Psycho
(Shamley
Productions / Paramount Pictures, 1960; USA; 109 perc, fekete-fehér)
Rendezte: Alfred HITCHCOCK
Szereplők: Janet Leigh (Marion Crane); Anthony Perkins (Norman Bates);
Vera Miles (Lila Crane, Marion testvére); John Gavin (Sam Loomis); Martin
Balsam (Milton Arbogast, a magándetektív); Patricia
Hitchcock (Caroline); ...
Operatőr: John L. Russell, A.S.C.
Különleges fotográfiai effektusok: Clarence Champagne
Zene: Bernard Herrmann
Főcímterv: Saul Bass
Forgatókönyv: Joseph Stefano; Robert Bloch azonos című regénye
nyomán
- Hitchcock cameo -
- Interjú Anthony Perkins-szel
(Baló Júlia, 1988) - 1.8MB, PDF,
- Magyar mozis vitrin képek (Mokép)
- Bates Motel - térjen be hozzánk! (egykorú hirdetés!)
Marion (Janet
Leigh) megszökik munkaadója 40.000 dollárjával, autót cserél, megijed
a rendőrtől, aki kíséri, és... (nem mesélem el, hátha valaki nem látta
volna még, bár kétlem...)
A korabeli bemutatón sokan
nagyon féltek...
Ez a film,
amelyet Hitchcock egy televíziós stábbal és igen szerény költségvetéssel
forgatott, egy új korszak kezdetét jelenti a thrillerek kedvelői számára.
Már Saul Bass grafikus főcíme, Bernard Herrman vészjósló zenéjével jelzi,
hogy a rendező itt stilizált formában kívánja feltárni az erőszak mélységeit,
anélkül, hogy ezeket a romantika felé hajló motívumokat enyhíteni próbálná.
Hitchcock legtöbb thrillerjétől eltérően a Psycho nem kínál azonosulásra
igazán alkalmas figurákat, s a film végén a meglepő megoldás is majdnem
ugyanolyan ijesztő, mint a bemutatott gyilkosságok.
Döbbenetes hatását a film visszataszító effektusok nélkül éri el,
kizárólag a jelenetek megkomponálásával és tökéletes montázzsal. Így a
nézőben különféle asszociációk támadnak, s Hitchcock mentesül a bővebb
magyarázkodástól. A zuhany alatt játszódó jelenetben például nincs egyetlen
olyan egyedi beállítás sem, amelyben a gyilkos fegyver az áldozat bőrével
érintkezne. A női testnek egyetlen olyan részét sem látni, ami tabu lehetne,
az egyes beállításokat lassított felvétellel forgatták, hogy a mell véletlenül
se kerüljön a képbe, ennek ellenére a jelenet rendkívül durvának tűnik.
Hét teljes napig tartott a forgatás, eközben nem kevesebb, mint hetven
kameraállást alkalmaztak, és mindezt negyvenöt másodpercért.
Ezzel a filmjével Hitchcock már egy fiatalabb és nyitottabb közönség
felé fordult. Talán ennek is köszönhető, hogy mai szemmel nézve is teljesen
frissnek hat, és amint nem is olyan régen bebizonyosodott: utánozhatatlan.
A filmet
Hitchcock fekete-fehérben, TV stábbal forgatta, 800.000 dollárból, és
több tízmilliós bevételt hozott. Ez a film a rendező legismertebb, és
sokak által a legjobbnak tartott filmje. Leghíresebb jelenetsora a
zuhanyzós gyilkosság.
Hitchcock Francois Truffautnak mesélte el a
film keletkezésének körülményeit. A filmből még három folytatás
készült (1983, 1986, 1989-ben.) 1998-ban Amerikában arra vetemedtek,
hogy gyakorlatilag kockáról-kockára újraforgatták
a filmet, természetesen színesben, a reklám szerint: "a korhoz igazítva...".
No Comment. Ami viszont comment: Psycho60 címmel a film 60.születésnapjára Magyarországon 60 színésznővel újraforgatták korhűen a zuhanyjelenetet!
Az
eredeti -- Norman Bates - Marion Crane -- kettős; és a hamis. |