(Kiegészítés
helyett - 2.rész - '2010-2019'.)
"Felmerülhet
a kérdés, hogy merre tovább?"
Az internet térhódításával még több helyre eljutnak a rémfilmek, az (egyszerűen kivitelezhető) rajongói feliratozásnak hála pedig sok nyelven elérhetőek a különböző országok alkotásai. Torrentek, YouTube, Videa, Hulu, NetFlix és társai teljesen átvették a filmek forrásának szerepét.
Az elmúlt évtizedekben felnőtt ismét egy új generáció: x, y, z, xx, zzz, hívhatjuk bárhogy, de már a 2010-es évek végét írjuk, és ezek a fiatalok már másba, máshogy nőttek/nőnek fel: a VHS-t már csak apuci régi-ősi játékának tudják be (mint a mi korosztályunknak pl. a gramofonlemez és a "csöves" rádiók), a hatalmasra nőtt ingerküszöb (egy kb. 20-30 éves horrorfilm már nem is számít annak, tisztelet pár kivételnek, de azoknak meg a lassú sodrása, ugyebár...); gyakorlatilag majd' minden letölthető/megnézhető/megismerhető. Nagyrészük beszél/ír/olvas annyit angolul vagy németül, hogy szinte mindent megért az interneten. És persze már nem is biztos, hogy fotelben hátradőlve mozizik csak: a mindenhová magával vihető - viszonylag - nagyképernyős tabletek, és "okos"telefonok mindenhol szolgálják a filmnézést is.
Tovább folytatódott a filmes erőszak legalizálása - akár a tv-híradókban, akár a mozi- és tv-filmekben. Az évtized egyik legbrutálisabb filmje - ami jól jellemzi a kort, amifelé tartunk, a szerb Szerb film [Srpski Film, 2010.]... Szenzációhajhász, kitűnni vágyó képek, hatások. A régi, eredeti történetek demitologizálása, mindennek előzmény / eredetfilm készítése. Minden segglyukba bekukucskálunk már. Eredeti ötleteket ritkán láthatunk. A legtöbb film biztonsági játék: régi ötletek újramelegítése, sütögetése.. Előtérbe került a 'franchise', 'remake', 'reboot'. Ami egyszer sikeres volt, újra pénzt hozhat.
A világ NAGYON megváltozott: a "politikai korrektségnek" (pc) nevezett hazugságdömping, az SJW és az új-feminizmus, neo-liberalizmus térhódításával felborulnak a nemi szerepek, az eddigi értékrendek süllyedőben és aki ellene szól bármiben az: 'rasszista', 'pedofil' és társai. Ha két (2 !) pixelnyi cicit mutat egy logó, a Google 'áruháza' már cenzúráz is. Ha nincs egy filmben egy néger - bocsánat: afroamerikai - már rasszista lehet a készítője, mert nem adott "esélyt" a szereplésre - mégha a film nem is kívánja. Lassan már egy teljes emelet csak WC-kkel lesz tele, hiszen már nem elég a férfi-női, vagy az LMB - bocsánat!: jelenleg már (2019.dec.) LMBTQIA+ minden tagjának ugye külön járnia kell... Az igazi, tökös macsó hősök helyett sokszor papírmasé 'metro / pomo / neo...stb.' szexuális "férfiak"... ..és a klasszikus európai / amerikai kultúra és szokásrendszer, (de akár a legtöbb földi kultúrák is), a kontinenssel egyetemben süllyedőben...
Technikai fronton úgy néz ki, a 3-D technikák kifulladtak az évtized közepére - végére. (hasonlóan az 50'es, 70'es és 80'as évekbeli pár éves fellángolásokhoz). Hiába az új technológiák, a 3-D filmek élvezetes fogyasztása bizony csak helyhez kötötten és szemüvegben lehetséges még ma is.... A "hagyományos" 2-D technika újfent megmaradt, ahogy a gyors vágások, sokszor videoklip-szerű képi világ, az erőteljes képi hatások is.
Generációváltás a műfajban: elhunyt Jean Rollin (2010); Jesús (Jess) Franco (2013); H.R.Giger (2014); Wes Craven (2015); Sir Christopher Lee (2015); Carrie Fisher (2016); George A. Romero, Tobe Hooper, Umberto Lenzi (2017); Stan Lee (2018);
Nicolas Roeg (2018);
Jorge Grau (2018); Rutger Hauer (2019)....
Nem mintha ilyen gondolatok (is) kergetőztek volna bennem és íródtak le, majd' egy évtizede?
