben legtöbbször lobogó, fekete hajú, hallgatag, sudár nő képében jelenik meg." id. Jorge Luis Borges: Képzelt lények könyve (Helikon kiadó, Curiositas sorozat-II, 1988.
IMDb




Wahnsinn (Madness / Őrület)
(Veidt Film, 70perc; R.: Conrad Veidt; Sz.: Conrad Veidt (bankár), Reinhold Schünzel (Jörges); Grit Hegesa (Marion)...

Veidt egy bankárt játszik, akit megront egy baljóslatú cigány jós, megfojtja majd egy fatörzsbe zárja. A történet Kurt Muenzer regényén alapul.
IMDb

   






Die Pest in Florenz (The Plague in Florence / A firenzei pestis)
(Decla-Bioscop AG, 92perc, R.: Otto Rippert; Sz.: Theodor Becker; Karl Bernhard; Julietta Brandt(Halál); Erner Huebsch; Franz Knaak)...

E.A.Poe A vörös halál álarcának egy ik feldolgozása. A forgatókönyvet Fritz Lang írta.
IMDb

   






Satanas (Satan)
(Viktoria-Film GmbH; 60perc; R.: F.W. Murnau; Sz.: Fritz Kortner (Pharao Amenhotep); Sadjah Gezza; Ernst Hofmann; Margit Barnay; Conrad Veidt (Lucifer / Hermit / Gubetta / Grodski)...

3 részes történelmi film.

   






Nerven
(Monumental-Film-Werke Berlin; 110perc, R.: Robert Reinert; Sz.: Eduard von Winterstein; Lia Borré; Erna Morena; Paul Bender)...
IMDb

   


Opium
(Monumental-Film-Werke Berlin; 112perc, R.: Robert Reinert; Sz.: Eduard von Winterstein; Sybill Morel; Werner Krauss; Conrad Veidt)...
IMDb

   






Unheimliche Geschichten (Tales of Horror / Tales of the Uncanny)
(97perc; R.: Richard Oswald; Sz.: Anita Berber, Conrad Veidt, Reinhold Schünzel; Paul Morgan)...

E.A.Poe és R.L.Stevenson 5 története omnibusz feldolgozásban:
  1. Anselma Heine :“Die Erscheinung”
  2. Robert Liebmann: “Die Hand”
  3. Edgar Allan Poe: “The Black Cat” (Die schwarze Katze)
  4.Robert Louis Stevenson: “The Suicide Club” (Der Selbstmörderklub)
  5. Richard Oswald: “Der Spuk”

IMDb

   





Die Spinnen (The Spiders / A Pókok)
(Decla-Bioscop AG; 2 részben - 130perc; R.: Fritz Lang; Sz.: Carl de Vogt (Kay Hoog); Ressel Orla (Lio Sha); Georg John; Lil Dagover (Naela);

Egzotikus környezetben játszódó kalandfilmsorozat. Eredetileg 4 részesre tervezték, de csak az első 2 készült el...

Die Spinnen, 1. Teil - Der Goldene See
Die Spinnen, 2. Teil - Das Brillantenschiff
Die Spinnen, 3. Teil - Um Asiens Kaiserkrone
Die Spinnen, 4. Teil - Im Spinnennetz

IMDb

   







1920
Algol - Tragödie der Macht
(Deutsche Lichtbild-Gesellschaft e.V. (DLG), 105perc; R.: Hans Werckmeister; Sz.: Emil Jannings (Robert Herne); John Gottowt (Algol); Hans Adalbert Schlettow; Hanna Ralph (Maria)) ...

Egy gonosz lény utazik a Földre az Algol csillagról, emberré változik. Ember formában egy mindenható gép segítségével meghódítja a Földet...
IMDb

   




Genuine (Genuine: A Tale of a Vampire)
(Decla-Bioscop AG; 55perc ?; R.: Robert Wiene; Sz.: Fern Andra (Genuine); Albert Bennefeld (Curzon); John Gottowt; Hans Heinrich von Twardowski)...

