2. A kutatás eredményeinek összefoglalása *
4. Szexualitás és trágárság a műsorokban *
5. Erőszakos műsorszámok a TV2 és az RTL Klub műsorszerkezetében *
5.1. Az erőszakos műsorrészek időtartama *
5.2. Erőszakos jelenetek gyakorisága *
6. Az erőszak bemutatásának módja *
6.1. Az erőszakos jelenetek típusai *
6.2. Az erőszakos jelenetek helyszíne *
Az ORTT Műsorfigyelő és -elemző Szolgálata tartalomelemzéses módszerrel vizsgálta az RTL Klub és a TV2 műsorkínálatának erőszaktartalmát. A kutatás a tévécsatornák nem zenés fikciós műsoraira - köztük a gyermekműsorokra -, valamint ezek promócióira terjedt ki. Az elemzési időszak mindkét adó esetében egy nyári (2000. július 24–30.) és egy őszi hetet (2000. november 6-12.) foglalt magában.
Az erőszak mértékének vizsgálata a televíziós műsorkínálatban, valamint az erőszak-ábrázolás hatásának értékelése a médiakutatások és pszichológiai vizsgálatok gyakori témája. Ezek az elemzések számos érvet vonultatnak fel az agresszivitást bemutató televíziós műsorok erőszakot gerjesztő hatása mellett. Ugyanakkor egy sor vizsgálati eredmény cáfolja, de legalábbis árnyalja a médiabeli erőszak és a nézők agresszív viselkedése közötti közvetlen kölcsönhatás létezését. Ez utóbbi álláspontok legtöbbször azzal érvelnek, hogy az erőszakos műsorok a nézők agresszivitását nem feltétlenül növelik, a hatás szorosan függ a bemutatott agresszív aktusok realitásától és az ábrázolás valószerűségétől. Az erőszak hatásmechanizmusaival foglalkozó szakemberek között abban azonban egyetértés mutatkozik, hogy a durva jelenetek közönségre gyakorolt hatásai a nézők egyes szocio-demográfiai jellemzőitől mindenképpen függnek. E felfogás szerint a legfiatalabb korosztályok tagjai, valamint a pszichológiai szempontból éretlenebb nézői csoportok agresszivitása mindenképpen erős függést mutat az általuk végignézett műsorszámok erőszaktartalmától.
A médiabeli erőszak hatásának vizsgálata nem volt a jelen kutatás feladata. Tartalomelemzésünk célja az volt, hogy a két kereskedelmi csatorna fent megjelölt műsortípusaiban megmérje az erőszakos műsorszámok előfordulásának mértéket, illetve felvázolja az agresszivitás ábrázolásának legfontosabb jellemzőit. Így tanulmányunkban nem foglaltunk állást azzal kapcsolatban, hogy a műsorokban tapasztalható agresszivitás miképpen befolyásolja a nézői csoportokat.
* * *
A vizsgálat során a TV2 és az RTL Klub nem zenés fikciós műsorait sztenderd kódlapok alapján jellemeztük, ezt követően számítógépes adatbázist hoztunk létre. Az eredményeket statisztikai módszerekkel elemeztük, azaz minden esetben arra voltunk kíváncsiak, hogy az egyes vizsgálati szempontok szerint miként írhatók le a kereskedelmi csatornák műsorkínálata, valamint a tévécsatornákat jellemző paraméterek között kimutathatóak-e - statisztikai értelemben releváns - különbségek.
A kutatási jelentésben - a táblázatok és ábrák előtt - ismertetjük azokat az összefüggéseket, amelyek statisztikai értelemben relevánsnak mondhatók. A táblázatokban dőlt betűvel jelöltük azokat az adatokat, amelyek az alacsony esetszámok miatt csak fenntartásokkal kezelhetők.
Amennyiben az egyes kategóriákba egyetlen műsoregység sem sorolható, a táblázatokban “-” jel szerepel, a “0” pedig az 1 százaléknál ritkább gyakoriságot jelzi. A táblázatokban és az ábrákon közölt százalékos adatok összege a kerekítések miatt eltérhet a száz százaléktól.
A két kereskedelmi csatorna műsorszolgáltatási jegyzőkönyveinek adataiból egyértelműen kiderül, hogy a TV2 napi átlagos műsorideje hosszabb, mint konkurenséé. A TV2 az elemzett műsortípusok összesített műsorideje tekintetében is megelőzte az RTL Klubot. A TV2 előtt ülve a nézők, a két vizsgált hét alatt, összesen 160 órán keresztül kísérhettek figyelemmel nem zenés fikciós műsorokat, gyerekműsorokat, illetve ezek promócióit. Ugyanezen műsortípusok 135 órán keresztül voltak láthatók az RTL Klubon. Abban a tekintetben viszont megegyezett a két csatorna, hogy műsoridejük több mint felét tették ki a kutatásunk tárgyát képező műsorszámok.
Elöljáróban leszögezhetjük, hogy az RTL műsorszámai között gyakrabban tűntek fel olyanok, amelyekben tetten érhető volt valamilyen erőszakos aktus. A két időszak összevetéséből kiderült az is, hogy ez a különbség elsősorban a nyári műsorhét kínálatának volt köszönhető. Ennek minden bizonnyal az a magyarázata, hogy nyáron az emberek kevesebbet televízióznak, így az erőszak egyfajta nézőcsalogatónak számít. Ekkor az RTL műsorszámainak 63 százalékában volt olyan jelenet, amelynek cselekménye agresszivitást tartalmazott, a TV2-nél ez az arány “csak” 45 százalékot tett ki. Lényegesen kisebb különbséget regisztráltunk a két csatorna között novemberben. Igaz, ekkor is az RTL Klub műsoraiban találtunk nagyobb arányban erőszakos jeleneteket, ám a két médium közötti különbség mindössze négy százalékra csökkent. Az RTL műsorválasztéka mindenekelőtt a hétköznapokon sugárzott műsorai miatt tekinthető erőszakosabbnak konkurensénél. Hétvégén nagyjából azonos arányban fordultak elő agresszív tartalmú műsorok a két műsorszolgáltatónál. További hasonlóságot jelent a csatornák között, hogy az egyestés filmekben volt a legnagyobb az erőszak mértéke. Az RTL Klub ebben a tekintetben is felülmúlta vetélytársát, hiszen ezen filmjeinek több mint 90 százalékában volt legalább egy agresszív aktust bemutató jelenet, a TV2 filmjeinek viszont “csak” háromnegyedéről mondható el ugyanez. Az RTL kínálatában ráadásul a sorozatokban és gyerekrajzfilmekben is gyakrabban bukkantak fel erőszakos műsorok.
Az RTL-nél szinte valamennyi műsorsávban gyakoribbak voltak az erőszakot tartalmazó programok, mint vetélytársánál, de e különbség különösen szembetűnő a nyári hét délelőtti műsorsávjában. Ez azért is feltűnő, mert a vakáció miatt ekkor az átlagnál több fiatalkorú néző ült a tévékészülékek előtt. Ebben az időszakban az RTL délelőtt sugárzott műsorszámainak 72 százaléka tartalmazott agressziót, a TV2-n ugyanez a mutató “csak” 30 százalékot ért el.
Az adatok egy másfajta megközelítése azt is elárulja, hogy az RTL-nél nem csupán az erőszakos jeleneteket tartalmazó műsorszámok aránya volt magasabb, hanem az agressziót prezentáló jelenetek összesített hossza is. A két vizsgált héten az RTL Klubon több mint 17 órán keresztül sugároztak erőszakos jeleneteket, a TV2-n valamivel kevesebb, mint 12 órán át. A két időszak valamennyi műsorsávjában az RTL-nél volt magasabb az erőszakos jelenetek bemutatásával eltöltött műsoridő mértéke. E televízió műsoridejének 13 százaléka tartalmazott agresszív jeleneteket, a TV2-n ugyanez az arány 7 százalékot ért el.
Vizsgálatunk nem adhatott pontos választ arra a kérdésre, hogy a tévécsatornákon hány percenként bukkantak fel erőszakos momentumok, hiszen az elemzés nem terjedt ki a műsoridő egészére. Közelítő adatot mégis ki lehetett számítani, ugyanis megadható az az átlagos időtartam, amely két fikciós (ideértve a promóciókat is) műsorszám agresszív jelenetsora között eltelik. E mutató alapján is kijelenthető, hogy az RTL műsorai előtt ülve, a nézők jóval gyakrabban találkozhattak erőszakos eseményekkel. A vizsgált programok alapján a TV2-n átlagosan 19 “fikciós” műsorperc telt el két agresszív jelenet között, az RTL-nél viszont csak 10 perc. Az erőszakos jelenetek ugyan mindkét adón sűrűsödtek a délutáni és az esti órákban, azonban a különbség a nap valamennyi szakaszában fennállt a két csatorna között.
