Rear window
Hátsó ablak
(Paramount Pictures, USA, 1954, 112 perc, Technicolor)



Rendezte:
Alfred HITCHCOCK

Szereplők: Grace Kelly (Lisa Fremont); James Stewart (L.B.Jeffries "Jeff"); Wendell Corey (Thomas J.Doyle, a detektív); Thelma Ritter (Stella, az ápolónő); Raymond Burr (Lars Thorwald); Judith Evelyn (Miss Magányos Szív); Ross Bagdasarian (a zeneszerző); Georgine Darcy (Miss Torso, a táncosnő); Bess Flowers (a kutyás nő)...

Forgatókönyv: John Michael Hayes (Cornell Woolrich [William Irish]) kisregénye nyomán
Operatőr: Robert Burks, ASC.
Rendezőasszisztens: Herbert Coleman
Vágó: George Tomasini
Zene: Franz Waxman
Jelmezek: Edith Head
Előállítási költség: 1 millió dollár


Kapcsolódó cikkek:
-
"Mondd el, mit láttál..."- (mwave.irq.hu, 2006/6.)


  Jeffries, az elismert fotóriporter (James Stewart) egy lábsérülés miatt hetekig tolószékbe kényszerül. Látszólag jól kitolt vele a sors: az ember, akinek lételeme a folyamatos mozgás és utazás, most még az otthonát se tudja elhagyni. Ugyanakkor a találékonysága most sem hagyja őt cserben: a szürke hétköznapokból való egyetlen kiutat megtalálva elkezdi a szemben lévő ház lakóit lesni az ablakon keresztül, először csak hobbiszinten, később viszont már megszállottan. Ápolónője, Stella (Thelma Ritter) és fotómodell barátnője, Lisa (Grace Kelly) rosszallóan nézik, hogy Jeffries ténykedését, de még inkább megdöbbennek, amikor a férfi azzal áll elő, hogy szerinte a szemben lakó Thorwald (Raymond Burr) megölte a feleségét...


 Cornell Woolrich 1942-es kisregényén alapuló Hátsó ablak kiérdemelte Alfred Hitchcock negyedik Legjobb Rendező Oscar-díj® jelölését, és ma ez az egyik leglátványosabb feszültség-filmje - annak ellenére, hogy egyetlen műteremben készült (a Paramount 18-as termében).

 Ironikus, de Hitchcock egyik korábbi filmje, A kötél is tartalmazta az egy-díszletes trükköt (egy Manhattan-i apartman) és ez az 1948-as film a rendező nagymester egyik emlékezetes kudarcaként lett elkönyvelve. Hitchcock nem futamodott meg, hanem megpróbálta még egyszer A hátsó ablakban, és visszahozta A kötél főszereplőjét, James Stewart-ot, hogy vezesse az új produkciót.

  Hitchcock egy ideig fontolgatta, hogy a filmet Greenvich Village-ben forgatja le, aztán úgy döntött, hogy inkább felépíti a szükséges díszletet a Paramount műtermeiben. A megfelelő Lower Manhattan légkör megteremtése érdekében Hitchcock 4 fényképészt küldött Greenvich Village-be, hogy minden szögből, mindenféle időjárási és fényviszonyok között fényképezzék le a várost.

  A Paramount-nál 50 férfi két hónapon keresztül dolgozott, hogy megépítse a 75 ezer dolláros díszletet, ami egymásnak háttal álló lakóépületekből állt. Stewart lakásán kívül számos egyéb lakás (melyekre Stewart ablakából rá lehetett látni) is szerepelt, mivel berendezték őket, hogy tükrözzék a bennük lakók egyéniségét.

  A különböző jelenetek megvilágítása is gondot okozott, különösképpen annál a felvételnél, mikor Stewart a háttérben áll, és a kamera az udvar túloldalán lévő lakásban zajló cselekményre fókuszál. Az egyik jelentnél a Paramount-nak be kellett vetnie az összes használaton kívüli világítást a Columbia-tól és az MGM-től kölcsön vett lámpák mellett.

  Végül sikerült a megfelelő mennyiségű fényt beszerezni, de a forróság a műteremben elviselhetetlen volt. - A felvétel közepén a nagy hő hirtelen beindította az öntözőrendszert, - emlékszik vissza Stewart - és nem csak a stúdió egy részén, hanem az összes színpadon, és most nem kis vízsugarakról beszélünk, hanem vízáradatról.

  Minden tevékenység félbeszakadt, ahogy a műterem vizes sötétségbe borult, ám ez nem zavarta Hitchcock-ot. Stewart elmondása szerint: - Csak ült, majd szólt az asszisztensének, hogy kapcsoltassa ki az öntözőfejeket, és szóljon neki, ha elállt az eső, de addig is hozzon neki egy esernyőt.

  Hitchcock élénken érdeklődött a gyártás minden része iránt - még a jelmezek iránt is. Mikor az egyik jelentben Kelly-n egyetlen hálóing van, Hitchcock végigmustrálta a színésznőt a felvétel előtt, majd magához hívta Edith Head jelmeztervezőt. - A keblek nem jók, - mondta Head-nek. - Be kell valamit tennünk oda. Head az öltözőben elmondta Kelly-nek, hogy Hitchcock műmelleket akar vele betetetni. Kelly szerint az viszont meglátszana a felvételen, ezért a két nő elkezdte átalakítani magát a hálóinget. - Mikor kisétáltam a díszletre,- vallotta be később Kelly, - Hitchcock azt mondta: Látja mekkora a különbség?

  A Hátsó ablak hatalmas siker lett: az egymillió dolláros filmet 1954 augusztusában mutatták be, és 1956 májusára már 10 millió dollárt hozott a konyhára, továbbá 4 Oscar-díj® jelölést is bekaszált: Legjobb rendező, Legjobb forgatókönyv, Legjobb operatőr és Legjobb hang. A film újra játszása a mozikban is hatalmas kasszasiker volt.

(A Hitchcock-collection ismertetője nyomán)




[Alfred Hitchcock] - [Drakula halála 1921] - [Silent Horror]
[Horror Story] - [Hungarian Horror]
[Home]