Genuinát, a vérszomjas papnőt eladásra kínálják egy keleti rabszolgapiacon. Egy külöös öregember veszi meg, aki üvegkalitkában tartja fogva. Genuinának sikerül rávennie egy fiatal borbélyt, hogy vágja el az öreg torkát és kiszabadulva szupervampként tönkretesz minden elérhető férfit... A film díszletvilágát a Dr.Caligari díszlettervezői készítették - Carl Mayer és Cesare Klein. A film bemutatásakor nem volt sikeres.
IMDb

   





Der Golem, wie er in die Welt kam (A Gólem)
(Projektions-AG Union (PAGU), 65perc; R.: Paul Wegener és Carl Boese; Sz.: Paul Wegener (Gólem); Albert Steinrück (Löw Rabbi); Lyda Salmonova (Miriam, a Rabbi lánya); Ernst Deutsch)...

Wegener Gólem-trilógiájának záródarabja, gyakorlatilag az 1913-as film újrája. Az egyik legismertebb korabeli német expresszionista horror.
IMDb

   



Der Januskopf (Janus-fej)
(Lipow-Film, 107perc; R.: F.W. Murnau; Sz.: Conrad Veidt (Dr.Warren / Mr.O'Connor); Magnus Stifter; Margarete Schlegel; Lugosi Béla (főkomornyik); Margarete Kupfer) ...

  R.L.Stevenson
Dr.Jekyll és Mr.Hyde-nak egyik feldolgozása. Ugyanúgy engedély nélkül készült a filmadaptáció, mint a Nosferatu (1922) esetében. A film elveszett az idők folyamán...
IMDb

   






Der Bucklige und die Tänzerin (Hunchback and the Dancer / A púpos és a táncosnő)
(Helios-Film, Berlin, 1540méter [kb. 57perc]); R.: F.W. Murnau; Sz.: Sascha Gura (Gina); John Gottowt (James Wilton); Paul Biensfeldt (Smith); Anna von Palen (Smith's Mutter); Henri Peters-Arnolds (Percy); Bella Polini (egy táncosnő)...

  A film James Wiltonról szól, aki Java szigetéről hazatérve beleszeret Ginába, a táncosnőbe. Java szigetén meggezdagodott, mert gyémántbányája van. Elhalmozza szerelmét drágaságokkal és parfümökkel. A lány eredeti udvarlója féltékeny Wiltonra, aki mérget kever az egyik parfümbe és aki megcsókolja rajta kívül a lányt, az meghal... Carl Mayer írta a forgatókönyvet, a film elveszett...
IMDb

   

 





1921
Schloß Vogelöd (The Haunted Castle)
(Uco-Film GmbH, 75perc; R.: F.W. Murnau; Sz.: Arnold Korff; Lulu Kyser-Korff; Olga Tschechowa; Paul Hartmann; Paul Bildt)...
IMDb

   


 

Das Indische Grabmal (The Indian Tomb / A hindu síremlék)
(Central Cinema Company Film (CCC;  2 rész - 212perc;  R.: Fritz Lang;  Sz.: Olaf Fonss, Debra Paget, Mia May, Conrad Veidt, Bernhard Goetzke, Lya De Putti (Mirrjha)...


1.rész: Sendung des Yoghi (A jógi küldetése)
2.rész: Das indische Grabmal (A hindu síremlék)

IMDb

   




Der Verlorene Schätten (The lost shadow)
Projektions-AG Union (PAGU);   R.: Rochus Gliese;  Sz.: Paul Wegener (Sebaldus); Wilhelm Bendow (Vetter Theobald); Adele Sandrock; Lyda Salmonova (Dorotheas); Greta Schröder...
IMDb




Der Müde Tod
(Destiny / A fáradt halál – Az éjféli vándor)
(Decla-Bioscop AG; 105perc; R.: Fritz Lang; Sz.: Lil Dagover; Walter Janssen; Bernhard Goetzke (Halál); Georg John; Karl Platen)...

A Halál három lehetőséget ad egy lánynak, hogy visszahozza az életbe kedvesét...
IMDb

   






1922
Dr. Mabuse, der Spieler (Dr. Mabuse: The Gambler / Dr.Mabuse, a játékos)
(Uco-Film GmbH, 2 részben - 297perc [restaurált]; R.: Fritz Lang;  Sz.: Rudolf Klein-Rogge (Dr.Mabuse), Aud Egede Nissen (Cara Carozza), Alfred Abel (Graf Told / Richard Fleury), Charles Puffy (Hawasch (mint: Karl Huszar), Lil Dagover...

