A szemfényvesztés trükkjei



  A néző előszeretettel találgatja, hogy mi lesz a soron következő fordulat a filmvásznon. Hitchcock szerint a rendező osztja a lapot, ő irányítja a néző gondolatait. A titok egyszerű: egy közönséges trükkel másfelé tereli a figyelmet. „Mi tagadás, én nagyon élvezem, hogy játszom a közönséggel” – mesélte Truffaut-nak. Ez a rendezőileg jól előkészített váratlanság már korai filmjeiben, így az 1934-ben, még Angliában forgatott A férfi, aki túl sokat tudott című alkotásában is jelen van éppúgy, mint érett műveinek minden jellegzetessége: a véletlenül nűnügybe keveredett hős, a lidércnyomásos fenyegetettség, az üldözéssorozat… Az angol házaspár svájci nyaralása során véletlenül összebarátkozik egy ügynökkel, akit meggyilkolnak. Halála előtt azonban még át tud adni egy üzenetet új ismerőseinek. A házaspárt valaki hallgatásra inti, s hogy követelésének nyomatékot adjon, elrabolja a kislányukat…

  A rendező később, 1955-ben, már Amerikában sokkal monumentálisabb eszközökkel, nemzetközi sztárokkal (James Stewart, Doris Day), hollywoodi felhangokkal ismét feldolgozta a történetet.  A vakációt sokkal látványosabb képekkel az egzotikus Afrikába helyezte.
A gyerekszereplő kiskamasz fiúvá avanzsált. Az utazás alatt az ő hebehurgyasága idézi elő azt az incidenst, ami azt sejteti a nézőkkel, hogy a kulturális hagyományok közti különbség lesz a főmotívum. A néző agya efelé indul, Hitchcock játéka itt is beválik, mert természetesen a férfiről mesél, aki túl sokat tudott…

(szádeczky)
RTV-újság, 1995.





[Vissza az Alfred Hitchcock kezdőoldalra!]