1
Rendező: Pater Sparrow író: Stanislaw Lem Az értékes ritkaságairól
híres könyváruházban éppen záráshoz készülődik a személyzet, amikor egy titokzatos
zarándok felbukkan az üzletben. Állítása szerint egy könyvért utazta át a világot,
amit a bolttal együtt megálmodott, ezért kérésére a raktárba mennek azt felkutatni.
Kritikákból:
Más szempontból is. Az 1 című film legalábbis erre utal. Elég tipikusan első film, a rendező mindent el akar mondani, ki tudja, lesz-e még más lehetősége. Ennek megfelelően zagyva az egész, szó van benne életről, halálról, szexről és világról. Sajnos nemcsak zagyva, de nagyon fárasztó is, miközben mondani akar valamit, sőt mindent, azért folyton elakad, nem történik semmi, amit persze lehet nagyvonalúan önállóságnak, kompromisszumképtelenségnek vagy művészetnek nevezni, de akkor máshonnét csap a villám a konstrukcióba. Az 1 tehetséges film, van saját világa, hangulata, fénye. Vannak tehetségtelenségei is, legfeltűnőbben a színészek terén. Sikerült megnyerni Mácsai Pált, de nem sikerült rávenni, hogy az ő intelligensen hidegnek gondolt, de leginkább betegesen modoros játékmódján változtasson. Szerepel Balázs Zoltán, akinek érdemes lenne kicsit függetlenítenie magát Zsótér Sándortól, mert időnként már úgy is beszél, mint a mestere. Sikerült szerződtetni Mucsi Zoltánt, de tegye föl a kezét, akinek nem sikerült szerződtetnie még Mucsi Zoltánt, szép sorozat ez, végigkövethető benne a magyar film története. Kezdetben Jávor nélkül nem lehetett forgatni, majd jött Latinovits, Cserhalmi, most pedig Mucsi. Olyanok voltunk, ilyenek lettünk. Nem mintha ez lenne a legnagyobb baj a filmmel. Vizsgafilmnek tökéletes, gratulálunk, ön kitanulta a szakmát. Leginkább ez is a zavaró: ha Pater Sparrow kötelező feladatként kapta volna a Stanislaw Lem-adaptációt, akkor minden rendben lenne. Kapott egy adag történet nélküli bölcsességet, ilyeneket, hogy "a valóság a szubjektívban van", Sinkó László hangján, elhelyezte valamilyen képi világban, ilyen lett. Profi munka egy nem teljesen kész rendezőtől és egy nagyon tehetséges operatőrtől, Tóth Widamon Mátétól. Ha viszont ennél komolyabbak a szándékok, és nyilván azok, hiszen Pater Sparrow maga írta a forgatókönyvet is, ha valamit mondani is akart a filmmel, személyeset, fontosat, lényegeset, akkor van egy rossz hírem: nem sikerült. Fáy Miklós
Sci-fit azért nem forgatnak, mert nehéz összeszedni a pénzt a komplex világkép megteremtésére, amiben minden kütyü, díszlet, ruha működik. Persze Szárnyas fejvadászt, AI-t vagy Különvéleményt tényleg csak milliárdokból lehet forgatni, de ha egy rendezőnek erős elképzelései vannak, ahogy Pater Sparrow, képes önálló világot teremteni, amilyet az 1-ben is látunk (a forgatási riport és a művésznév eredete). Kár, hogy filozófussá válik benne mindenki. A Stanislaw Lem szövege, Az emberiség egy perce alapján készült mozi sci-fivel díszített krimi, annak is a borgesi változatából (mainstreamben Carlos Ruin Zafón Angyali játszmája). Amikor a krimi a megismerés metaforájaként működik, nem konkrét bűntényt akarnak lefülelni. A történet szerint a könyvesboltban záráskor minden könyv átalakul fehér, 1 feliratú könyvvé, felborítva a világ biztos menetét. Senki nem érti, mi történt, aki igen, az félbolondnak látszó, megöregedett Jézus Krisztus (Sinkó László). Csak szentenciákban tud kommunikálni, rögtön azzal kezdi, hogy "Amit a szem lát és amit a szemben látunk, azonos." A különleges esethez megérkezik a Valóságvédelmi Hivatal sztárnyomozója, Mucsi Zoltán. Rendet kell tenni a világban és a fejekben, ami bizonyos szempontból ugyanazt jelenti. A kétféle Mucsi Zoltánból a jobbik játszik az 1-ben (a másik vállalhatatlan a Szuperbojzban), nyomozót. A racionális Pitch ügynök lesz az, akinek átváltozásán mérhető a könyv hatása, mert az olvasás mindig átalakít, a szöveg végén soha sem vagyunk ugyanazok, mint az elején. A könyvről gyorsan kiderül, hogy a mindentudás könyve, amiben számokkal leírtak és megfejtettek mindent a haláltól a szexig, és aki elolvassa, megváltozik. Hasonlítsuk nyugodtan a bibliához, főleg, hogy aki elolvassa, megkapja a tudás fájának gyümölcsét. Az 1 című könyvből egyet kicsempésznek, és váratlanul óriási társadalmi zavarodottság tör ki. Bessenyei György, Jósika Miklós, Jókai Mór, Lórincz L. László vagy Zsoldos Péter is azok közé tartozik, akiket a tudományos-fantasztikus irodalomhoz sorolnak, vagyis a 19. század közepétől nálunk is létező műfaj az, bár szinte egyáltalán nem látható. A Londonban végzett Sparrow kívülről lépett be a hazai filmgyártás hagyományába, és ez nemcsak témaválasztásában, hanem vizuális gondolkodásán is