Dr.Mabuse, az alvilág ura, egy nem mindennapi bűnöző... Lang még egy Mabuse filmet készített, mielőtt elhagyta volna Németországot (Doctor Mabuse végrendelete / Testament des Dr.Mabuse,1933); illetve a későbbiekben is készült még Mabuse film.

1.rész - Ein Bild der Zeit
2.rész - Dr. Mabuse, Inferno des Verbrechens

IMDb

   





Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (Nosferatu, a Symphony of Horror / Nosferatu)
(Jofa-Atelier Berlin-Johannisthal / Prana Film; 95perc [restaurált]; R.:  F.W. Murnau;   Sz.: Max Schreck (Graf Orlok); Gustav von Wangenheim (Hutter); Greta Schröder (Ellen Hutter); Alexander Granach (Knock, ingatlanalkusz); Ruth Landshoff (Lucy); John Gottowt (Bulwer professzor)...

  A leghíresebb vámpír-némafilm. A Drakula-téma nemhivatalos német adaptációja, sokan azt tartják róla, hogy az első is... Murnau filmjében egy brémai ingatlanügynök elküldi nemrég nősült könyvelőjét Orlok grófhoz (Max Schreck) - aki igen távol, a Kárpátok erdőségeiben él - egy ingatlanügy rendezésére. Ugyanis a gróf házat akar venni Brémában. A könyvelő útja ezeken az erdőségeken át - mely már önmagában is átborzongató: ködtakaró alatt megbokrosodó lovakkal, farkasokkal, és kísérteties madarakkal - csupán ártalmatlan előjáték azokhoz a kalandokhoz, melyek Nosferatu kastélyában várnak rá. A megérkezése utáni napon házigazdáját keresve elhagyott termeken és pincéken át vándorolva fedezi fel a vár gazdáját egy szarkofágban fekve, hullaként, tágra meredt szemmel. Nosferatu ugyanis vámpír, és a vámpírok nappal alszanak. Éjszaka viszont a szörnyeteg odalopódzik Jonathan Hutter-hez, a könyvelőhöz, és kiszívja a vérét. Ugyanebben a pillanatban viszont Hutter kedvese, Ellen felriad álmából. (A forgatókönyvíró Galeen ötlete volt ez, hogy e telepatikus jelenség révén kifejezésre juttassa a szerelem földöntúli erejét.) Az üzlet megkötése után a gróf elhagyja a kastélyt, és Brémába utazik. Ahol csak megjelenik patkányok rajzanak ki, és az emberek holtan esnek össze - Nosferatu nyomában mindenütt dögvész. Nosferatu egy vitorláshajóra száll, azzal utazik tovább. Közben az ingatlanközvetítő is megszökik, és hazafelé tart. Nosferatu beleszeret Ellenbe, és ez okozza a vesztét is: a hajnali kakasszó a lány szobájában éri, és a felkelő Nap első sugarai elporlasztják ősi testét.

  Mint a történet leírásából is feltűnhetett, hogy nem Drakula gróf, hanem Orlok gróf; nem Jonathan Harker, hanem Jonathan Hutter; és nem Lucy, hanem Ellen szerepel. Így sem kerülhette el a film a pert: nem sokkal a film bemutatása (1922) után Florence Stoker - Bram Stoker özvegye - indított eljárást a film ellen, annak megsemmisítését követelve. Az indok a nagy hasonlóság volt a férje regénye és a film cselekménye között. A film bemutatásakor hatalmas siker volt. Budapest is Drakula lázban égett. Balázs Béla, a magyar filmszakíró írta 1924-ben, hogy mintha "a végítélet jeges lehellete" csapott volna át a Nosferatu jelenetein. E hatások elérésére a rendező, és operatőre mindenféle trükköt alkalmazott. Negatív filmet vágtak be a kész kópiába, így a Kárpátok erdőségeit a fekete égbolt felé meredő kísérteties fehér fák útvesztőjeként mutatták be; az "egy fordulat- egy kép" módszerével készült felvételek a könyvelő kocsiját rándulásokkal előrehaladó fantom-járművé változtatták. A többi német expresszív filmhez képest újdonság, hogy a rendező sok külső felvételt alkalmazott - főleg skandináv filmesek hatására. Ugyanis a legtöbb film szinte 100%-ban stúdióban készült.

