Báron
György:
Alászállás
az alvilágba - Psycho analízis
Új Mandátum Könyvkiadó,
2007. (Nagyítás könyvek 1.)
ISBN 978 963 9609 55 2
A/5, 112 oldal
Hitchcock monotematikus
alkotó, mind az ötvenkét filmje ugyannaról szól (számomra egyedül a bűn érdekes
vizuálisan - vallja), ám eszköztára gazdag, stílusa meghatározhatatlanul összetett
és egyedi. Alighanem ezért is vált egész nemzedékek (köztük a tőle igencsak
különböző nouvelle vague-osok) tanítómesterévé. A filmtörténetben ismerünk nála
jelentősebb stílusteremtő, nyelvújító művészeket, ám ha valaki a filmi hatások
mechanizmusát akarja tanulmányozni, ahhoz az ő életműve kimeríthetetlen forrásul
szolgál. elvégre a filmnyelv nem más, mint bizonyos hatások elérése bizonyos
képekkel, beállításokkal, fényekkel, mozgással. S ehhez a világ összes rendezője
közül alighanem Hitchcock értett a legjobban: filmjeit a kezdő rendezők úgy
forgathatják, mint a mozgóképi nyelv páratlanul gazdag szótárát.
Könyvkritika:
- Fejes Katalin - Mozgások minden szinten (Filmkultúra, 2007.)
- Bikácsy Gergely: A bűn
terei (Filmvilág, 2007/9.)