Szerelem és barátság
105 éve született Alfred Hitchcock

 


  Alfred Hitchcock nevének hallatán mindenki azonnal a Psycho című filmre gondol. Néhányaknak talán még a Madarak is eszébe jut, további 57 filmje jószerével ismeretlen a magyar mozilátogatók előtt. Ha magát a 105 éve született nagymestert kérdezhetnénk, ő biztosan a negyvenes-ötvenes években készült műveit említené, hiszen ekkoriban volt pályája csúcsán: ontotta a szórakoztató, romantikus és rejtélyes remekműveket, amelyek jóvoltából művészete ma már az egyetemes kultúra örök részét alkotja. Művészi tökélyre vitte az addig alábecsült bűnügyi műfajt: megteremtette a "suspense" (feszült várakozás) fogalmát, új nevet adott a szokásosnál is izgalmasabb krimijeinek. A thriller szülőatyjának nevezik, sőt a színvonalas horrorfilmek alapköveit is ő tette le a mozivásznon.


Az 1899. augusztus 13-án, London­ban született művész mérnöknek készült, műszaki főiskolát végzett. Technikai érdeklődése, hihetetlen precizitása, matematikai pontossága későbbi filmjeire is csalhatatlanul rányomta a bélyegét. 1920-tól került kapcsolatba a stúdiók világával, hat évvel később már rendezőként mutatkozott be. Némafilmekkel kezdett, de már harmadik alkotása, A lakó későbbi izgalmas történetei nyitányának tekinthető. Ebben jelent meg először személyesen is, egy villanásnyi szerepben, ahogy azt később már minden filmjében megszokhatták rajongói. Az első angol hangosfilm, a Zsarolás is az ő nevéhez fűződik.

 Hitchcock mindig látszólag egyszerű történeteket mutatott be, amelyeket váratlan fordulatokkal és fejtetőre állított helyzetekkel tett izgalmasabbá. 1926-ban feleségül vette Alma Reville-t, akivel egész életében boldog házasságban élt. Már a leghíresebb angol filmrendezők közé tartozott, amikor 1938-ban David O Selznick, az Elfújta a szél híres producere hollywoodi szerződéssel Amerikába csábította. Első tengerentúli filmje, A Manderley-ház asszonya, 1940-ben világsikert aratott, rendezőként Oscar­díjra jelölték, a mű pedig elnyerte a legjobb film arany szobrocskáját. Hitchcock végleg az Egyesült Államokban maradt, rövidesen felvette az amerikai állampolgárságot. Karrierje töretlenül szárnyalt: egyre jobb, egyre sikeresebb filmeket készített. A tulajdonképpeni eredeti "recept" változatlan maradt: egy ártatlan embert megvádolnak valamivel, amit nem követett el, s aki ezáltal izgalmas események középpontjába kerül, míg végül életveszélyes kalandok után tisztázni tudja magát... 1941-ben sorsdöntő fordulatot hozott életébe a kedvenc színészével, Cary Granttal való találkozása.  A Gyanakvó szerelem főszerepére kérte fel az akkor már ismert sztárt, aki rövidesen az egyik legjobb barátjává vált. Nem volt ebben semmi meglepő, hiszen mindketten angolok voltak, mindketten elszegényedett középosztálybeli családban nőttek fel és igazi sikereiket a tengerentúlon, saját erejükből érték el. Családosként is magányos és különc emberek voltak, egyformán precízek, pedánsak és szinte túlzottan rendszeretőek... Közös filmjük óriási sikere egy életre összekovácsolta őket: Cary G. rövidesen a legjobb Hitchcock-filmek "védjegyévé" vált, s a továbbiak még háromszor forgattak egy mindannyiszor világsikerrel.

 A következő, a Forgószél, Grant  legjobb alakítása lett, csakúgy, mint a szőke Ingrid Bergmané (Hitchcock mindenki tudta, hogy csakis szőke színésznőket szerepeltet filmjeiben), maga a mester pedig méltán lehet büszke az iskolát teremtő thrillerre.


 Hitchcock1954-ben női főszereplőt keresett a Gyilkosság telefonhívásra című készülő produkciójához. Cary Grant egy újabb szőke csodát, bizonyos Grace Kellyt ajánlotta a figyelmébe, akit a Délidő és a Mogambo című filmű filmjeivel a legígéretesebb kezdők között tartottak számon. Grace valóban elragadó volt - Hitchcock később bevallotta, hogy a tökéletes nőideált testesítette meg számára: szolidnak és szerénynek látszott,de "tűz és szenvedély lakozott benne”; s kivételesen szép külseje mellett mélyről fakadó kisugárzása is volt, amit a rendező szexuális eleganciának nevezett.