  1928 végén a londoni Filmtársaság azzal a megjegyzéssel újította fel a filmet, hogy az "összekapcsolja a nevetségest és az iszonyatost". Ha megnézzük a filmet mostanában, és összehasonlítjuk a korabeli amerikai filmekkel, meglepődve tapasztalhatjuk, hogy Murnau filmje mennyivel öregebbnek néz ki.

  1978-ban, a német film nagy rendezője előtt tisztelegve Werner Herzog forgatta újra a történetet, Klaus Kinskivel a főszerepben.

- Nosferatu-mánia (cikk válogatás)
-
IMDb

   





Vanina Vanini
(Vanina oder Die Galgenhochzeit)
(Projektions-AG Union (PAGU);   R.: Arthur von Gerlach;  Sz.: Asta Nielsen (Vanina); Paul Wegener (Gouverneur von Turin); Paul Hartmann (Octavio); Bernhard Goetzke (Priester)...
Carl Mayer írta a forgatókönyvet Stendhal regénye nyomán.

IMDb

   





Der Steinerne Reiter (The Stone Rider)

(Decla-Bioscop AG;   R.: Fritz Wendhausen;  Sz.: Rudolf Klein-Rogge (Der Herr vom Berge); Lucie Mannheim (Hirtin); Gustav von Wangenheim (Jäger); Georg John (Pförtner); Erika von Thellmann)...
IMDb

   




1923
Schatten - Eine nächtliche Halluzination (Warning Shadows / A rémület árnyéka)
(PAN Film, 63perc;  R.: Arthur Robison; Sz.: Alexander Granach (árnyjátékos), Max Gülstorff, Lilli Herder, Rudolf Klein-Rogge, Fritz Rasp...)
IMDb

   




Sylvester - Tragödie einer Nacht (New Year'sEve / Szilveszter)
(Rex Film, 67perc, R.: Lupu Pick; Sz.: Eugen Klöpfer, Edith Posca, Frida Richard, Karl Harbacher, a tenger...)
IMDb

      

 



1924
Orlac's Hände (Hands of Orlac / Orlac keze)
(Berolina Film GmbH, 110perc [restaurált]; R.: Robert Wiene; Sz.: Conrad Veidt (Orlac), Alexandra Sorina (Yvonne Orlac), Fritz Kortner (Nera), Paul Askonas (Diener)...

Maurice Renard legnépszerűbb regényének első adaptációjában a kézátültetési műtéten átesett zongoristát hatalmába keríti a kezek előző gazdája...
IMDb

   






Die Nibelungen (Siegfried)
(Decla-Bioscop AG, 292perc (a két rész összesen); R.: Fritz Lang; Sz.: Gertrud Arnold (Koenigin Ute), Margarete Schön (Kriemhild), Hanna Ralph (Brunhild), Paul Richter (Siegfried), Theodor Loos (Koenig Gunther), Hans Carl Mueller, Hans Adalbert Schlettow, Hardy von Francois, Iris Roberts)...

- 1.rész: Die Nibelungen: Siegfrieds Tod (A Nibelungok: Siegfried, Kriemhild bosszúja)
- 2.rész: Die Nibelungen: Kriemhilds Rache (A Nibelungok: Kriemhild bosszúja)


  Siegfried a burgundiai királyok udvarába érkezik és beleszeret az uralkodók húgába, Kriemhildába. Segít az egyik királynak, Gunthernek, aki egy láthatatlanná tevő fejfedő segítségével meg tudja szabadítani az izlandi Brünhilde királynőt, s nem sokkal ezután kettős esküvőt ünnepelhetnek. A két nő viszonyát azonban megmérgezi a vetélkedés, és Kriemhildát annyira elragadja az indulat, hogy leleplezi, milyen szerepe volt Siegfriednek az eljegyzésben. Brünhilde szövetkezik a tronjei Hagennal, aki megöli Siegfriedet. Brünhilde Siegfried sírjánál megöli magát, Kriemhilda bátyjai pedig Hagen mellé állnak. Kriemhilda feleségül megy a hun királyhoz, Etzelhez, követi birodalmába, és fiút szül neki. A burgundiai királyokat lakomára hívják. Míg fent a díszcsarnokban a lakoma folyik, odalent Kriemhilda felbújtására véres harc kezdődik a hunok és a burgundok között. Amikor Attila fiát Hagen megöli, a hun király lemészároltatja a burgund királyokat. Kriemhilda saját kezével öli meg Hagent, de Attila egy bizalmas végez vele, mivel ő hozott annyi bajt a hun népre.
IMDb

