Madarak között - Beszélgetés Tippi Hedrennel


2004.11.03 15:04


Hitchcocknak nem csak a feszültségkeltéshez volt jó érzéke, de a női főszereplők kiválasztásánál is jól működtek az ösztönei. Többek között Ingrid Bergman, Grace Kelly, Kim Novak, Julie Andrews, Janet Leigh és Tippi Hedren neve bukkan fel a Hitchcock-filmek stáblistáin - igazán figyelemreméltó hölgyek, valódi legendák, akik közül nem egyet maga a mester fedezett fel. Interjúnkban Hitchcock egyik legismertebb filmjének főszereplője, a Madarak hősnője, Tippi Hedren - mellesleg Melanie Griffith anyukája - beszél a mesterről és a forgatás nehézségeiről a hamarosan DVD-n megjelenő Hitchcock-gyűjtemények apropóján!

- Hogyan fedezte fel Önt Hitchcock?

- Egy reklámban látott, és szerette volna kideríteni, hogy ki vagyok. Egy napon meghívtak a Universal stúdióba, ahol egy munkatársával találkoztam. Természetesen nem volt hajlandó elárulni, ki szeretne megismerni. Hitchcockra jellemző módon 1961 október 13-ára szervezték meg a találkozót, ami pénteki napra esett. Rengeteg munkatársával kellett találkoznom, de senki nem árulta el, ki a megbízójuk. Egészen a következő kedd reggelig tartott a titkolózás, amikor végre elárulták, hogy Alfred Hitchcock szeretne szerződtetni egy filmjéhez. Nem tudtam hirtelen, hogy nevessek, vagy sírjak. Igazán a lehető legjobbkor jött az ajánlat. Akkor már 11 éve modellkedtem, ami ebben a szakmában nagyon hosszú idő. Sokat gondolkodtam azon, mit is tegyek ezután, erre tessék: ezüst tálcán kínálták a lehetőséget. Nem csoda, ha nagyon keményen dolgoztam, hiszen a sors ilyen nagy ajándéka nagy felelősségel jár.

- A Madarak DVD-kiadására rákerült egy próbafelvétel is, amelyet Önnel készítettek...

- Igen, ugye, hogy vicces? Hihetetlen időszak volt. Hitchcock tényleg meg akart törni. Folyamatosan cikizett, belém kötött, disznó vicceket mesélt, csak azért, hogy lássa, mennyit bírok elviselni. Csalódnia kellett, ugyanis nem törtem meg, de talán éppen ezt akarta. Láthatta, hogy kemény nő vagyok.

- Ez volt az első próbafelvétele?

- Igen, ez volt az első próbafelvételem, és az első filmem. A Madarak. Azután kezdtük el a próbafelvételeket, hogy leszerződtem Hitchcockkal, de akkor még egyáltalán nem volt biztos, hogy a szerepet is valóban megkapom. Korábban még soha nem filmeztem, és Hitchcock ragaszkodott egy megehetősen bonyolult próbához. Több jelenetet kellett eljátszanom három nap alatt Hitchcock három korábbi filmjéből. Játszottam jeleneteket a Forgószélből, a Fogjunk tolvajt című filmből és A Manderley-ház asszonyából, vagyis három teljesen különböző karaktert kellett életre keltenem.

- Hogyan tudta meg, hogy megkapta a Madarak főszerepét?

- Hitchcock és a felesége egy nagyon drága Beverly Hills-i étterembe hívtak vacsorázni, ahol egy gyönyörű, madarat formázó brosst adtak át nekem, mondván: enyém a szerep.

- Van egy jelenet a filmben, a film vége felé, amelyben Hitchcock állítólag igazi madarakat rögzített Önhöz. Mesélne erről?

- Borzasztó volt. Korábban azt mondták, hogy ezt a jelenetet mechanikus "robot"-madarakkal oldják majd meg, így egyáltalán nem tartottam a forgatástól. A felvétel napján aztán közölték, hogy a robot-madarak nem váltak be, ezért igaziakat kell használnunk. Gumiszalagokkal kötötték hozzám őket, hogy ne repüljenek el, de azért tudjanak szabadon mozogni.

- Okoztak valamilyen sérülést a madarak?

- Nem igazán, csak néhány karcolást. Viszont a jelenet felvétele rettenetesen kimerítő volt! Egy nagy ketrecben ültem négy kellékessel, akik öt napon keresztül madarakat aggattak rám. Nagyon fárasztó volt.

- Igaz, hogy Hitchcock arra kérte, beszéljen jóval mélyebb hangon, mint amilyen az igazi hangszíne?

- Igen. Úgy gondolta, a mély hang sokkal vonzóbb, szexisebb.

- Milyen volt Hitchcock rendezőként?

- A módszere miatt imádtam együtt dolgozni vele. Annyira pontosan tudta előre, mit akar, hogy egy-egy jelenetet háromnál többször szinte soha nem is kellett felvennünk. Az igazság az, hogy Hitchcock elkényeztetett. Később, amikor más rendezőkkel dolgoztam és egyes jeleneteket 10-nél többször kellett volna felvennünk megmondtam nekik: szedjék össze magukat és akkor hívjanak vissza, ha már tudják, mit akarnak.

