Janisch Attila
Psycho
Iszonyatos látni a moziban pergő képeken azt az erőfeszítést, amit a
filmkészítők arra szántak, hogy újrateremtsenek valamit, ami már létezik.
Szó szerint újraforgattak egy filmet, amely ma már legenda, műfaji, filmnyelvi
alapvetés, a mozi-rettegés egyik fokmérője, és amellett egyszerűen remekmű.
A forgalmazói ajánlás szerint az ezredvég ízléséhez igazították a mára már öregecske
eredetit. Még ha csak ez történt volna. De valójában nem tettek mást, mint középszerű
színészekkel újrajátszatták a valamikori szerepeket. Újra berendezték az azóta
(figyelem!) múzeummá, zarándokhellyé vált eredeti helyszíneket. A berendezési
tárgyakat szigorúan ugyanazokból a raktárakból válogatták és a ruhákat is hasonlóra
szabták. A kamerát pontosan ugyanoda tették, ahová az eredeti gondolat megálmodta
azt. S talán még a napnak is hasonló szögben kellett sütnie, mint akkor, vagy
ha nem, hát magas létrát hoztak és felküldtek valakit, hogy jobb beesési szögre
bírja a renitenskedőt.
Így készült ez az ezredvégi psycho. A címet
ezesetben illő csupa kisbetűvel írni, minthogy ez nem cím, hiszen nem nevez
meg semmit. Psycho – filmcímként csak
egyetlen műre érvényes továbbra is. Psycho csak egy van. 1959-ben készült és
az alkotó jogán egy Alfred Hitchcock nevű rendező tulajdona. Janet Leigh és
Anthony Perkins színészek és Bernard Herrman zeneszerző osztoznak a rendezővel
e tulajdonjogon, és kisrészvényesként az a sok millió néző, aki tulajdonjogot
vett, azzal, hogy megvásárolta jegyét a filmre.
A kisbetűs psycho rendezőjét Gus Van Sant-nek hívják. Kisstílű tolvaj,
aki előbb talán csak másolatot kívánt készíteni
a műtárgyról, de később olyan ostoba volt, hogy saját másolatát lopta el.
Most ezt mutogatja úgy, mintha az övé lenne. Nem tudja, hogy ami van,
az létezik. Azt nem lehet ellopni. Nem lehet megszüntetni. Nem lehet átírni.
Lehet lekaparni egy műtárgyról az eredeti alkotó-tulajdonos nevét, de a mű mégis
az övé marad. A tolvaj lelepleződik. Lehet ügyes másolatot is készíteni és ráírni
az eredeti alkotó nevét. Félő, hogy lesz valaki, akinek még
a hamisítónál is jobb a szeme: a csaló lelepleződik. De aki csalóként vacak
másolatot készít, majd a saját nevét írja
a hamisítványra, azt már nem is kell leleplezni. Azon az egész világ röhög.
„Vigyázat, csalok!” - figyelmeztet az igazi bűvész, de hiába lessük, mit csinál,
nem látjuk a trükköt. Gus Van Sant szájából 1998-ban így szól a mondat: „Vigyázat,
tehetségtelen vagyok!” És igaza van.
(Filmvilág
- 1999/2., 61.oldal)