Dehogynem.
Csak egy-két lapáttal még rájuk tettek az alkotók (elkövetők).
Akkor lássuk csak, mit is követtek el....
Kezdhetjük?
A filmes erőszak legalizálása - itt pl. egy miskolci panelsoron készült kép -
a 'The Walking Dead'
7.szériájának reklámozása (2016.szept.).
A vámpírok még mindig népszerűek: A pap - Háború a vámpírok ellen [Priest, 2011.], az Egyház harcol a vámpírok ellen vagy mellettük?
Ki ne ismerné az USA 16. elnökét, Abraham Lincolnt? És azt, hogy nem csak politikus volt? - Abraham Lincoln: vámpírvadász [Abraham Lincoln: Vampire Hunter, 2012.] : nemcsak az USA elnöke volt, hanem híres vámpírvadász is egyben. Vámpíros-bosszúállós film volt a 30 nap éjszaka [30 Days of Night, 2007.] és folytatása,
30 nap éjszaka - Sötét napok [30 Days of Night: Dark Days, 2010.]. Érdekes, merész és vérbő vámpír rövidfilm a brazil Auguszta utcai hasfelmetsző [O Estripador da Rua Augusta, 2014.]: egy perverz sorozatgyilkos szedi áldozatait az auguszta utcai lánysoron - vajon "emberére" akad-e egy vámpír-girl személyében?
Az évtized elején Dario Argento Drakula-filmet készített, ezúttal az első térhatású (3D) változatban - [Dracula 3D, 2012.]. Drakulát Thomas Kretschmann, Van Helsinget Rutger Hauer, Lucy szerepét lánya, Asia játszotta. A film általánosan elég negatív kritikákat kapott. Sajnos nem támadt fel - filmje főhősével egyetemben - az eddigi sikertelenségből. Egy évvel később pedig indiai produkcióban kelt ki sírjából a vérszívó gróf ismét: persze megint 3D-ben [Dracula 2012, 2013.].
Dracula 3D (2012)
Dracula 2012 (2013)
Jim Jarmusch különösen szép és érzékeny filmet készített a vámpírlétről, a Halhatatlan szeretők [Only Lovers left Alive, 2013.] Adam (Tom Hiddleston) egy visszavonultan élő vámpír, aki zenészként tengeti életét detroiti lakásában. Egy nap újra találkozik élete szerelmével, a szintén vámpír Eve-vel (Tilda Swinton), aki hátrahagyja addigi életét a marokkói Tangerben, hogy ismét Adammel legyen. A szerelmespárt váratlanul meglátogatja Eve felelőtlen és bajkeverő húga... Több ponton is megújítja a rendező a vámpírműfajt: nála a vámpírok nem érzéketlen gyilkosok, inkább vérnyalókáznak és ők teremtik és adják nekünk 'zombiknak' a kultúrát.
800 évvel ezelőtt háború dúlt az emberek és boszorkányok között, akik a világra akarták szabadítani a fekete halált. Az utolsó boszorkányvadász [The Last Witch Hunter, 2015.] egy furcsa szerzet, mert a rebootok, adaptációk és remake-ek világában megpróbálkozik azzal, hogy mindenféle korábbi alapanyag nélkül épít fel egy új világot, hátha siker esetén franchise-t lehet köré építeni. Ehhez segítségükre sietett Vin Diesel, akiről közismert, hogy hatalmas Dungeons & Dragons-rajongó, ami a legismertebb papíralapú szerepjáték az Egyesült Államokban. A készítők Diesel filmbeli karakterét konkrétan Diesel szerepjátékos boszorkányvadász karakteréhez igazították, így létrejött a világ legmetább filmes megoldása: Vin Diesel játssza a Vin Diesel kitalált karakterére épülő kitalált karaktert.
A vámpírfilmek humoros vonulatában az új-zélandi Hétköznapi vámpírok [What we do in the shadows, 2014.] : az Addams-family és az áldokumentumfilm keveréke három egy fedél alatt élő vámpír – Viago, Deacon és Vladislav – életét követi nyomon, akik igyekeznek megélni a modern világban.
Kannibál-témát használ fel két film is: Justine (Garance Marillier) vegetáriánus lány. Azonban az élete egy csapásra megváltozik, amikor egy vad iskolai rituálén húst eszik... Julia Ducournau első nagyfilmje - Nyers [Raw (Grave, 2016.] - eredeti, de természetesen megosztó filmjén több nemzetközi bemutatón is rosszul lettek, Los Angelesben már hányászacskót is biztosítottak a jegy mellé.