   




Das Wachsfigurenkabinett (Waxworks / Panoptikum)
(Neptune-Film A.G., 84perc, R.: Paul Leni; Sz.: Conrad Weidt (Rettenetes Iván), Werner Krauss (Hasfelmetsző Jack), Wilhelm Dieterle, John Gottow)...

Egy viaszmúzeum tulajdonosa megbíz egy költőt, hogy találjon ki olyan történeteket, amelyeket gyűjteményei alakjai jeleníthetnek meg. Az első epizódban Harun al-Rasid kalifa beleszeret egy pék feleségébe. A szerelmi kalandnak szerencsés vége lesz, mert a féltékeny pék a kalifa helyett az őt ábrázoló viaszfigurát döfi le. A második epizódban azt látjuk, Rettegett Iván cáron miként hatalmasodik el az őrültség. Először épphogy megmenekül egy gyilkossági kísérlet elől, valaki másnak kell helyette meghalnia. Ezt követően viszont tanácsadói keverik bele egy intrika kibogozhatatlan szövevényébe. A harmadik epizód fő alakja a nőket gyilkoló Hasfelmetsző Jack. A bűnöző követi a költőt és a múzeumtulajdonos lányát.

Eredetileg készült volna egy negyedik epizód is ("Rinaldo Rinaldini"), de pénzhiány miatt nem forgatták le. A "Harun al Rasid" eipzód inspirálta Douglas Fairbanks-t, hogy elkészítse a bagdadi tolvajt (The Thief of Bagdad, 1924).
IMDb

   



Lebende Buddhas (Götter von Tibet / Living Buddhas)
(Wegener-Film, R.: Paul Wegener; Sz.: Paul Wegener (Főláma), Asta Nielsen, Käthe Haack, Gregori Chmara, Carl Ebert, Friedrich Kühne, Max Pohl...)

Egy európai tudósokból álló expedíció Tibetbe tart...
IMDb

 

   

 



1925
Die Freudlose Gasse (Joyless Street / Bánatos utca)
(Sofar Film, 150perc [restaurált]; R.: Georg Wilhelm Pabst; Sz.: Greta Garbo (Greta), Asta Nielsen (Maria), Einar Hanson (tiszt), Henry Stuart (Egon), Eszterházy Ágnes (Regina), Werner Krauss...

Pabst korai filmje Bécsben játszódik az első világháborút követő infláció idején. A szociális problémák feltárásának igényével állítja szembe az erőszakos profithajhászókat és a nyomorgó hivatalnokokat, fényárban úszó drága éttermeket és éhezéstől sújtott, rosszul világított otthonokat, zajos, vidám pezsgést és hallgatag visszahúzódást a szomorúságba. A főszereplő polgári család elnyomorodását olyan realizmussal ábrázolta a rendező, hogy Angliában betiltották a filmet, több országban pedig jelentősen megcsonkították. A két híres skandináv filmcsillagot: az üstökösként feltűnő Greta Garbót és a lassan kihunyó félben lévő Asta Nielsent egyetlen közös filmjükben láthatjuk.
IMDb

   





1926
Faust - Eine deutsche Volkssage
(Universum Film (UFA), 116perc [restaurált]; R.: F.W.Murnau; Sz.: Gösta Ekman (Faust), Emil Jannings (Mephisto), Camilla Horn (Gretchen / Marguerite)...