Vizsgálatunk eredményei azt mutatják, hogy az RTL Klub műsorkínálatának erőszaktartalma magasabb, mint a TV2-é. Ez a következtetés leginkább azon alapul, hogy az RTL műsoraiban gyakrabban voltak agresszív aktusokat is bemutató műsorszámok, valamint az erőszak műsorideje is nagyobb volt, mint a vetélytársnál. Az erőszakos jelenetek prezentálásának vizsgálata arról is árulkodik, hogy a TV2-n az agresszió bemutatása valamivel naturálisabban történt. Ezen a csatornán többször láthattak a nézők gyilkosságot vagy gyilkossági kísérletet, de kétszer gyakoribbak voltak azok a műsorrészek is, amelyek az agresszivitást durvábban jelenítették meg, azaz, amelyek sérüléseket, emberi szenvedéseket nem csak utalásszerűen, hanem részletesen is bemutattak (az agresszív jelenetek 18 százalékában történt ilyen). A naturálisabb erőszak-ábrázoláshoz tartozik, hogy a TV2 erőszakos jeleneteiben rendszeresebben voltak láthatók halott és sérült emberek.
A két kereskedelmi televízió összesen 1365 (295 óra) műsorszáma került be a vizsgálati mintába. Az elemzett műsorok közül 553 (160 óra) a TV2-n került adásba, 812-t (135 óra) pedig az RTL Klub sugárzott (1. ábra).
Vizsgálatunk nem valamennyi műsorra, hanem csupán a nem zenés fikciós műsorokra terjedt ki, ide értve a gyermekműsorokat is. Ezek promócióit is rögzítettük és elemeztük. E műsorok a tévécsatornák heti műsoridejének több mint felét tették ki (2. ábra).
A nem zenés fikciós műsorok legnagyobb hányadát mindkét csatornán a filmsorozatok jelentették (1. táblázat). A TV2 a két vizsgált héten összesen 82 órán át, az RTL Klub pedig 67 órán keresztül sugárzott valamilyen filmsorozatot. Szembetűnő, hogy az RTL-en a nézők éppen kétszer annyi ideig láthatták a csatorna valamely elemzésbe került műsorának promócióját, mint a TV2 esetében (TV2: 5 óra, RTL: 10 óra).
TV2 |
RTL Klub |
|
Egyestés mozifilm, játékfilm, tévéfilm |
55 |
44 |
Filmsorozat |
82 |
67 |
Rajzfilm gyerekeknek |
17 |
13 |
Rajzfilm felnőtteknek |
1 |
0,1 |
Promóció |
5 |
10 |
Mozifilm reklámja |
0,0 |
0,2 |
Egyéb |
- |
2 |
160 |
135 |
4.
Szexualitás és trágárság a műsorokban
Az erőszakos jelenetek vizsgálatának kiegészítéseként, a műsorokat abból a szempontból is elemeztük, hogy azokban milyen sűrűn találkozhattak a nézők a szexualitás ábrázolásával, illetve mennyire rendszeresen fordultak elő trágár kifejezések.
Szexuális tartalom a TV2 műsoraiban jelentősen gyakrabban fordult elő, mint az RTL-nél. Az előbbi csatorna műsorainak 23 százaléka mutatott be szexuális jellegű eseményeket vagy képsorokat, miközben az RTL-nél ez az arány csak 12 százalék volt (3. ábra). Az eredmények azt is megmutatták, hogy a TV2-n (de az RTL Klubon is) elsősorban “lágy” szexuális ábrázolásról volt szó, vagyis műsorainak negyedében csókolózást, ölelkezést láthattak a nézők.
3.
Szexualitás
szempontjából valamennyi napszakban fennállt a különbség a két televízió között
(2. táblázat). Különösen szembetűnő ez a főműsoridőben, hiszen a TV2
ekkor adásba került műsorainak 33 százalékában volt tetten érhető (elsősorban
“lágy”) szexuális tartalom, miközben a vetélytársnál ez csak 12 százalékot ért
el.
2. Szexualitást tartalmazó
műsorok az egyes napszakokban, százalékban N = 1365
TV2 |
RTL Klub |
|||||||
délelőtt |
délután |
főműsoridő |
éjjel/hajnal |
délelőtt |
délután |
főműsoridő |
éjjel/hajnal |
|
Szexualitás összesen |
18 |
24 |
33 |
18 |
9 |
15 |
12 |
9 |
Kihívó magatartás |
1 |
3 |
8 |
1 |
5 |
5 |
6 |
6 |
“Lágy” szexualitás |
18 |
23 |
31 |
16 |
6 |
10 |
9 |
3 |
Meztelenség |
- |
- |
6 |
1 |
- |
1 |
1 |
1 |
Nemi aktus |
- |
- |
3 |
1 |
- |
0 |
1 |
1 |
Ugyancsak gyakrabban fordultak elő a TV2-ben trágárságok (4. ábra, 3. táblázat). E csatorna műsorainak 22 százalékában használtak ilyen kifejezéseket, az RTL-nél viszont csak minden tizedik műsorszámban. Az eredmények arról is tájékoztatnak, hogy a trágár kifejezések inkább az enyhe kategóriába sorolhatók, súlyosabb káromkodásokkal, nemi szervekkel kapcsolatos megnyilvánulásokkal ritkán találkozhattak a nézők.
4.
TV2 |
RTL Klub |
|||||||
délelőtt |
délután |
főműsoridő |
éjjel/hajnal |
délelőtt |
délután |
főműsoridő |
éjjel/hajnal |
|
Trágárság összesen |
17 |
23 |
31 |
21 |
9 |
12 |
13 |
12 |
Enyhe |
17 |
22 |
29 |
17 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Erős |
- |
2 |
4 |
4 |
3 |
4 |
4 |
5 |
A kutatás legfontosabb célja az volt, hogy a kereskedelmi csatornák fikciós műsorkínálatában az erőszakos cselekmények és események jellemzőit felvázolja. Egy műsorrészt abban az esetben értékeltünk erőszakosnak, amennyiben olyan eseményt mutatott be, amelynek során:
Az eredmények értékelésekor először arra kerestük a választ, hogy az egyes műsortípusok mekkora hányada tartalmazott erőszakot. A kutatás alapegységét a műsorszámok jelentették. Ebben a szakaszban nem vettük figyelembe, hogy egy-egy erőszakos műsorszám hány jelenetében került sor agresszió prezentálására.
Az RTL
Klub műsorai között kisebb hányadot képviseltek az erőszakos aktust nem tartalmazó
műsorszámok (5. ábra).
E csatorna műsoregységeinek egyharmadában nem volt jelen semmilyen formában
agresszivitás, a TV2 esetében ugyanez az arány 41 százalékot tett ki. Utóbbi
csatorna műsorszámainak 8, az RTL Klub-énak 6 százaléka csak verbális erőszakot
mutatott be. A TV2 programjainak felében (51%) verbális erőszakon kívül más
agresszív eseménysorokat is láthattak a nézők, az RTL műsorainak viszont már
61 százalékáról mondható el ugyanez. A különbség elsősorban a nyári időszak
tendenciáival magyarázható. Ekkor a TV2 műsorainak 51 százaléka hordozott erőszakos
tartalmat, az RTL Klubnál viszont 71 százaléka.
Az őszi héten az erőszakot tartalmazó műsorszámok aránya lényegében azonos volt
(TV2: 66%, RTL: 63%).
5.
Mindkét csatornán az egyestés filmek között találtunk leggyakrabban verbális erőszakon kívül más agresszív eseményeket is bemutató részeket (4. táblázat). Amíg azonban az RTL Klub játékfilmjeinek 96 százaléka volt erőszakos, a TV2-nek “csak” háromnegyede (72%). Ugyancsak rendszeresebben találkozhattak a nézők erőszakos programokkal az RTL sorozatai (TV2: 40%, RTL: 50%) és rajzfilmjei (TV2: 30%, RTL: 72%) között. Nem mutatkozott viszont lényeges különbség a két csatorna erőszakot tartalmazó promócióinak arányában (TV2: 57%, RTL: 62%). Szembetűnő, hogy míg a TV2 gyermekrajzfilmjei a csatornára jellemző átlagnál kevesebb agresszivitást hordoztak (30%), addig az RTL-n sugárzottak a rá jellemző átlagnál is gyakrabban prezentáltak valamilyen erőszakot (72%).
Az erőszak előfordulásának aránya műfajok szerint, százalékban N= 1365
nincs erőszak |
csak verbális erőszak |
verbális és egyéb erőszak is |
||||
TV2 |
RTL Klub |
TV2 |
RTL Klub |
TV2 |
RTL Klub |
|
Egyestés mozifilm, játékfilm, tévéfilm |
22 |
1 |
6 |
3 |
72 |
96 |
Filmsorozat |
52 |
38 |
8 |
12 |
40 |
50 |
Rajzfilm gyerekeknek |
64 |
28 |
6 |
0 |
30 |
72 |
Rajzfilm felnőtteknek |
78 |
0 |
11 |
0 |
11 |
100 |
Promóció |
34 |
32 |
9 |
6 |
57 |
62 |
Mozifilm reklámja |
50 |
20 |
- |
- |
50 |
80 |
Egyéb |
- |
100 |
- |
- |
- |
- |
41 |
33 |
8 |
6 |
51 |
61 |
Az erőszakos jelenetek brutalitásának mértéke, prezentációjának realitása szempontjából a vizsgált agresszív jelenetek természetesen eltérőek voltak. Vizsgálatunk e szakaszában az erőszakos jeleneteket csak két csoportra különítettük el: külön csoportot alkottak azok az erőszakos műsorrészek, amelyekben csupán a verbális megnyilvánulások tartalmazták az agresszív momentumokat, illetve azok, amelyekben az agresszív aktusok vizuális bemutatására is sor került. Természetesen az erőszakos műsorrészek között egyéb szempontok szerint is lényeges különbségek mutathatók ki: így például az események brutalitásának fokozata szerint, a bemutatás realitása szerint, vagy abból a szempontból, hogy az eseményeket humorosan jelenítik-e meg a nézők előtt, vagy sem. Ezekkel az eltérésekkel, az “Az erőszak bemutatásának módja” című fejezetben önállóan foglalkozunk majd.