Ugyanebben az évben Nicolas Winding Refn Neon Démona [The Neon Demon, 2016.] a mindent megrohasztó, tárgyiasító, embertelenítő divatszakmát mutatja be. Jesse (Elle Fanning), a feltörekvő modell Los Angelesbe költözik, hogy valóra váltsa az álmát. A divatvilág azonban nem várt módon szippantja be, jelképesen és a valóságban is felzabálja... A gyönyörűen fényképezett, hipnotikus és stílusos film azonban hiányérzetet kelthet: van-e a gyönyörűen megkomponált, neonfényben úszó képek mögött tartalom, vagy felesleges kutakodni? A forma kitölti-e a tartalmat? Vagy fordítva?
A mozifilmek mellet nagyon hangsúlyossá váltak a tv-sorozatok is. Tévésorozat lett Sam Raimi kultikus Gonosz halottjából [The Evil Dead, 1982.] - Ash vs. Evil Dead.
Norman Bates sem hagyja nyugodni a nagyérdeműt: A Bates Motel 2013 és 2017 közötti
5 évada feldolgozta Norman gyerekkorát, és végre megtudhatjuk, mi vezetett odáig, hogy igazi "pszicho"-vá vált a fiatalember élete... Erre most érett meg a közönség, a 25évvel ezelőtti ötlet akkor csak a pilot-ig jutott.
Az évtized legütősebb, legerősebb és legismertebb horror-tv-sorozata egyértelműen a The Walking Dead lett. A zombik már a spájzban vannak, hétről-hétre. Története - részben - Robert Kirkman, Tony Moore és Charlie Adlard azonos című képregényén alapul, főszereplője az Andrew Lincoln által alakított sheriff, Rick Grimes, aki kómából ébredve egy emberevő szörnyetegekkel találja szembe magát. Az Ő - és majdani társai pokoli utazását követhetjük nyomon hétről-hétre. Amit Romero a zombikkal elkezdett és bemutatott - a társadalom széthullása és a megmaradt emberek túlélő drámái - itt, ebben a sorozatban a sok-sok részben kiteljesedik. Igazából a túlélni vágyó ember lesz a másik ember ellensége (pl. külön epizód, amikor egy "ártatlan" kislány - Lizzie - megöli élő (tehát nem zombi) kishúgát és ezért kell gyakorlatilag kivégeznie Carolnak, mert nem erre a világra való...) a zombik csak körítést játszanak, határokat húznak, amiben az emberi drámák, konfliktusok keletkeznek és mozognak.
A sorozat ledöntötte a tabukat (kannibalizmus, emberölés, meztelen zombi...) és mindennapjaink részévé tette a horrorfilmet és az eddig legkevésbé értékelt, periférián mozgó alműfaját: a zombifilmet. A 6.évad végét az alkotók már azzal a kérdéssel zárták, hogy az új főgonosz, Negan kit fog agyonütni kedvenc szögesdrótos bunkósbotjával és erről ment a találgatás 2016 nyarán az interneten. Kinek a feje fog szétszakadni? - egy ember agyonverésére lehetett licitálni... Üdvözöljük a nézőket a kiüresedett, gépies világot bemutató film, a THX-1138 (1971) vagy a Kockázat ára [Les Prix du Danger, 1982.] világában, ahol ilyesfajta szórakoztatás történik...!
Talán ez az igazi horror, amire mindig is vágytunk...
THX-1138 (1971) - a "fikciós jövőt" bemutató film egyik TV-műsora...
The Walking Dead (2016) - a valós TV-műsor...
Zombik: Z világháború[World War Z, 2012.] számos újítást vezetett be és eddigi sablont rúgott fel: pl. itt a vezetők a zombi apokalipszis árnyékában nem csak a túlélésről gondoskodnak, de látjuk az emberiség jelentősebb kultúrális műkincseinek a becsomagolását, átmentését jobb időkre; az egész filmet egyfajta realista dokumentalizmus lengi be, itt nincsenek emberfeletti hősök, akik jó amerikaiként megoldanak mindent (Brad Pittet is megzsarolják a családjával, hogy elinduljon megoldást találni, magától talán egy pincében lapítana...). Igazából a film elmegy akciófilmbe, a zombik csak hátteret adnak a kitörő káosznak.
