Rajnai András trükkfilmjei
(1934 - 2004)
Televízó
Gombok az asztal lapja alatt, avagy a Rajnai-jelenség
Bernáth László
Egy
televíziós legenda szerint a legtöbb rendező csak azt a néhány
trükk-gombot ismeri, ami a keverőasztalon kívülről is látható. Ha aztán
valamelyik rendező igazi barátságba keveredik az asztalon dolgozó
képvágó kollégákkal, akkor annak felemelik az asztal tetejét, és alatta
ötször annyi trükk-gomb található még, mint felül.
Rajnai
András viszont az a rendező, aki valószínűleg régóta ismeri ezeket az
asztallap alatti csodagombokat, és nem tud ellenállni a csábításuknak.
Ezért ontja a felnőtteknek ajánlott televíziós meséket.
Akár
igaz a legenda, akár nem, a sajnálatos végeredmény ugyanaz: legutóbb
például öt héten át sorozatban kaptuk a trükkösnél trükkösebb meséket;
némi túlzással: egy ország bosszúságára. Mert rossz műsor, félresikerült
kísérlet minden ország televíziójában akad, s miért lenne éppen a miénk
kivétel? Ám az már nem mindennapi jelenség, hogy a lassan már évtizede
egyre gyatrább eredményeket hozó kísérletezés nem a próbálkozások
beszüntetéséhez, hanem megszaporodásához vezet. Ez már olyan jelenség – a
könnyebbség kedvéért nevezhetjük Rajnai-jelenségnek –, amelyről már nem
lehet csak a paródia vagy a sima elutasítás szintjén beszélni.
Próbáljuk meg hát analizálni a Rajnai-jelenséget.
1.
Sok
ország televíziójától eltérően, az indulás éveire nálunk nem a
film-dömping, nem a híradók vagy az élő viták voltak a jellemzőek, hanem
a színházi közvetítések. Most tekintsünk el annak mérlegelésétől,
milyen kedvező és milyen kedvezőtlen következményekkel járt ez, és
milyen nyomai fedezhetők fel még negyedszázad múltán is. Egyetlen
következményére azért utalnunk kell: a három kamerával minden színpadról
leközvetített műsorok olyan sémája alakult ki, amely még a tévéhíradó
élő adásaira is jellemző. Sok elektronikus felvevőberendezéssel készült
műsor tényleg olyan, mintha a keverőasztalon csak az a néhány külső gomb
állna a rendező-adásvezető rendelkezésére.
Kevés
kivételt – nyilván a külföldi példákon okulva – a hatvanas években
néhány show-műsor jelentett. Ambiciózus rendezőjük azonban nem nagyon
tudta eldönteni, hogy a világ melyik végén kamatoztassa rutinját, s
néhány ingajárat után a külföldet választotta. Maradt hát Rajnai, aki
valóban ismeri az összes gombokat, s aki – helyeselhető logikával – arra
gondolt, hogy az elektronika látványlehetőségeit nem használják ki a
Magyar Televízióban. Előállt hát kísérletinek nevezett terveivel, és a
hetvenes években, amikor a tévé vezetői – karöltve a kritikával – mint a
műsorok szénakazlában elveszett tűt, úgy keresték a tévéművészet
„specifikumait”, érthető módon szívesen fogadták Rajnai javaslatait.
Ráadásul, itt ez a gyönyörű szó, hogy „elektronika”, ami már maga is
olyan korszerűen hangzik (és senki sem tudja pontosan, mit és meddig
lehet érteni rajta), itt lesz valahol az a fránya specifikum, amelynek
előállítására központi dokumentumok is hivatalos felszólítást adtak.
S itt jött Rajnai félreértése. Tudniillik, őt is félreértették, és ő is félreértette a maga szerepét és lehetőségeit.
2.
Elkészültek az első opusok: a Gulliver, a Gilgames és
a többiek. Akkoriban még igen keveseknek volt színes készüléke, s akik
fekete-fehérben látták, némileg ennek tulajdonítottak bizonyos
fantáziátlanságot, s a gyakorlatlanságnak az irodalmi művek
adaptálásának némely bosszantó ügyetlenségét, amit azonban kárpótolni
látszott néhány trükk-gomb ott az asztal alatt. Az egész blue box
technika még viszonylag új volt, s bár Korda Sándor – és persze sokan
mások – jóvoltából már láttunk repülő szőnyeget a filmvásznon, meg
Sabut, ahogy a Dzsin hajába kapaszkodva repült, azért jó volt
felfedezni, hogy a képernyő elég könnyedén tud ilyen csodákat
közvetíteni.
