(Kiegészítés
helyett - '1999/2000 - 2009')
"Felmerülhet a kérdés, hogy merre tovább?" Igen,
ezzel a kérdéssel zárult le a horrorfilm történetét bemutató tanulmányom (mely
eredetileg diplomamunkaként íródott 1998 őszén). És ezzel a kérdéssel kell folytatnom
több, mint 10 év elteltével. Ahogy a múlt század hetvenes éveinek végén egy újfajta kamera-technika vonult be a filmkésztítők eszköztárába (steadycam), úgy az új évezred is egy hasonlóan forradalmi kamera-technikával indult ("bullet time”- lsd. pl. Mátrix (1999)).
Zombivonalon
fontos, de nem jelentős tett volt, hogy a "főzombiológus" George
A.Romero folytatta híres élőhalott-trilógiáját, elkészült A holtak földje [Land
of the Dead, 2005.], amelyben folytatódik a megkezdett zombi-evolúció: a film
végén már értelmes - igen: idézőjelek nélkül (!) - zombikat látunk, akik fegyvert
használnak, és helyet keresnek maguknak a lepusztult világban, mintegy másik
fajként, az emberek mellett. Kvázi folytatás lett a Holtak naplója [Diary of the Dead, 2007.], mely nem hozta az előző film sikerét és színvonalát.
Zack Snyder pedig azonos címen elkészítette a Zombik hajnalának [Dawn
of the Dead, 1978. és 2004.] újrafilmesítését. Humorral telezsúfolták a Zombi
sztriptízt [Zombie
Strippers, 2008.].
Gyilkos vegyi anyag kerül a levegőbe, melynek hatására a holtak felélednek.
Elsőként egy illegális sztriptízbárra csap le és megfertőzi az egyik táncosnőt,
akiből hamarosan emberevő zombi lesz... A film főszereplője Jenna Jameson pornókirálynő, és fontos szerepet kap Robert Englund (Rémálom az Elm
utcában Freddy-je) is. Humoros zombivígjáték a Haláli hullák hajnala [Shaun of the Dead, 2004.] Mozgalmas, hipergyosr zombis-végítélet film lett az
angol 28 nappal később [28 days later, 2002.] és folytatása a 28
héttel később [28 weeks later, 2007.]. Bioterror, zombik, titkos földalatti
labor - ez a Kaptár - sorozat [Resident evil, 2002], [Resident
evil: Apocalypse, 2004.]; [Resident Evil: Extinction, 2007.], amely
eredetileg túlélő videojáték volt, majd megfilmesítették. És ha már zombik:
a spanyol [REC] (2007, Jaume Balagueró / Paco Plaza) újszerű, friss és
félelmetes filmet készített a jól ismert témából. Tarantino társa, Robert Rodriguez a Terrorbolygóban [Grindhouse: Planet Terror, 2007.] a legjobb hetvenes-nyolcvanas évekbeli trasht idézi meg: egyszerre ultravéres zombiapokalipszist és splatter-akciófilmet készített. "Az emberiség jövője egy géppuskalábú kezében van!"- ahogy a magyar poszter is írja - roppant szórakoztató! Ha
már új évezred köszöntött ránk, stílszerűen Patrick Lussier levezényelte
a modern Drakula 2000 (2000) is, mely trilógiává bővült: Drakula
II - A mennybemenetel [Dracula
II: Ascension,2003.]; Dracula III.: Örökség [Dracula
III: Legacy,2005.], melyben Drakula holttestét egy őrzött páncélszekrényből
rabolják el, majd keltik életre. A román Adrian Popovici is életre keltette
a vérszívú grófot Marius Bodochi főszereplésével A karóbahúzó Drakula [Vlad
Nemuritorul, Dracula the Impaler,
2002.] címmel. Az olaszok egyszerűen csak Drakula címmel [Dracula,
2002.] készítették
el az "egy ősi terror, mely az új világban is él" reklámszövegű adaptációt.
