Magakelletés helyett finomság

 

 Egyszer egy hazai lapszerkesztő megkért, hogy mondjam el pár szóban a véleményem a nőiességről. Miután rengeteget gondolkoztam a témán, még a vártnál is szűkszavúbban fogalmaztam.

  "Mivel nem vagyok nő, nem tudom mi az, hogy nőiesség" ­mondtam.


 Azt viszont tudom, hogy férfiszemmel melyik nőtípus a legvonzóbb, következésképp a legnőiesebb. Nem arról a fajta nőről beszélek, akinek láttán a férfiak hasra esnek az utcán. Mind láttunk már nőket, akik olyannyira kiemelik külső adottságaikat, hogy nem lehet őket nem észrevenni. A férfiak talán megfordulnak utánuk. Talán meg is akarják őket ismerni. Ám az a férfi, akinek sikerül egy ilyen találka, általában csalódottan tapasztalja, hogy újdonsült barátnőjének minden titokzatossága szertefoszlott, amint elárulta a nevét.


  A magam részéről jobban szeretem azokat a nőket, akik nem teszik közszemlére bájaikat, akik nem akarják mindenáron felhívni magukra a figyelmet. Akik nők, de egyúttal úrinők is, akik távolságtartásukkal őrzik meg a férfiak érdeklődését.
A filmen például ha egy színésznő szexisnek akar látszani, titokzatos légkört kell teremtenie maga körül. Hogy amikor a férfi közeledik hozzá, a néző kételkedjen, vajon elhúzódik-e tőle, vagy letépi róla a ruhát.


  Az a hír járja rólam, hogy a szőke főhősnőket részesítem előnyben. Valóban számos színésznővel dolgoztam, akik történetesen szőkék - ilyen Grace Kelly, Eva Marie Saint, Joan Fontaine, Madeleine Carroll, csak hogy néhányat említsek. Ráadásul készülő filmem, a Madarak főhősnőjeként debütálö fiatal színésznő, Miss Tippi Hedren is szőke. Ám örömmel állíthatom, hogy ő sem az a nőiségét fitogtatö, feltűnő szőkeség. Meg kell ugyanis különböztetnünk a kihívó, "bögyös szőkeséget" a finom elegáns szőke típustól, akinek fokozatosan tárul fel a nőiessége. Emlékeznek a Délidő (High Noon) Grace Kelly-jére? Szürke egérke volt. Elragadóan bájos volt viszont a Gyilkosság telefonhívásra (Dial M for Murder) című filmben, mert mindig is megvolt benne az elegancia.


  Talán ez a fő oka annak, hogy a finomságot részesítem előnyben. Filmrendezőként rájöttem, hogy egy finom nő bármikor el tud játszani kevésbé emelkedett szerepeket is. Elegancia hiányában azonban a legfelkészültebb színésznő sem képes hitelesen alakítani - például - egy nagykövet feleségét. Aki nem sokoldalú, az színészként sem lehet sokoldalú.
  Egy finom nő ráadásul mindig tartogat meglepetést.



eredeti megjelenés:   Elegance Above Sex (Hollywood Reporter, 1962.nov.20., 32.oldal)
magyar fordítás:   Elekes Dóra és Pölöskei Petra; OSIRIS Kiadó, 2001. 116-117.oldal

 


[Alfred Hitchcock] - [Drakula halála 1921] - [Silent Horror]
[Horror Story] - [Hungarian Horror ]
[Home]