Megjelent újságcikkek a CRUEL WORLD TEAM működéséről
(1996
- 1998.)
DUNAÚJVÁROSI HÍRLAP, 1996. szeptember 14.
Amatőrök horrorfilmje
A Cruel
World Team Amatőr Filmtársulat 1994-ben alakult Dunaújvárosban. A tavalyi
két kísérleti rövidfilm után idén elkészítették az első amatőr
technikával és stábbal forgatott magyar horrorfilmet - a Legyen világosság című mozit
(rendezte: Bernáth Zsolt és Lukács Pál, fényképezte: Szentkuti Tamás, zene:
Crazy Gránát). Először a Dózsa mozi kamaratermében láthatják az érdeklődők,
holnap délután ötkor, majd hétkor is.
PESTI RIPORT, 1996. október 4.
Horror a Vasműből
Elkészült
az első magyar horrorfilm. Fiatal dunaújvárosi filmesek készítették. Azaz,
még csak nem is filmesek. Merthogy a endező-forgatókönyvíró Juhász Pál a Dunai
Vasmű alkalmazottja Bernáth Zsolt társaságában forgatta a mintegy nyolcvan perces
filmet, amelyet Dunaújvárosban a helyi mozi és a televízió már be is mutatott.
- Úgy fogalmaznék, hogy horror jellegű a film, amelynek elkészüléséhez mi is nyújtottunk
némi segítséget. - mondja Vukovics Árpád a helyi televízió részéről. -
A stúdió valójában nem a pénzt, hanem a technikát biztosította. Most remény van arra, hogy a Legyen világosság című film a videotékákba is bekerül.
-
Miről szól a dunaújvárosi horror?
-
Transzplantációval, titkos szervátültetéssel foglalkozik. - mondja Juhász Pál.
- Egy orvos a hőse. Mintegy negyven szereplőt mozgattunk, bben benne van a statisztéria
is.
-
Ismert színészek szerepelnek a filmben?
-
Dehogy... Amatőrök mindannyian, ahogy mi is. Mindenki új. Volt már két kísérleti
rövidfilmünk, de ez az első igazi.
-
Honnan szereztek pénzt?
-
Ha mindent hivatalosan ki kellett volna fizetnünk, akkor félmillió forintba került volna az egész. Szerencsére összesen százezret kellett ráköltenünk, mert a helyi TV segített. (egressy)
MAI NAP, 1996. október 24.
Tarantino is így kezdte. A fiúk a Vasműben dolgoznak. Itt a dunaújvárosi horrorfilm!
Ha minden
jól megy, két hazai videoforgalmazó országosan is terjeszteni fogja a Legyen
világosság című, első magyar amatőr horrorfilmet.
Az igazán alacsony költségvetésű,
ötvenezer forint befektetéssel készült mozit Bernáth Zsolt és barátai,
azaz a Cruel World Team készítette.
A Legyen Világosságot bemutatta a dunaújvárosi
tévé és a helyi Dózsa mozi is... Timnek
egy katonai kísérlet hatására romlani kezd a látása. Csak dr. Edward Cool
mentheti meg, de a természetfeletti tudással rendelkező doki nyomtalanul eltűnik,
hogy aztán vészjósló körülmények között felbukkanjon... Így kezdődik a kietlen
dunaújvárosi tájakon, lakótelepeken felvett történet. A rendező, Bernáth Zsolt,
huszonhárom éves, és az egyik dunaújvárosi videotékában dolgozik (Quentin Tarantino,
a Ponyvaregény világhírű alkotója is így kezdte).Zsolt
első filmét tíz éve, egy ötszáz forintos, Rusz márkájú nyolcmilliméteres kamerával
vette fel. A negyedórás, háromrészes mű kétezer forintba került. Zsolt szülei
- az apa géplakatos, az anya eladó - viszont hagyták, hadd szórakozzon a gyerek.
Snitt.
Két éve Zsolt újra belevágott. Juhász Pállal, aki a Dunai Vasmű operátora, írtak egy rakás novellát, amelyekből két rövidfilmet készítettek. Ezt a mostanit is egyetlen kamerával, lámpák nélkül vették fel. A stábot és a cuccokat két piros, összesen húsz éves Ladával fuvarozták a helyszínekre: a sóderbányába és a temetőbe. A csapatból többen a Vasműben dolgoznak, van köztük darukezelő, gépész, de kórházi szállítómunkás is. Az operatőr is régi haver, ő egyébként lakodalmakat filmez... A horrort tíz forgatási napon vették fel - öt hónap alatt. Aztán - hála a helyi tévéseknek - a dunaújvárosi tévéstúdióban egész augusztusban este kilenctől hajnali hatig utómunkálkodtak. Zsolt szétszórt néhány kazettát: a Moképnél, a Vertexnél, valamint a Toldi és Graffiti moziban is pihen egy-egy példány. Most a film angol feliratos változatát készítik el, amit kiküldenek Berlinbe, a Videodrome fesztiválra. Hátha... (m)
VIDEO MAGAZIN, 1996. november
Itt az első magyar amatőr horror!
