Alfred Hitchcock Hátsó ablak című filmjének kulcsmondata: „Mondd el, mit láttál, és hogy szerinted ez mit jelent!”
A film közepe táján Lisa (Grace Kelly) tekintetete hirtelen megmerevedik, feláll, közelebb lép az ablakhoz, és a címben idézetteket mondja Jeffnek (James Stewart). Ezzel kimondja a Hátsó ablak legfontosabb mondatát. Saját lakásának ablakán keresztül Jeff, korlátozott mozgásteret biztosító tolószékéből, a szemközti ház ablakait figyeli. Hosszú heteken keresztül az egymást követő napok különböző szakaszaiban látott különféle cselekményekből kerek történeteket kovácsol. Jeff felszólításával Lisa nemcsak e konkrét film konkrét szituációjára utal, hanem a mindenkori filmnéző alapvető filmnézői tevékenységére is. A mozinéző ugyanis, miután helyet foglalt a mozi nézőterének valamely rögzített ülőhelyén, az eléje vetített egymást követő képsorokból, a cselkmény által közvetített jelekből, képzeletében megalkotja a film történetét. A szüzséből fabulát fabrikál, majd elégedetten távozik. A megjelölt kulcsmondatban tehát a mozizás, a vizuális történetmesélés esszenciája sűrűsödik össze. Az expozíció A Hátsó ablak expozíciója teljes és meglehetősen koncentrált. A bevezető képsorokban minden fontos bevezető információ a birtokunkba kerülhet, ha jól figyelünk. Először részletesen feltérképezhetjük a helyszínt, majd megismerkedhetünk a főhőssel. Megtudhatjuk, hogy mi a foglalkozása, végül pedig rájöhetünk, hogy mi az, ami a jelenlegi körülmények közé sodorta. Mindezt párbeszéd nélkül, alig három perc alatt. Ezt a bevezetőt Francois Truffaut egyenesen kiválónak nevezi a Hitchcockkal folytatott beszélgetések során, maga Hitchcock pedig megjegyzi, hogy valóban nagyon fontos egy képen az olyan elemek használata, amelyek vagy a helyszínnel, vagy a hőssel kapcsolatosak. Hozzáfűzi még, hogy ha már filmet rendez az ember, akkor a megfelelő vizuális eszközöket kell megtalálni a történet elmesélésére, nempedig felesleges és unalmas mondatokat írni a forgatókönyv párbeszédeibe. Jeff és Hitchcock Térjünk most vissza a kulcsmondathoz, vagyis ugorjunk a film közepe tájára, és Lisával együtt vonjuk kérdőre Jeffet!
Fotózás, filmezés, mozizás Megállapíthatjuk tehát, hogy Jeff nem akármit néz, és nem akárhogyan. Őt a mozgás, a lendület, a sztori érdekli. Az asztalán heverő divatlapok helyett a szemközti ház ablakait szemléli, mint megannyi képet, és nem véletlenül akad meg a szeme legtöbbször azokon az ablakokon, melyek az ő nézői pozíciójához képest a legjobb szögben fekszenek. Szinte betegesen a dinamizmus rabja, hiszen a lakásban naponta odaadóan pózoló festői szépségű Lisára is csak akkor képes rajongással tekinteni néhány másodperc erelyéig, amikor az a fenyegetőlevél postázásának akciójából lihegve beront az ajtón. A Hátsó ablak hőse azért néz, hogy történetet lásson, és addig néz, amíg a nézettet felettébb érdekfeszítő és jól eladható történetként nem tudja értelmezni. Tökélyre fejlesztett nézési technikájának köszönhetően jól megél a fotografálásból. Ugyanígy van Hitchcock is a filmezéssel, és mi mozinézők is hasonlóképpen. Mindannyiunknak vannak gazdaságos, jól bevált és begyakorlott nézési és a látottakat értelmezni tudó szokásaink, minek következtében remekül szórakozunk a moziban. Ki itt a voyeur? Igazi jó meséket rak össze nekünk tekintete segítségével, és beismerhetjük, hogy nézési technikája valóban nagyon hatásos, könnyen tanulható és roppant csábító. Egy csapásra magával ragad bennünket, és nemcsak bennünket nézőket, hanem a megfigyelés minden formájától kezdetben idegenkedő nőket (Lisát és Stellát) is. Közönséges voyeurökké válunk a vezetésével, de nagyon rafináltan, hiszen mozinézőként végig legitimálhatjuk leskelődéseinket azzal, hogy csak filmet nézünk, olyat, amiben a főhős leskelődik, és mivel legtöbbször ő a fokalizátora a beállításoknak, hát szükségképpen mi is vele kukucskálunk a hordozható kulcslyuk segítségével, vagy anélkül.
2006.
június 24. - Tóth Hajna |