Az erőszak nézőkre gyakorolt hatásának vizsgálata egy külön tanulmány feladata lenne, jelen kutatás keretében e kérdés taglalására nem keríthettünk sort. Az azonban könnyen belátható, hogy a tévécsatornák műsorait az egyes napszakokban különböző összetételű nézői csoportok kísérik figyelemmel. Nyilvánvalóan több gyermek szembesül a műsorok erőszakos jeleneteivel a délelőtti, kora délutáni időpontokban. Éppen ezért arra is választ kerestünk, milyen különbségek vannak az erőszakos műsorszámok gyakoriságában az egyes napszakokban. A vizsgálat e szakaszában az alábbi időszakokat különböztettük meg:
A két vizsgált hetet együtt szemlélve elmondható, hogy a legkevesebb erőszaktartalmú műsorszám mindkét tévécsatornánál a délelőtti sávba esett (6. ábra). A TV2-nél ebben az időszakban a műsorszámok 46 százaléka tartalmazott valamilyen agresszív aktust, az RTL Klubnál viszont több mint a fele (58%). Ez utóbbi műsorszolgáltatónál a nap további szakaszaiban mindenütt 70 százalék körül alakult a műsorok agressziótartalma, igaz, a TV2 főműsoridőben sugárzott műsorai még ezt az arányt is meghaladták (76%).
Korábban
jeleztük, hogy az erőszakos műsorszámok aránya a TV2-n lényegesen magasabb volt
a novemberi héten, mint nyáron. A legerőteljesebb változás a csatorna délutáni
kínálatában tapasztalható. Míg a nyári időszakban a délután sugárzott műsorszámok
felében láthattak a nézők erőszakos eseménysorokat (49%), addig novemberben
ez az arány 76 százalékra emelkedett. Ehhez hasonlóan, jelentős elmozdulás történt
a TV2 délelőtti műsorszámainál. A júliusi héten ebben az időpontban adásba került
műsorok 36 százaléka tartalmazott agressziót, novemberben viszont már minden
második (54%). Említésre méltó, hogy
míg a TV2 kínálatában általában növekedett az erőszakos tartalommal jellemezhető
műsorok aránya novemberre, addig az RTL Klubnál csökkent. Szembetűnő az is,
hogy a nyári időszakban - amikor a vakáció miatt délelőtt minden bizonnyal sok
gyerek ült a televíziók előtt - az RTL műsorszámainak majdnem kétharmada (62%)
tartalmazott erőszakot.
6.
Korábban
utaltunk rá, hogy az RTL csak a nyári hét eredményei alapján tűnik “erőszakosabbnak”
konkurensénél, az őszi időszakban már kisebb a különbség. Ezt jól érzékelteti,
hogy nyáron csak egyetlen nap haladta meg a TV2 erőszakos műsorainak gyakorisága
az RTL Klub-ét, novemberben viszont már négy napon (7. ábra).
7.
A tévénézési szokások adatai azt mutatják, hogy hétköznapokon a nézők aránya a legtöbb fogyasztói csoportban a késő délutáni, esti órákban éri el a legmagasabb értéket, szombaton és vasárnap viszont általában növekszik a tévé előtt töltött idő mértéke és a tévézés kezdete korábbi időpontra helyeződik át. Ebből kiindulva, arra is kíváncsiak voltunk, miképpen alakult az agresszivitást tartalmazó műsorszámok gyakorisága a hétvégi napokon. Az eredmények azt mutatják, hogy a szombati és vasárnapi kínálat alapján hasonlóan működtek a csatornák, tehát az erőszakos műsorszámok előfordulásának gyakoriságában sokkal inkább hétköznapokon alakult ki a különbség.
A TV2 hétköznap sugárzott műsorainak 45 százaléka verbális erőszak mellett más agresszív aktust is bemutatott (5. táblázat). Az RTL Klubon hétfőtől péntekig a műsorszámok 60 százaléka tartalmazott erőszakot. Utóbbi csatornán ez az arány hétvégékre sem változott meg (63%), a TV2-n viszont szombaton és vasárnap magasabb lett.
Erőszakos műsorszámok
aránya hétköznapokon és hétvégéken, százalékban
N = 1365
Hétköznap |
Hétvége |
|||||
nincs erőszak |
csak verbális erőszak |
egyéb erőszak is |
nincs erőszak |
csak verbális erőszak |
egyéb erőszak is |
|
TV2 |
45 |
10 |
45 |
34 |
6 |
60 |
RTL Klub |
32 |
8 |
60 |
34 |
3 |
63 |
A tanulmány eddigi részeiben az erőszakot tartalmazó műsorok előfordulásának gyakoriságát vizsgáltuk. A továbbiakban az agresszív aktusokat bemutató jelenetek időtartamának jellegzetességeit ismertetjük.
A két csatornán
összesen 29 órán keresztül láthattak a nézők olyan jeleneteket, amelyek erőszakos
aktusokat mutattak be
(8. ábra). A vizsgált időszakok között mindössze 1 órányi különbség mutatható
ki: a nyári héten 15, az őszin pedig 14 óra volt az agresszív jelenetek összesített
időtartama. Az RTL Klub e tekintetben is “erőszakosabbnak” tekinthető, mint
a TV2. Amíg az előbbi műsorszámaiban az erőszakos jelenetek időtartama két hét
alatt több mint 17 óra volt, addig a TV2-n a nézők valamivel kevesebb, mint
12 órán keresztül láthattak agressziót. Az eredményekből az is kiderül, hogy
a TV2 esetében az erőszakos jelenetek időtartama egy órával nőtt az őszi héten,
az RTL Klubnál ellenben két órával csökkent. Ezzel együtt az RTL novemberben
is hosszabb ideig sugárzott erőszakos jeleneteket.
8.
Az eddigiekből
is kitűnt, hogy az RTL műsorszámai között nagyobb arányban találhattak a nézők
olyanokat, amelyek erőszakos aktusokat tartalmaztak, ráadásul ezen a csatornán
az erőszakos jelenetek összesített időtartama is felülmúlta a TV2 esetében tapasztaltakat.
Azt, hogy az RTL műsorkínálata erőszakosabb, az is alátámasztja, hogy műsoridejének
nagyobb hányadát tették ki azok az időszakok, amikor erőszakos jelenetek sugárzására
került sor. Az RTL-nél az összes elemzett műsoridő
13 százalékában volt agresszió, a TV2-n ugyanez az arány csak 7 százalékot tett
ki (6. táblázat).
Korábban jeleztük, hogy az erőszakos jelenetek időtartama a TV2-n növekedést mutatott a nyári és az őszi hét összevetésekor, míg az RTL-nél csökkenést tapasztaltunk. A változás - amely ellentétes irányú - közel hasonló mértékű volt: a TV2 esetében 2, az RTL Klubnál pedig 3 százalékpont. A 6. táblázatban az erőszakos jelenetek időtartamának arányát a két csatorna teljes műsoridején belül is bemutatjuk. Természetesen ez az adat csupán tájékoztató jellegű, hiszen vizsgálatunk nem terjedt ki a csatornák valamennyi műsorára, így például nem mértük a hírműsorok, a dokumentumfilmek erőszaktartalmát sem.
6. Erőszakot tartalmazó műsoridő aránya, a műsorszámok időtartamának százalékában N = 1365
Tv2 |
RTL Klub |
|
Elemzett műsorok között |
7 |
13 |
6 |
14 |
|
8 |
11 |
|
Teljes műsoridőn belül |
4 |
7 |
4 |
7 |
|
4 |
6 |
Az agresszív
aktusokat tartalmazó műsorrészek összesített időtartamának tekintetében nyáron
és ősszel is az RTL Klub mutatkozott “erőszakosabbnak” a napszakok szinte mindegyikében
(9. ábra). A legkisebb különbség a két csatorna között főműsoridőben
jelentkezett, ekkor a TV2 műsoridejének 10 százalékában sugárzott agressziót,
az RTL Klub pedig
13 százalékban. Ezzel szemben, a délelőtti, délutáni és az ún. éjjeli/hajnali
időszakban az erőszakos műsorrészek időtartamának százalékos aránya az RTL Klubnál
körülbelül kétszer nagyobb volt vetélytársánál. Az eredmények azt is mutatják,
hogy míg az RTL az éjjeli/hajnali időszakban sugározta a legtöbb erőszakot (16%),
addig a TV2 esetében ugyanez a főműsoridőre esett (10%).
9.
