Fesztivál - Mannheim - Levelek a Szovjetunióból

Székely Gabriella írása
 
(részlet)

 

A Mannheimi Fesztivál saját, külön kis filmtörténetet ír. Mindössze néhány sűrűn gépelt oldal, mely az elmúlt harmincöt év díjazott rendezőinek listáját tartalmazza. Tanulságos végigolvasni. A maguk idejében ismeretlen nevek, elsőfilmes kezdők. A hatvanas évek elején, például, csupa cseh: Chytilová, Nĕmec, Menzel, Jakubisko; vagy a hatvanas évek végétől a hazaiak: Fassbinder, Schroeter, Syberberg, Herzog, Jean-Marie Straub. Aztán a magyar korszak: Maár Gyula, Dárday István, Vitézy László, Elek Judit, Bódy Gábor, Tarr Béla. Egymás mellett sorakoznak a lengyelek is, a Wajda utáni új nemzedék: Kieslowski, Zanussi, Majewski. Az 1986-os év a szovjeteké. A moszkvai, leningrádi, tbiliszi filmszövetségekben, stúdiókban dúló viharok hullámai eljutottak Mannheimbe is. Mind a három szovjet versenyfilm díjat kapott.

  A nagydíjas Konsztantyin Lopusanszkij: Egy halott ember levelei című filmje Leningrádban készült. Lopusanszkij hegedűművészként végezte a konzervatóriumot, aztán doktorátust szerzett a művészettudományokban, diplomafilmjét harminchárom évesen, 1980-ban forgatta. Az Egy halott ember levelei az első játékfilmje, mely egy atomkatasztrófa utáni világvég képét rajzolja meg. A nagyváros, melynek lakói föld alatti bunkerekbe menekültek, s ahol a föld felett sugárzó szelek süvítenek, kavarják a törmeléket, kerülgetik a halottakat, szándékosan azonosíthatatlan. Semlegesek a nevek (Erik, Larsen), nemzetköziek a föliratok. Csak éppen az arcok, az emberi gesztusok letagadhatatlanul oroszok. A címbéli halott ember, a Nobel-díjas atomtudós, aki felelősnek érzi magát a komputerhibából adódó katasztrófa miatt (Rolan Bikov játssza), mintha egy Csehov-írásból lépett volna elénk: az öreg professzor. Reményt vesztetten kóborol egy lepusztult világban, haldokló feleségének próbál gyógyszert szerezni a központi” bunker kórházából, amit fegyveresek őriznek, s ahová, a jövendő népesség egészségének érdekében, a sugárfertőzötteket be sem engedik.

 Az öregember, aki feleségével és néhány művészettörténésszel együtt a városi múzeum pincéjében rekedt, újfajta időszámítással dátumozza fiának címzett leveleit, a semmi korszakának történetét, eseményeit jegyzi fel. Ebben a világtalan világban, ahol gázálarcos figurák közlekednek, és razziáznak a „társadalomellenes elemek” között, érvényét vesztette ész és érzelem, tudomány és művészet. A muzeológusok saját sírjaikat ássák a kincsek közé, nő a temetendők és csökken az eltemetők száma. Az üreg egy csapat elhagyottan kóborló gyereket fogad be a titkos bunkerba, akik fertőzöttek lévén, kiszorultak a „központiból”. Utolsó erejével karácsonyfát díszít nekik, a kihunyó szeretet csöppnyi melegével indítja őket útjukra a holdbéli tájakra.

 Tarkovszkij Sztalkerének fekete-fehér képeit, időtlenségének és tértelenségének hangulatát idézi Lopusanszkij filmje. A forgatókönyvírótárs, csakúgy, mint Tarkovszkijnál, Borisz Sztrugackij. Az Egy halott ember leveleinek hősei azonban már semmiféle titkokat nem kutatnak. Nincs sehol egy Szoba, melynek küszöbét átlépve teljesülhetnek a Legfőbb Kívánságok. Nem kell átmerészkedni a tiltott Zónába, mert ahol élnek, az maga a Zóna, a kultúrák, a civilizációk, az értékek temetője. A tágra nyílt gyerekszemek nem Sztalker béna kislányának reménytadó tekintetét sugározzák. Pedig övék a jövő. Útjuk azonban a semmibe vezet.

 Az elsőfilmes Lopusanszkij dacos kihívással indult el a Sztalker nyomdokain. Kíváncsian várjuk filmfilozófiájának következő stációját.


[...]

Filmvilág folyóirat 1987/01. 35-37. old.



[Post-Apocalyptic kezdőlap] - [Home]