Zombi Expressz (Vonat Busanba) [Busanhaeng, 2016.] címmel a magyar mozikban is láthatunk zombifilmet Sang-ho Yeon dél-koreai moziját - A Busanba induló járaton ragályként terjed el a pusztító kór, melynek hatására a halottak életre kelnek és mindenkit megölnek, aki a szemük elé kerül. A expresszvonaton egy maroknyi túlélő próbál menedéket találni, de minden állomáson hasonló állapotok uralkodnak...
A Kaptár -sorozatnak elkészült a befejező (?) része: Kaptár: Az utolsó fejezet [Resident Evil: The Final Chapter, 2017.]. A film a sorozat hatodik része, valamint ez a folytatása a 2012-ben bemutatott a Kaptár - Megtorlás [Resident Evil: Retribution, 2012.]. című filmnek. Megtudjuk, mi a T-vírus titka és hogy felszabadítható-e a Föld a hatása alól?
Zombihumor: Zombieland (2009) és folytatása a Zombieland - a második lövés [Zombieland: Double Tap, 2019.] - Az egyik szimplán lelép, ha valami ijesztővel találkozik. A másik imádja a harcot, és az öklénél csak a feje keményebb: ha a világot elárasztották a zombik, az emberiség pedig felkerült a legveszélyeztetettebb fajok listájára, mindkét módszer elfogadhatónak tűnik. Columbus és Tallahassee nagyon különböznek egymástól, mégis közösen próbálják átvészelni a folyamatosan rájuk leskelődő bajt: a mindenütt jelenlévő élőhalottakat. Pedig az igazi veszély az emberek között les rájuk... - Azt bírom ebben a filmben, hogy a túlélés szabályait mutatja be egy teljesen logikus és mégis rendkívül vicces módon- nyilatkozta a premier után Woody Harrelson. - Vegyük például az első számú szabályt: Sportolj! Naná, hogy először a túlsúlyos embereket kapják el a rossz fiúk, ez nyilvánvaló: ha nem vagy elég gyors, bevégzed! Vagy hányszor láttuk már a mozivásznon, hogy halottaiból visszatér a gonosz...hát üss oda duplán, hogy tutira menj!... (195)
És ha már zombik, ismét Jim Jarmusch! A művészfilmes rendező e másik horrozsánerben is megmutatta magát: a vámpfilmje mellé zombifilmet rendezett: a mai (2019-et írunk) világban már a műfaji film az egyetlen, amivel mesélni lehet egy független filmesnek is?
Egyrészt gyakorlatilag Romero társadalomkritikai ötletét tolja tovább direkt formában: a feltámadó holtak "holtukban" is azt az életmódot folytatják, ami a legmeghatározóbb volt életükben: aki telefont tapicskolt, az azt teszi; vannak, akik (amik) wifi-t keresnek, kávét keresnek, xanax-ot keresnek, selfiznek... ...életükben is zombik voltak, tehát meg sem haltak. És ezért ölnek is. Igy egyvalakit nem fenyeget a mai kor kapzsisága, még többet akarása : az erdőben remeteként élő Hermit Bobot (Tom Waits). Irracionális világ - irracionális eseményei. Másodsorban tükröt is tart a zombifilmek elé: kifigurázza a műfaj panel elemeit, "„ez nem lehetett egy vadállat?” (közben ugyanazt a beállítást vágja be az áldozatokról minden esetben...), "Ennek rossz vége lesz!" - ismételgetik a szereplők. Harmadrészt filmes utalások garmadájával van teli a film: kezdve a nyitójelenettel (Romero első zombifilmje), a rendőrörsre szorult rendőrökkel (Carpenter), levágott és feltartott zombifej vagy akár az egyik főszereplő (Adam Driver, az új Star Wars trilógia Kylo-ja) kulcstartójáig...
Jarmusch szórakoztató filmet készített, parádés szereposztással (Bill Murray, Steve Buscemi, Iggy Pop, Danny Glover, Tilda Swinton, Selena Gomez, Bálint Eszter...), de vámpírfilmjéhez nem tud felnőni, ami egyúttal azt is mutat(hat)ja, hogy a zombi-kliséhalmazhoz már nincs (illetve alig: az élők ugye véreznek, de a zombik ugye már nem vérezhetnek, hanem fejlevágás után porlanak) mit hozzátennie...
A holtak nem halnak meg [The Dead don't die, 2019.]
Új King-Kong film is készült az évtizedben - Kong: Koponya-sziget [Kong: Skull Island, 2017.], megfosztva eredeti félelmetes(ebb) voltától, inkább az egzotikus kalandfilm műfaja felé kalandozott el.