Rajnai
András azonban a kezdeti icipici érdeklődéstől felbátorodva, elképesztő
teóriát gyártott. Sőt, elképesztő nemzetközi konferenciát volt képes
összehozni Budapesten. Ennek a – kimondani is nevetséges – teóriának az
volt a lényege, hogy az emberi fantázia eddig gúzsba kötve vergődött a
hagyományos művészetek karmai között, igazi felszabadítását az
elektronika, a televízió hozza meg. (Ennek bizonyítására akkor ott
bemutattak néhány komputerrel készült sima reklámfilmet, néhány
elfogadható show-műsort és Rajnai indiai tematikájú csodabogarát.) A
nemzetközi konferenciák komolyságába vetett hitünket alaposan
megtépázta, hogy akadt külföldi előadó is, aki valami ellen-McLuhanként a
televízió elektronikus technikájától kívánta a kultúra új időszámítását
kezdeni. Ennyit Rajnai András mentségéül azért el kellett mondani.
3.
Többet
azonban már aligha lehet mentségére felhozni, mert erre az időszakra
esett ennek a tévéjáték-típusnak a teljes lejáratódása. Először talán a
kritika adott hangot nemtetszésének, de a közönség se hatódott meg már a
látvány-trükkök egyre fárasztóbb és unalmasabb ismétlődéseitől. Persze
az alkotó szemrehányása sem maradt el: egy veszprémi tévészemlén
hangzott el, hogy „ezt a nyelvet, ezt a művészi kifejezésmódot még meg
kell tanulnia a kritikának és a közönségnek”. (Olyan kifogás ez, mintha
azt mondanánk, hogy a Hófehérke és a hét törpéhez még nem elég érettek a gyerekek.)
A
kritika elsősorban az irodalmi alapanyagok elherdálásáról, a rossz,
gyenge adaptációról kezdett cikkezni – nem alaptalanul. Klasszikus
szerzők, a világirodalom, a földgolyó mítoszkincsének válogatott
darabjai porladtak szét a makettsziklákon, akadtak fenn a
kristálypaloták tornyain, haltak el az üres terekben elhangzó
dialógusokban. Mert az üres műteremben játszó színészek meglehetősen
nehezen tudtak kapcsolatot teremteni egymással, maradt hát a szövegek
deklamálása.
Darabonként
kellene megvizsgálni azt is, hogy az eredeti írások, mítoszok egységes
szövetét miként fejtette fel, vágta darabokra, és néha nehezen
fölismerhető módon hogyan rakta össze Jánosi Antal, Rajnai állandó
dramaturgtársa. Író ugyanis többnyire hiányzott az együttesből, aki a
maga tehetségével újraköltötte volna az eredeti matériát. (Volt egy
kivétel: Szabó György dolgozta fel a Turandot-legendát, s a kedvező
hatás azonnal lemérhető volt a megelevenedő figurák nagyobb
plaszticitásán és az elfogadhatóbb színészi játékon.)
Ám éppen a Turandot figyelmeztetett
először – engem legalábbis –, hogy itt valami eredendő ellentmondás van
a klasszikus értékű nyersanyagok természete és a feldolgozás módja
között. Igaz, hogy Rajnai és Jánosi nagy körültekintéssel keresték a
csodás, tehát irracionális elemekben bővelkedő legendákat, ám egyre
nyilvánvalóbbá vált, hogy ezeknek a csodás elemeknek a képi aprópénzre
váltása éppen az ellenkező hatást váltja ki, mint szerzőik várják.
