Hit, remény, félelem
Koltai Ágnes
Ne támadjunk a science fiction nehézfegyverével Piotr Szulkin filmjére, hiszen
víziója a jövőről szerényebb, ám a jelenről rajzolt képe erőteljesebb, mint
azoknak a tudománnyal és filozófiával zsonglőrködő műveknek, amelyek a távolbalátás
képességével kérkednek, s valamiféle új messianizmust hirdetnek. Az O-bi, 0-bá...-nak
csupán annyi köze van a tudományos-fantasztikus filmekhez, hogy atomkatasztrófa
után játszódik, és a tétje, mint minden sci-fi-nek: a túlélés. De még ebben
sem követi a hagyományokat.
A legtöbb tudományos-fantasztikus filmnek a túlélés a filozófiája, a hite, a
reménye, és nem utolsósorban a vigasza, Szulkin pedig éppen e végső menedéktől
foszt meg bennünket. Nála a túlélés állapot, és nem cél – az élet lealacsonyítása,
a vegetálás szinonimája. A létezés egyetlen, kényszerű módja, s hogy ez mennyire
deformálja az embert, annak ábrázolására a lengyel rendező nem is egy, hanem,
három filmet szentelt. 1981-ben készítette a Világok háborúját, 1984-ben az
O-bi, O-bát, és 1985-ben a Ga Gát. Az epikus szándékra, a történetek közötti
összefüggésre utal, hogy a trilógia minden egyes darabjának magyarázó, a film
hangulatát lakonikus tömörséggel kifejező alcímet adott (A jövő század, A civilizáció
vége, Dicsőség a győzteseknek). Jajkiáltás ez a trilógia, egyfajta negatív utópia
a civilizáció átváltozásairól, az egyre végletesebbé és durvábbá váló emberi
szellemről, cselekedetekről.
Bár tudatunkban az utópia egyenlő a légvárépítéssel, és józan pragmatizmusunk
a képtelenségek birodalmába utal minden olyan elképzelést jelenről, jövőről,
amelyet a napi gyakorlat közvetlenül nem igazol, ezekben a „történelmileg hiteltelen”
társadalomfelfogásokban is van valami elgondolkodtató. Ahogy a Platon, Morus,
Campanella megjósolta társadalom sem létezik, úgy a sci-fik ábrázolta jövő sem
válik valósággá, ám amennyire morálfilozófiaként ma is érvényes az Állam, az
Utópia és a Napállam, annyira esetleg egy tudományos-fantasztikus film is érvényes
lehet.
A
science fiction a modern kor utópiája, s ez még az olyan, a civilizációt pusztulásként
értelmező filmekre is igaz,
mint Kubrick 2001 : Űrodüsszeiája, vagy Szulkin trilógiája.
A sci-fi elsősorban persze izgalmas akciófilm, ennek a trilógia első darabja,
a Világok háborúja eleget is tesz. Ez a H. G. Wellst idéző film egy „szép új
világ” megteremtéséről szóló cinikus mese. Idegen harcosok törnek a Földre,
feladatuk nem a megsemmisítés, hanem az élet átprogramozása. A nagyon is evilági
Idegenek alig-alig ütköznek ellenállásba, tompa, fáradt, megtört emberekkel
találkoznak, akik majdhogynem önként vetik alá magukat az erőszaknak: a házkutatásnak,
a szellemi nyomásnak, az értelmetlen intézkedésnek. A Világok háborúja (amely
egyébként címén kívül semmiféle közösséget nem vállal a magyar származású trükkmester
George Pal 1953-ban készített filmjével) katartikus film. Úgy, ahogy a tudományos-fantasztikum
birodalmában megjelenhet a katarzis: mindig akad valaki akit az Idegeneknek
nem sikerül megtörni. Ő a reménység, a biztosíték, hogy az Ember, ha szenvedések
árán is, de legyőzi a barbár hordákat. Az O-bi, O-bá...-ban már ez a csipetnyi
optimizmus sincs meg, itt nemcsak a kiindulóhelyzet végletesebb és a cselekvési
lehetőségek korlátozottabbak, hanem az élet értelme, sőt puszta lehetősége is
bizonytalan.
Képzeljük el Noét, akinek az Isten megmondta, hogy vízözönnel bünteti meg a
gyarló embereket, de az életet magát nem akarja elpusztítani, ezért készítsen
bárkát, és minden élőlényből mentsen ki annyit, hogy egy jobb, igazabb világot
tudjon teremteni másutt. Noénak választania kellett, ő döntötte el, hogy ki
juthat fel a bárkára. Jól választott (természetesen isteni sugallatra), hasznos
útitársakat vitt a bárkára. A Bibliának ez a – minden bizonnyal valós katasztrófákra
és az emberekben mindenkor ott szunnyadó halálfélelemre utaló – története éled
újjá az O-bi, O-bá...-ban, csak a vízözön változik át atomrobbanássá, az Isten
arcnélküli elidegenedett hatalommá, az állatok pedig szerencsétlen túlélőkké.
Eleinte mindenki hiszi, a katasztrófát elkerülheti, mert a megmaradtak védett,
jól kiépített bunkerban húzódnak meg, a legszükségesebb élelemből és holmikból
készleteik is vannak. Ám a bunker rövidesen börtönné válik. Kezdetben az összezártság
kezdi ki a szolidaritást és a felelősségérzetet, később a nélkülözés szabadítja
fel az állati ösztönöket a kiéhezett, elpiszkolódott, megzavarodott emberekben.