"Murnau, mielőtt Hollywoodba ment, egy UFA-szuperprodukciót, a Faustot vitte filmre. Hans Kyser forgatókönyve kiaknázta Marlowe-t, Goethét és a német népmondákat, s Gerhart Hauptmann, Németország legelső költője írta a film feliratait. Bőkezűen pazarolták a technikai leleményességet az angyali jelenésekre és az ördögi varázstrükkökre. Karl Freund kamerája, saját találmányú kamerakocsiján siklott át egy hatalmas stúdióban épített, városokkal, erdőkkel és falvakkal teli tájon és az így nyert látvány lehetővé tette, hogy a nézők résztvegyenek Mefisztó és a megfiatalított Faust légi útján." (Siegfried Kracauer)
IMDb

  




Metropolis
(Universum Film (UFA), 153perc
[restaurált] / 83perc (Giorgio Moroder változata); R.: Fritz Lang; Sz.: Alfred Abel (Joh Fredersen), Gustav Fröhlich (Freder, Joh Fredersen fia, 'Eric'), Rudolf Klein-Rogge (C.A. Rotwang, a feltaláló); Brigitte Helm (Maria / Robot), Theodor Loos (Josaphat, 'Joseph'), Erwin Biswanger (11811), Heinrich George (Grot, a Főgenerátor őrzője, '7-es szám')...

  2026-ban, Joh Fredersen gigantikus Metropolisában csak a kiváltságos réteg élvezi a technikai fejlődés nyújtotta előnyöket. Ők a tervezők, a gondolkodók. Számukra csodálatos kertek és ligetek kapui állnak nyitva, fényben és ragyogásban élnek. De a város alsó szintjén, a föld alatt élnek a szegények, a munkások, akik napfényt sose látnak és mesterségesen megvilágított körülmények között robotolnak naphosszat. A két szintet liftek kötik össze, egyébként lakóik között nincs semmi kapcsolat. Mígnem egy napon "lentről" érkezett gyerekcsapat zavarja meg a fentiek szórakozását, élükön a fiatal tanítónővel, Mariával. Fredert, Joh fiát megszédíti a lány szépsége, és utána ered az alsó városba, ahol egy robbanás során megtapasztalja a munkások nyomorát. Visszasiet a Bábel toronyba, apja központjába, ahol elmondja neki, hogy mik történtek lent és milyenek a körülmények. Joh kirúgja egyik beosztottját, Josaphat-ot, mert nem tőle tudta meg a baleset körülményeit, hiába mondja neki a Freder, hogy a kirúgás egyenlő a nyomorral, mert lekerül az alsóbb szintekre. Freder megmenti Josaphatot, és elmegy az alsó szintre.

 
Eközben Joh felfogad egy kémet, Thin Mant, hogy figyeltesse a fiát. Frder beáll dolgozni a munkások közé, és Georgi-val helyet cserél, akit elküld Josaphathoz. De Georgi átveri és a nála talált pénzből elmegy mulatni Yoshiwara-ba, Metropolis szórakoztató negyedébe. Ezalatt egy romos házba, ahol a tudós Rotwang, Fredersen riválisa él, elmegy Joh, és megtudja, hogy a néha munkásoknál lévő papírok valójában a város alatti 2000 éves katakombák térképei, valamint, hogy Rotwang egy robotot készít, akinek arcképe a volt szerelme, Hel-é lett, bár az asszony elhagyta őt Fredersen-ért, és a fia, Freder születésekor meghalt. Rotwang és Fredersen titokban, míg Freder a munkásokkal együtt lemennek a katakombákba, ahol meglátja a tanárnőt, aki amellett, hogy Mediátorról prédikál a munkásoknak, hogy ha, majd eljön, akkor ő lesz az átmenet a kezek és a fejek, a munkások és a vezetők közt, ő lesz a szív, még próbálja visszatartani a lázadásra készülő rabokat. John látja, amint Freder Mariával beszélget hogy találkoznak a katedrálisban később, és ezért megkéri Rotwangot, hogy a robotot a Maria formájára fejezze be, így szakítva őket szét, valamint a munkásságot így csillapítva. Ám Rotwang a tervet megmásítja a saját céljaira, hogy megbosszulja Hel-t Frederson-on, így elfogja Mariát, és elkészíti a robotot.