látszik: az utóbbi évek első filmje ez, amit jó nézni. Vizuális koncepció is van, amihez mindent hozzáigazítottak. Sparrow-nál is többet kellene beszélnünk az operatőrről, Tóth Widamon Mátéról, aki a világteremtésben kétkezi munkás volt, és neki köszönhető leginkább, hogy ilyenné alakult az 1 szürkés, kontrasztos világa. Ahogy sűsűrödnek a filozófikus mondatok és gabalyodnak a metaforák, úgy lesz egyre nehezebb a film, ezért lehet, hogy másodjára sokkal jobb, mint a Filmszemlén. Nem könnyű film ez, mert nem élvezetes. Kétórás játékidőben az őrült tekintetű Heidegger beszélget a kapkodó Kanttal, a beszívott Derridával, miközben Baudrillard-t senki nem hallgatja meg. A neveket kedvünkre kicserélhetjük Mácsai Pálra, Sinkó Lászlóra vagy Mucsi Zoltánra, akik végig mondatokat mondanak, nem beszélnek. A dialógusok csak filozófiaórán működnek. Mácsai Pál csak néha színpadias, Czukor Balázs a legfélelmetesebb zombi, Kerekes Vica tehetséges (Szuperbojz-betegsége van neki is), Haumann Máté a fickós bajuszával vicces mellékszereplő, Krzysztof Rogacewicz erős párja Mucsina. Csak Balázs Zoltánnal nem voltam kibékülve, úgy beszél, mintha egy brazil szappanoperában keresné a választ valami morális kérdésre. A filozófiai beszéd nehéz, olvasásra van kitalálva: a nyomozást felváltja a létezésünkről és tudatunkról való gondolkodás (ontológia), és úgy lesz a bölcselkedés egyre felszínesebb. Csak néhány mondat, amikből a kevesebb is elég lett volna: "A valóságnak elég, hogy van, miért akarja megvédeni?", "A helyzet önmagát szüli", "Önmagában minden kérdés, amire minden együtt a válasz", "Viszonylagosságban cselekszünk és mozgunk". "Mi csak tanúk vagyunk, a tanúk mindig interpretálnak, ezt nem tudta?" - kérdezi a mindentudó öreg Jézus, megerősítve, hogy csak elbeszélhetetlen történetek vannak. Az 1 is az. Se sci-fiként, se krimiként nem lehet elmondani, miről is szól. Mindenről, mert mindenre rákérdez. A néző szedje össze magát, hogy válaszokat adjon. Valuska László
paranormális jelenségként való tárgyiasulása az események okozója. Az első helyszín egy előkelő könyvesbolt, ahol egy esős napon, zárás után előtűnik a semmiből egy titokzatos férfi (Sinkó László), aki Vitruvius könyve után érdeklődik. A tulajdonos (Mácsai Pál) és az eladónő (Kerekes Vica) a példány keresésére indulnak, ám ekkor a boltban lévő összes kötet átalakul: a Biblia-formátumú könyvek fehér borítóján csak egy szám szerepel, az 1. A Valóságvédelmi Hivatal nyomozásba kezd, feladatuk az eset körülményeinek feltárása a csoda lehetőségének megcáfolására. Lefoglalják a bizonyítékokat és mindenkit letartóztatnak – az említetteken kívül még a skizoid érzékenységű néma takarítófiút (Czukor Balázs) –, de mielőtt elszállítanák őket a különös zártosztályra, az idegen férfi kijuttat egy példányt a külvilágnak. Miközben a pszichés terhelés válogatott módszereivel zajlik a tanúk megfigyelése és vallatása, a média felkapja az ügyet. A szenzáció alapja azonban nem a könyv tartalma (hiszen senki nem olvas; ha olvas, nem érti; ha érti, nyomban elfelejti), hanem a racionalitás keretein belül megmagyarázhatatlan paranormalitástól való félelem. Noha az események középpontjában mindvégig a könyv áll, azt, hogy pontosan miről szól, nem tudjuk meg. Előbb a titokzatos vevő beszél róla, majd ahogyan egyre közelebb kerül az ügyhöz, a mesélés fonalát a nyomozást vezető Phil Pitch (Mucsi Zoltán) veszi át. Az idegen a mindentudás nyugalmával közöl velünk információikat a könyvről, Pitch viszont a külvilágra gyakorolt hatásait kommentálja. Egészen addig, míg egy hatalmi játszma következtében meg nem fosztják pozíciójától, és gyanúsítottá nem válik. Ekkor kezdi el maga is olvasni a könyvet, ám az élmény nem elmesélhető. Mintha mindaz, amit átélés nélkül megismerhetünk a világból, csak külső tudás lenne (mert amit a szem lát, ugyanaz, mint amit a szemben látsz), és a beavatódás egyetlen módját a művel való személyes találkozás, az olvasás jelentené.
Pater Sparrow filmjének kétségkívül e világ a legerősebb rétege. Az aprólékos kidolgozottság, az erős atmoszférájú képiség és a felszabadult kreativitás ugyanis itt igazolja leginkább önnön filozófiáját: a szubjektív képzelet teremtőerejét. Kár, hogy a rendező épp ezzel a szabadsággal nem tudott mit kezdeni, és belecsúszva a reflexió kényszerébe, önmaga ellen dolgozott. A Tamel által kimondott igazságok szűnni nem akaró sora egyre inkább túlmagyaráz, míg végül a közhelyig koptatja az 1 titkát. A valóság valóban a szubjektivitásban van… Vagy odaát? Szerző: Miklós Melánia 2009.02.04. http://www.revizoronline.com/hu/cikk/1195/pater-sparrow-1-40-magyar-filmszemle/ |