Rajnai András trükkfilmjei
JEGYZETEK A HÉTRŐL A képernyő magányossága
Régi vágyam, hogy egyszer azokról is írhassak, akikkel a televíziót nézem. Miért? Azért, mert eléggé megrögzött vagyok abban a véleményemben, hogy valamely mű megítélése nem egyszerűen a mű függvénye. Egészen másként látom például azt a vízilabda-mérkőzést egy olyan társaságban, ahol a mellettem ülők már láthattak vízalatti, vízszint alatti kamerával készült felvételeket. Láthatták — deréktői lefelé — a rugdosó, taposó, akaszkodó játékosokat. Noha a héten nem mutattak ilyen felvételeket, mi mégis szinte láttuk, s eszerint kommentáltuk az FTC—Mladost Zagreb vízilabda-mérkőzés láthatatlan, víz alatti jeleneteit. Persze, egy-egy tévéjáték, tévéfilm objektív minőség is, értéke nem függ az „őt" néző családtagok megjegyzéseitől, korösszetételétől, hangoltságától. A kritikusnak elsősorban az objéktív minőségre kell figyelnie — a jegyzet olvasójának azonban figyelembe kellene vennie azokat a körülményeket is, melyek között a kritikus az adott műsort nézte. Kezdjük az elején. Rajnai András mesteri kézzel bánik egy új televíziós technikával. Előbb Swift Gulliverje és most Dante: Isteni színjátéka került képernyőre. „A dantei dráma közérthető — foglalnám össze legszívesebben a keddi tévébemutató lényegét, célját, fontosságát” — nyilatkozott a rendező. Attól az apróságtól eltekintve, hogy Dante nem drámát, hanem alanyi költeményt írt — nagyjából mindenben egyetértek vele.
Weöres Sándor gonddal sűrítette forgatókönyvvé az óriásművet. Sinkovics Imre, Bánffy György, Káldi Nóra, Somogyvári Rudolf, Tordai Teri, Bujtor István, Győrffy György, Nagy Attila és a többiek gondos szövegmondása, .átéklehe- tőség híján, dicséretet érdemel. „... nem lehet mind leírni, mit a szem lát” — inti önmagát Dante. Ez valószínűleg áll a televíziós látványtechnikára is. Kísérletezni szabad, de jó lenne, ha ebből a felénk rohanó mozdonyból végre művészi élmény születne, nemcsak rémüldöző gyönyörködés: a film művészetté válásának útját, okulva a tapasztalatokból, meg lehetne rövidíteni. Fel kellene fedezni a némafilmet. Ennyi látványosság úgysem bírja el a szöveget, s a szemünknek egyelőre jobban hiszünk, mint a fülünknek. Különösen, ha a szöveg feszes, zárt szerkezet, mint Dante látomása.
|