Ha már szörnyfilmek - igaz nem kifejezetten horror kategória már 2018-ban - : a legjobb filmnek járó Oscar-díjat Guillermo del Toro A víz érintése [The Shape of Water, 2017.] nyerte el. A film - részben- hasonló a Fekete lagúna réméhez és a történet Paul Zinder 'Let Me Hear You Whisper' darabját és 1969-es filmjét idézi... . A vadonban istenként tisztelt halemberszerű "szörnyeteg"-be szeret bele egy néma, takarítónőként dolgozó lány, aki kimenti a szupertitkos kutató laboratóriumból. Szex egy pikkelyes lénnyel, mindkettejük magányának feloldása, a másság elfogadása, ami nagy divat minden szinten ezekben az időkben. A film szépen, stílusosan fényképezett, erős érzelmi reakciókat képes kiváltani a nézőkből:
És persze szélsőséges értékítéleteket is: "Ez egy emeletes űberbaromság, méltó módon illeszkedik az utóbbi idők agyondíjazott f*stalicska filmjeinek sorába, mint a Revenant, Csillagok között, vagy a Gravitáció. Látszik már Hollywood mélyrepülése, ahogy a romlottság és totális züllöttség megtermi rothadt gyümölcsét az agyakban is. Egyre bomlottabb és értékvesztettebb ez a filmes generáció, de próbálna azért még valami maradandót létrehozni, úgyhogy a valódi emberi és isteni értékek helyére beteszi ezt a nyálas-ragacsos, degenerált vonzalmakkal és érzelmekkel feltupírozott, misztikusba hajló álművészetet, amitől egy egészséges lelkű és értékrendű ember csak okádni szeretne." (Tevepata kritikája, a - port.hu -fórumán).
"Mindezek ellenére ledöbbentem a film szépségén, képi világán, szellemességén, apró mozzanatain és rezdülésein, a megjelent személyes sztorik és karakterek zseniálisak, még ha elnagyoltak is, szóval szinte minden tetszett benne és lenyűgözött. Tetszett a meseszerűsége, ami mégis valami kézzelfogható realizmussal párosult, például a gonosz biztonsági főnök családi jelenetei... hát ezen konkrétan ledöbbentem, olyan váratlanul ért." (teassy kritikája, a - port.hu -fórumán).
A Fekete lagúna réme (1953) és a A víz érintése (2017)
Folytatás vagy inkább előzményfilm? Ridley Scott felvezetésében két Alien-film is készült. A Prometheus (2012)-al megkezdett új trilógia (?) a Xenomorfok eredet történetét hivatott elmesélni, közben az emberiség kialakulásához is kapcsolódunk... Az első film visszafogott, de erőteljes látványa és stílusa merész útra vitte el a Nyolcadik utast. A folytatása - Alien: Covenant (2017) inkább kiszolgálta a nézői Alien-hiányt és vérengzést, mintsem komolyabban tovább vitte volna az előző filmmel megkezdett vonalat. Zavaros, mixelt filmet kaptunk: Alien; Aliens; és a Prometheus elemeiből építkezik, ebből gyúr össze egy sajátos képletet, de nem áll teljesen össze. (Azért a film első Alien-támadása és az egyik 'főhős' tapintható félelme, amikor is rádöbben, mit is szedtek össze az ismeretlen bolygón elhamarkova sétálva, kifejezetten jól sikerült: az ismeretlentől való legmélyebb félelem ősi, mély felszíne kerülése: az Alien ismét lecsap!)
Kellenek az új filmek - meg a régiek.
Újra felmelegítve, újra elkészítve és a "kornak megfelelően" tálalva:
Megszületnek a reboot-ok. Újraindítás, újragondolása egy régi klasszikusnak, koncepciónak. Folytatódnak az elmúlt évtizedben elkezdett trendek: pl. Texasi láncfűrészes mészárlás (2013); Bőrpofa (2016); Suspiria (2018)... Ötlettelenség vagy csak szimplán pénzéhség?!
Stephen King is az újra-feldolgozások gyűrűjébe került: Carrie (2013); Az [It, 2017.]; Kedvencek temetője [Pet Sematary, 2018.]...
Carrie (Sissy Spacek - 1976 és Chloë Grace Moretz - 2013)
2018-ra elkészült egy kellemes direkt folytatás - a sok végeláthatatlan folytatás cselekményének mellőzésével a klasszikus Halloween (1978) -hez: 40 év után folytatódik a hajsza Myers után, Jamie Lee Curtis ugyanúgy vár a a nagy találkozásra, akárcsak a Mumus...