Angol-német összefogással, hasonló címmel tv-adaptációban is készült egy film Marc Warren (mint Drakula gróf) főszereplésével, a film címe egyszerűen
csak Drakula [Dracula,
2006.] lett. A horror reneszánszát éli: durva, véres, mozgalmas, sok effektet tartalmazó filmek készülnek. A megcélzott közönségcsoport főleg a tizen-huszonéves fiatalok. Igy a szereplők is a legtöbbször e korosztályból kerülnek ki. (Eddig) három részes sorozattá nőtte ki magát a Végső állomás [Final destination 1; 2; 3, 2000.,2003,2006.]. A fiatalok között arat a halál: felrobban egy vakációzó fiatalokkal felszállni készülő repülőgép, páran - különböző okok miatt - lemaradnak róla, ők megússzák. De vajon meddig? Mikor talál rájuk a halál? Mindhárom filmben szép, igen kreatív halálnemekkel találkozhatunk, sok suspense-zel megelőlegezve a bekövetkeztüket. Az ébredező tinédzser szexualitás örök horrortéma. Több film is megfogalmazta ebben az évtizedben is az erről szóló félelmeket. A Ragadozó csajok , 2004.] valóban ragadoznak: talán nem is ember lányok tesznek el láb alól sok korukbéli fiút, akik szintén a szüzességüket akarták elveszíteni. A Mély harapásban 2007.] a fiúk egyik rémálma válik valóra: a puha-forró-nedves női punci harapós is (vagina dentata)! Ehhez hasonló film a japán Szexparazita - avagy a gyilkos punci [Kiseichuu: kiraa pusshii, 2004.]. Mágikus erők bukkannak fel a Sarah beavatásában [The Initiation of Sarah, 2006.]. Komolyabb filmeket készít M. Night Shyamalan. Különös halottlátó-thriller a Hatodik érzék [Sixth sense, 1999.]., majd idegen lények támadása adja a keretet a Jelekhez [Signs, 2002.]; egy régi, biztonságos, elszigetelt élet megmaradásának lehetősége pedig a A faluban [The Village, 2004]. Szintén igényes, varázslatokkal játszó film volt, merész (és nagyszerű!) véggel a Titkok kulcsa [The Skeleton Key, 2005.]. Ideglelés [The Blair Witch Project,1999.] címmel pár fiatal egy áldokumentumfilmet készített, melyben egy környékbeli legendának erednek utána. Végig kézikamerával rögzítik az eseményeket és egyre beljebb hatolnaka sötét erdőbe, megfejteni a boszorkány titkát. A pár tízezer dollárból készült film milliókat hozott készítőinek, furfangos - akkor még újdonságnak ható - internetes kampányával. A filmes durva erőszak legalizálásában sokat sgített a Fűrész -széria [Saw, 2004.]., melyben egy megháborodott szadista sorozatgyilkos áldozatait megszállottan az élet értékére akarja megtanítani úgy, hogy erkölcsileg szilárd embereket rabol el, és hátborzongató játékra kényszeríti őket, melynek tétje a saját életük. Az áldozatok mindegyikének képtelen döntési helyzetekkel szembesülve kell megküzdenie azért, hogy visszanyerje életét, vagy ellenkező esetben belehaljon a próbálkozásokba... A film sorozattá nőtte ki magát, az első rész újdonságát elveszítve önálló vér-trancsírpartiba fordult. Hasonló durvulás volt a Hotel [Hostel, 2005.] is, ebből is készült folytatás. A Pozsonyban játszódó filmet a szlovák kormány - túristariasztó országimázs keltésére hivatkozva - betiltotta. Ezeket a filmeket "torture porn" néven is nevezik, mert az öncélú erőszak a szexxel keveredve sajátos "pornó atmoszférát" alkot. A keményebb horrorvilág a mesékbe, a fantasy-kbe is beszivárgott: a kedélyes gyerekmesének induló Harry Potter sorozat (193) a harmadik részével - Harry Potter és az Azkabani fogoly [Harry Potter and the Prisoner of Azkaban, 2003.] Alfonso Cuarón rendezésében kemény, sötét és rémísztő világot idézett meg, amely a mai napig tart a szériában. Ugyancsak - részben - az ő közreműködésével készült el az évtized legfontosabb horrorisztikus fantasy filmje, A Faun labirintusa [El laberinto del fauno / Pan's Labyrinth, 2006.]