Putty
Lia (1896 - 1931)
Egy elfeledett magyar származású színésznő, aki D.W. Griffith egy rémfilmjében
is szerepelt...
A Filmintézet 100. születésnapján emléksorozattal emlékezett meg róla, ebből az
anyagból válogattam:
Bevezetés
Putty Lia élete - magával ragadó karriertörténet. Nemzetközi hírnnevét
a Varietében nyújtott szenzációs alakítása teremtette meg meg 1925-ben. A. E.
Dupont kiváló filmje váratlanul világsikerré nőtt mind a filmszakma, mind a nemzetközi
közönség körében, s a német némafilm aranykorának nevezett időszakban készült
filmek közül a mai napig a legsikeresebb európai alkotásnak tartják. Putty
Lia már korábban is Németország legjelentősebb
filmes személységei közé tartozott. A tengerentúli elismerést azonban a fényes
UFA stúdióban készült és az Egyesült Államokban a Paramount Pictures által bemutatott
Varieté hozta meg számára. Csodálatos amerikai karriert jósoltak neki, de sajnos
mégsem tudta megismételni az európai sikert az Államokban. Rövid és viharos életének
hirtelen betegség vetett véget 1931-ben, éppen, amikor megpróbált visszatérni
a Broadway-re. Az olasz és magyar arisztokrata szülőktől született Putty Lia
ünnepelt szépség és vitán felül álló tehetségű színésznő volt. Nagy, sugárzó szeme,
sötétbarna haja, szokatlanul kifejező vonásai és nyugtalanító alakja nézők millióit
csalogatta a mozivászon elé. Alig tíz évig tartó tündöklése alatt örökre a csillogó
nagyvilági elegancia és az érzékiség szimbólumává vált. /.../
Második fejezet
Putty Lia negyedik, legfiatalabb gyerekként 1896 január 10-én született
Vecsén, a családi birtokon. Édesanyja, Maria von Hoyos bárónő előkelő és gazdag
családból származott, nagyapja Anton Hoyos báró volt. Marguerite Hoyos bárónő,
aki báró Herbert Bismarckhoz ment feleségül, másodunokatestvére volt. Édesapja,
Julius de Putty, az olasz származású báró az osztrák-magyar hadsereg huszártisztjeként
szolgált. Lia két bátyját Gézának és Sándornak, nővérét pedig Micinek hívták.
Lia a keresztségben az Amália nevet kapta, otthon gyerekkorában Málinak szólították.
Születésének és családjának köszönhetően kitűnő nevelést kapott. Kicsi, törékeny
és finom gyermek volt gyönyörű szemű és kedves vonásúl. Nyughatatlan természete
azonban hamar megmutatkozott. Alig tizenegy éves korában elszökött otthonról és
beállt egy vándorcirkuszhoz. A cirkusz zaklatott légköre azonban elbizonytalaníthatta,
mert amikor szökése másnapján Mici érte jött, hogy hazavigye, szó nélkül vele
ment. Ez az élmény azonban tovább táplálta kalandvágyát és álmát, hogy egy nap
előadóművész lesz. A következő figyelemre méltó eset tizenhárom éves korában történt.
Amália azzal a nem titkolt céllal, hogy énekes-táncos tehetségét bemutassa, színházi
előadást szervezett otthonában. Zenei kíséretül még cigányzenekart is hozatott.
A bemutatóra meghívta valamennyi osztálytársát. A családtagok visszaemlékezései
szerint az előadás óriási sikert aratott. Szülei aggódtak, hogy kiszámíthatatlan
kislányuk valóban a színésznői pályára akar lépni, ezért Mosy-Labordoz mellett
egy Orsolya-rendi apácák vezette bentlakásos lánynevelő intézetbe íratták. Amália
nagyon népszerű volt a társai között, habár nem könnyen alkalmazkodott az iskola
szigorú szabályaihoz. A feltűnően csinos tizennégy éves lány kisebb felfordulást
idézett elő a közeli fiúiskola tanulói között.Tovább tetézte a bajt, hogy Amália
szerelmeslevelet kapott egy alig húszéves katonatiszttől. A levél a tanári karhoz
került, az ügyből botrány lett, melynek következtében Amáliát majdnem eltávolították
az intézetből. Arisztokrata származásának és társadalmi helyzetének köszönhetően
kapott még egy lehetőséget. Aztán egy iskolai előadáson ő alakította Szent Margit
szerepét, és a hallgatóság feltétlen elismerését vívta ki. Ez a siker tovább erősítette
meggyőződését, hogy a színpadon kell keresnie a boldogulását. Elhatározásáról
a családját is értesítette. A család határozott lépésre szánta el magát: egy korai
házasság majd eltéríti Amáliát a szándékaitól. A nemrég megözvegyült Putty bárónő
feladata volt a megfelelő férj megtalálása. A fiatal Szepessy Zoltán ideális választásnak
tűnt: feddhetetlen jellem, befolyásos családból, nem csupán jelentős földbirtok
ura, de tiszteletben álló járási bíró is. A bárónő azonban komoly hibát vétett.