Szeptemberben a dunaújvárosi moziban mutatták be és már videokazettán is látható az első magyar, amatőr technikával, amatőr stábbal, amatőr színészek által játszott horrorfilm, melynek címe: Legyen világosság! Bernáth Zsolt és Juhász Pál dunaújvárosi fiatalok két évvel ezelőtt együtt kezdtek novellákat írni, de már akkoriban felmerült bennük a gondolat, hogy egyes történeteiket filmre is rögzítsék. Két húszperces amatőr munka után csatlakozott hozzájuk Szentkuti Tamás amatőrfilmes, és Miokovics Csaba, aki a maszkkészítés iránt érdeklődött. A Cruel World Team Amatőr Filmtársulat nevet felvéve öt hónap alatt forgatták le a csaknem másfél órás produkciót, mely egy fiatalember kálváriája a gonosszal egy különleges orvosi beavatkozás nyomán...A felvételeket VHS kamerával rögzítették, és a dunaújvárosi Tv stúdiójában számítógéppel vágták. A film hatásos zenéjét a szintén városbéli Crazy Gránát tagjai szerezték. A főszereplők Túri László és Holinszky János. A stáb tagjai mind amatőrök: ki a Vasműben dolgozik, ki egy videotékában. Sehol nem tanulták a filmkészítést, első játékfilmjük megvalósításához sehonnan sem kértek, és kaptak támogatást. A produkciót elsősorban amatőr filmfesztiválokon szeretnék megismertetni a érdeklődőkkel és a szakmával. További terveik között újabb filmek forgatása szerepel. (Bővebb információ: 2401 Dunaújváros, Pf. 363.)
MAGYAR NARANCS, 1996. december 5.
Sztálinvárosi horror.
(...) Bernáth Zsolt huszonéves videobolti alkalmazott és harcostársai, Szentkúti Tamás, Juhász Pál, valamint az általuk irányított Cruel World Team ezen a filmszemlén bemutatta 66 perces Legyen világosság című horrorját. Megvallom, engem a film híre korábban elért, és persze rögtön ráizgultam a sztálinvárosi amatőr horrorra, hogy majd a Krivoj Rogból épp megérkezett vasércszállítmány között hullát találnak, de a Joszif Sztálin Vasmű 1-es kohójában elégetik a tetemet, de az nem ég el, hanem megjelenik egy sztálinbarokk épület teteje fölött lebegve és hitlerszalonnát falatozik bugylibicskával. E helyett butácska angolszász történetet kaptam, ahol a Varia-bútoros lakótelepi nappaliról kellett elhinnem, hogy ott Tim Soldier arra kéri barátját, vinné el a csodadoktor-sarlatán (sarlatán a film kulcsszava) dr. Coolhoz, aki fordított dr. Jack Kevorkianként nem a halálba segít, hanem illegális módszerekkel az életbe hoz vissza. Tim ugyanis valami laborban dolgozik valami kék fénnyel, ami tönkreteszi a szemét, és szemtranszplantációt szeretne. A doktor hallja a beszélgetést, leüti a nekikeseredett Timet, új szemet varázsol, de kiderül, hogy Tim új szeme csak a borzalmak látására alkalmas. Szerencsétlen nyomorult betekeredik, misztikus szerzetesek le is mészárolják a Duna parton, miközben a haver Zsigulira kapva a helyszínre ront, de csak szemlélője mer lenni a brutális tettnek. Később sírját egy üveg Whiskyvel (sajnos Johnny Walker Red Label, ennél csak az a rosszabb, hogy korábban talpas pohárból fogyasztották). Zenét egy helyi egység, a Crazy Gránát szolgáltatja, de a misztikus részekre bejön a Carmina Burana, ami nem nagyon ötletgazdag választás horroraláfestésekhez. Jók viszont a maszkok.Bernáth Zsolt filmjének viszont van önmagán túlmutató jelentősége: A filmet ugyan a legegyszerűbb VHS technikával, gyenge amatőr színészi munkán, nem nagyon ötletgazdag sztorin építették, de az ötvenezer forintos (!) gyártási költség megtérülésére jó esélyük van, hiszen egy videoforgalmazó cég máris megvette, és Dunaújvárosban kultuszfilmnek számít. Márpedig a film pénzigényes műfaj, és ha nem reményelhetjük is, hogy a Legyen világosság-szerű dolgozatok igazi blockbusterek legyenek, azért dicséretes dolog már alapállásból a nézőre, és nem költségvetési forrásra, rejtett hirdetőre, nagy tekintetű szponzorra építeni a produkciót. (...) (Vágvölgyi B. András)
168 ÓRA, 1997. május 6.