5.2 Erőszakos
jelenetek gyakorisága
Ebben a fejezetben arra keressük a választ, hogy átlagosan mennyi idő telt el két erőszakos jelenet között. Meg kell jegyezni, hogy az eredmények nem adhatnak pontos választ arra a kérdésre, átlagosan hány percenként találkozhattak a nézők agresszivitást bemutató képsorokkal, ugyanis az elemzés nem terjedt ki valamennyi műsorra. Az alábbiakban közölt adatok tehát azt mutatják, hogy a TV2 és az RTL Klub nem zenés fikciós műsorszámaiban milyen időközönként fordultak elő erőszakos jelenetek.
Az RTL
műsoraiban majdnem kétszer olyan gyakran találkozhattak a nézők agresszív képsorokkal,
mint a TV2 kínálatában.
Az előbbi médiumnál átlagosan 10 percenként sugároztak valamilyen erőszakot,
a TV2 műsorszámaiban ugyanez 19 percenként fordult elő (10. ábra). Leszögezhetjük,
hogy meglehetősen gyakoriak az erőszakos jelenetek, még akkor is, ha az átlagértékeket
“lefelé húzzák” a promóciók, amelyekben az erőszakos képsorok a legtöbb esetben
csupán néhány másodperces eltéréssel követik egymást. Adataink szerint a nyári
időszakban valamivel sűrűbben sorjáztak az erőszakos képsorok mindkét kereskedelmi
csatornán (TV2: 18 perc, RTL: 8 perc).
10.
Az RTL-nél
a nap valamennyi szakaszában gyakrabban találkozhattak a nézők agresszív jelenetekkel.
A két csatorna megegyezett abban, hogy a délelőtti műsorsávtól a késő esti
időszakig fokozatosan sűrítették az erőszakos jeleneteket
(11. ábra).
A TV2
délelőtt adásba került műsoraiban átlagosan fél óra telt el két agresszív
jelenet között (28 perc), az RTL-nél ugyanakkor csak 14 perc. Utóbbi csatorna
a nap valamennyi időszakában sűrűbben iktatott műsorába agresszív momentumot.
A legkisebb eltérés a főműsoridőben volt
tapasztalható, ekkor a TV2-n 16, az RTL-n 9 percenként láthattak a nézők agressziót.
11.
A két kereskedelmi csatorna abban egységesnek tűnt, hogy a hétvégi napokon sűrűbben követték egymást az erőszakos képsorok. Ugyan a TV2 a hét mindkét felében ritkábban sugárzott ilyeneket, a hétköznapok és hétvégék közötti különbség e csatorna esetében volt nagyobb. A TV2-n hétköznapokon átlagosan 21 percenként fordult elő agresszív jelenet, hétvégéken viszont csak 16 percenként (7. táblázat).
7. Erőszakot
tartalmazó jelenetek között eltelt átlagos idő mértéke hétköznapokon és hétvégeken,
percben N = 2107
hétköznap |
hétvége |
|
TV2 |
21 |
16 |
RTL Klub |
10 |
8 |
A kutatás
során arra is kíváncsiak voltunk, az egyes programok műsoridejéből átlagosan
mekkora arányt tettek ki azok a műsorrészek, amelyek erőszakos jeleneteket közvetítettek.
Az egyestés filmek erőszakos műsoridejének arányában nem volt eltérés a tévécsatornák
között (12. ábra). A játékfilmek időtartamának 12-12 százalékában regisztráltunk
agresszív jelenetsorokat. Az RTL Klub gyerekeknek szóló rajzfilmjeiben azonban
jelentősen nagyobb részt foglaltak el az erőszakos jelenetek, közel egyharmadot
(32%), ami mindenképpen megdöbbentő.
12.
6. Az
erőszak bemutatásá nak
módja
Az erőszakot bemutató műsorszámok és jelenetek előfordulásának gyakorisága mellett az agresszív jelenetek tartalmi jellemzését is elvégeztük. Célunk az volt, hogy a csatornákat az általuk sugárzott erőszaktartalmú műsorrészek brutalitásának mértéke szerint is összevessük. Ennek jelentőségét azok az elméletek támasztják alá, amelyek szerint az agresszív képsorok elsősorban abban az esetben fokozzák a nézők erőszakos viselkedését, amennyiben azok ábrázolása életszerű és naturális.
Tanulmányunk további részeiben az elemzés alapegységét az erőszakot tartalmazó jelenetek adták, szemben a korábbi szakaszokkal, amikor a vizsgálat tárgya maga a műsorszám volt. A két vizsgált időszakban összesen 2107 agresszív aktust tartalmazó jelenetet különböztettünk meg.
A két tévécsatornán
összességében a gyilkosság és a gyilkossági kísérlet volt a leggyakrabban előforduló
erőszakos aktus
(8. táblázat). Ilyen jelenetet a nézők az agresszív műsorrészek több
mint egyötödében láthattak (22%). Közel hasonló arányban tűntek fel olyan epizódok,
amelyekben konkrét fizikai erőszakra ugyan nem került sor, de az ezzel való
fenyegetés igen (21%). Két ember verekedését a TV2 és az RTL Klub erőszakos
jeleneteinek 18 százaléka mutatta be. A három leggyakoribb erőszakos-típus valamelyikét
a televíziók agresszív jeleneteinek majdnem kétharmada tartalmazta (61%).
Az erőszakos aktusok gyakoriságának sorrendjében nem voltak lényeges különbségek az adók között, viszont az egyes típusok előfordulásának arányaiban kisebb-nagyobb eltéréseket tapasztalhattunk. Gyilkossággal vagy gyilkossági kísérlettel a TV2-ben találkozhattak gyakrabban a nézők. Míg e csatorna erőszakos jeleneteinek több mint egynegyedében került sor ilyen jellegű aktusra (26%), addig az RTL Klubon “csak” minden ötödikben (20%). Ez utóbbinál viszont gyakrabban észleltünk olyan műsorrészeket, amelyekben ember vert embert, mégpedig úgy, hogy az áldozatok nem védekeztek vagy nem védekezhettek. Ugyancsak gyakrabban mutattak be az RTL-en olyan képsorokat, amelyekben tárgyak elleni erőszak történt, azaz randalírozást, vandalizmust, vagyis öncélú erőszakot láthattak a nézők. Ilyen momentum az RTL Klub agresszív jeleneteinek 8 százalékában, a TV2 erőszakos jeleneteinek viszont csak 3 százalékában fordult elő. A TV2 gyakrabban ábrázolt háborús eseményeket (TV2: 6%, RTL: 3 %), és ugyancsak többször fordult itt elő olyan agresszív képsor, amelyben nem emberi lények támadtak meg embereket (TV2: 7%, RTL: 3%).
TV2 |
RTL Klub |
||
Gyilkosság vagy annak kísérlete |
26 |
20 |
22 |
Verbális erőszak |
22 |
20 |
21 |
Két ember verekedése/harca |
19 |
17 |
18 |
Verés |
5 |
12 |
9 |
Több ember verekedése/harca |
8 |
8 |
8 |
Fogvatartás, elrablás |
8 |
6 |
7 |
Tárgyak elleni erőszak (pl. randalírozás) |
3 |
8 |
6 |
Katasztrófa |
4 |
5 |
5 |
Háború |
6 |
3 |
4 |
Autós üldözés |
4 |
4 |
4 |
Nem emberi lények támadása |
7 |
3 |
4 |
Egyéb bűncselekmény |
2 |
3 |
3 |
Tömegverekedés |
3 |
1 |
2 |
Kínzás |
0 |
1 |
1 |
Öngyilkosság |
1 |
1 |
1 |
Szexuális erőszak |
- |
0 |
0 |
Állatok elleni erőszak |
0 |
0 |
0 |
A különböző erőszaktípusok előfordulását az egyes napszakokban is vizsgáltuk (9. táblázat). Ennek alapján kijelenthető, hogy a leggyakoribb erőszakos cselekménytípusok valamennyi napszakban könnyen képernyőre kerülhettek. Ugyanakkor az is igaz, hogy a későbbi napszakok felé haladva, többféle erőszaktípus előfordulása általános. Az éjjeli/hajnali időszakban például több erőszakos aktus gyakorisága is meghaladta a 10 százalékot: gyilkossági kísérlet, verbális erőszak, két ember harca, verés, több ember harca, fogvatartás, katasztrófa, tárgyak elleni erőszak.
Gyilkosságot
vagy gyilkossági kísérletet a TV2-t nézők valamivel gyakrabban láthattak,
és ez a különbség különösen a délelőtti órákban szembetűnő. Ekkor a TV2 erőszakos
jeleneteinek egyötöde (20%) tartalmazott ilyen jellegű agressziót, miközben
az RTL Klubnál “csak” 12 százalékos arány mutatható ki. Ugyancsak gyakoribb
volt az élet elleni támadás a TV2 főműsoridős (TV2: 29%, RTL: 22%) és éjjeli/hajnali
kínálatában (TV2: 34%, RTL: 18%). Az RTL Klub viszont az “egyoldalú verés”-típusú
erőszak magas arányával tűnt ki. Említésre méltó különbség, hogy a TV2 délelőtt
sugárzott erőszakos jeleneteinek 12 százalékában háborús képeket közöltek,
miközben az RTL Klubnál ez az arány csupán 1 százalék volt.