A két fiatal első találkozása előtt Budapestre utazott lányaival városnéző és
bevásárló körútra. A legelegánsabb éttermekben és üzletekben fordultak meg, a
nagyváros szépsége és dinamizmusa mély benyomást tett Amáliára. A prózai és zenés
színházi előadásokon szerzett élményei bizonyossá tették abban, hogy egy nap ő
is ennek a fényes világnak a részese akar lenni. Budapest színpompás színházi
világának részegítő légköre ellenállhatatlannak bizonyult. A két fiatal találkozásakor
Zoltánt azonnal elbájolta a fiatal lány kedvessége és életöröme. Voltak fenntartásai,
hiszen Amália még nem töltötte be a tizenhatodik életévét, a lány azonban bátorította
az udvarlásra. Mivel Lia láthatóan kedvelte a fiatalembert, édesanyja rövidesen
bejelentette az eljegyzést. Amália és Zoltán 1912-ban kötött házasságot, nem sokkal
a lány tizenhatodik születésnapja után. A legmagasabb méltóságok vettek részt
az esküvőn, amely a társasági szezon egyik legnagyobb eseménye lett. A pompás
menyegzőt hosszú mézeshetek követték, az ifjú pár először a francia Riviérára,
majd Rómába és Velencébe utazott. Visszatérve Kassán telepedett le, Zoltán itt
élt és dolgozott.
Évekig kiegyensúlyozott, boldog házasságban éltek. A szerető
és odaadó férj minden földi jóval elhalmozta asszonyát, Amália pedig két lánygyermeket
szült (Ilona 1914-ben, Judit 1916-ban látta meg a napvilágot). Amália látszólag
megnyugodott, elégedett feleséggé és anyává szelídült. Természetét ismerve azonban
szinte megjósolható volt, hogy egy napon elviselhetetlenné válik számára a magisztrátus
feleség provinciális szerepköre. Némi változást hozott életébe az első világháború
kitörése, amikor Zoltán magas rangú tisztként bevonult a Monarchia hadseregébe,
ő pedig önkéntes ápolónőként dolgozott a helyi kórházban. De mindez nem volt elég.
Két kisgyermek nevelése és ellátása nem feledtette vele régi vágyait, családja
és a férjéé viszont ellenségesen fogadta színházzal kapcsolatos terveit. Sohasem
egyeztek volna bele, hogy az ő társadalmi körükből származó nő a színház világában
éljen. Szepessy és felesége viszonya megromlott. Amália ekkor meghozta élete legfontosabb
döntését: mindenkit megtagadva, minden szálat elvágva ott hagyott mindent és mindenkit,
Budapestre ment, hogy színházi karriert fusson be. Az összetört szívű Szepessy
1918-ban adta be a válókeresetet. Ettől kezdve mind a de Hoyos mind a de Szepessy
család úgy tett, mintha Amália soha sem létezett volna. Budapesten kezdetben a
Putty Amália művésznevet használta, ezt később lerövidítette Putty Liára. Mániákusan
hitte, hogy egy napon befut, ezért vállalt minden nehézséget, legyen az depresszió,
végtelen magány vagy az állandó anyagi problémák. Nem volt pénze színészleckékre,
ezért színházakban keresett munkát. Bródy István mutatta be Bálint Dezsőnek, aki
a Royal Orfeum zenés revüit rendezte. Bálintnak
egy énekelni és táncolni tudó lányra volt szüksége a Vándor Fecskék című új darabjában
az egyik számhoz. Lia elment a meghallgatásra és megkapta a szerepet. A zenés
darabban egy temperamentumos magyar táncot és egy balladát adott elő, szép sikert
aratva. A közönség imádta, Lia pedig elkönyvelhette első szakmai sikerét. Nem
sokkal később Balogh Béla filmrendező ráosztotta A császár katonái című film egyetlen
női szerepét. A filmet 1918 őszén mutatták be. Az akkor filmkritikusként dolgozó
Kertész Mihály, aki később Michael Curtiz néven világhírű rendezővé vált, elismerő
szavakkal méltatta Lia alakítását. Véleménye szerint Lia ígéretes tehetség, akinek
nagy esélye van sztárrá válni - amennyiben lead néhány kilót. A parányi szerep
elvállalása A császár katonáiban okos döntésnek bizonyult. Lia néhány hónap leforgása
alatt mind a színházi, mind a magyar filmes élet fontos szereplőjévé nőtte ki
magát.
