A mozi mellett a televíziónak is szüksége volt borzongató adásokra. A televízió a hetvenes évekre megtalálható volt a legtöbb amerikai háztartásban. A televízió révén sokkal tágabb közönséghez juthattak el a filmek. A televíziónak szüksége volt olcsó filmekre. A tv megjelenése és elterjedése magával hozta a mozi hanyatlását. Az ötvenes években az amerikai mozi a mélypontját élte meg. Az RKO beszüntette a filmkészítést, és a televíziónak adta el filmjeit. A hatvanas évek elején mind a mozi, mind a tv áttért a színes filmkészítésre és műsorszórásra, így költségeik megsokszorozódtak. A nagy filmstúdiók a drága, kosztümös filmek forgalmazását veszteségesnek könyveltették el, ez is gyengítette pozíciójukat.
 A televíziózás a hetvenes évek elejére uralkodó szórakozásformává vált. Roger Corman és az AIP filmjeit vetítették a különböző tévétársaságok; emellett új, külön a televízió számára szánt produkciók is készültek.

 Fantasztikus filmek már az ötvenes években készültek a televízió számára. Ezek általában sorozatok voltak, mint pl.: a Video Kapitány [Captain Video,1949.]; Tom Corbett, az űrkadét [Tom Corbett, Space cadet,1950.]; Superman [Superman,1953.]. Az ABC tévétársaság 1954-ben vásárolta meg Walt Disney fantáziavilágait. Az ötvenes évek közepétől Zacherly és Vampira bűvölte el a tévénézőket. A harmincas évekbeli horrorfilmek előtt ők tartottak "bevezetőt". 1959-től a CBS tévétársaság elkezdte sugározni a Szürkületi zónát [Twilight Zone,1959/CBS.], melyben érdekes, fantasztikus epizódokat láthattak a nézők. A siker rádöbbentette a tévétársaságokat, hogy érdemes fantasztikumot sugározni, így évvel később Boris Karloff, az egykori Frankenstein az NBC társaság Thriller sorozatában [Boris Karloff's Thriller,1960/NBC.] kalauzolta a nézőket. Az ABC társaság a Külső határokat [Outer limits,1964/ABC.] készítette el.

  A televíziós produkciók kisebb pénzből készültek, mint a mozifilmek; azonkívül korlátozni kellett az effektusok számát is. Így a tv áttért a népszerűbbé váló horror-komédiasorozatokra. A "Szörmetegek" [The Munsters,1964/CBS.], vagy Az Addams család [The Addams family,1964/ABC.] igen nagy sikereket könyvelhetett el.

Az ABC a hatvanas évek közepén "Sötét árnyak" [Dark shadows,1966/ABC.] címmel indított sorozatot, melynek kitalálója, ötletadója és rendezője Dan Curtis volt. A sorozatba szerződtette Barnabas Collinst, akinek sziklaszerű arca új színfoltot képviselt. A horror-szappanopera egészen 1971-ig műsoron volt, 1225 epizódot ért meg. Curtis két mozifilmet is rendezett a sorozatából, a Sötét árnyak házát [House of the dark shadows,1970.] és a Sötét árnyak éjszakáját [Night of the dark shadows,1971.]. A sorozat helyét a Night Stalker [The Night stalker,1972/ABC.] vette át. E sorozat is Dan Curtis vezényletével készült, és egyike lett a legjobb televíziós horrorfilmsorozatnak. Ebben a sorozatban lépett színre Carl Kolchak, a vámpírvadász. A sorozatok általában változó színvonalúak voltak, némelyik epizód jobban sikerült, némelyik pedig gyengébb lett. Az NBC újabb fantasztikus epizódokat fűzött csokorba Éjjeli kiállítás [Night gallery,1971/NBC.] címen, melynek kitalálója Rod Serling volt. E sorozat részére Steven Spielberg is rendezett egy epizódot. Spielberg ezenkívül több thrillert is készített az ABC tévétársaság számára. Az első ezek közül a Párbaj [Duel,1971.] volt, amit Európában mozifilmként forgalmaztak. A másodikban is - a Valami gonosz-ban [Something evil,1971.] - megmutatkozott roppant tehetsége a filmkészítéshez. Biztos kézzel, erőteljes filmeket rendezett az ABC számára.

Nemcsak sorozatok születtek, hanem önálló tv-filmek is. Dan Curtis sok klasszikust adaptált kis képernyőre: a Dr.Jekyll és Mr.Hyde-ot - Strange case of Dr.Jekyll and Mr.Hyde (1968); Dorian Gray arcképét [Picture of Dorian Gray,1973.]; a Drakulát [Dracula,1973.]. A CBS elkészítette a Frankenstein: Az igaz történet [Frankenstein: The true story,1973.] című igen sikeres dokumentumfilmet, 1978-ban újabb Drakula volt látható, ezúttal a PBS adóján: a Drakula gróf [Count Dracula,1978/PBS.]. Sok, eredetileg a televízió számára film a mozikba is eljutott. Köszönhető volt ez a filmek professzionális kivitelének. Ezenkívül a sikeres tv sorozatként bemutatott alkotások évekkel később mozifilmként tértek vissza (pl.: Addams family, a galád család [Addamy family,1991] ).

A tévéfilmek a televízió elterjedésével egyre nagyobb számban készültek. Sokszor vendégművészként régi horrorsztárokat is meghívtak, és a műfajban eredményes, sikeres rendezőket is felkértek egy-egy produkció megrendezésére Ilyen volt Tobe Hoopertől a Salem végzete [Salem's lot,1979.]. A horror sorozatok napjainkig jelen vannak a különféle adók műsorán: a Mesék a kriptából [Tales from the crypt,1991/HBO.] címen az HBO melegítette fel az EC. képregények (154) világát.

Nemcsak Amerikában, a világ többi táján is készültek horrorfilmek a televízió számára. Említhetjük itt akár Mexikót, akár Argentínát is. Európában Olaszországban és Angliában készült több televíziós rémfilm. Idővel ezek a filmek is egyre több effektet, horrorelemet tartalmaznak, követik a kialakult mozis trendeket.

 

[<--- előzmény] [kezdőlapra] [folytatás--->]

(c) 1999, 2009. Szentes Gerzson Péter

[Alfred Hitchcock] - [Drakula halála 1921] - [Silent Horror]
[Horror Story] - [Hungarian Horror]
[Home]