Természetesen így sok régi ötlet is folytatódott:
Démonok, démonok, Démonok... között! [The Conjuring, 2013.] - Perronék öt gyerekükkel költöznek be új, magányosan álló vidéki házukba, és nem tudják, hogy valaki már él a falak között. Valaki, aki minden percben jelen van, gonosz, és képtelenség megszabadulni tőle.
A megmagyarázhatatlan földöntúli jelenlét pokollá teszi a napjaikat...
A Démonok között egyfajta horror-univerzumot is teremtett a folytatásaival - Démonok között 2. (2016) és a filmekben felbukkanó szereplők közül is saját filmet (és történetet) kaptak páran: a már említett Annabelle és Az Apáca [The Nun, 2018.].
A téma egyik klasszikusa, az Amityville-sorozat pedig az Amityville - Az ébredés-el [Amityville: The Awakening, 2017.] folytatódott. Ha pedig nem kívülről jön a kísérteties fenyegetés, akkor belülről... The Babadook (2014) (- megszállt házak/démonok tematika).
Annabelle (2014) / Annabelle: Creation (2017) / Annabelle Comes Home (2019) - John (Ward Horton) különleges ajándékot talál feleségének, Miának (Annabelle Wallis). Egy hófehér menyasszonyi ruhába öltöztetett, ritka, régi porcelánbabát. Ám Mia nem örülhet sokáig az ajándéknak, mert a babának szörnyű titka van. S egy borzalmas éjszakán a titokra fény derül...
Részben ide tartozik - James Wan, az Annabelle filmek alkotója visszahozta az életbe a mexikói "zokogó asszonyt"": La Llorona - eredetileg még 1933-ban jelent meg a filmvásznon, azóta időről-időre felbukkan a jelenléte. A Gyászoló Asszony, aki régen élt és féltékenységi rohamában vízbe fojtotta a gyerekeit és maga is utánuk ugrott. Azóta kísért és akik a hangját hallják, nem érik meg a reggelt. Most éppen 1970-ben Los Angelesben bukkan fel...
- A Gyászoló asszony átka [The Curse of Llorona, 2019.]
A fiú [The Boy, 2013.] - Egy amerikai lány pénzkereset gyanánt egy angliai családnál helyezkedik el mint bébiszitter, ám a gyermek, akire vigyáznia kell nem más, mint egy 8 éves gyermek mására készített porcelánbaba. A háziak elutaznak, és általuk szabott szabályokat nem szabad megszegni, mivel azok be nem tartása súlyos következményeket von maga után, hősnőnk pedig lassan arra kénytelen következtetni, hogy a baba talán nem is olyan élettelen... (- gyilkosbabás horrorok).
Sci-fi és horror összefonódása a Skyline (2010) és folytatása a Beyond Skyline (2017) - eljönnek az idegenek és learatják az embert, illetve az agyukat, hogy ezzel vezéreljék az inváziós hadseregüket.. Kisköltségvetésű, ügyesen szórakoztató scifi-horror.
A Föld inváziója - Csata: Los Angeles [Battle: Los Angeles, 2011.] - egy tengerészgyalogos-egységet Nantz őrmester (Aaron Eckhart) vezetésével Los Angeles-be vezényelnek ismeretlen küldetéssel. A katonáknak váratlanul szembe kell nézniük a különös, nem földi ellenséggel. Az űrből jött lények a tenger felől érkeznek, és a partraszállás során válogatás nélkül mindenkit azonnal megölnek...
A holnap határa [Edge of Tomorrow, 2014.] - Tom Cruise és Emily Blunt főszereplésével már a videojáték tematikát követi: Bill Cage (Tom Cruise) híradós katona, de eddig elkerülte a veszélyt - pedig az emberiség egy űrből érkezett, könyörtelen fajjal vív hosszú, elkeseredett háborút. Amikor váratlanul mégis bevetik, ő rossz felszereléssel, kevés tapasztalattal indul csatába, és nem is bírja sokáig: gyors és kegyetlen hősi halált hal. Azután feltámad, és újra harcba indul. És újra, és újra, és újra. A földönkívülivel való közvetlen érintkezés időhurokba sodorta, és ő kénytelen számtalanszor végigélni ugyanazt a pokoli küzdelmet, hogy azután újra alul maradjon. Ám az esélyei egyre jobbak...