Sok új barátot és rajongót szerzett. Több udvarlója is akadt, aki drága
szőrméket vásárolt neki. Lia imádta a szőrmét, sokkal jobban, mint a szintén ajándékba
kapott ékszereket. Gyakran feltűnt a New Yorkban, a filmes és színházi világ kedvelt
szórakozóhelyén. Ebben a hajnalig nyitvatartó kávéházban gyűlt össze a művészvilág
színe-java (színészek, írók, rendezők, festők, szobrászok, zeneszerzők, zenészek
stb.), Lia rengeteg ismeretséget kötött ismert és befolyásos személyiségekkel,
akik vagy a kompánia állandó tagjai voltak, vagy egy-egy előadás után tértek be
a népszerű találkozóhelyre. Ehhez a Liát barátként elfogadó elithez tartozott
Kertész Mihály, a Kellner Sándor László néven anyakönyvezett Korda Sándor fiatal
filmrendező, Farkas Antónia színésznő (aki később Korda felesége lett és Corda
Máriára változtatta a nevét) és két elismert színpadi csillag, Berki Lili és Márkus
Emília. Fontos adalék, hogy Márkus annak a Romola Nijinskynek volt az édesanyja,
aki Lia legjobb barátnője lett életének utolsó éveiben. Emília nagyvonalúan segítette
az ígéretes kezdőt, színészi ötletekkel látta el, technikai tanácsokat adott neki.
ILenkeffy Ica szintén szeretettel bánt a pályakezdő Liával. Amikor néhány évvel
később Dimitri Buchowetzki Icát kérte fel Berlinben Emil Jannings partnerének
Desdemona szerepére, a színésznő Liát javasolta Jago feleségének. Az első világháborút
követő forradalomban Lia bajba került.
Kun Béla, volt oroszországi hadifogoly,
a később román segítséggel levert magyar kommunista forradalom vezetője négy hónapra
elfoglalta Budapestet. A forradalomban részt vevő színészek közül néhányat bebörtönöztek
és kivégeztek. Lia kémkedés vádja elől menekülve egy viharos és esős éjszakán
elhagyta Budapestet és Bukarestbe ment. Szökését Mardarescu tábornok, a bevonuló
román hadsereg vezetője segítette. A férfi saját hálókocsijában kísérte Liát Bukarestig.
Habár bőven apja lehetett volna, a tábornok komolyan szerelmes lett a fiatal színésznőbe.
Lia nagy népszerűségre tett szert Bukarestben. Először balettot tanult az Alexander
Berger vezette híres tánciskolában Nagyváradon, és mint klasszikus balerina lépett
fel a helyi színpadokon. Ezt követte a bukaresti Alhambra színházban töltött időszak.
Egyik napról a másikra vált a nézők szemefényévé. Bárhol tűnt fel a városban,
rajongó tömeg vette körül, virággal borította el a kocsiját. Minden éjjel rajongók
várakoztak a színészbejárónál, Bukarest-szerte az őt ábrázolták a plakátok az
utcán, a magazinokban és napilapokban is mindig volt egy-egy kép róla. Még egy
film elkészítésére is volt ideje. A boldogság hullámain című alkotásról kevés
adat maradt fenn, de az tudható, hogy Lia volt benne a filmes "húzónév”. Ez a
film a magyar származású amerikai Mme Dolly A. Szigetti produkciójában készült,
aki ekkor Bukarestben forgatott filmeket. A boldogság hullámaint nagy reklámkampány
előzte meg, ennek ellenére a filmet befejezetlen formában mutatták be 1920 május
15-én a Cinema Regalban. A filmet valószínűleg sohasem fejezték be, és nem is
forgalmazták.
Lia magánéletében is kellemetlen fordulat következett be. A Mardarescu
tábornokhoz fűződő barátságának Mária román királynő közbelépése vetett véget.