Amint ráébrednek arra, hogy kevés az élelem, és a védelmet nyújtó mocskos labirintusból
nincs menekvés, rémhírek kelnek szárnyra. A legnépszerűbb egy mentőbárkáról
felröppenő hír; hogy a bárka valóban létezik, vagy csupán a tébolyult elmék
szüleménye, nem tudjuk.
A rendező mindvégig bizonytalanságban hagy bennünket, aki akar, hihet a bárka
meséjének. Az O-bi, O-ba... nem a menekülés módjáról szól, hanem a lélek tűrőképességét
vizsgálja. A bárkahit futótűzként terjed, tudni vélik, hogy kevés lesz a hely
rajta, ezért különféle trükköket eszelnek ki: van, aki bárkapénzt árul, ezzel
lehet férőhelyet vásárolni, a fiatalabbak és ügyesebbek légtornász-gyakorlatokat
végeznek, hogy ha kell, fel tudjanak kapaszkodni a kötelekre. A hangszóró éjjel-nappal
bömböli, a bárka nem létezik, mindenki csak magára számíthat, de az emberek
bizalmatlanok. Minél többet hallják, hogy a mentőhajó illúzió, kegyes csalás,
annál jobban hisznek benne. Olyan ez a bunker, mint egy kísérleti labirintus
sok kicsi szürke egérrel, akiknek az agressziós küszöbét vizsgálják. Vajon mikor
ugranak egymásnak, melyik az a finom falat, amelyért ölre mennek?
A kísérletezők kívülállásával szemléli és ábrázolja hőseit Szulkin, a lélektan
és a szociálpszichológia legfrissebb eredményeivel felvértezve, hideg precizitással
osztja ki a szerepeket, hogy figurái a hiteknek, a haragnak és a félelemnek
minden apró mozzanatát felvillantsák. Az O-bi, O-ba... törvényektől, választástól,
cselekvési lehetőségektől megfosztott, kényszer szülte társadalmat mutat be,
amely még vészhelyzetben sem hatékony. Egyetlen célját, a túlélést sem tudja
beteljesíteni. A rettegés megfosztja az embereket józan ítélőképességüktől,
apátiába süllyeszti őket, s amikor a tényeket és a rémhíreket már nem lehet
megkülönböztetni, senkit sem érdekel, hogy közeleg a bunker összeomlásának pillanata.
A gyászos vég be is következik, és jellemző a tévhitek erejére, hogy a tragédiát
fel sem fogják. Beomlik a bunker, és a szennyezett, radioaktív sugarakat kibocsátó
mezőre úgy rontanak ki az emberek, mintha a felmentő sereg várná őket. De a
bárka, benne a kiválasztottakkal, csak Noénak adatott meg, az O-bi, O-ba...
maradék civilizációját senki nem akarja átmenteni egy boldogabb jövőbe. A bárka
helyett egy hőlégballon jelenik meg (kedves, régimódi darab), ám ez is csupán
a túlhajtott képzelet játéka.
A film képi világa is sugallja, hogy a történetnek kevés köze van a tudományos-fantasztikumhoz,
az O-bi, O-ba... csak annyira sci-fi, mint a Biblia vízözön-legendája. Utal
valami katasztrófára, de ebben a természet vak és kiszámíthatatlan erőinek kevés
szerepe van. A vízözön-legenda e modern átértelmezése félreérthetetlen parabola.
Az út innen a Ga, Ga féktelenül romboló univerzumába vezet.
Szulkin szereti az ősi legendákat feléleszteni, első rendezése, az 1979-es Gólem
a sokakat megihlető nagy kalandot dolgozta át, a gőgös és elbizakodott ember
ama ballépését, hogy Istennek hitte magát, s a maga képére formált egy bábut,
amely aztán életre kelt, és többé nem lehetett parancsolni neki. Nem sárból
és aranyból teremtette a figurát, hanem csupa kiszámíthatatlanságból és szeszélyből,
mégsem ezt lett a veszte. A teremtés maga volt istenkáromlás. Az O-bi, O-ba...,
mint láttuk, a vízözönt építette be történetébe, azzal a nem titkolt szándékkal,
hogy élet vagy halál kérdését bibliai egyértelműséggel tegye fel.
Piotr Szulkint hazájában a maga útját járó, társtalan alkotóként emlegetik,
ő az egyik reménysége a nyolcvanas évek lengyel filmművészetének. Szulkin monomániás
rendező, rendíthetetlen következetességgel készíti sci-fit idéző filmjeit, de
azért nem teljesen magányos csillag a lengyel film vibráló egén. Morálfilozófiai
kérdésfeltevései Zanussit juttatják eszünkbe, és azt a fajta kicsit bumfordi
stílust, amely a Védőszíneket, a Konstanst, a Szerződést jellemzi. Zanussi és
Szulkin a lengyel film élő lelkiismerete, meglehet, filmjeik túl puritának és
egysíkúak ebben a látványra szomjazó világban, dehát nem lehet állandóan csak
a szemet gyönyörködtetni.
forrás:
- Filmvilág folyóirat 1987/04 20-21. old.