A földi élet szétesése, a DNS újra szekventálódása és keveredése más létformával és az ebből létrejövő új, jobb (?) ember formájú élőlények? - az Annihilation (2018). Ahogy a fehér fény szétesik szivárványszíneire, úgy esik szét a földi élőlények DNS-e alkotóelemeire és áll össze különféle "torz" formákká abban a buborékszerűen terjeszkedő valamiben, ami elkezdi bekebelezni masszaszerűen az USA egyik régióját. Természetesen ebbe az 'X-zónába' besétálnak főhőseink, akik szép lassan elvesznek és átalakulnak. Eddig csak egy embernek sikerült innen kijutni és a csapattal tart a felesége, hogy utána járjon a rejtélynek...
Ahogy egy kritika megfogalmazta: 'Hetedik utas az Élet'. Adva van egy űrállomás és az ott dolgozó hat fős legénység. A film első pár percében ezen állomás dolgozói sikeresen elkapnak egy űrszondát, ami Marsról vett mintákat hoz magával. Mint kiderül, ezekben a mintákban egy élő organizmus is található. A történet során pedig természetesen el is szabadul... A lény csak élni akar, de minden áron. - Élet [Life, 2016.]. (-idegen inváziós tematika)
*
Hangulatos, erős atmoszférával bíró film a pár szereplős hullaházban játszódó Boncolás [The Autopsy of Jane Doe, 2016.]. Vannak, akik az évtized horrorfilmjének tartják. Martin Scorsese rendezte és Leonardo diCaprio főszereplésével készült Viharsziget [Shutter Island, 2010.]a legjobb thrillerek nyomába jár. 1954-ben Teddy Daniels (Leonardo DiCaprio) rendőrbíró és partnere, Chuck Aule (Mark Ruffalo) a Viharsziget-re mennek, az igazságügyi elmekórtani Ashecliff Kórházba. Rachel Solando (Emily Mortimer) eltűnését vizsgálják, aki egy bezárt szobából tűnt el. A film két nyitott befejezéssel zárul, a nézőre bízva, mi is történt valójában...
A dán botrányrendező - Lars von Trier - filozófiai horrorja 'A ház, amit Jack épített' [The House that jack buils, 2018.] elmeséli, hogy is lesz egy bamba férfiból valódi sorozatgyilkos. Először csak egyszer, majd még egyszer... ...a teljes őrületig, le a Pokolba....
A Mandy (2018) szinte hipnotikus - kétórás "metál-ámokfutása" igen hatásosan sikerült. Erőteljes bosszútörténet kirobbanó erővel.
Visszahozta a moziba a horrorhangulatot a Hang nélkül [A Quiet place, 2018.]- idegen lények gyarmatosítják a Földet, de nem látnak, csak hallanak. A legkisebb zörejt is, igen, kedves mozilátogató!
Említést érdemel két, a zárt világban felszínre kerülő rivalizálást és a magánytól becsavarodást bemutató film: Az eltűntek [The Vanishing, 2018.] és A Világítótorony [The Lighthouse, 2019.]. Mindkettő egy kis világítótornyos szigeten játszódik, pár emberes kamaradrámaként. Az eltűntek megtörtént eseményeket dolgoz fel. 1900. december 20-án a Flannan-szigetek három világítótoronyőre nyom nélkül eltűnt. A férfiak teste sosem került elő, s azóta is találgatások tárgya, hogy mi történt velük...
A Világítótorony Robert Eggers fiatal filmes alkotása - a többszörösen díjnyertes, (196), A Boszorkány [The VVitch, 2015.]. - alkotója, egyszerre nyomasztó, nyers és szürreális.
Tőlünk keletebbre is dübörög a horror-ipar: Kína és Japán a kísértethistóriákban és a (óriás)szörnyfilmekben (kaiju) igen erős, míg Dél-Koreában a kemény bosszú- és sorozatgyilkos filmek szülőhazája, amint azt a 'I Saw the Devil (2010)' és a 'No Mercy (2010)' kitűnően mutat be. A kínai kísértet-vámpír-fantasy rajongóknak ajánlott a Rigor Mortis [Geung Si, 2013.]. Thaiföldi filmek: Buppah Rahtree 3.2 (2009) és folytatásai.
Japánban megszámlálhatatlan film készül. Műfajok keverednek, így érdekes 'zombie-pinku' (zombi / japán soft-pornó) keverék lett az eddig 5 folytatást megért Rape Zombie [Reipu zonbi, 2011.]. A japán "örökség" itt is visszaköszön: Tokió atomtámadása után a férfiak nemi erőszakoló zombikká válnak, Momoko és Nozomi vezetésével ellenállás szerveződik...