- Hitchcock-kal sok olyan jelenetet forgattak le, amely nem került be a filmek végleges változatába?

- Azt hiszem a Madarak esetében szinte minden leforgatott jelenet benne is van a filmben, a Marnie-nál pedig talán néhány jelenet maradt csak ki. Az egyiket amire emlékszem, a film elejére tervezte Hitch. Ebben a jelenetben egy mozipénztárban ülök, és meglépek a napi bevétellel. Végül nem használta fel ezt a jelenetet.

- A Madarak DVD-n szó van egy alternatív befejezésről is. Tud erről valamit?

- Azt tudom, hogy Hitchcock a forgatás alatt sem igazán tudta még, hogyan fejezze be a filmet. Összehívta az egész stábot és elmondta az ötleteit. Érdekes volt hallgatni. Végül a nyitott befejezés mellett döntött.

- Milyen befejezéseket említett?

- Volt egy olyan ötlete, hogy a film végén a Golden Gate hidat kellene mutatni, amint teljesen ellepik a madarak, és más tervei is voltak arra, hogyan keltse azt az érzetet a nézőben, hogy az egész bolygónk felett átvették az uralmat a madarak.

- A Marnie mostanában komolyan felértékelődött a kritikusok szemében. Mit szól ehhez?

- Igen, én is így érzem. Érdekes, mert azok a kritikusok, akik éveken keresztül pocskondiázták, most azt szajkózzák, milyen csodálatos film a Marnie!

- Melyik filmre büszkébb? A Madarakra, vagy a Marnie-ra?

- Két annyira különböző filmről beszélünk; nem hinném, hogy összehasonlíthatók. Azért szerintem a Marnie érdekesebb - szeretem a pszichológiai drámákat.

- A Marnie sokak szerint Hitchcock egyik fontos korszakát zárja le, a mester később készült néhány filmje már nem ugyanaz a súlycsoport. Lehetett ezt a hanyatlást érezni a forgatáson?

- A forgatás végéig semmit nem lehetett érezni ebből, de az utolsó napokban már nehéz volt együttműködnöm Hitchcockkal.

- Igaz, hogy a végén már nem is szóltak egymáshoz?

- Megmondtam neki, hogy szeretném felbontani a szerződést. Nagyon szerette kézben tartani a dolgokat, irányító típus volt és ez eléggé megnehezítette az életemet.

- Azt pletykálták, hogy Hitchcock magánemberként is érdeklődött Ön iránt...

- Igen, és éppen itt kezdődtek a gondok. Kettős érzelemmel gondolok rá... csodálatos volt együtt dolgozni vele, nagyszerűen irányította a színészeket, ugyanakkor az akarata letaglózó volt és megpróbált a forgatáson kívül is irányítani.

- A Marnie forgatása után végleg megszakadt a kapcsolatuk Hitchcock-kal? Találkoztak később is?

- Nem igazán. Egyszer, amikor Chaplinnel forgattam egy filmet Londonban, láttam Hitchcockot és a feleségét, de nem beszéltünk egymással.

- Most végre DVD-n is megjelennek a filmjei. Mire gondol, amikor újra nézi őket?

- Ennyi év elteltével már képes vagyok kívülről látni a dolgokat. Úgy nézem a filmet, mintha nem is magamat látnám. Azt gondolom: Nocsak, ez a csaj egész jó munkát végzett!

- A Madarakon és a Marnie-n kívül van kedvenc Hitchcock-filmje?

- Szeretem a Forgószelet, és a Bajok Harry-vel is az egyik kedvencem, ami abszolút elüt Hitchcock többi filmjétől, viszont szerintem nagyon mókás.

- Ma is nagyon aktív. Rengeteg filmben láthatjuk...

- Igen, évről évre több szerepajánlatot kapok, és ezért szerencsésnek érzem magam. Szívesen játszom, de elsősorban a pénz miatt vállalom el a munkákat, a pénz pedig ahhoz kell, hogy működtetni tudjam az általam alapított vad-rezervátumot, Shambalát. Los Angelestől északra úgy egy órányira létesítettem ezt az állat-menhelyet, ahol jelenleg körülbelül 60 elhagyott, kiöregedett, vagy megsebesült vadállatot gondozunk. Vannak leopárdjaink, oroszlánok, tigrisek, párducok. Azért hoztam létre ezt a rezervátumot és a hozzá kapcsolódó alapítványt, hogy ezek az állatok nyugodt körülmények között öregedhessenek meg. A filmezésen kívül immár ez az életem. Most örülök igazán annak, hogy Hitchcock filmjeinek köszönhetően híres lettem, ismertségem ugyanis segít abban, hogy működjön az alapítvány, és többen felfigyeljenek a nemes célra. Remélem, hogy a filmek DVD-megjelenésével egy új generáció is megismerheti Hitchcock munkáját.


Forras: www.dvdextra.hu