9. Egyes agresszív
aktusok előfordulása a tévécsatornák erőszakos jeleneteiben a különböző műsorsávokban,
százalékban
TV2 |
RTL Klub |
||||||||
délelőtt |
délután |
főműsoridő |
éjjel/hajnal |
délelőtt |
délután |
főműsoridő |
éjjel/hajnal |
||
Gyilkosság vagy annak kísérlete |
20 |
24 |
29 |
34 |
12 |
23 |
22 |
18 |
22 |
Verbális erőszak |
23 |
22 |
25 |
14 |
23 |
19 |
24 |
17 |
21 |
Két ember verekedése/harca |
18 |
23 |
17 |
13 |
15 |
18 |
22 |
14 |
18 |
Verés |
7 |
5 |
5 |
4 |
11 |
9 |
12 |
16 |
9 |
Több ember verekedése/harca |
3 |
7 |
12 |
11 |
3 |
8 |
8 |
11 |
8 |
Fogvatartás, elrablás |
6 |
9 |
7 |
10 |
8 |
5 |
9 |
5 |
7 |
Tárgyak elleni erőszak (pl. randalírozás) |
3 |
2 |
5 |
2 |
6 |
6 |
8 |
11 |
6 |
Katasztrófa |
3 |
3 |
- |
12 |
4 |
5 |
6 |
6 |
5 |
Háború |
12 |
3 |
8 |
5 |
1 |
5 |
2 |
1 |
4 |
Autós üldözés |
4 |
4 |
2 |
5 |
4 |
4 |
3 |
4 |
4 |
Nem emberi lények támadása |
11 |
6 |
4 |
7 |
6 |
1 |
3 |
2 |
4 |
Egyéb bűncselekmény |
- |
2 |
4 |
2 |
3 |
4 |
3 |
2 |
3 |
Tömegverekedés |
3 |
5 |
1 |
- |
0 |
1 |
2 |
- |
2 |
Kínzás |
- |
- |
- |
1 |
1 |
1 |
1 |
- |
1 |
Öngyilkosság |
2 |
3 |
1 |
- |
- |
1 |
2 |
2 |
1 |
Szexuális erőszak |
- |
- |
- |
- |
0 |
0 |
0 |
- |
0 |
Állatok elleni erőszak |
- |
1 |
- |
- |
- |
- |
2 |
- |
0 |
Az erőszak-ábrázolással és annak hatásával foglalkozó tanulmányok általában megegyeznek abban, hogy egy-egy agresszív képsor negatív hatása - különösen gyerekeknél - nagyban függ annak valósághűségétől. A televíziós erőszakról alkotott képet tovább árnyalja, hogy az erőszakos aktusok valóságosnak tekinthető környezetben játszódtak-e.
E szempontból
a két csatorna erőszakos jelenetei csupán kis mértékben különböztek egymástól.
A TV2 agresszív epizódjainak 76 százaléka játszódott olyan fizikai és dramaturgiai
környezetben, amely a valós világban is létezik (13. ábra), míg az RTL
Klubnál ez 70 százalék volt. Ez utóbbi műsorszolgáltatónál viszont lényegesen
gyakrabban fordultak elő olyan jelenetek, amelyek helyszínei ugyan elképzelhetőek
a valóságban, de a nézők mindennapjaiban szinte bizonyosan nem fordulnak elő
(pl. tengeralattjáró, titkos NASA bázis). Ilyen valóságos, ám a hétköznapi életben
mégiscsak marginálisnak számító helyszínekhez az RTL erőszakos jeleneteinek
9 százaléka kötődött, miközben a TV2-nél ez csak 1 százalékot tett ki. Ugyancsak
gyakrabban játszódtak
az RTL Klub erőszakos jelenetei meseszerű környezetben (RTL: 6%, TV2: 3%).
13.
Gyilkosságot,
gyilkossági kísérletet mindkét csatornán a valódi világnak megfelelő helyszíneken
láthattak legtöbbször a nézők, és ez aggodalomra adhat okot (14. ábra).
14.
A tanulmány korábbi részeiből már kiderült, hogy az RTL Klub műsorkínálatában gyakrabban és összességében hosszabb ideig voltak láthatók erőszakos aktusok. Annak ellenére, hogy a TV2 műsorkínálata kevésbé tekinthető “erőszakosnak”, az agresszív jelenetek ábrázolása itt naturálisabban történt.
Az agresszív
epizódokat legtöbbször mindkét csatorna úgy mutatta be, hogy azokban az erőszakos
cselekmények következményei, az áldozatok szenvedései, sérülései egyáltalán
nem, vagy csak alig-alig látszottak (15. ábra). A RTL erőszakos jeleneteinek
kétharmadában történt ilyen módon az agresszió ábrázolása (66%), a TV2-n ez
lényegesen alacsonyabb volt, 52 százalék. Ezen a csatornán az erőszakos jelenetek
közül minden ötödikben láthatták a nézők az áldozatok sérüléseit, szenvedéseit
(18%), az RTL-nél ez lényegesen ritkábban fordult elő (10%). A két televízió
erőszak-ábrázolása között mindkét vizsgálati héten kimutatható volt ez a különbség.
15.
Mivel egyfelől a TV2-nél gyakrabban fordultak elő az agressziót részletesen, durván bemutató műsorrészek, másfelől viszont az RTL Klubon több erőszakos jelenet volt látható, így a durva jelenetek összesített időtartamában nem alakult ki jelentős különbség a két tévéadó között (16. ábra). A TV2 a két hét alatt valamivel több, mint három órán keresztül sugárzott naturálisnak tekinthető képsorokat (RTL: 2,8 óra).
16.
A fikciós műsorok vetítésének megkezdésekor a TV2-n a műsorszámok 7 százalékánál jelent meg a képernyő sarkában korhatárra vonatkozó figyelmeztető jelzés. Az RTL-n ez az arány valamivel magasabb, 11 százalék volt (10. táblázat). Mindkét csatornán csak az agresszív jelenetek egynegyede szerepelt olyan műsorokban, amelyek bemutatásának idején figyelmeztetést láthattak a nézők. A TV2-n az ún. durva erőszak-ábrázolással jellemezhető műsorrészek nagyobbik hányada figyelmeztető jelzés mellett került adásba (56%), az RTL-nél ez az arány viszont csak 41 százalékot tett ki.
10. Figyelmeztető jelzés előfordulása, százalékban N = 2107
TV2 |
RTL Klub |
|||
nem volt figyelmeztető jel |
volt figyelmeztető jel |
nem volt figyelmeztető jel |
volt figyelmeztető jel |
|
Az erőszakos jelenetek között |
72 |
28 |
76 |
24 |
Az erőszak ábrázolása… |
||||
Utalásszerű, nem látszik |
59 |
41 |
76 |
24 |
Látszik, de nem hangsúlyos |
79 |
21 |
77 |
23 |
Durva |
44 |
56 |
59 |
41 |
Humoros |
100 |
- |
79 |
21 |
Meseszerű |
100 |
- |
96 |
4 |
Korábban
kimutattuk, hogy az RTL gyerekeknek szóló rajzfilmjei gyakrabban tartalmaztak
erőszakot, mint a TV2 hasonló műsorszámai. Az adatok arról is tájékoztatnak,
hogy az RTL rajzfilmjeiben elsősorban az erőszak ábrázolásának az a típusa
dominált, amikor a nézők közvetlenül láthatták az erőszakos aktusokat, azok
bemutatása azonban nem volt túlzottan részletes (40%) (11. táblázat).
Ezzel szemben a TV2 gyerekeknek szóló rajzfilmjeiben inkább a meseszerű prezentáció
volt hangsúlyos (63%).
11. Az erőszak ábrázolása
néhány műsortípusban, százalékban
utalásszerű, nem látszik |
látszik, de nem hangsúlyos |
durva |
humoros |
meseszerű |
||
TV2 |
||||||
Egyestés játékfilm |
19 |
45 |
32 |
- |
4 |
100% |
Filmsorozat |
14 |
60 |
11 |
1 |
14 |
100% |
Rajzfilm gyerekeknek |
16 |
19 |
- |
2 |
63 |
100% |
Promóció |
13 |
59 |
15 |
9 |
4 |
100% |
Összesen |
15 |
52 |
18 |
4 |
11 |
100% |
RTL Klub |
||||||
Egyestés játékfilm |
14 |
54 |
26 |
3 |
3 |
100% |
Filmsorozat |
17 |
67 |
13 |
2 |
2 |
100% |
Rajzfilm gyerekeknek |
20 |
40 |
- |
2 |
32 |
100% |
Promóció |
20 |
74 |
5 |
1 |
0 |
100% |
Összesen |
18 |
66 |
10 |
2 |
4 |
100% |
Azt, hogy a TV2 erőszak-ábrázolása valamivel durvább, alátámasztja az is, itt a nézők gyakrabban láthattak olyan erőszakos jeleneteket, amelyekben emberek halálát, sérülését mutatták be. Itt a műsorszámok agresszív aktusainak 17 százalékában történt halálozás, az RTL esetében ez csak 12 százalék volt. Szintén gyakoribb volt a sebesülés prezentálása a TV2-n (21%) (17. ábra).
Az erőszak bemutatásának módját abból a szempontból is értékeltük, hogy az agresszív műsorrészek milyen gyakran tartalmaztak durva képkivágásokat, azaz előfordult-e olyan kép, amely
E durvának értékelt képsorokat abból a szemszögből is vizsgáltuk, hogy azokat közeli vagy távoli képkivágásban ábrázolták-e.
