Tévedés
”Nem számít, hogy nem csináltál semmit. Elhatározták, hogy bűnös
vagy.
A Tévedés (1956)
kilóg a megszokott hitchcocki sorból. A rémfilmekhez képest csupán egy
furcsaságokkal teli sorstörténet. De az utolsó szóig igaz és bárkivel
megtörténhet. Christopher Emanuel Balestrero (Henry Fonda) soha
nem felejti el 1953. január 14-ét. A nagybőgős, aki tiszteli a matematikát,
felesége, Rose (Vera Miles) biztosítási kötvényére szeretne 300
dollár kölcsönt felvenni, hogy kifizesse az asszony fogorvosát. A biztosítótársaságnál
azonban összekeverik egy rablóval és pillanatok alatt rács mögött találja
magát. Véletlenül többen is azonosítják, az írásmintánál éppen ugyanazt
a hibát követi el, mint a valódi tettes, és amikor alibit kell igazolnia
a régebbi fosztogatások időpontjára, kiderül, hogy a szemtanúk egytől-egyig
halottak. Rose idegei felmondják a szolgálatot, önmagát hibáztatja mindenért.
Végül Chris rádöbben, hogy az áldozatszerepből csak úgy kerülhet ki,
ha harcol ártatlanságáért. A felismerést követősen megkerül a valódi tettes
és véget ér a lidércnyomás.
|
Szédülés
”Csavarogni csak egyedül lehet. Ketten együtt mindig mennek valahová.”
Temető, múzeum, Hotel Empire. John Fergusson, a barátainak Scotty (James
Stewart), az acrophobiás (tériszonyos) nyomozó és Madlen Elster (Kim
Nowak), az asszony, akit egy halott lelke szállt meg. Madlent az őrület
öngyilkosságba hajszolja, Scotty pedig nem képes lehozni őt a templomtoronyból.
Szédülése tébollyá fokozódik. Évekkel később, egy sikeres (?) pszichiátriai
kezelés után találkozik Judyval, a szép, szabad lánnyal, aki kísértetiesen
hasonlít Madlenre. Vagy talán ő maga Madlen.
A Szédülés (1958) a
pokoli praktikák és a személyiség megkettőzésének témakörét járja körül
egy merőben szokatlan szempontból.
|
Madarak
A félelemkeltés
nagymestere, Alfred Hitchcock 1963-ban készült horrorfilmje a madarak
és az emberek irracionális kapcsolatáról szól. A kedves kis szárnyasok
valami őrült ösztöntől hajtva megtámadják a város lakóit. A tehetetlenség,
a kiszámíthatatlanság és a kiszolgáltatottság a végletekig fokozódik.
A Madarak főszereplői nem ragadozók, hanem olyan állatok, amelyeket elesettnek,
védtelennek, jelntéktelennek találunk. Amikor csapatostul, gyilkos indulattal
támadnak az emberre, akkor eleinte a város lakói nem akarják felfogni
az ismeretlen veszélyt, majd később képtelenek védekezni ellene. A madarak
nem gondolkodnak, így nem lehet kiszámítani viselkedésüket sem. Nem mérlegelnek,
így felnőtt és gyerek egyaránt veszélyben van. Meg kell találni a gyenge
pontjukat.
A közel
negyven éves film technikai megoldásai ma már talán komikusnak tűnhetnek
- a bluebox és háttérvetítés bizony idejét múlt megoldás lett a "lassított
golyó" korában -, ám Hitchcock mozijában soha nem a látvány a borzongató,
inkább a lélektani hatás. Az öreg mester fantasztikusan ismeri az emberi
lélek gyarlóságait, félelmeit, bizonytalanságait, és professzionális módon
használja ki ezeket alkotásaiban.
Psycho
A történet bizarr és sokkoló: Egy kisváros köztiszteletben álló moteltulajdonosa
öreg édesanyjával él. A mama zsarnokként uralkodik fia élete felett. Minden
nő, akibe Norman beleszeret, gyilkosság áldozata lesz. Egy ősz asszony
kése hegyén végzik. Norman jó gyerek, gondozza, ápolja a mamát, aki valószínűleg
sorozatgyilkos. Azaz nem is ő, hanem valaki más. Hiszen egy évek óta halott
nénike – akit imádott fiacskája mérgezett meg - hogyan is tudna
megölni sok-sok védtelen asszonyt? A gyilkos nem más, mint Norman Bates
– bár ezt ő sem akarja elhinni -, aki anyja mumifikálódott holttestével
él egy fedél alatt. A mama Norman személyiségének részévé vált az: ő hangján
beszél önmagával, az ő nevében követi el a gyilkosságokat.
Hitchcock ismét zseniális technikával dolgozik. Késleltet, lebegtet, sejtet
és elborzaszt. A címben
ugyan előre jelzi a megfejtést, ám aki először látja a filmet, mégsem
meri elhinni ezt a kézenfekvő, de mégis bravúrosan megcsavart evidenciát.
Anthony Perkins Normanja is a színészmesterség egyik kiemelkedő jellemábrázolása.
Forró és hideg. Egyszerre sajnálatra méltó és szörnyű személyiség. Eleinte
könnyű azonosulni vele, majd ahogy a történet egyre jobban halad a végkifejlet
felé, egyre inkább a „libabőr” lesz az úr.
Hitchcock filmjeiben
mindvégig képes fenntartani az izgalmat, a rettegést és a kiszámíthatatlanságot.
Kiváló színészvezetéssel dolgozik, hiszen a jellemek megrajzolása, fejlődése
vagy éppen állandósága is feszültségfokozó. A jel- és rémképrendszere,
a zenei aláfestések, a lassú nagy totálok is ezt a borzalompiramist építik.
A szájbarágós tények helyett mindenre az atmoszféra hitelessége a magyarázat.
|