Duna menti Rémek.
Az első magyar amatőr horrorfilmet a Cruel World Team (Kegyetlen Világ Társulata) készítette Dunaújvárosban. A filmes kompánia legtöbb tagja a helyi Vasműben dolgozik. A téli premier után - szép sajtóvisszhangja volt a dolognak - a művészek megismerkedtek munkatársunkkal, és felkérték: vállaljon szerepet következő alkotásukban. Azt javasolták: a hitelesebb alakítás kedvéért költözzön le a városba, ismerkedjen a vidékkel, a munkás hétköznapokkal. SZTANKAY ÁDÁM riportja.
Erika a Vasműben diszpécser, piskótával kínál. A lány bőre szürkéskék, nyakán tenyérnyi sebhely.
- Beszárad
a vér. - tapogatja idegesen a baltacsapás nyomait Miokovics Csaba.
Köműves, de maszkmesterként szeretne megélni. Képzi magát: boncolásra jár, meg exhumálásra a perkátai temetőbe.
- Beszárad... - sóhajt megint.
A rendező - Bernáth Zsolt, civilben videotékában eladó, de csak augusztusig, aztán munkanélküli lesz - még mindig Juhász Zsoltit, a Vasmű forrasztárját instruálja, aki folyton belefeledkezik a tévében futó pornóba - holott azt kell kifejeznie: már az sem izgatja, ha agyoncsapták kedvesét. A sztori különben elég szövevényes. Egy író - Túri Laci játssza, a Darus - transzba esik, és felidézi elfelejtett gyermekkorát. Saját apja gázolta el, halottnak vélte, eltemette az erdőben. A gyermek később kibúvik a föld alól, és árvaházba kerül. Míg az író médiumként veti papírra életét, a városban egy rejtélyes gyilkos nőket mészárol. Amerikában játszódik a sztori, de ez csak a nevekből derül ki. Kicsi a költségvetés: az előző film is - a Legyen világosság - ötven négyzetméteres panelban készült, öreg Ladával száguldoztak a rémek. Mégis volt két teltházas előadás a moziban, adta a helyi tévé, múlt télen meg díjat nyert egy fesztiválon.- Lehet azért, ez csak maszturbálás. - monda mégis a rendező, amikor tavasszal felkért: alakítsak egy rendőrt a következő filmben. (...) Mielőtt Juhász Zsolti felvágná az ereit - minekutána megjelenik meggyilkolt kedvese (nem szárad be a vér) -, vita támad. Bátyja, Pali, a Forgatókönyvíró és az előző film direktora - amúgy számítógépes a gyárban - úgy véli: van aki elélvez ilyenkor. Mások amellett kardoskodnak, jobb, ha Zsolti fájdalmában vonaglik. De kiderül, senki nem volt még öngyilkos a stábban, ezért a rendező dönt. Ő pedig nem szereti, ha túljátsszák a dolgot. Miokovics Csaba visszafogottan pumpálja a vért a plasztik alá, és a kisebbik Juhász fiú csendes, szép halált hal. (...)
A forgatás végéhez ér. A gyilkos elkapja az írót, mellbe szúrja. Az író - Túri Laci játssza, ugye, a Darus - haldoklik. Közben vizionál: az erdőben jár, ahol kisgyerekként apja eltemette. A fák közt az árvaház vezetőjének szavai lebegnek: “Ne vádolj senkit a sorsodért, ne vádolj....” Az író átváltozik kisgyerekké, az apja érkezik autóval, és elüti. Már csak egyetlen kép van a forgatókönyvből: “Az erdő, ott ahol a gyerek nyugszik. Csend. Megmozdul a föld, megmozdulnak a bokrok, és a gyerek tűnik fel véresen, sárosan, de életben. Kábán kitántorog az útra, elindul az úton felfelé, a jövő felé. Beleveszik az éjszakába, aztán a kép elsötétül.”