  Freder elmegy a templomba, de mivel Maria nincs ott, továbbmegy Josaphathoz, akiről azt hiszi ott van, de őt elfogta Thin Man és visszaküldte a gépéhez. Thin Man Josaphatot is el akarja intézni, megpróbálja lefizetni, nem sikerül, így puszta erővel legyőzi Josaphatot, aki menekülni kényszerül. Közben Freder eljut Rotwanghoz, aki elmodna, hogy a maria az apjánál van. Amikor Freder eljut és látja őket, elveszti az eszméletét. Frederson beállítja a robot Mariát táncosnak, majd leküldi a munkásszintre, miközben a valódi Rotwang házában raboskodik. A robot Rotwang érdekének megfelelően azt mondja a dolgozóknak, hogy a Mediátor nem jött el, és fellázítja őket, hogy pusztítsák el a gépeket. Freder Josaphattal látják az eseményeket és bekiabál, hogy "Ő nem Maria!", de nem hisznek neki, áttaposnak rajta, mert látják, hogy ő Joh fia. Fredersen kiszabadítja Mariat Rotwangtól. A tömeg elkezdi pusztítani a gépeket és haladnak a Heart Machine (Szív gép - Főgenerátor), a város áramközponthja fele. Grot bezárja a kapukat, és megpróbálja értesíteni róla Fredersont. Frederosn azt parancsolja, hogy a kapukat mégis nyissa ki.

  Grot hiába próbálja őket meggyőzni, hogyha a fő gépet szétrombolják, az egész alsóvárost elönti a víz, de nem tud hatni rájuk. A gépet tönkreteszik, a víz pedig elönti a várost alsó szintjeit, miközben a robot felmenekül a felső szintre. Thin Man szól Fredersonnak, hogy a fia is lent van a munkások közt. Frederson gyötrődve kérdezi Thin mant, hogy hol a fia, mire a kém csak annyit mond, hogy Holnap ezrek fogják azt kérdezni: Joh Fredersen, hol van a fiam? Grot üvölt az üneplő munkásokkal, hogy felfogták-e a tettük következményeit, hogy a fiaik valószínűleg meghaltak az áradások miatt. Közben Freder Josaphattal és Mariaval megmentik a lentrekedt gyerekeket, de a szüleik ezt nem tudják, és megtámadják a felső szintet, hogy elkapják Mariát, aki felbujtotta őket. Meglátják, de az utolsó pillanatban elmenekül, így elkezdik hajszolni. Végül elkapják a robotot, és máglyára küldik. Freder, miután feljut azt hiszi megölték Mariát, de őt valójában Rotwang üldözi a katedrálisban. A tömeg rájön, hogy akit megégettek az valójában egy robot utánzat volt. Freder elkezdi üldözni Rotwangot a katedrálisban és harcolnak egymással, miközben Joh oadér és a tömeg őt akarja meglincselni a fiaik haláláért. De Josaphat szól, hogy a fiaik megmenekültek, megmentették őket. Rotwang a párbaj közben lezuhan a tetőről, és a történet végére kiderül, hogy a Mediátor valójában Freder, aki majd lesz a szív a kéz (Grot) és a fej (Frederson) közt.

Az eredetileg 1927.január 10-én bemutatott változatot pár hónapig láthatta csak a közönség, amikor is bevonták az összes kópiát és újravágták őket. Az amerikai forgalmazásra is a Paramount képviselői drasztikusan lerövidítették a filmet, több lényeges eseményt és szereplőt vágtak ki belőle, illetve rövidítették meg a jelenlétüket.

Az elmúlt évtizedekben többször restaurálták és egészítették ki, legutóbb 2008 nyarán Buenos Airles-ben találtak egy eddig ismeretlen, az eddigi legteljesebb kópiát, aminek a felhasználásával sikerült majdnem a teljes, az eredeti 1927-es bemutató hoszzát elérni. E változatot 2010.februárjában Berlinben élő zenekaros bemutatóval láthatta a közönság és ezzel egyidejűleg a francia-német Arte tv-csatorna vetítette.