A naturális
képi elemek közeli vagy távoli képkivágásban gyakran fordultak elő erőszakos
jelenetekben, e képi eszközök alkalmazásában a két csatorna azonosnak mutatkozott.
A TV2 erőszakos műsorrészeinek 42 százalékában volt látható közeli vagy távoli
gépállásban durva képtípus, az RTL Klub esetében ugyanez az arány 41 százalék
volt (18. ábra).
18.
Az erőszakos
jeleneteket tartalmazó műsorszámok előfordulása a vizsgált csatornák műsorszerkezetében,
valamint a műsorok műfaj-orientációja
1. táblázat
Az erőszak ábrázolása néhány műsortípusban a délelőtti időszakban, százalékban
utalásszerű, nem látszik |
látszik, de nem hangsúlyos |
durva |
humoros |
meseszerű |
||
TV2 |
||||||
Egyestés játékfilm |
- |
83 |
17 |
- |
- |
100% |
Filmsorozat |
80 |
20 |
- |
- |
- |
100% |
Rajzfilm gyerekeknek |
17 |
64 |
9 |
11 |
2 |
100% |
Promóció |
14 |
64 |
9 |
11 |
- |
100% |
Összesen |
17 |
48 |
6 |
7 |
22 |
100% |
RTL Klub |
||||||
Egyestés játékfilm |
- |
- |
- |
- |
- |
100% |
Filmsorozat |
26 |
51 |
- |
9 |
14 |
100% |
Rajzfilm gyerekeknek |
- |
- |
- |
100 |
- |
100% |
Promóció |
23 |
68 |
7 |
2 |
1 |
100% |
Összesen |
24 |
51 |
4 |
6 |
15 |
100% |
2. táblázat
Az erőszak ábrázolása néhány műsortípusban a délutáni időszakban, százalékban
utalásszerű, nem látszik |
látszik, de nem hangsúlyos |
durva |
humoros |
meseszerű |
||
TV2 |
||||||
Egyestés játékfilm |
9 |
80 |
11 |
- |
- |
100% |
Filmsorozat |
11 |
57 |
12 |
1 |
19 |
100% |
Rajzfilm gyerekeknek |
- |
- |
- |
- |
- |
100% |
Promóció |
13 |
57 |
13 |
8 |
9 |
100% |
Összesen |
11 |
60 |
12 |
4 |
13 |
100% |
RTL Klub |
||||||
Egyestés játékfilm |
9 |
50 |
33 |
- |
9 |
100% |
Filmsorozat |
16 |
69 |
14 |
1 |
- |
100% |
Rajzfilm gyerekeknek |
- |
- |
- |
- |
- |
100% |
Promóció |
20 |
80 |
- |
- |
- |
100% |
Összesen |
18 |
70 |
10 |
1 |
1 |
100% |
Az erőszak ábrázolása néhány műsortípusban főműsoridőben, százalékban
utalásszerű, nem látszik |
látszik, de nem hangsúlyos |
durva |
humoros |
meseszerű |
||
TV2 |
||||||
Egyestés játékfilm |
26 |
36 |
31 |
- |
7 |
100% |
Filmsorozat |
5 |
78 |
16 |
- |
- |
100% |
Rajzfilm gyerekeknek |
- |
- |
- |
- |
- |
100% |
Promóció |
16 |
61 |
18 |
5 |
- |
100% |
Összesen |
19 |
51 |
25 |
1 |
4 |
100% |
RTL Klub |
||||||
Egyestés játékfilm |
18 |
53 |
23 |
5 |
2 |
100% |
Filmsorozat |
14 |
69 |
14 |
- |
2 |
100% |
Rajzfilm gyerekeknek |
- |
- |
- |
- |
- |
100% |
Promóció |
25 |
66 |
7 |
2 |
- |
100% |
Összesen |
19 |
60 |
17 |
3 |
1 |
100% |
Az erőszak ábrázolása néhány műsortípusban az éjjeli/hajnali időszakban, százalékban
utalásszerű, nem látszik |
látszik, de nem hangsúlyos |
durva |
humoros |
meseszerű |
||
TV2 |
||||||
Egyestés játékfilm |
14 |
34 |
52 |
- |
- |
100% |
Filmsorozat |
35 |
65 |
- |
- |
- |
100% |
Rajzfilm gyerekeknek |
14 |
14 |
- |
- |
71 |
100% |
Promóció |
11 |
52 |
27 |
9 |
- |
100% |
Összesen |
16 |
45 |
31 |
4 |
5 |
100% |
RTL Klub |
||||||
Egyestés játékfilm |
12 |
60 |
26 |
- |
2 |
100% |
Filmsorozat |
15 |
65 |
15 |
5 |
- |
100% |
Rajzfilm gyerekeknek |
12 |
62 |
- |
2 |
24 |
100% |
Promóció |
15 |
81 |
4 |
1 |
0 |
100% |
Összesen |
14 |
74 |
8 |
1 |
4 |
100% |
5. táblázat
Erőszakos jelenetet tartalmazó műsorszámok
TV2 |
RTL |
Az éneklő kutya (játékfilm) |
A hatalom megfizet (játékfilm) |
Az esőcsináló (játékfilm) |
Az a csodálatos november (játékfilm) |
Csillagszemű (játékfilm) |
Az angol beteg (romantikus játékfilm) |
Én vagyok Menyus (játékfilm) |
Az utolsó tánc (játékfilm) |
Holdfény és árnyék (játékfilm) |
Ejnye Szofi (játékfilm) |
Közönséges bűnözők (játékfilm) |
Fehér agyar (játékfilm) |
Milla a szupersztár (játékfilm) |
Flipper a delfin (játékfilm) |
Misszió (játékfilm) |
Magánügy (játékfilm) |
A bolygó kapitánya (rajzfilm) |
Nyomorultak (játékfilm) |
A gólkirály (rajzfilm) |
Tekefenegyerekek (játékfilm) |
Animánia (rajzfilm) |
A papirusztekercs (rajzfilm) |
Az igazi szellemirtó (rajzfilm) |
Batman (rajzfilm) |
Boci és pipi (rajzfilm) |
Bolondos dallamok (rajzfilm) |
Dexter laboratóriuma (rajzfilm) |
Csodatrió (rajzfilmsorozat) |
Kutyavilág (rajzfilm) |
Foxi-maxi kalandja (rajzfilm) |
Maszk (rajzfilm) |
Frédi és Béni (rajzfilm) |
Pindúr pandúrok (rajzfilm) |
Maci Laci kincset keres (rajzfilm) |
Vagány Johnny (rajzfilmsorozat) |
|
Freakazoid (rajzfilm) |
|
A hazafi (akciófilm) |
Maci-Laci (rajzfilm) |
A hősök vére (akciófilm) |
Micimackó (rajzfilm) |
A nindzsa bosszúja (akciófilm) |
Pokémon (rajzfilm) |
A vipera (akciósorozat) |
Szilveszter és Csőrike (rajzfilm) |
Acélsólymok (akciósorozat) |
Tapsi Hapsi (rajzfilm) |
Baywatch (akciósorozat) |
Tazmánia (rajzfilm) |
Dzsungelkommandó (akciófilm) |
Tom és Jerry (rajzfilm) |
Kaméleon (akciósorozat) |
A bohóc (akciósorozat) |
Knight Rider team (akciósorozat) |
A fejvadász (akciósorozat) |
McGyver (akciósorozat) |
A hegylakó (akciósorozat) |
Sentinel (akciósorozat) |
Acapulco akciócsoport (akciósorozat) |
Száguldó vipera (akciósorozat) |
Az elnök különgépe (akciófilm) |
A kétéltű ember (kalandfilm) |
Az utolsó menet (akciófilm) |
Az elveszet ereklyék fosztogatói (kalandfilm-sorozat) |
Az utolsó őrjárat (akciófilm) |
Az ifjú Indiana Jones (kalandsorozat) |
Halálos merülés (akciófilm) |
Széllovagok (kalandfilm-sorozat) |
Harc (akciófilm) |
Titkok köve (kalandfilm) |
Hazárd megye lordjai (akciósorozat) |
A misszió (sci-fi sorozat) |
|
Végtelen határok (sci-fi sorozat) |
|
A bábjátékos (thriller) |
Hegylakó (akciósorozat) |
A pszichozsaru (thriller sorozat) |
New Jack city (akciófilm) |
Porcelánhold (thriller) |
Kungfu (akciófilm) |
Aki megölte Liberty Valance-t (westernfilm) |
Medicopter 117 (akciósorozat) |
Mackenna's aranya (westernfilm) |
Meteorember (akciófilm) |