(A királynő közeli barátságban állt Mardarescu feleségével.) Önhibáján kívül belekeveredett
egyik rajongója gyanús csődbemenetelébe és öngyilkosságába, ami további károkat
okozott karrierjében. Bukarestben kellemetlenné vált a jelenléte, felkérték, hogy
hagyja el az országot. Mivel Budapesten árulónak kiáltották ki, mindkét országban
nem kívánt személy lett velőle. Ismét egyik rajongója sietett segítségére Louis
Jahnke, a budapesti norvég nagykövetség titkára személyében. Diplomáciai összeköttetéseivel
elérte, hogy Lia hamis útlevéllel elhagyhatta az országot. Habár ruháinak nagy
részét hátrahagyta, szeretett szőrméit magával vitte.
Minden barátja magára hagyta,
s ha nem menekül el, talán börtönbüntetést is kapott volna. 1920 nyarán Lia vonatra
szállt, Csehszlovákián keresztül Berlinbe utazott, hogy újra kezdjen mindent,
és feleségül menjen az 1922-ben Németországba költöző Jahnkéhoz. Mind Budapesten,
mind Bucharestben évekig botrányhősként tartották számon Liát a filmes és a színházi
élet köreiben. Többen állították, hogy csupán egy félreértett művész, akinek semmi
köze nem volt a politikához, s akit bármilyen irányban befolyásolni lehetett.
Ellenlábasai meg voltak győződve róla, hogy Lia egy született machinátor, aki
gátlástalanul felhasznált mindenkit saját önző céljai megvalósításához. Az igazság
valahol félúton lehet. Sokan megegyeznek viszont abban, hogy a vonzó és tehetséges
Lia mindig nagyon kedves volt a nála nehezebb
helyzetben lévő pályatársakhoz
[...]
Első három amerikai filmjét 1926-ban forgatta New Yorkban. Az elsőt, a The
Sorrows of Satan (A Sátán keservei)-t Griffith rendezte. Putty Lila boldog
volt a nagy rendező mellett, akitől sokat tanult, s akit türelmesnek, segítőkésznek
ismert meg. Vamp szerepben jelent meg, mert a Varieté után az amerikai producerek
nem tudták őt más szerepkörben elképzelni. Putty Lia valóban hatásosan tudta megjeleníteni
a végzet asszonyát, ahogy álmatag arccal, résnyire nyitott szemekkel, mégis mindent
megfigyelve, ringó léptekkel, rendkívül lassan lesétált egy lépcsőn, vagy bevonult
egy terembe. Fényes fekete rövid haja, fénylő szeme, nemesen ívelt orra, szűk
ruhái, s a karjáról szárnyszerűen lecsüngő, szárnyként verdeső ruhadíszek, különös
kihívó, támadó testtartása olykor ragadozó madárszerűvé tették. Illett hozzá ez
a szerepkör, de az amerikai film szinte mindig elbánt a vampokkal, s Putty Lia
ezt nehezen viselte el. A Sorrow of Satan nem Putti Lia filmje, hanem Carol Dempsteré,
aki a derék nőt alakítja: róla készültek a nagyközelik, ő játszik el minden hatásos
nagyjelenetet.
A Sátán keservei (1926) |
Manon Lescaut (1926) |
Közben divatjamúlttá vált a típus is, amelyet képviselt. A húszas évek végén,
a harmincas évek elején Clara Bow, a féktelen temperamentumú, örökmozgó, mindig
táncra kész brooklyni lány testesítette meg a kor nőideálját.
1930-ban tett még néhány kísérletet, hogy a színházi életben felszínen maradjon.
Walter Blumenthal felléptette a Made in France című vígjátékban egy francia lány
szerepében, de a darab csak öt előadást ért meg. Putty Lia elkeseredett, visszahúzódott,
teljesen depresszióssá vált. Mivel nem volt amerikai állampolgársága, bizonyos
időközönként el kellett hagynia az országot és újra belépni. 1931 márciusában
ezért Berlinbe utazott.
Megtapasztalta, milyen könnyen felejt a közönség. A német
fővárosban elmaradt a szokásos lelkes fogadtatás, hírnevének elhalványulása megrendítette,
és állapota aggasztóan rosszabbodott.
November közepén bekövetkezett a tragédia. Ideges szétszórtságában csirkecsontot
nyelt, amely megakadt a torkán. Sikeres műtéttel eltávolították, de a csont okozta
fertőzés és az abból eredő tüdőgyulladás következtében 1931. november 27-én meghalt.
Kovács Adrien fordítása
******
- A Magyar Filmintézet kiadványai nyomán.
- (Peter Herzog - Romano Tozzi: Lya de Putti - Loving Life and Not Fearing
Death, Corvin, 1993) és
- Balogh Gyöngyi: Vecsétől Hollywoodig c, írása nyomán
(2000.03.10. / kieg.: 2001.)
<--