SPLATTING IMAGE, 1997. június
Hung(a)ry eyes. (fordítás)
Nemcsak Németországban lépnek ifjú horrorfilm rajongók a porondra, példaképeiket utánozva, és saját filmjeiket megvalósítva. Ismerünk példákat Angliából, Nyugat-Európából és az USA-ból, de hogy az egykori keleti blokkból, pontosabban Magyarországról érkezzen ilyesmi, az újdonság. A 96-os Legyen világossággal a Cruel World Team nevű művészi és filmes formáció egy saját novellára épülű filmmel állt elő, mely egy kutatólaboratóriumban dolgozó fickóról szól, aki egy projekt során elveszíti a szeme világát. Kétségbeesésében egy barátjához fordul, aki valamilyen kapcsolatban áll a hírhedt, és körözött dr. Coollal, aki korábban tiltott bőr, és szervátültetéseket végzett. Anélkül, hogy tudna róla, hősünkön elvégződik az operáció (a komplett szemátültetés), olyan utóhatással, amire nem is számított. Hallucinálni kezd, és valami kultikus szektába keveredik. Akár a videotékába járás is rémálommá válhat... Hihetetlen, amit a fiúk itt technikailag megvalósítottak. Profi snitt -, és computertechnika, remek vágás és ügyes vizuális ötletek váltják egymást. Sajnos a sztori rendezése egy kicsit unalmas és vértelen, valamint a színészi teljesítmények is hagynak némi kívánnivalót maguk után. Sok amatőrfilmes problémája: fiatal emberek idősebbeket próbálnak eljátszani, és olyan életstílust megjeleníteni, amit nem tudunk elhinni (például egy húszas éveiben járó, aki likőröspohárból Whiskyt iszik, vagy kertészt tart?) Vagy ott a szemproblémás, aki egy titkos projecten dolgozik, és közben fűnek fának beszél róla? Ráadásul az operáció után már nem kell dolgozni mennie? Figyelemreméltó, sikerült film, a következő biztos jobb lesz. A film mesterei sem csak úgy az égből pottyantak le.
(Graf Haufen) fordította: Wostry Ferenc
DUNAÚJVÁROSI HÍRLAP, 1997. szeptember 26.
Már a második horror készül.
Kárhozat
címmel már második munkájának befejezésénél tart a dunaújvárosi Cruel World
Team Független Filmtársulat. Az 1994-ben alakult csapat márciusban kezdett hozzá
az új horrorfilm készítésének, a bemutatót novemberre tervezik, természetesen
a városban. Az első magyar független horrorfilmként jegyzett “Transzplantáció
- Legyen világosság” a 28. Magyar Független Film és Video Szemlén elnyerte a
zsüri egyik különdíját. A Bernáth Zsolt és Juhász Pál író-rendezők nevével fémjelzett
mű egy évvel a premier után már országosan is hozzáférhető a videokölcsönzőkben.
VIDEO MAGAZIN, 1998. május
Újabb független thriller
Kárhozat címmel elkészült a Cruel World Team elnevezésű független filmtársulat újabb egész estés pszicho-thrillerje. A színészektől az operatőrön át a rendezőig teljes egészében amatőr produkció a világ legalacsonyabb költségvetésével, gyakorlatilag befektetett pénz nélkül, VHS kamerával, Dunaújvárosban rögzítette a felvételeket, és természetesen az alkotók is ingyen, hobbiból vállalták a filmkészítéssel járó feladatokat. Az 1994-ben Dunaújvárosban alakult csapat azzal a céllal kezdte meg működését, hogy egy eddig Magyarországon kevéssé képviselt filmes műfajt, az olasz és amerikai hagyományokon alapuló horrort, thrillert képviselje. A társaság írókból, filmesekből, zenészekből, színészetet kedvelő amatőrökből áll, akik szabadidejükben tevékenykednek a produkciókon. A Cruel World Team két rövidfilm elkészítése után forgatta le a Legyen világosság című egész estés horrorfilmjét, mely Transzplantáció címen hivatalos videoforgalmazásba került. A 82 perces Kárhozat egy fiatal író különleges élettörténetének felidézésével borzasztja kellően nézőjét sorozatgyilkossággal. Az író-rendező Bernáth Zsolt, aki a szöveg mellett a látvánnyal, a képi világgal igyekszik előrevinni a cselekményt. A csapat tagjai immáron profi technikával tervezik leforgatni következő forgatókönyveiket. Anyagi források híján azonban a társaság szívesen fogadja a támogatók jelentkezését, és pályázatokon szeretné összegyűjteni a forgatáshoz szükséges forintokat, mellyel a produkciók még így is az alacsony költségvetésű filmek sorába tartoznának.