Újranéző: Psycho

 Vajon miért fogadják még a művészfilmek hívei is osztatlan lelkesedéssel Alfred Hitchcock műveit? Valószínűleg azért, mert nem csupán a kötelező feszültségteremtéshez értett kiválóan, hanem minden általa mesélt történet filozofikus tanulságokat hordozott. Szinte mindegyik filmje a bizonytalanság létélményével ajándékozta meg nézőit. A valóságos élet szorongásai jelentek meg Hitchcock mozijának vásznán, ezért akár a jelentős realista alkotók között tarthatjuk számon életmúvét (feltéve, hogy a realizmus értékmérő kifejezésnek számít ma még).

 A pálya egyik csúcsaként számon tartott Psycho első képkockáin egy szerelmi szakítás tanúi lehetünk, majd miután abban a hitben nézzük a filmet, hogy lélektani drámát fogunk látni, megtörténik az alkalom szülte lopás. Az orránál fogva vezetett néző ismét beleéli magát egy másfajta históriába, a tolvajnéző keresésébe, mígnem jó harmincpercnyi játékidő múltán bekövetkezik a rémtett.

  Az agyonelemzett, filmművészeti főiskolákon kötelező tananyagként szereplő zuhanyozóbeli gyilkosság képsora minden újabb vetítésnél ugyanazt a félelmetes hatást kelti. Innen kezdve megint csak lélektani drámát látunk: egy hasadt személyiség, egy bomlott elme legszörnyűbb belső drámáját.

  A Psycho
Hitchcock életművének az a darabja, amelyen a legjobban tanulmányozható a tények lebegtetésének és a nézők félrevezetésének művészi technikája.

Színes-RTV, 2001.?

[Vissza az Alfred Hitchcock kezdőoldalra!]