Csodálatos és képzeletünk nyomán lenyűgöző gondolati élmény például az
óceániai népek hiedelemvilágának világkagyló-motívuma, amely a főisten
akaratából hol kinyílik, hol becsukódik. Ám, ha most ezt a valóságban
egy képernyő méretében látjuk, akármilyen kicsire törpített emberek is
jelennek meg mellette, mindez csak nevetséges lehet. (Az egyik legutolsó
Rajnai-műben volt mindez látható.) Ha olvasok a tenger rettenetes
istenéről, akinek emberfeje és pók- (vagy rák-) teste van, akkor
megborzongok. Ám ha Bencze Ferenc csapzott fejét látom, hasonlatosan az
egykori Unicum-reklám vízből kibukkanó figurájához, miközben egy
akvárium segítségével valami ízeltlábú altestet kapott, akkor elborzadok
ugyan – de az ízléstelenség és nem a rémület okán. Ezekben a
mítoszokban, klasszikus irodalmi alkotásokban ugyanis az irrealitás
mindig valami nagyon is reális, létező meghosszabbítása,
megnagyobbítása. Ha ezek a látszólagos csodák – minden költészet nélkül –
naturálisan láthatóvá lesznek, nemhogy megerősítik, hanem lefokozzák
ezeket a gondolatokat.
4.
Mert
végül is itt van Rajnai András kísérleteinek legnagyobb tévedése. Az
elektronika nemcsak hogy nem mindenható, de minden jel szerint arra sem
alkalmas, mint amire a filmtrükkök. Számomra legalábbis Rajnai András
tíz éven át gazdagon finanszírozott kísérletsorozata ezt bizonyította
be. Kezdetben ugyan a rendező nem kevés személyes és lelkesült érvének
hatására még elhittem, hogy azokkal a csodagombokkal, ott, a
keverőasztal pultja alatt, valóban minden előállítható.
Azóta
a felnőtteknek szóló mesék sora az ellenkezőjéről győzött meg. Mint
kritikus, természetesen nem vagyok az elektronikus trükkök szakembere,
de látni én is látok. Például azt, hogy a Csillagok háborúja vagy A birodalom visszavág című
sci-fi mesékben az amerikai trükkmesterek csapata mire képes. Olvastam
is egy dolgozatot, amely ezekről a kisvállalkozásokban dolgozó
trükk-tudorokról szól. Kiderült például, hogy A birodalom visszavág néhány
komplikáltabb effektusa úgy jött létre, hogy tizenhat filmszalag
felvételét egyesítették. Lehet,hogy a stúdióban is van tizenhat gomb,
amit egyszerre lehet igénybe venni, de a laikus számára is nyilvánvaló
néhány alapvető korlátja a blue box technikának. Például mindjárt az a
legfontosabb, hogy igazában csak a stúdióban használható. A legnagyobb
gyengéje ennek a technikának – legalábbis Rajnai elővezetésében, mert
lehet, hogy azért ő sem ismer még minden gombot –, hogy két nagyobb
szabású trükk-effektus között képtelen természetes átmeneteket
létrehozni. Pedig annak, hogy az irracionális látvány hihetőnek hasson,
éppen itt az ugrópontja. Egy emberfej a víz fölött és alatta valami
bogártest a víz alatt: az egyetlen nézőpontból nyilvánvalóan a kisgyerek
számára is láthatóan olcsó trükk. Ha a kamerák körbejárhatnák, esetleg a
víz alól is egybemutatnák a kettőt, akkor istudnánk, hogy trükk, de
nem tudnánk a magyarázatát, és a nemtudás az irracionalitás küszöbe.
Rajnai filmjeiben szinte soha nincs ilyen irracionális átmenet, soha
nincs ilyen, hogy „na, ezt nem tudom, miként csinálták?”. Pedig az egész
hókuszpókusznak akkor van értelme, ha eljön ez a „nem tudom” pillanat. S
ennek valószínűleg nemcsak pénzügyi, tehetségbeli hiányokból adódó okai
vannak, hanem az elektronikus trükk korlátaiból fakadók is. (Ha nem így
van, örömmel veszem a szakemberek cáfolatát, de Rajnainak nem sikerült
megcáfolnia feltételezésemet. Sőt: ő provokálta ki.)
5.
Mi
hát akkor a Rajnai-jelenség? Egy élelmes televíziós felfedezte, hogy
kollégái az elektronikát csak szűk körben használják ki, ezért
rátelepszik, kisajátítja – pedig azóta már a többiek is minden hajcihő
nélkül használják, ha éppen szükségük van rá –, teóriát gyárt mindenhez,
és kísérletezés címén a trükkök kínpadjára feszíti a világirodalom, a
világ folklórjának nagyszerű darabjait.
Egy
évtized és különösen a legutolsó néhány darab, amit már íróként is
Rajnai jegyzett, a közönség és a kritika – oly ritkán – egybeeső
véleménye is figyelmeztető lehet…
forrás: Filmvilág folyóirat 1982/06 56-58. old.
|