Silverado (westernfilm) |
Nikita a bérgyilkosnő (akciósorozat) |
Amerikából jöttem (vígjáték) |
Papyrus (akciósorozat) |
Babe (vígjáték) |
Robin Hood (akciósorozat) |
Családba nem üt a ménkű (vígjáték) |
Robotzsaru (akciósorozat) |
Féltékenység (vígjáték) |
Rózsaszín cadillac (akcióvígjáték) |
Miért éppen Alaszka (vígjátéksorozat) |
Szuperhekus kutyabőrben (akcióvígjáték) |
Mókás hekus (vigjátéksorozat) |
Út a pokolba (akciófilm) |
Szerepcsere (vígjáték) |
|
Valóságos zseni (vígjáték) |
A Sagala titka (kalandfilm-sorozat) |
Az aranygyapjú legendája (fantasy) |
Az elveszett világ (kalandfilm-sorozat) |
Herkules (fantasy) |
Time Trex (kalandfilm-sorozat) |
Szinbád (fantasy) |
Winettou (kalandfilm-sorozat) |
Xéna (fantasy) |
|
Camilla (romantikus sorozat) |
Babylon 5 (sci-fi sorozat) |
Esperansa (romantikus sorozat) |
|
Észak és dél (romantikus sorozat) |
Csillagkapu (sci-fi sorozat) |
Klinika (romantikus sorozat) |
Hyperion öböl (sci-fi sorozat) |
Maria Isabel (romantikus sorozat) |
A gyanú árnyékában (thriller) |
Riviéra (romantikus sorozat) |
Flacipusz (thriller) |
Sunset Beach (romantikus sorozat) |
Gyilkos látomás (thriller) |
Sonadoras (romantikus sorozat) |
Újra nyeregben…(westernfilm) |
Vad angyal (romantikus sorozat) |
Rendőrakadémia (vígjáték sorozat) |
Columbo (krimi sorozat) |
Drágám a kölykök megint összementek (vígjáték sorozat) |
Esküdt ellenségek (krimi sorozat) |
FBI Akadémia (vígjáték) |
Madison (krimi sorozat) |
Házasság olasz módra (vígjáték) |
Rex felügyelő (krimi sorozat) |
Hey Arnold (vígjáték) |
Walker (krimi sorozat) |
Ínyenc falat (vígjáték) |
Maximális túlhajtás (horrorfilm) |
Isten nem ver Bobbal (vígjáték) |
Szólíts anyának (filmdráma) |
Paprikás hangulat (vígjáték) |
Vaklárma (vígjáték) |
|
Űrbalekok (vígjáték sorozat) |
|
Vaklárma (vígjáték) |
|
Celeste (romantikus sorozat) |
|
Esmeralda (romantikus sorozat) |
|
Julieta (romantikus sorozat) |
|
Kalandos nyár (romantikus sorozat) |
|
Senora (romantikus sorozat) |
|
Szeretni bolondulásig (romantikus sorozat) |
|
Tiltott szerelem 113 (romantikus sorozat) |
|
Földrengés New Yorkban (katasztrófafilm) |
|
Vészhelyzet (kórház sorozat) |
Az erőszakos jeleneteket ábrázoló műsorszámok műfaji megoszlása
TV2 |
% |
RTL |
% |
|
játékfilm |
8 |
11,1 |
10 |
12,7 |
rajzfilm |
11 |
15,3 |
14 |
17,7 |
akciófilm |
12 |
16,7 |
24 |
30,4 |
kalandfilm |
5 |
6,9 |
4 |
5,1 |
sci-fi |
2 |
2,8 |
3 |
3,8 |
thriller |
3 |
4,2 |
3 |
3,8 |
westernfilm |
3 |
4,2 |
- |
- |
vígjáték |
8 |
11,1 |
12 |
15,2 |
fantasy |
4 |
5,6 |
- |
- |
romantikus sorozat |
9 |
12,5 |
7 |
8,9 |
krimi sorozat |
5 |
6,9 |
- |
- |
horrorfilm |
1 |
1,4 |
- |
- |
filmdráma |
1 |
1,4 |
- |
- |
katasztrófafilm |
- |
- |
1 |
1,3 |
korház sorozat |
- |
- |
1 |
1,3 |
Összesen |
72 |
100,0% |
79 |
100,0% |
1. A KÓDOLÓ ÉS A KÓDLAP SORSZÁMA EGYBEN: (4)
AZ ELSŐ SZÁMJEGY A KÓDOLÓ SORSZÁMA, A TÖBBI ASZERINT, HOGY HANYADIK MŰSORT CSINÁLOD. PL. ELSŐ KÓDLAP ESETÉN 1001 V. 2001 V. 3001
2. Műsoregység címe: (KB. 20)
A MŰSOR TELJES CÍME NYOMTATOTT BETŰVEL.
3. Besorolás a tévéújságban: (1)
HA A MŰŰOR MELLETT A TÉVÉÚJSÁGBAN KIÍRJÁK VAGY BÁRMILYEN MÁS MÓDON JELZIK, HOGY GYEREKMŰSORRÓL VAN SZÓ, AKKOR 1-ES KÓDOT KAP. HA NINCS JELÖLÉS, AKKOR EL KELL DÖNTENI, HOGY GYEREKMŰSORRÓL VAN-E SZÓ VAGY SEM.
0 – nincs besorolás
1 – ifjúsági film, sorozat, vagy jelölik, hogy gyerekeknek
2 – nincs besorolás, de egyértelműen gyerekműsor
4. A tévécsatorna: (1)
AHOL A MŰSORT SUGÁROZTÁK.
1- M1
2- Duna TV
3- TV2
4- RTL Klub
5. Sugárzás dátuma: (4)
PL. JÚLIUS 3-aà 0703
6. Sugárzás kezdési időpontja: (4)
HA A MŰSOR DÉLUTÁN 3 ÓRA 5 PERCKOR KEZDŐDIKà 1505
7. Sugárzás vége: (4)
HA A MŰSOR DÉLUTÁN 5 ÓRA 5 PERCKOR VÉGZŐDIKà 1705
8. A műsoregység nettó időtartama: (3)
EBBEN AZ ESETBEN A MŰSOR TARTAMÁT A MEGSZAKÍTÁSOK NÉLKÜL KELL MEGADNI PERCBEN. VAGYIS A TELJES SUGÁRZÁSI IDŐBŐL LE KELL VONNI A REKLÁMOKAT, PROMÓCIÓKAT STB. PL. HA A MŰSOR 2 ÓRA 12 PERCà 132
9. Van-e figyelmeztető jel: (1)
AZT KELL MEGNÉZNI, HOGY A MŰSOR SUGÁRZÁSÁNAK IDEJÉN A KÉPERNYŐ SARKÁBAN FELTÜNTETTEK-E A KORHATÁRRA VONATKOZÓ JELET.
0 - nincs
1 – van
10. műsor típusa: (1)
1 – mozifilm, játékfilm, tévéfilm (egyestés)
2 – filmsorozat
3 – színházi közvetítés
4 – rajzfilm, animációs film gyerekeknek
5 – rajzfilm, animációs film felnőtteknek
6 – saját műsor promóciója
7 – mozi- vagy videofilm reklámja
8 – egyéb
11. a történet jellege: (1)
1 – fikciós, de megtörténhetne, megtörténhetett volna
(OLYAN TÖRTÉNET, AMI A VALÓSÁGNAK MEGFELELŐ HELYSZÍNEKEN, VALÓS SZEREPLŐKKEL, VALÓSÁGBAN ELŐFORDULÓ TÖRTÉNÉSEKKEL JÁTSZÓDIK)
2 – fikciós, a valóságban nem jellemző
(OLYAN TÖRTÉNET, AMI UGYAN SOK MINDENBEN MEGEGYEZIK A VALÓSÁGGAL, DE A TÖRTÉNÉSEK MÉGSEM JELLEMZŐEK A VALÓSÁGBAN, AKÁR A SZEREPLŐK, AKÁR A HELYSZÍNEK, AKÁR A TÖRTÉNÉSEK MIATT)
3 - fikciós, a valóságban egyáltalán nem létezhet
4 - megtörtént esemény
5 - mese gyerekeknek
6 - nem eldönthető
12. erőszakos jelenetek száma: (2)
ERŐSZAKOS JELENETNEK TEKINTÜNK MINDEN OLYAN MŰSORRÉSZT, AMELYBEN EMBEREKBEN, ÁLLATOKBAN, KÖRNYEZETBEN, TÁRGYAKBAN KÁROK, SÉRÜLÉSEK, PUSZTULÁSOK KELETKEZNEK, AKKOR IS, HA EZT EGY VAGY TÖBB SZEMÉLY SZÁNDÉKOS MAGATARTÁSA OKOZZA, ÉS AKKOR IS, HA EZT ÁLLATOK, SZÖRNYEK TÁMADÁSA OKOZZA, VAGY TERMÉSZETI ÉS EGYÉB KATASZTRÓFÁK EREDMÉNYEZIK. ERŐSZAKOS JELENETNEK TEKINTJÜK AZOKAT A JELENETEKET IS, AMELYEKBEN AZ ERŐSZAKRA UTALÓ MAGATARTÁS VAGY FENYEGETÉS NEM ÉRI EL CÉLJÁT (VERBÁLIS ERŐSZAK) JELENETNEK TEKINTJÜK AZ EGY ESEMÉNYSORT BEMUTATÓ MŰSORRÉSZEKET, A VÁGÁSOK, PLÁN-VÁLTÁSOK SZÁMÁTÓL FÜGGETLENÜL. HA A MŰSORBAN NINCSEN ERŐSZAK, AKKOR 0-T KELL RÖGZÍTENI, HA VAN, AKKOR AZT A SZÁMOT, AHÁNY JELENET ERŐSZAKOS TARTALMAT HORDOZOTT.