  A Gyilkosság telefonhívásra nagy sikert hozott Hitchcock és Kelly számára, s együttműködésüket az 1954-es Hátsó ablakkal folytatták. (A férfi főszerepet ezúttal James Stewart alakította.) És - ahogy mondani szokták - ami megtörténhetett, az meg is történt: a nős rendező beleszeretett az elbűvölő színésznőbe... Újabb filmajánlatokkal halmozta el, s közben diszkréten, de kitartóan ostromolta. Mindenben segítette, hogy pártfogoltja igazi világsztárrá váljon: bevezette az "álomgyári" felső tízezer köreibe, s ami ennél fontosabb, megtanította a színészi szakma minden fortélyára. Grace kívülről szűzies és szolid, jólnevelt úri lány benyomását keltette, titokban viszont imádta a jóképű, sikeres férfiakat. Minden vonzó - és többnyire nős - partnerével intim viszonyba került: William Holden, Ray Milland, Bing Crosby, Frank Sinatra, Clark Gable, David Niven; csak néhányan a leghíresebbek közül. Hitchcock a maga meglehetősen csúnya, kövér, cseppet sem vonzó külsejével sehogy sem tudta felkelteni a fiatal lány vonzalmát, így aztán Grace, noha egész életében hálás volt mesterének, mindig megtartotta a három lépés távolságot...





1955-ben Cary Grant már visszavonulni készült a filmezéstől. Hitchcock Hongkongban érte utol és beszélte rá a Fogjunk tolvajt! fő­szerepére. Az egzotikus helyszíneken játszódó romantikus krimi fogadtatása minden várakozást felülmúlt, hála a Hitchcock-Grant-Kelly-trió káprázatos teljesítményének. Az újságírók ekkoriban már sejtették a szenzációs titkot, azt, hogy az Alfred-Grace kapcsolat jóval több, mint munkaviszony... Grant tisztában volt barátja érzelmeivel, és szívből sajnálta viszonzatlan szerelméért. A sajtó hatalmas rohamát egyedül verte vissza: - "Hogy szerelmes-e Grace-be? Nem jobban, mint én. Mindnyájan azok voltunk. Lehetetlen volt nem szeretni őt. Hitchcock ötlete volt, hogy Grace-t egy jéghegy mögött bújkáló vulkánként mutassuk meg a világnak. Pedig valójában meleg, szeretetre vágyó, kedves teremtés... Bármikor szívesen dolgoznék vele, ahogy Alfreddel is. Erre azonban már nem került sor: Grace Kelly rövidesen feleségül ment Rainier herceghez, és élete hátralévő részét Monacóban, a királyi család tagjaként töltötte.1982-ben titokzatos autóbalesetben elhunyt. Mind a mai napig folyik a találgatás: gyilkosság, öngyilkosság vagy baleset áldozata lett-e...


 Cary még egyszer, utoljára, engedett Hitchcock unszolásának, és 1959-ben leforgatta vele a mindkettőjükhöz méltó Észak-északnyugat című mozidarabot. A roppant szórakoztató és fordulatos krimi valójában a hitchcocki és granti életmű "megkoronázása" volt. 72  film után, 1966-tól a nagyszerű, sármos színész végleg búcsút mondott a filmezésnek. Mestere-barátja közben, immár nélküle, elkészített a művészetének csúcspontját jelentő  Psychót és a Madarakat.

A zseniális rendezőt ötször jelölték Oscarra, utoljára a Psychóért, mégsem kapta meg az alaposan megérdemelt kitüntetést. "Kárpótlásul” 1980-ban  nem sokkal a halála előtt II. Erzsébet angol királynő lovaggá ütötte és a megtisztelő Sir címet adományozta számára. Néhány évvel korábban Hitchcock még őszinte örömmel gratulálhatott Cary Grantnek életmű Oscar-díjához.

 Minden idők egyik legtehetségesebb filmrendezője 1980. április 29-én, 81 éves korában hunyt el. Grace Kelly két évvel később szenvedett halálos balesetet, Cary Grant pedig hat év múlva követte barátját az égi stúdiókba.

Lányi János
Színes RTV, 2004/37., 38.szám


[Vissza az Alfred Hitchcock kezdőoldalra!]