Már 2010-et írunk, az internet, a YouTube szerves része életünknek, így a Death Tube (2010) és folytatása a Death Tube 2. (2012) filmek már-már evidensek: online stream-ek valós gyilkosságokról, amiket a követett játékosok követnek el egy online játékban. Egy nagy, elmebeteg mackóval, perszehogy.
Magyarországon elkészült a Martfűi rém [Strangled, 2016.] , amely az 1950-es évek végi martfűi sorozatgyilkosról emlékezik meg. Akkoriban ilyesmiről szó sem lehetett: a sorozatgyilkosok csak a "romlott-bűnös kapitalista" világban léteztek, aztán persze kiderül, mégsem... Kovács Péter a sajtóban gyakran martfűi rém néven emlegetett magyar bűnöző, sorozatgyilkos. Kovács a sorozatgyilkosok azon típusához tartozott, akik kéjvágytól vezetve gyilkoltak. Szolnok megye déli településein az esti órákban magányosan az utcán tartózkodó védtelen nőket támadott meg.
Az általa elkövetett gyilkosságsorozathoz kötődik a korabeli magyar bűnüldözés egyik legnagyobb szakmai hibája, egy ártatlan személy elítélése is. A film a nyomozás története.
Emellett több magyar horrorfilmterv / film is elkészült. Mindjárt támadnak a balatoni küsz-halak és zombivá teszik a nyaralókat: itt a Küsz II - A Legenda ébredése (2011), amely - egyelőre - támogatás híjján elbukott, a Magyar Filmalap is elutasította a megvalósítását. Kránicz Richárd és csapata (Adrenalin film) több filmmmel is jelentkezett: Hajtóvadászat (The Hunt, 2011) - baltás gyilkosos kergetőzés; Kegyetlen túra (Cruel Tour, 2007), ahol egy baráti társaság sátorozni indul, ugye..; Gyilkos bosszú (Killer Revenge, 2006) - az egyetemista diákok tanulmányukhoz egy régi legendát választottak, Bornába érkeznek ahol nyomozni kezdenek de amit találtak arra egyikük se számított...
Mátyássy Bence és Szabó Kimmel Tamás
a Küsz II -höz készült hangulatfotón és a Hajtóvadászat (2011) promója
Az évtized végére humoros "kommunista vámpírral" is gyarapodhattunk: Drakulics elvtárs (2019). A szovjet vezetés már mindent elért, csak az örök élet hiányzik még. Kapóra jön a rejtélyes Fábián elvtárs (Nagy Zsolt) magyarországi látogatása, akitől talán ez is megszerezhető, lévén a titkosszolgálati jelentések szerint alig öregedett az elmúlt évtizedek alatt és éppen véradást szervez... Eredeti ötletek, közepes kidolgozás, de szórakoztató film lett!
2017-re elkészült egy régi project: Csepella Olivér megrajzolta hangulatos és humoros képregényét a Nyugat+Zombik-at. Ady, Babits, Kosztolányi, Móricz... találkozása a '30-as évek zombi járványával - természetesen Budapesten! A történet egy rajzfilmfeldolgozásért kiált.
A Nyugat+Zombik - egy jelenete
***
A "hétköznapi" mozifilmek - melyek nem kifejezetten horrorfilmként készülnek már több erőszakot és antihőst vonultatnak fel, mint pár éve egy ezeknek a teremtményeknek a kizökkent világát ábrázoló alkotások. Lassan ott tartunk, hogy a borzalmak világa teljesen természetessé válik bármelyik "A" - kategóriás hollywoodi filmben. Ez egy anti-kultúra, ami horrort teremt. A filmek nagy része arra törekszik, hogy kielégítse szenzációt kereső mániánkat még akkor is, ha terrort és félelmet okoz.
Ezeknek a filmeknek a túlsúlya (tehát már nem elkülönült rétegfilm többé a horror, ahol megvolt a helye a borzalmaknak, ahol bármilyen szabálytalan világ és ennek karakterei létrejöhettek ) már mérgező a mai polarizált világ légkörében. A szórakozás nevében brutális, törött és értelmetlen társadalmat ábrázolnak, melynek nincs értelme és célja...
Nincs külön horror és nincs külön ellenpólus.
--- folyt.köv.. ?
--- (frissítve: 2020.08.11.)
felhasznált források:
- www.geekz.444.hu, www.imdb.com, www.filmvilag.hu, Wikipedia,
Port.hu, dr-graveyard.blog.hu, karizmatikus.hu...
[<---
előzmény] [Kezdőlapra] |