. A legszebb Grimm-meséket idéző zord és kegyetlen valóság áll szemben a kislány által kitalált (?) szebb világgal, ahová utazása tart. A film rendezője sem ismeretlen: Guillermo del Toro, aki sok-sok évvel ezelőtt a Cronos-t (1993) rendezte, majd a Mimic - A Júdás faj [Mimic, 1997.] és a már említett Penge-sorozat második részét [Blade 2, 2002.] készítette el. A gyerekkép is változott az új évezredre: a valóságban is többször megtörténik, hogy a középiskolákban elszabadul a terror: egy-egy emberke ámokfutásba kezd, pisztollyal, késsel lemészárolja a fél osztályt, majd a legtöbbször magukkal is végeznek. Az elkövetőket már nem kötik gúzsba Ördögűző-szerű démonok, nem vezérli őket a természetfeletti. Csak saját sérelmeik, frusztrációik, kielégületlenségük. Gátlástalanok, erőszakosak, unatkoznak. Larry Clark (Kölykök, [Kids, 1995.]), Gregg Araki (Elátkozott generáció, Út a pokolba, [Doom generation; Nowhere, 1995; 1997.]) filmjeiben láthattuk már ezt a "elátkozott generációt". A vidéki nyaralás, távol a "biztonságos ?" városoktól, a nyugodt, idilli környezet már régebben is rejtett veszélyeket, de ezek az újfajta fiatal galerik erőteljes, kiszolgáltatott, nyers terrorhelyzetet generálnak: Eden Lake (2008); Öten voltak [Elles étaient cinq, 2004.]; Hívatlanok [The Strangers, 2008]. Ha már gyerekek és egy felnőtt, akik "csak" játszanak egy gondjukra bízott tini lánnyal és húgával: először csak vetkőztetés, majd verés, nemi erőszak, a test égetése és végül a teljes nőiesség kiirtása... Megtörtént eseményen alapuló rendkívül provokatív és kompromisszummentes pszichodráma, és nem az "idilli" természetben, hanem egy amerikai kisvárosban... A szomszéd lány [The Girl Next Door, 2007.]. A feldolgozások (remake) nagy divatja is dúl: felpolíroztak sok klasszikus horrort. A cselekményt jelen időbe helyezik (2000-es évek), kilúgozva az eredetire jellemző társadalomkritikát, a nem megfelelő, (politikailag is) inkorrekt elemeket. A szereplőgárda tinédzserekből kell, hogy álljon, ma ez a menő, ők a célközönség, és a fiatalság kultusza is dúl. Feldúsítják erőszakkal, vérrel. Sokszor még akár jó is lehet az elkészült alkotás. Az eredetit úgyis alig ismerik már, hiszen több évtizedes is lehet és a cél- és nagyközönség úgysem néz "régi filmeket", mert azok úgyis "gagyik" - azaz idősebb szereplők, lassabb cselekménymenet és kevesebb vér jellemzi. Tehát már nem is horror, pedig ők azt szeretnének nézni... Utolsó ház balra [Last house on the Left, 2009.]; Sziklák szeme [Hills have eyes, 2006.]Texas Chainsaw MassacreHoltak hajnala [Dawn of the Dead, 2004.]., Halloween (2007), Péntek 13 [Friday 13th, 2008.]; Köpök a sírodra [I spit on your grave, 2010.]... Angliában és Franciaországban horror-újhullám indult. (Már épp ideje volt...) Angliában a hatvanas-hetvenes évek klasszikus horrorfilmjei (főleg a Hammer filmekre gondolok) után a nyolcvanas években készültek jó filmek (Company of wolves, 1984; Hellraiser, 1985; Re-Animator, 1985, From Beyond, 1986). Neil Marshall fiatal rendező a Démoni harcosok [Dog Soldiers, 2004.]. filmjével debütált a horror színpadán Skócia hegyvidékes tájai kiválóak kiránduláshoz, alkalmi légyottokhoz vagy akár a hadsereg terepgyakorlataihoz. Ezúttal azonban kiderül, hogy valami nagyon nincs rendben az erdőben. Amikor ugyanis kis létszámú katonai alakulat érkezik a helyszínre, hamarosan szembesülniük kell azzal, hogy leginkább nem a kiképzőjüktől, az általa adott feladatoktól vagy a természeti viszonyoktól kell tartaniuk, hanem a teliholdkor felbukkanó szörnyektől, amelyek éhesek. Nagyon éhesek... Következő munkája a A barlang [The Descent, 2005.], mely az évtized egyik legjobb horrorja is egyben. Harmadik filmje a poszt-apokaliptikus Doomsday (2008). Michael J. Basset a másik reménysége az újból feltámadó új angol horrormozinak. Kezdésnek egy első világháborús filmet készített - Halálposzton [Deathwatch, 2002.], ahol a lövészárokban a katonákat különös lény tizedeli meg. Hátborzongató, erős atmoszféra jellemzi a filmet. Folytatásként a Vadon [Wilderness, 2006.] készült el, ahol fiatal, büntetésre ítélt huligánokat vadász le egy ismeretlen gyilkos. Az új angol horrorfilmekben nagy hangsúly jut a túlélésre (survival horrror). Maga a műfaj is túlélni és növekedni akar. Franciaországban az eddigi elszórt horrorfilmgyártás (főleg Jean Rollin) mellett kivirágzott egy kis költségvetésű technikát alkalmazó, de hatásában maximálisat nyújtó filmkészítés. Mélyen az erdőben - öt fiatal színész felkérést kap, hogy adják elő a mesebeli Piroska történetét egy különc, gazdag arisztokrata és árva unokája előtt. A fiatalok készségesen ráállnak a dologra, mivel úgy vélik, a tetemes fizetség és a kényelmes ágyak kellemes változatosságot jelentenek majd a hétköznapi turnékhoz képest... De a valóság persze egész más lesz... [Promenons-nous dans les bois / Deep in the woods, 2000.]