Metropolis
Filmelméleti és filmtörténeti folyóirat
2004/1. (VIII.évf. 1.szám)
Psycho-analízisek
Vasák
Benedek Balázs: Egy kísérleti film (Bevezető
a Psycho-analízisek összeállításhoz)
Báron György: Alászállás az alvilágba A vertikális mozgások
jelentősége Hitchcock Psychójában
Raymond Bellour: Pszichózis, neurózis, perverzió A Psycho kapcsán
(Varga Mónika és Németh Anita fordítása)
Laura Mulvey: Halálösztönök (Dragon Zoltán fordítása)
Linda Williams:
Felügyelet és mulatság - A Psycho és a posztmodern film
(Tóth Tamás fordítása)
David Bordwell: Működésben a retorika - A Psycho hét modellje
(Kiss Anna fordítása)
Psycho - válogatott bibliográfia
Szerzőink
A Metropolis olvasói
megszokhatták, hogy egy-egy szám írásai meghatározott tematika köré szerveződnek.
A szerkesztők természetesen igyekeznek az általuk relevánsnak tartott témákat
minél változatosabban bemutatni. A Metropolis lapjain szó esett már kurrens
és kevésbé kurrens filmelméleti irányzatokról. Egy-egy összeállítás erejéig
megpróbálták feltérképezni a film és egyéb művészeti területek lehetséges kapcsolódási
pontjait. Bemutattak rendezőket, hol a teljesség igényével, hol csupán életművük
Magyarországon kevéssé ismert szegmenseire, vagy éppen filmelméleti jelentőségükre
koncentrálva. Egyvalamire azonban még nem volt példa: hogy egy összeállítás
egyetlen filmet állított volna középpontba.
Most ez történt: a teljes szám Alfred Hitchcock 1960-as Psychójáról
szól. Az összeállítás azonban nem vagy nem csak a Psychóról szól. Sokkal inkább
arról a meglepően dinamikus és szerteágazó viszonyról, ami a filmet az elkészülte
óta eltelt negyvennégy évben a különböző és legváltozatosabb értelmezési keretekhez,
tágabban filmelméleti, még tágabban elméleti-filozófiai irányzatokhoz köti.
A Psycho-értelmezések, fel- és újrafelfedezések dinamikája rendkívül gazdag
és árnyalt képet tár elénk: a kortárs és kevésbé kortárs filmértelmezések, megközelítések,
irányzatok, gondolatkísérletek és viták nagyszabású tablóját:
"A 70-es évek közepére a Psycho helyet kapott a vitathatatlanul nagyszerű filmek
kánonában. A felemelkedőben lévő egyetemi szintű filmoktatás Hitchcockot a legrangosabbak
közé számította, és mivel a Hátsó ablakhoz
és a Szédüléshez általában nem lehetett
hozzájutni, a Psycho lett a legtöbbet
tanulmányozott háború utáni Hitchcock-film."
(David Bordwell: Működésben a retorika. A Psycho hét modellje)
”A közönség, amelyet a nézőtéren kívül példátlan szigorral felügyelnek és rendszabályoznak,
s amely a nézőtéren példátlan hévvel ad hangot rémületének, nyilvánvalóan fegyelmezettnek
minősül a foucault-i definíció szerint. Ugyanakkor ez olyan közönség is, amely
immár érzékeli önmagát mint bizonyos rémisztő vizuális titkok közös megismerésében
összekovácsolódott egységet. A titkok felfedezésével járó sokk olyan bajtársiasságot,
olyan csoportélményt szül, ami véleményem szerint tökéletesen új jelenség volt
a moziban. A Psychónak a nemek látszólagosságát és bizonytalanságát kinyilvánító
titka mentén egyfajta közösség alakult ki. A titkok felfedezésével járó sokk
hozzájárult egy ironikus, szadomazochisztikus gazda-rabszolga rend létrehozásához,
amelyben Hitchcock színpadiasan eljátssza a szadista rabszolgatartót, a közönség
pedig élvezetét leli az alázatos áldozat szerepében."
(Linda Williams: Felügyelet és mulatság. A Psycho és a posztmodern film)
”Hitchcock számára természetes volt, hogy a halálról mint látványosságról gondolkodjon:
Londonban a nyilvános kivégzések csupán mintegy ötven évvel a születése előtt
szuntek meg. Láthatóan Hitchcock mindig úgy érezte, hogy filmjeinek nézői valahol
a peepshow, a hullámvasút és az akasztófa környékén kóborolnak.” (Laura Mulvey:
Halálösztönök)
”Hitchcock, akit saját bevallása szerint kizárólag a bűn izgatott vizuálisan,
ha egyáltalán valamilyen teória iránt érdeklődést mutatott, az a pszichoanalízis
volt." (Báron György: Alászállás az alvilágba. A vertikális mozgások jelentősége
Hitchcock Psychójában)
"Visszavonhatatlanul kijelenthetjük, hogy a film és a mozi magának a perverziónak
az intézménye."
(Raymond Bellour: Pszichózis, neurózis, perverzó. A Psycho kapcsán)