DVD:
A gyilkos; A csalás
Murder;
Skin Game – brit, 1930; 1931. Rendezte: Alfred Hitchcock. Szereplők: Herbert
Marshall, Nora Baring; illetve Edmund Gwenn, Jill Esmond. Forgalmazza: Caesar
Film International. 90 és 85 perc.
Hitchcock két korai hangosfilmje nem tartozik hazai remekművei közé, és azon munkák sorát sem gazdagítják, melyekben felismerhető a kézjegy. Mégis tanulságos darabokhoz van szerencsénk, mert bennük a rendező megalkotta a humornak és a drámának azt a sajátos elegyét, mely a későbbiekben is olyan életszerűvé tette filmjeit. Itt nincsenek bámulatos bűntények és suspense, vannak azonban korlátozott mozgásterű hús-vér figurák.
Az
1930-ban készült A gyilkos morális-művészi
drámába hajló krimi, élénk ecsetvonásokkal megfestett társadalomrajz, a középpontban
egy londoni színészkirállyal, aki önszántából folytat nyomozást a gyilkosság
miatt halálra ítélt szubrettke ügyében. Sir John meg van győződve arról, hogy
a kolleginája megölésével vádolt lány ártatlan, ezért egy álszíndarabot ír,
hogy olvasópróbára hívja, és ezzel csőbe húzza a kenyerét trapézművészként,
női dresszekben kereső gyanúsítottat. A film színházi kulisszák mögötti expozíciója
izgalmas nyomozást ígér, a középrészt azonban Sir John erkölcsi tipródása tölti
ki (a valóság eljátszása után végre alakítani akarja azt), a finálé pedig dosztojevjszkiji
fordulatot hoz. Ha tetszik, sokrétű vagy éppenséggel zsánerek közt ingadozó
darabbal van dolgunk, melynek erejét csökkenti, hogy a transzvesztita gyanúsítottat
egyértelműen romlott, bűnre kész emberként mutatja be.
A gyilkoshoz képest az 1931-es A csalás nagyon kerek, színpadra termett alkotás, egy vidéki arisztokrata család és egy betolakodó iparos bőrre menő torzsalkodásának rövid, de annál intenzívebb története. A cselekmény kiemelt jelenetei tágas szobákban játszódnak vagy éppen egy kastély parkjának árnyékos szegletében, és az indulatok is először terjedelmes szónoklatok formájában szabadulnak el, és csak utána jönnek a tettek. Hitchcock kiváló színészekkel játszatja el a kerek, tanulságos történetet, melynek felmondása során kevésszer él újító filmes eszközökkel. Az egyik ilyen ritka jelenet a viszálykodás középpontjában álló földbirtok árverése, ahol a rendező a Zsarolásból ismert hangjátékkal erősíti fel a suspence-technikával felfűzött képsorokat, és emeli el filmjét a színházi közvetítések színvonaláról.
Csillag
Márton
Filmvilág 2007/12. 61.oldal