A valós szereplős filmek mellett - a fődolgozatból kihagyott - rajzfilmekről (anime, cartoon), gyurmatechnikával (clay) és bábanimációs horrorfilmekről is essék néhány szó. Tematikailag kevéssé alakultak ki olyan típusfilmek (zombi, vámpír, sorozatgyilkos) vagy korszakok az animációs filmeknél, mint az élőszereplős változatoknál. Nagyon kevés rendező van, aki egy-két filmnél többet készít ilyen technikával. Általában minden animációs/bábfilm/gyurmahorror egyedi alkotás, folytatások sem igen készülnek. A bábfilm sokszor kísérteties, az életre keltett bábukat mintha a túlvilág mozgatná. (Több élőszereplős horrorfilm is készült, amiben bábuk/babák a gonosz megtestesítői: pl. Babák [Dolls, 1987.]; Gyerekjáték [Child's play, 1988.]; Gyilkos bábuk [Puppetmaster, 1989.]; Annabelle (2014). A képregényeknél szinte adja magát, hogy megmozdítsák a figurákat, a gyurmafilmeknél pedig a metamorfózis megy nagyon könnyen. Természetesen azért megjelennek a vámpírok, őrültek és a zombik is! Jóval kevesebb ilyen film is készült, az animációs munkákat nagyrészt gyerekdednek tartották(-tartják) a "valódi" filmekhez képest. A XIX. században a fenakisztoszkóp, zoetrop és praxinoszkóp és a hasonló pörgetős füzetek voltak az első korai animációs eszközök melyek mozgást jelenítettek meg az egymást követő rajzokból technika segítségével - de az animáció nem fejlődött sokkal tovább a mozgókép film felfedezéséig. Igy a mozgókép megszületésekor már nemcsak élőszereplős filmeket forgattak, hanem gyorsan megjelent a rajzolt trükkfilm is. Az animációs trükkfilmek első jelentős képviselője Winsor McCay volt a tízes évek elején. McCay egyik legismertebb filmje a Gertie, a dinoszaurusz lett [Gertie, the Dinosaur,1912.]. Itt tűntek fel először dínók a filmvásznon. Pár perces, kedves, fekete-fehér animáció volt. A filmnek folytatása is készült: Gertie túrázik [Gertie on Tour,1921.] Stop-motion- és báb-technikával (kockáról-kockára történő trükkfelvételek) készültek az első munkái Willis H. O'Brian-nek, aki 1933-ban ez első King-Kong trükkfelvételeit is készítette. Korai filmjeit - Dinoszaurusz és a Hiányzó Láncszem [The Dinosaur and the Missing Link, 1915.], a Történelemelőtti Tyúk [Prehistory Poultry, 1917.], R.F.D. 10.000 B.C (1917) az Edison Filmvállalat égisze alatt készítette. A dino- és őslény bábok végig meghatározták pályáját. A King-Kong mellett a legismertebb munkája Az elveszett világ [The Lost World, 1925.]. Filmjei népszerűek voltak, az 1918-as Az alvó hegy szelleme [Ghost of Slumber Mountain, 1918.] csak 3.000 dollárból készült, de 100.000 dollár bevételt hozott! A Disney-stúdió 'Bolondos Szimfóniák' - Silly Symphony sorozat alatt jópár fekete-fehér horroranimációt készített: A sorozat legismertebb darabja lett a Csontváztánc [Skeleton Dance,1929.], amelyben sok horrorelem megtalálható: temető, táncoló csontvázak, éjjeli bagoly, feketemacska. Szinte párjának tekinthető a Miki egér a kísértetjárta házban c. szintén horrorisztikus mese [Mickey Mouse - Haunted House, 1929.], amiben Miki egér a vihar eleől egy elhagyott házba menekül be, ahol kísértetek és táncoló csontvázak fogadják... Miki egér találkozik az Őrült Doktorral is [The Mad Doctor, 1933], titkos laboratórium, denevérek, rémísztő árnyak, vérfagyasztó kísérletek... Egyiptom, piramis, labirintus és sétáló múmiák: Egyiptomi Dallamok [Egyptian Melodies, 1931]. Az 1937-es év rajzfilmje és Disney No.1. sikere, a Hófehérke és a hét Törpe [Snow White and the Seven Dwarfs, 1937]. számos rémísztő jelenetet tartalmazott (gonosz banya, várbörtön), a legerőteljesebb Hófehérke futása a sötét erdőben, ahol mindehonnan szemek merednek rá és hátborzongató neszek, zörejek hallatszanak, a fák ágai karmokként ráncigálják a ruháját. Mindezt a főhős nézőpontjából látjuk, akinek zaklatott, felkavart lelkiállapotát - éppen megmenekült a haláltól és az életbenmaradásáért fut. Pár évvel később a Fantáziában [Fantasia, 1940] ördögidézési jelenet látható. Igaz, ezek az alkotások jórészt gyerek-mesefilmek, mégis sokakra gyakorolt rémísztő hatást.