. Alexandre Aja Magasfeszültség [Haute tension, 2003]. címen izgalmas sorozatgyilkosos filmet készített nagyon jó végkifejlettel. Julien Maury és Alexandre Bustillo szerzőpáros A betolakodó [Á l'intérieur / Inside 2007.] címmel készített egy rettenetet, amiben egy várandós nő nem mindennapi magzatot hordoz, akire más is pályázik egy nagy ollóval... (Egy hasonló témájú film már majd 20 éve készült franciahonban: Baby Blood (Alain Robak, 1989.). Az alapvetés a Psycho és Texasi láncfűrészes... keveréke, de egyedi módon: Frontier [Frontie`re(s) / Frontier, 2007.]. A Mártírok [Martyrs, 2005.] szintén durva film lett: szörnyű bűntényre derül fény a hetvenes évek elején: egy kiskamasz lányt ismeretlen tettesek hosszú időn keresztül egy pincében tartottak fogva lebilincselve. A börtönéből szerencsésen kiszabaduló Lucie-t folyamatosan bántalmazták és kínozták, de semmi más részletről nem tud beszámolni. A gyermekklinikán, ahová viszik, barátságot köt egy másik ápolttal, Annával. Tizenöt évvel később a két lányt még mindig egymás oldalán találjuk - és Lucie továbbra is nagyon súlyos állapotban van... Azt, hogy a franciák is tudnak durvulni, már a Magasfeszültség és A betolakodó című horrorfilmekben tapasztalhattuk. A Mártírok című brutália, Pascal Laugier második nagyjátékfilmje az utóbbival mutat hasonlóságot. Pascal Laugier író-rendező munkáját a fent említett A betolakodóval nemcsak a naturalistán bemutatott leplezetlen brutalitás rokonítja, hanem az is, hogy szinte végig egyetlen helyszínen, egy házon belül történnek benne a borzalmas események. A Mártíroknak ezenkívül az elsőfilmes Alexandre Bustillo és Julien Maury alkotásához hasonlóan az a titka, hogy a kegyetlenség és a kegyetlenkedés a szabályos horrorfilmekétől eltérő, más kontextusban, egy filmdráma közegébe helyezve még durvábban hat. Laugier műve elejétől a végéig egészen rapszodikusan változtatja műfaját ( és alműfaját ): thrillerbe csavarodó, súlyos drámaként nyit, majd horrorként ( rémfilmként ) folytatja. Később egy Dugj meg! [Baise-moi, 2000.]-féle csajos ámokfutás lesz belőle (csak szigorúan szex nélkül); ezután ismét horrorba, ám ezúttal testhorrorba, majd tortúrafilmbe fordul, hogy végül tudományos-fantasztikus disztópiaként záruljon.
Japánban Takashi Miike filmjei, mint a Kihallgatás [Audition,
1999.] vagy az Ichi, a gyilkos [Ichi the Killer, 2003.] brutális jakuzahorrorja
sokkolták a
nagyérdeműt. Noboru Iguchi filmeji brutálisan sokkolóak: A macskaszemű
fiú [Nekome kozô/ Cat-eyes boy, 2006.] rosszfiúkat levadászó címszereplője, vagy a The Machine Girl (2008) rettenete is vérfürdő... következő
filmjében - Robo-Geisha (2009)- ismét határtalan kreativitásról tesz
tanúbizonyságot. Hideo Nakata filmjében egy rejtélyes videokazetta megnézése
után elhaláloznak aszereplők...A kör [Ringu, 1998.] nagy siker lett,
folytatása is készült. Nakata további filmjeiben is hű marad a műfajhoz. Dark Water - Sötét víz [Honogurai mizu no soko kara, 2002.]; Ringu
2 (2005); Kísértetjárás [Kaidan, 2007.]. Joji Iida Spiráljában
[Rasen, 1998.] egy boncoláskor talált rejtélyes üzenet után nyomoznak. Koji
Shiraishi Groteszk [Grotesque, 2009.]-jében a Fűrész-szériát megszégyenítő
torture-porn-t hozott létre, teljesen kendőzetlenül.
|
(c) 1999, 2009. Szentes
Gerzson Péter
[Alfred Hitchcock] - [Drakula halála 1921] - [Silent
Horror]
[Horror Story] - [Hungarian Horror]
[Home]