A magyar Filmintézeti kópia az amerikában forgalmazott (Paramount) változat, erősen vágott. Megváltoztatták néhány szereplő nevét (pl.: Freder - ' Eric'; Grot - ' 7-es szám '). Teljesen hiányzik belőle Rotwang-Hel-Fredersen konfliktusa, e változat szerint maga Rotwang azért hozta létre a Robotot, hogy "géppé alázza az embert". Ugyancsak hiányzik a film végső (a katedrális előtti kézfogás) befejezése is!


- Gulliver Metropolisban (Patrick McGilligan: The Nature of the Beast (1997))
- Luis Bunuel: Metropolis (1927)

- IMDb





Der Student von Prague (A prágai diák)
(Sokal-Film GmbH , 91perc; R.: Henrik Galeen; Sz.: Conrad Veidt (Baldwin, a diák), Werner Krauss (Scapinelli), Fritz Alberti (Graf Schwarzenberg), Eszterházy Ágnes (Comtesse Margit, a lánya)...

Az 1913-as, azonos című film ismételt feldolgozása.
IMDb


   

 




1928
Spione (Spies / Kémek)
(Fritz Lang-Film, 143perc; R.: Fritz Lang; Sz.: Rudolf Klein-Rogge (Haghi), Gerda Maurus (Sonya Baranilkowa), Willy Fritsch (No.326), Fritz Rasp, Lupu Pick)...
IMDb

   





Alraune (Unholy love)
(Ama-Film GmbH, 108perc; R.: Henrik Galeen; Sz.: Brigitte Helm (Alraune), Paul Wegener (Prof. Jakob), Petrovich Iván, Hans Trautner)...

Egy tudós a mesterséges megtermékenyítéssel kísérletezve létrehoz egy emberi lényt, Alraune-t, egy felakasztott bűnöző és egy prostituált leányát...
Hanns Heins Ewers regényének 3.feldolgozása.
IMDb

   

 



1929
Cagliostro - Liebe und Leben eines großen Abenteurers

(Films Albatros - Richard Oswald-Film GmbH - Wengeroff, 75 (?) perc; R.: Richard Oswald; Sz.: Hans Stüwe (Cagliostro), Renée Héribel (Lorenza), Alfred Abel, Suzanne Bianchetti...

A híres mágus, gyógyító és titkok tudójának története...






Die Frau im Mond (Woman in the Moon / Girl in the Moon / A Hold asszonya)
(Fritz Lang-Film, 169perc [restaurált]; R.: Fritz Lang; Sz.: Klaus Pohl (Professor Georg Manfeldt), Willy Fritsch (Wolf Helius), Gustav von Wangenheim ( Ingenieur Hans Windegger), Gerda Maurus (Stud. astr. Friede Velten)...

Fritz Lang zenésített némafilmje igazi csemege lesz a sci-fi és a technika-történet kedvelőinek, hisz legfontosabb benne a rakéta, amely egyszerre valóságos és szimbolikus, s mivel emberek csoportját zárja magába, sokféle gondolatot, érzelmet, sőt szenvedélyt hordoz. Manfeld professzor elmélete szerint gazdag aranylelőhely található a Holdon. Tervei alapján Helius megépít egy űrhajót. Az expedícióra velük tart Windegger mérnök és menyasszonya, Friede is, aki csillagászati tanulmányokat folytat. A start után veszik csak észre, hogy potyautasuk is van, egy kalandokra szomjas gyerek személyében. Viszontagságos landolásuk után még viszontagságosabb kalandok várnak rájuk a távoli planétán...

A filmet egyébként 1933-tól, amikor Németországban elkezdődtek a rakétakísérletek, kivonták a forgalomból, mert túlságosan realisztikusnak s ezáltal árulkodónak találták (a visszaszámlálás ötlete is ebből a filmből származik!).
IMDb

   


countdown29






felhasznált és ajánlott források:
- A Metropolis Démonai (1996, saját kézirat),
- Kovács A.Bálint: Metropolis, Párizs (1992),
- Lotte H.Eisner: A Démoni filmvászon (1994),
- Siegfried Kracauer: Caligaritól Hitlerig (1993),
- Wikipedia, Tutifilmek.hu, Port.hu, IMDb...


(c) Szentes Gerzson Péter, 1996, 2010, 2013.


[Alfred Hitchcock] - [Drakula halála 1921] - [Silent Horror]
[Horror Story] - [Hungarian Horror]
[Home]