Jan Svankmajer cseh szürrealista animációs művész. Filmjeiben keveredik a fikció és a valóság, stop-motion, báb és gyurmatechnikára épülő/keveredő vízióiban horrorlátomások öltenek testet. Merészen használja a zabálást, mint jelképet: az önmagát felfaló tárgyak, emberek állandó metamorfózisára. Nagyfilmjeiben (pl. Alice (1988); Faust (1994)) - élőszereplős betétek is megtalálhatók. Klasszikus gótikus horrortörténetekre is épít: Az otrantói vérkastély [Otransky zámek, 1979], Az Usher-ház vége [Zánik domu Usherú, 1980]. A Holdkór (2005), egy szürrealista horror-vígjáték, amely Edgar Allan Poe és De Sade márki művein alapul. Vámpíros rajzfilmünk nekünk, magyaroknak is van! Ternovszky Béla Macskafogójában (1986) Lusta Dick válik vámpírrá, miután lezuhant a repülőgépe Mexikó felett a dzsungelben és egy vámpír-denevérhorda fogságába kerül. Nepp József Hófehérje (1983) pedig a Hófehérke és a hét törpe-mese groteszk kitekerése lett. Gróf Balázs a Láncfűrészes Pingvin-nel erősíti a sort [The Chainsaw Penguin 1-2, 2010.]. Külön tradíció a japán erőszakos rajzfilm. Sok manga tartalmaz horrorelemeket - [Akira (1987); Perfect
Blue (1997)]. Külön léteznek horro-mangák is. Maga az alapanyag is már képregény, tehát rajzolt. Innen csak egy lépés volt mozgó-rajzzá tenni. A
japán Toyoo Ashida D.a vámpírvadásza [Vampire hunter D.,1985].
már komoly, olykor vérbő japán képregény - manga - adaptáció. A figurát láthatjuk
a D, a vámpírvadász - Vérszomjban is. [Vampire Hunter D: Bloodlust, 2000.,Yoshiaki
Kawajiri]. Hideyuki Kikuchi a nyolcvanas években írt "D"
novelláin alapulnak a rajzfilmek. Szerzőjük, Hideyuki Kikuchi Japánban
elismert a horror műfajában ugyanannyira mint például Stephen King vagy H. P.
Lovecraft. Az eredeti könyveket Yoshitaka Amano illusztrálta, s e munkák
szolgáltak a későbbi filmek látványvilágának alapjául. Szintén Kikuchi írásán
alapul és Kawajiri rendezésében láthatjuk a Demon City Shinjukut
(1988). Tim
Burton első rendezése egy fekete-fehér, szürrealista horrorkomédia volt,
egy igazi gyöngyszem. Egy kisfiú kivetült rémálmait követhetjük nyomon benne
nagyon eredeti módon. (Vincent, 1982.). Az itt kialakított figuratervek
későbbi munkáiban is visszaköszönnek: Frankenweenie (1984 és 2012-ben kibővítve egész estés alkotássá.); az egész
estés, moziban is bemutatott (csak íróként és figuratervként jegyzett) Karácsonyi
lidércnyomás [Nightmare before X-mas, 1993.] és folytatása, a Halott
menyasszony [Corpse Bride, 2005.]. Ötletes, egyedi figurák, nagyszerű ötletek,
jó zene és ügyesen összerakott történet jellemzi ezeket a stop-motion rajz-
és bábfilmeket. Gyerekkori félelmek kelnek életre a Homokemberben [Sandman, 1992.]: már az egész emeleti része félelmetes a háznak, és amikor este 8-at üt az óra, fel kell menni és aludni térni... De a Homokember fiókái éhesek és a kisfiú finom, puha részeire pályáznak.... Az interneten publikálja pár perces, de rettentő ötletes, groteszk, semmi kompromisszumot nem tisztelő, a horrorfilm hagyományainak megfelelő gyurmafilmjeit Takena Nagao. A láncfűrészes cseléd [Chainsaw Maid, 2008.] egy dadus története, aki szembeszáll a házba betörő zombikkal. Vérfagyasztó! A Véres randi [Bloody Date (version 2), 2008.] c. történetben egy sorozatgyilkos mészárolja le egy randevúzó pár fiútagját. A lány bemenekül egy közeli házba, de az igazi rettenet csak itt kezdődik... Nincs happy end! A Cicamicában [Pussycat, 2008.] pedig egy "ártatlan" és szende prosti-cicalányról derül ki, hogy még a gonosz, kéjenc farkas-kománál is... Az élet apró baszogatásaitól megcsömörlött és véres ámokfutásba kezdő George gyurmaanimációja az interneten látható Jittery George. Robert Morgan bábtechnikával (részben élőszereplős) készült filmjében egy macskát mutat be, aki emberi külsőre pályázik, és megszerzi azt - Macska kezekkel [The Cat with Hands, 2001.]. Animációs alienes-űrhajós-zombis animáció lett a Holttér [Dead Space: Dow, 2008.]. Henry Selick a Karácsonyi lidércnyomás rendezője újabb bábfilmet készített, ezúttal Tim Burton nélkül: Coraline (2009). A bábfilm egy kislány történetét meséli el, aki szüleivel egy öreg házba költözik, ahol különös figurák népesítik be a környéket majd egy álom-valóságba nyíló féregjáratot fedez fel, amitől igazi rémálmok szabadulnak el. Nagy költségvetésű egész estés animációs film lett a Hotel Transylvania - Ahol a Szörnyek lazulnak [Hotel Transylvania, 2012.]. A filmben több klasszikus horrorfigura is feltűnik: Drakula gróf ötcsillagos luxuskastélyában a szörnyek pihenhetik ki rémes fáradalmaikat. A vámpírok fejedelme hétvégi bulit szervez a féltve őrzött, 118. születésnapját ünneplő kislányának. Erre meghívja a rémes kompániát, az élén Frankensteinnel és menyasszonyával, a múmiával, a láthatatlan emberrel és egy falka vérfarkassal. Az ünnepség vérbő, jó hangulatban telik, mígnem hátborzongató esemény történik: a kastélyba téved egy igazi, élő ember! Ráadásul fiatal, jó fej és megtetszik Drakula lányának...
felhasznált források: régi Galaktika újságok, port.hu... |
(c) 1999, 2009. Szentes
Gerzson Péter
[Alfred Hitchcock] - [Drakula halála 1921] - [Silent
Horror]
[Horror Story] - [Hungarian Horror]
[Home]