Rear
window
Hátsó
ablak
(Paramount Pictures, USA, 1954, 112 perc, Technicolor)
Rendezte: Alfred HITCHCOCK
Szereplők: Grace Kelly (Lisa
Fremont); James Stewart (L.B.Jeffries "Jeff"); Wendell Corey (Thomas
J.Doyle, a detektív); Thelma Ritter (Stella, az ápolónő); Raymond Burr (Lars
Thorwald); Judith Evelyn (Miss Magányos Szív); Ross Bagdasarian (a zeneszerző);
Georgine Darcy (Miss Torso, a táncosnő); Bess Flowers (a kutyás nő)...
Forgatókönyv: John Michael Hayes (Cornell Woolrich [William Irish]) kisregénye
nyomán
Operatőr: Robert Burks, ASC.
Rendezőasszisztens: Herbert Coleman
Vágó: George Tomasini
Zene: Franz Waxman
Jelmezek: Edith Head
Előállítási költség: 1 millió dollár
- Hitchcock cameo -
Kapcsolódó cikkek:
- "Mondd
el, mit láttál..."- (mwave.irq.hu, 2006/6.)
Jeffries, az elismert fotóriporter (James Stewart) egy lábsérülés miatt hetekig tolószékbe kényszerül. Látszólag jól kitolt vele a sors: az ember, akinek lételeme a folyamatos mozgás és utazás, most még az otthonát se tudja elhagyni. Ugyanakkor a találékonysága most sem hagyja őt cserben: a szürke hétköznapokból való egyetlen kiutat megtalálva elkezdi a szemben lévő ház lakóit lesni az ablakon keresztül, először csak hobbiszinten, később viszont már megszállottan. Ápolónője, Stella (Thelma Ritter) és fotómodell barátnője, Lisa (Grace Kelly) rosszallóan nézik, hogy Jeffries ténykedését, de még inkább megdöbbennek, amikor a férfi azzal áll elő, hogy szerinte a szemben lakó Thorwald (Raymond Burr) megölte a feleségét...
Cornell
Woolrich 1942-es kisregényén alapuló Hátsó ablak kiérdemelte Alfred Hitchcock
negyedik Legjobb Rendező Oscar-díj® jelölését, és ma ez az egyik leglátványosabb
feszültség-filmje - annak ellenére, hogy egyetlen műteremben készült (a Paramount
18-as termében).
Ironikus, de Hitchcock egyik korábbi filmje, A kötél
is tartalmazta az egy-díszletes trükköt (egy Manhattan-i apartman) és ez az
1948-as film a rendező nagymester egyik emlékezetes kudarcaként lett elkönyvelve.
Hitchcock nem futamodott meg, hanem megpróbálta még egyszer A hátsó ablakban,
és visszahozta A kötél főszereplőjét, James Stewart-ot, hogy vezesse az új produkciót.
Hitchcock egy ideig fontolgatta, hogy a filmet Greenvich Village-ben
forgatja le, aztán úgy döntött, hogy inkább felépíti a szükséges díszletet a
Paramount műtermeiben. A megfelelő Lower Manhattan légkör megteremtése érdekében
Hitchcock 4 fényképészt küldött Greenvich Village-be, hogy minden szögből, mindenféle
időjárási és fényviszonyok között fényképezzék le a várost.
A Paramount-nál 50 férfi két hónapon keresztül dolgozott, hogy megépítse
a 75 ezer dolláros díszletet, ami egymásnak háttal álló lakóépületekből állt.
Stewart lakásán kívül számos egyéb lakás (melyekre Stewart ablakából rá lehetett
látni) is szerepelt, mivel berendezték őket, hogy tükrözzék a bennük lakók egyéniségét.
A különböző jelenetek megvilágítása is gondot okozott, különösképpen annál a
felvételnél, mikor Stewart a háttérben áll, és a kamera az udvar túloldalán
lévő lakásban zajló cselekményre fókuszál. Az egyik jelentnél a Paramount-nak
be kellett vetnie az összes használaton kívüli világítást a Columbia-tól és
az MGM-től kölcsön vett lámpák mellett.
Végül sikerült a megfelelő mennyiségű fényt beszerezni, de a forróság
a műteremben elviselhetetlen volt. - A felvétel közepén a nagy hő hirtelen beindította
az öntözőrendszert, - emlékszik vissza Stewart - és nem csak a stúdió egy részén,
hanem az összes színpadon, és most nem kis vízsugarakról beszélünk, hanem vízáradatról.
Minden tevékenység félbeszakadt, ahogy a műterem vizes sötétségbe borult,
ám ez nem zavarta Hitchcock-ot. Stewart elmondása szerint: - Csak ült, majd
szólt az asszisztensének, hogy kapcsoltassa ki az öntözőfejeket, és szóljon
neki, ha elállt az eső, de addig is hozzon neki egy esernyőt.
Hitchcock élénken érdeklődött a gyártás minden része iránt - még a jelmezek
iránt is. Mikor az egyik jelentben Kelly-n egyetlen hálóing van, Hitchcock végigmustrálta
a színésznőt a felvétel előtt, majd magához hívta Edith Head jelmeztervezőt.
- A keblek nem jók, - mondta Head-nek. - Be kell valamit tennünk oda. Head az
öltözőben elmondta Kelly-nek, hogy Hitchcock műmelleket akar vele betetetni.
Kelly szerint az viszont meglátszana a felvételen, ezért a két nő elkezdte átalakítani
magát a hálóinget. - Mikor kisétáltam a díszletre,- vallotta be később Kelly,
- Hitchcock azt mondta: Látja mekkora a különbség?
A Hátsó ablak hatalmas siker lett: az egymillió dolláros filmet 1954
augusztusában mutatták be, és 1956 májusára már 10 millió dollárt hozott a konyhára,
továbbá 4 Oscar-díj® jelölést is bekaszált: Legjobb rendező, Legjobb forgatókönyv,
Legjobb operatőr és Legjobb hang. A film újra játszása a mozikban is hatalmas
kasszasiker volt.
(A Hitchcock-collection
ismertetője nyomán)
A film magyar VHS, DVD és Blu-ray kiadása.