13. szexualitás jelenléte: (2)
ADDITÍV! HA TÖBB TÍPUSÚ SZEXUÁLIS TARTALOM VAN A MŰSORBAN, AKKOR AZ ÉRTÉKEKET ÖSSZE KELL ADNI. EGY KATEGÓRIÁT CSAK EGYSZER KELL FIGYELEMBE VENNI, FÜGGETLENÜL ATTÓL, HOGY HÁNYSZOR FORDUL ELŐ.
0 - nincs
1 – szexuálisan kihívó viselkedés, öltözködés
2 – szexuális izgalom lágy bemutatása (pl. csókolózás, ölelés)
4 – meztelenség, az elsődleges nemi szervek látványa nélkül
8 – meztelenség, az elsődleges nemi szervek ábrázolásával
16 – nemi aktus bemutatása
14. trágárság: (1)
ADDITÍV! HA TÖBB TÍPUS IS VAN A MŰSORBAN, AKKOR AZ ÉRTÉKEKET ÖSSZE KELL ADNI. EGY KATEGÓRIÁT CSAK EGYSZER KELL FIGYELEMBE VENNI, FÜGGETLENÜL ATTÓL, HOGY HÁNYSZOR FORDUL ELŐ.
0 – nincs
1 – enyhe (hülye, állat, barom, francba, fenébe stb.)
2 – erős, de már “megszokott” káromkodások (bassza meg, seggfej stb.)
4 – durva trágár beszéd (nemi szervvel, nemi aktussal kapcsolatos kifejezések főleg)
15. Volt-e a műsorban? (2) ADDITÍV!
0 – nem volt
4 – természet károsodása
8 – nyomor, betegségek ábrázolása
16 – deviáns magatartások ábrázolása (drog, alkoholizmus, homoszexualitás stb.)
Az erőszakos jelenet(ek) kódolása
16. erőszakos jelenet KEZDETE: (3)
A KÓDOT ASZERINT KELL BEÍRNI, HOGY A MŰSOR HANYADIK PERCÉBEN JÁRUNK. PL. HA A FILM 9. PERCÉBEN KEZDŐDIK AZ ADOTT JELENET, AKKOR A KÓDà 009.
17. erőszakos jelenet VÉGE: (3)
A KÓDOT ASZERINT KELL BEÍRNI, HOGY A MŰSOR HANYADIK PERCÉBEN JÁRUNK. PL. HA A FILM 13. PERCÉBEN KEZDŐDIK AZ ADOTT JELENET, AKKOR A KÓDà 013.
18. erőszakos jelenet helyszíne: (1)
1 – jelenbeli valóságos, a néző mindennapjaiban létező
2 – jelenbeli valóságos, de a mindennapokban nem jellemző
3 – múltbeli valóságos
4 – fiktív, kitalált környezet
5 - mese
6 – nem meghatározható
19. Az erőszak típusa 1.: (2)
0 – verbális erőszak, fenyegetés
1 – egyoldalú verekedés (egy vagy több ember ver mást, másokat)
2 – két ember verekedése/harca
3 – több ember verekedése/harca
4 – tömegverekedés (20-30 ember felett)
5 - háború
6 – gyilkosság vagy kísérlet (egy vagy több ember öl meg, mást, másokat)
7 – fogvatartás, elrablás
8 – kínzás
9 – nemi erőszak vagy kísérlete, szexuális erőszak
10 – erőszak állatok ellen
11 – erőszak tárgyak ellen (pl. randalírozás)
12 – autós üldözés
13 – egyéb bűncselekmény
14 – nem emberi lények támadása (pl. állatok, szörnyek)
15 – természeti vagy egyéb katasztrófa, ami rongálódással, emberi, állati szenvedéssel jár
16 – öngyilkosság
17 - egyéb
19/b. Az erőszak típusa 2.: (2) mint 19.a
19/c. Az erőszak típusa 3.: (2) mint 19.a
19/d. Az erőszak típusa 4.: (2) mint 19.a
19/e. Az erőszak típusa 5.: (2) mint 19.a
20. Használnak-e fegyvereket? (2) ADDITÍV!
0 –nem
1- kézi szúró- vagy vágó fegyver (ideértve a lándzsát, íjat, nyilat)
2- kézi lőfegyver
4- robbanóanyag
8 - tömegpusztításra alkalmas fegyverek (pl. atombomba, vegyi fegyver)
16- egyéb fegyverek (pl. repülőgép, harckocsi, ágyú)
21. az erőszak ábrázolása: (1) ADDITÍV!
0 – utalásszerű, nem látszik
1 – látszik az erőszakos cselekmény, de a sérülések, szenvedések nem hangsúlyosak
2 – durván ábrázolja az eseményeket, a sérüléseket, szenvedést is bemutatja
3 – humorosan ábrázol
4 - meseszerű, a sérülések szinte nem léteznek, vagy irreálisan gyorsan gyógyulnak
22. erőszakos eseményt elkövetők: (1)
AKIK SZÁNDÉKOS ERŐSZAKOT KÖVETNEK EL VALAMILYEN FORMÁBAN, AKÁR SZEMÉLYEK, AKÁR ÁLLATOK, AKÁR TÁRGYAK VAGY TERMÉSZETI KÖRNYEZET ELLEN. ADDITÍV! HA TÖBB TÍPUS IS VAN A MŰSORBAN, AKKOR AZ ÉRTÉKEKET ÖSSZE KELL ADNI. EGY KATEGÓRIÁT CSAK EGYSZER KELL FIGYELEMBE VENNI, FÜGGETLENÜL ATTÓL, HOGY HÁNYSZOR FORDUL ELŐ.
0 – nem meghatározható
1 – pozitív hősök
2 – negatív hősök
4 – egyéb, nem meghatározható
23. halottak száma: (1)
0 - nincs halott a jelenetben
1 – egy halott
2 – 2-5 halott
3 – 6-10 halott
4 - ennél több halott
24. sérültek száma: (1)
0 - nincs sérült a jelenetben
1 – egy sérült
2 – 2-5 sérült
3 – 6-10 sérült
4 - ennél több sérült
25. Képi elemek 1. távoli (totál) képben: (3) ADDITÍV!
0 - nincs
1 – halott
2 – súlyosan roncsolt halott
4 – véres, sérült ember
8 – szenvedő ember
16 – robbanás, lángok
32 – épület rombadől
64 – összetört jármű
26. Képi elemek 2. közeli képben: (3) ADDITÍV!
0 - nincs
1 – halott
2 – súlyosan roncsolt halott
4 – véres, sérült ember
8 – szenvedő ember
16 – robbanás, lángok
32 – épület rombadől
64 – összetört jármű
27. az agresszív jelenet háttere: (2)
1 – háború
2 – bűnözők harca egymással
3 – bűnözők harca a rendőrökkel vagy a jókkal
4 - bűncselekmény
5 – érzelmi konfliktus
6 – családi konfliktus
7 – iskolai, munkahelyi konfliktus
8 – szexuális konfliktus
9 – vallási, ideológiai, politikai ellentétek
10 – etnikai, faji ellentétek
11 – pszichopatológiás konfliktus, elmebetegség
12 – sport, játék
13 – misztikus, természetfeletti lények (szörnyek, ufók stb.)
14 – egyértelműen meseszerű
15 – humor
16 - egyéb
28. Az erőszak áldozata(i): (2) ADDITÍV!
0 – nem meghatározható
1 – férfiak
2 – nők
4 – gyerekek
8 – idősek
16 – fogyatékosok
32 – hátrányos helyzetűek (pl. szegények, koldusok)
29. Az erőszakos jelenet áldozata(i): (1) ADDITÍV!
0 – nem meghatározható
1 – a konfliktusban részt vevő pozitív hős(ök)
2 – a konfliktusban részt vevő negatív hős(ök)
4 – a konfliktusban részt nem vevő ártatlan
1. kódlap sorszáma |
|||||
2. műsoregység címe |
|||||
3. besorolás |
|||||
4. tévécsatorna |
|||||
5. sugárzás dátum |
|||||
6. sugárzás kezdete |
|||||
7. sugárzás vége |
|||||
8. hossza (nettó) |
|||||
9. figyelmeztető jel |
|||||
10. a műsor típusa |
|||||
11. a történet jellege |
|||||
12. erőszakos j. száma |
|||||
13. szexualitás jelenléte |
|||||
14. trágárság |
|||||
15. volt-e a műsorban? |
16. |
17. |
18. |
19.a |
19.b |
19.c |
19.d |
19.e |
20. |
21. |
22. |
23. |
24. |
25. |
26. |
27. |
28. |
29. |
|
1 |
||||||||||||||||||
2 |
||||||||||||||||||
3 |
||||||||||||||||||
4 |
||||||||||||||||||
5 |
||||||||||||||||||
6 |
||||||||||||||||||
7 |
||||||||||||||||||
8 |
||||||||||||||||||
9 |
||||||||||||||||||
10 |
||||||||||||||||||
11 |
||||||||||||||||||
12 |
||||||||||||||||||
13 |
||||||||||||||||||
14 |
||||||||||||||||||
15 |
||||||||||||||||||
16 |